Page 38 - KobiEfor_Mart_2017
P. 38
UZMAN
PISA’daki Olumsuzluklar› Giderebiliriz
“A r-Ge, ‹novasyon, Endüstri Toplum Kuruluflu’ niteli¤indeki ‘E¤itim
4.0, Bilim ‹nsan›” yetifltirme
Reformu Giriflimi’ni; ülkemiz gençlerinin
gibi alanlarda beceriyi ve ba-
eflitlikçi bir sistemde ça¤dafl bir e¤itim
flar›y› yakalaman›n temel almas›n› ve di¤er ülkelerdeki akranlar›y-
koflulu uluslararas› stan- la benzer yeterlikte olmalar›n› hedefle-
dartlarda kaliteli e¤itim sistemlerini uy- yen, ak›lc› ve veriler üzerine infla edilmifl
gulamaktan geçiyor. politikalar›n gelifltirilmesi ve uygulan-
Dünyada ülkelerin e¤itimde baflar› ve be- mas›na katk›da bulunmak amac›yla kur-
Hilmi Develi ceri düzeylerini de¤erlendiren program- duk. ‹nsan haklar›na ve adalete de¤er
lardan biri de PISA. veren, farkl› dünya görüfllerine aç›k ve
hilmideveli@gmail.com
Ekonomik ‹flbirli¤i ve Kalk›nma Örgütü sayg›l›, analitik ve elefltirel düflünme be-
(OECD), 2000 y›l›ndan bu yana 72 ülke ve cerilerine sahip, iflbirli¤i odakl› bireyle-
ekonomide üç y›lda bir, 15 yafl grubunda- rin yetiflebilece¤i ortamlar› haz›rlamak
ki ö¤rencilerin matematik, fen ve okuma olmal› temel meselemiz…
becerilerini ölçen Uluslararas› Ö¤renci PISA’daki baflar›s›zl›¤› gidermek için ne
PISA’daki De¤erlendirmesi Program›’n› (PISA) ger- yapmal› denilirse? Her fleyden önce, geç-
çeklefltirmekte. miflle kavga etmeyi b›rak›p gelece¤e bak-
baflar›s›zl›¤› PISA, matematik, fen ve okuma alanla- mak gerekiyor. Bu kapsamda, e¤itimin
gidermek için ne r›nda çoktan seçmeli ve aç›k uçlu soru- amaçlar›n›, ‘Nas›l bir e¤itimin flart’ oldu-
lardan oluflur. ¤unu masaya yat›rmam›z laz›m. Son dö-
yapmal› denilirse? PISA’n›n önemli özelliklerinden biri, ö¤- nemde yaflananlar bize cumhuriyetin te-
Her fleyden önce, rencilerin yaln›zca bilgi düzeylerini de¤il, mel de¤erlerinin önemini bir kez daha
bilgiyi gerçek yaflamla iliflkili durumlara an›msatt›. Temel de¤erlerden kast›m el-
geçmiflle kavga uygulama becerilerini de ölçmesi. bette dogmalar de¤il, günümüze güncel-
etmeyi b›rak›p PISA 2015’te 72 ülkedeki 29 milyon 15 leyerek tafl›y›p ilke edinece¤imiz de¤er-
gelece¤e bakmak yafl ça¤ nüfusunu temsilen, 540 bin ö¤- lerden bahsediyorum; bilime ve akla veri-
renci de¤erlendirmeye al›nd›. len önem, demokrasi, hukukun üstünlü¤ü,
gerekiyor. Türkiye’den ise 187 okuldan 5 bin 895 laiklik ve sosyal devlet. Bunlara, ülkemizin
Bu kapsamda, ö¤renci kat›ld›. geçmiflinde pek aflina olmad›¤›m›z ço¤ul-
PISA s›navlar›nda ö¤rencilerin sadece culu¤u da muhakkak eklemek laz›m.
e¤itimin amaçlar›n›, akademik performanslar› ölçülmüyor. Matematik ve fen becerileri elbette çok
‘Nas›l bir e¤itimin Bunun d›fl›nda ö¤rencilerin ekonomik, önemli ama e¤itimin oda¤›nda demokra-
kültürel ve sosyal alanlardaki durumlar› tik ve bar›flç›l tutumlar› benimsemifl ak-
flart’ oldu¤unu da uygulanan çeflitli anket ve analizlerle tif yurttafllar›n yetiflmesi olmal› diye dü-
masaya yat›rmam›z ortaya konuluyor. flünüyorum. Bu, müfredata konulacak
laz›m. Son dönemde Dezavantajl› ö¤rencilerin e¤itim duru- bir dersle yaflama geçecek bir hedef de-
mundan göçmenlerin akademik perfor- ¤il elbette. E¤itime dair kamuoyundaki
yaflananlar bize manslar›na kadar ülkelerdeki e¤itim sis- tart›flmalar› bu ruhla yürütmek, okul ya-
cumhuriyetin temel temleri ve bunlar›n iflleyifliyle ilgi veriler flam›n› buna göre düzenlemek gereke-
paylafl›l›yor. cek. Aksi halde, potansiyellerini gerçek-
de¤erlerinin önemini PISA 2015 de¤erlendirmelerinde Türki- lefltirmifl bireyler ve toplumsal bar›fl, ha-
bir kez daha ye; matematik, fen bilimleri ve okuma yal olarak kalmaya mahkum.”
alanlar›nda PISA 2012’ye göre ortalama Bir di¤er örnek, Türk E¤itim Derne¤i Ge-
an›msatt›. 7 s›ra düfltü. nel Baflkan Selçuk Pehlivano¤lu’ndan:
Matematik ve fen En çok kay›p da 9 s›rayla okuma ve fen “PISA, matematik, okuma ve fen perfor-
becerileri elbette bilimlerinde yafland›. mans› de¤erlendiriyor. Biz bilgi ezberle-
Matematikte PISA 2012’de 448 puanla tiyoruz. Öz de¤erlendirme, muhakeme
çok önemli ama 44’üncü olurken 2015’te 420 ile 49’uncu- yetene¤i 21’inci yüzy›la uygun yap›dan
e¤itimin oda¤›nda lu¤a geriledi. Fen bilimleri ve okumada uzak oldu¤umuzu gösteriyor. S›nava tes-
da 9 s›ra düfltü. lim bir nesil yetifltiriyoruz.”
demokratik ve PISA 2012’de 463 puanla 43’üncü s›rada Son örnek ise Hürriyet’ten Önder Ön-
bar›flç›l tutumlar› yer al›rken 2015’te 425 ile 52’nci oldu. defl’in analiz haberinde: “Birçok e¤itim
Okumada ise PISA 2012’de 475 puanla uzman›, bu kötü karnenin nedenleri ola-
benimsemifl aktif yakalanan 41’incilik kaybedildi, 428 puan rak, özellikle 2012 y›l› sonras› Türk e¤i-
yurttafllar›n ancak 50’ncili¤e yetti. tim sisteminde yap›lan de¤ifliklikleri
yetiflmesi olmal› PISA de¤erlerindeki olumsuzluklar› gi- gösteriyor. Bunlar aras›nda liselerin zo-
derebilme ba¤lam›nda görüfl ve de¤er- runlu olmas›yla daha çok ö¤rencinin e¤i-
diye düflünüyorum. lendirmelerden birkaç örnek vermek ge- time kat›lmas›n›, 4+4+4 e¤itim sistemine
rekirse; geçifli, TEOG odakl› s›nav anlay›fl›n›n PI-
‹lk örnek E¤itim Reform Giriflim (ERG) SA ile uyuflmamas›n› gösteriyorlar.”
Yönetim Kurulu Baflkan›, Bo¤aziçi Üni- Aktarmaya çal›flt›¤›m görüfl ve öneriler
versitesi Rektörlü¤ü döneminden tan›d›- dikkate al›narak uygulamaya konulabi-
¤›m Prof. Dr. Üstün Ergüder’in bu konu- linirse PISA’daki olumsuzluklar› gidere-
daki makalesinden: “2003 y›l›nda ‘Sivil biliriz.
38 KobiEfor Mart 2017