Page 41 - KobiEfor_Nisan_2017
P. 41

nü öncesinde haz›rlad›¤› araflt›rman›n 2017 tekrar›
          yay›nland›. 36 ülkeden 5.526 kat›l›mc› ile gerçeklefl-  KAG‹DER’den kamu ve
          tirilen araflt›rmaya göre ‘kad›n yönetici oranlar›’ glo-  özel sektöre ça¤r›
          bal ortalama, 2012’den 2017’ye yüzde 21’den yüzde
          25’e 4 puanl›k bir art›fl yaflarken Türkiye ortalamas›  Türkiye Kad›n Giri-
          yine ayn› dönem içinde, yüzde 31’den yüzde 23’e 8
                                                           flimciler Derne¤i (KAG‹-
          puanl›k bir düflüfl yafl›yor. Bölge ortalamalar› olarak
                                                           DER) hem özel sektör
          ele al›nd›¤›nda, geçen y›lki araflt›rma sonuçlar›nda
                                                           hem de kamu ihalele-
          oldu¤u gibi G7 ülkeleri en kötü performans› göste-
                                                           rinde kad›n tedarikçi-
          ren bölge olarak öne ç›k›yor. G7 ülkeleri özelinde so-  lerden sat›n al›mlar›n
          nuçlara bak›ld›¤›nda, bu ülkelerdeki k›demli yönetici
                                                           artmas› için fark›ndal›k
          rollerinin sadece yüzde 22’si kad›nlar taraf›ndan
                                                           yaratmak ve orta uzun
          temsil edilirken G7 flirketlerinin yüzde 39’unda hiç-
                                                           vadede ekonomik an-
          bir kad›n yönetici bulunmamas› dikkat çekiyor. G7
                                                           lamda güçlenen kad›n›n
          ülkeleri aras›nda, en kötü performans› sergileyen-  yaflad›¤› topluma, aile-          Sanem
                                                                                                Oktar
          ler, yüzde 7’lik kad›n yönetici oran› ile Japonya ve
                                                           ye ve ülke ekonomisine
          yüzde 18’lik kad›n yönetici oran› ile Almanya.
                                                           geri dönüflünü sa¤lamak amac›yla “Kad›ndan Al-
            Di¤er taraftan Balt›k ve Do¤u Avrupa ülkeleri,
                                                           mal›, Memleket Kazanmal›” ismi verilen bir
          yüzde 38’lik oranlar ile en yüksek kad›n yönetici
                                                           kampanya haz›rlad›.
          oranlar›na sahip bölgeler olarak öne ç›k›yor. Araflt›r-  Kampanya ile kamu ve özel sektörde sat›n al-
          man›n lider ülkesi Rusya’da kad›n yönetici oran› yüz-
                                                           ma yapan tüm kurumlar›n dikkatini çekmek iste-
          de 47 iken (geçen y›la göre 2 puanl›k art›fl), Rusya’n›n
                                                           diklerini söyleyen KAG‹DER Baflkan› Sanem Ok-
          ard›ndan yüzde 46 ile Endonezya ve her biri yüzde
                                                           tar, “Neden kad›ndan almal›, diyoruz. Çünkü ka-
          40’arl›k oranlar ile Estonya, Polonya ve Filipinler ge-
                                                           d›n›n yönetti¤i üretimde hata oran› daha az olu-
          liyor. Araflt›rma sonuçlar›n› de¤erlendiren Grant  yor. Ayr›ca kad›nlar›m›z daha organize ve çözüm
          Thornton Türkiye Pazarlama ve ‹fl Gelifltirme Direk-
                                                           odakl› çal›fl›yorlar. Bir de bunun ekonomik kal-
          törü Hilal Baltac›, “‹lk defa bu y›l, global ortalamada
                                                           k›nma boyutu var. Kad›n üreticilerinden mal ve
                                her 4 yöneticiden 1’inin ka-
           Hilal                d›n oldu¤u bir seviyeye ge-  hizmet alarak ülke ekonomisinin geliflmesine ve
           Baltac›                                         daha fazla kad›n›n ifl hayat›na dahil olmas›na
                                lindi¤ine”dikkat çekti; “fiir-  katk› sa¤lars›n›z. Kad›nlar›n ekonomiye dahil ol-
                                ketlerdeki cinsiyet dengesi
                                                           mas› demek GSMH’n›n yüzde 30 artmas› anlam›-
                                ile flirketin finansal perfor-
                                                           na geliyor. Kad›nlar giriflimci olunca daha fazla
                                mans› aras›ndaki do¤ru
                                                           kad›n› istihdam ediyor. Ekonomik olarak güçle-
                                orant›ya ra¤men global ka-
                                                           nen kad›n, hem ailesinin hem de toplumun güç-
                                d›n yönetici seviyesindeki  lenmesine katk› sa¤l›yor” diye konufltu.
                                art›fl, flafl›lacak derecede
                                                             TÜ‹K’in 2016 y›l› verilerine göre Türkiye’deki
                                yavafl”de¤erlendirmesinde
                                                           kad›n iflveren say›s›n›n 111.000, kad›n giriflimci
                                bulundu.
                                                           oran›n›n ise yüzde 8 oldu¤una dikkat çeken Sa-
                                                           nem Oktar, yap›lacak teflvik çal›flmalar›na cinsi-
            MINT ülkelerindeki marjinal art›fl              yet eflitli¤i perspektifinden yaklafl›lmas› gerekti-
            Grant Thornton’un araflt›rmas›n›n sonuçlar›na
                                                           ¤ini söyledi. Güneydo¤u teflvik paketinde kad›n
          göre, aralar›nda Türkiye’nin de bulundu¤u MINT
                                                           istihdam› ve kad›n giriflimcili¤i için kota getiril-
          ülkeleri (Meksika, Endonezya, Nijerya ve Türkiye)
                                                           mesini istediklerini de ifade eden Sanem Oktar,
          en dikkat çekici art›fl› yakalayan grup. Bu grupta-
                                                           “Verilen teflviklerde kad›nlar için hedef konul-
          ki kad›n yönetici oran› 2016’da yüzde 24 iken    mas›n› ve ticaret heyetlerine iflkad›nlar›n›n da
          2017’de yüzde 28’e yükseliyor fakat bu grup için-
                                                           davet edilmesini istiyoruz” dedi.
          deki en düflük ortalamaya sahip ülke yüzde 23 ile
          Türkiye. Di¤er MINT ülkelerinin ortalamalar› ise
          flöyle: Endonezya yüzde 46, Nijerya yüzde 29 ve  yüzde 23’e kadar geriliyor. Türkiye’de son 6 y›l
          Meksika yüzde 24. Yine bu grup içinde yönetimde  içinde 8 puanl›k bir düflüfl söz konusu. Yine de
          kad›n olmayan flirketlerin oran› yüzde 36’dan yüz-  Türkiye, her dört yöneticiden birinin kad›n oldu¤u
          de 27’ye geriledi. Araflt›rmada Türkiye sonuçlar›  yüzde 25’lik global ortalamaya çok yaklaflm›fl du-
          son bir y›lda 3 puanl›k bir art›fl gösterse de son 6  rumda ve yüzde 23’lük ortalamas› ile Türkiye,
          y›ll›k seyirde maalesef düflüfle iflaret ediyor.   Amerika, Hollanda, ‹ngiltere ve Almanya gibi ülke-
          2012’de yüzde 31 olarak gerçekleflen oran 2017’de  leri geride b›rak›yor.
                                                                                     Nisan 2017 KobiEfor 41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46