Page 39 - KobiEfor_Temmuz_2017
P. 39
TL’nin de¤er kayb›n›n finansman giderlerinde
‹SO Baflkan Yard›mc›s›
beklentilerin alt›nda etki yapt›¤›n› belirten Bahç›- ‹rfan Özhamaratl›
van, “Çünkü finansman giderlerinin faaliyet kar›
içindeki pay› 2016’da yüzde 63.4’ten yüzde 55.4’e in-
di. Her ne kadar geçen y›la göre bu parametrede bir
düflüfl gerçekleflmifl olsa da finansman giderlerinin
faaliyet kar›na oran›nda son 4 y›l ortalamas›n›n
yüzde 56 oldu¤u gerçe¤i unutulmamal›d›r. Dünyada
bu oran ortalama yüzde 16. Sanayi firmalar›, döviz
kuru dalgalanmalar›n›n ve Türk Liras›’ndaki de¤er
kayb›n›n finansman giderlerine olumsuz etkisini s›-
n›rlamay› baflard›” diye konufltu.
Ar-Ge konusunda sanayicilere elefltiri
Ar-Ge harcamalar› bir önceki y›la göre yüzde
16.3’lük azalma ile 2.8 milyar liraya indi. Ar-Ge har- için yeni yat›r›mlar›n daha çok borçlanmaya dayal›
camalar›n›n üretimden sat›fllara oran› 2016 y›l›nda olarak yap›lmas›, 500 Büyük Sanayi Kuruluflu’nun
yüzde 0.57’ye gerilerken Ar-Ge yapan flirket say›s› görece olarak daha sa¤l›ks›z bir finansman çark›-
da 239’a düfltü. Ar-Ge konusunda sanayiciler ola- n›n içinde olduklar›n› gösteriyor” dedi.
rak elefltirel bir pay ç›karmak gerekti¤ini aktaran Yine ‘‹SO 500 Büyük Kurulufl’un borç yükü her
Bahç›van, “Veriler, Ar-Ge yat›r›mlar› konusunda ve- geçen y›l biraz daha artarken 2016 y›l›nda bu oran
rilen destek ve teflviklere sanayicilerden yeteri ka- yüzde 18.8’lik art›flla 207 milyar liraya yükseldi.
dar yan›t al›namad›¤›n› göstermektedir. Sanayiciye Kaynaklar›n bu kadar k›t ve pahal› oldu¤u bir or-
Ar-Ge yat›r›mlar› ile ilgili olarak daha fazla sorum- tamda, sanayilerin üzerindeki devreden KDV yükü-
luluk düflmektedir” bilgisini verdi. nün her geçen y›l art›¤›n› kaydeden Bahç›van, ‹SO
Erdal Bahç›van, araflt›rmaya göre sanayi sektö- 500’ün devreden KDV’sinin 2016 y›l›nda çok daha faz-
rünün uzun y›llara dayanan yap›sal sorununun de- la yükselerek yüzde 23.6 ile 6 milyar liraya ç›kt›¤›n›
vam etti¤ini söyledi: “Bu da GSY‹H’deki imalat sa- hat›rlatt›.
nayi pay›n›n gerilemesi. Türkiye ekonomisinin yeni- Bahç›van, iflletmelerde istihdam›n ise yüzde 2.2 ile
den ve katmade¤eri daha yüksek bir üretim ekono- yaklafl›k 15 bin civar›nda artt›¤›n› ifade etti. Rapora
misine dönmesi gerekmektedir. 2015 y›l›nda oldu- göre teknoloji yo¤unluklar›na göre yarat›lan kat-
¤u gibi geçen y›l da bu alandaki karnemizi iyileflti- made¤er itibar›yla en yüksek pay› yüzde 39.3 ile orta-
remedik. ‹malat sanayinin GSYH içindeki pay› geçen düflük teknoloji yo¤unluklu sanayiler ald›. Düflük tek-
y›l yüzde 16.7 olarak ayn› seviyede kalmaya devam noloji yo¤unluklu sanayilerin pay› ise 2016 y›l›nda 1.5
etti. Bu trendin tersine çevrilebilmesi kaç›n›lmazd›r puan azalarak yüzde 37.4 oldu. Orta-yüksek teknolo-
ve sanayi sektöründe koflullar›n iyilefltirilmesi ihti- ji yo¤unluklu sanayiler grubunun pay› ise yüzde
yac› sürmektedir.” 19.5’e yükseldi. Yüksek teknoloji yo¤unluklu sanayi-
ler grubunun pay› da çok küçük bir art›flla 2016 y›l›n-
Kaynaklar içinde borçlar›n pay› da yüzde 3.7 oldu. Verilere göre 474 imalat sanayi fir-
yüzde 62’ye yükseldi mas›ndan 192’si düflük teknoloji yo¤unluklu sanayi-
Borç/öz kaynak iliflkisinde, son 10 y›ld›r sürekli lerde faaliyet gösterirken orta-düflük teknoloji yo-
olarak öz kaynaklar aleyhine bozulan bir denge gö- ¤unluklu sanayilerde 149 firma, orta-yüksek tekno-
rüldü. Kaynak yap›s› içerisinde borçlar›n pay› 2007 loji yo¤unluklu sanayilerdeki 121 firma, yüksek tek-
y›l›nda yüzde 45.2 iken bu oran 2016 y›l›nda yüzde noloji yo¤unluklu sanayilerde 12 firma yer ald›.
61.9’a yükseldi. Ayn› dönemde öz kaynaklar›n pay›
da yüzde 54.8’den yüzde 38.1’e geriledi. Sonuçlar, ‹SO Türkiye’nin 500 Büyük Kuruluflu-
son 10 y›l›n en olumsuz borç/öz kaynak iliflkisini 2016 (‹lk 10-Üretimden Sat›fllara Göre)
gösterdi. Bahç›van, “Borçluluk oranlar›, 65/35 ban-
d›nda olan dünya ortalamas›na yak›n olmakla bir- 1- Tüprafl 7- EÜAfi- Elektrik
likte bu göstergenin verdi¤i bir önemli mesaj flu; 2- Ford Üretim A.fi.
sanayi kurulufllar›n›n büyük zahmetlerle ve adeta 3- Tofafl 8- Hyundai Assan
damla damla toplad›klar› karlar›n›n önemli bir bö- 4- Oyak-Renault 9- ‹çdafl Çelik
lümünün finansman giderlerine gitmesinden dola- 5- Arçelik 10- ‹skenderun
y› iç kaynaklar›n› büyümede kullanamamaktad›rlar. 6- Toyota Demir ve Çelik
Yetersiz ve eriyen öz kaynaklar nedeniyle büyümek
Temmuz 2017 KobiEfor 39