Page 38 - KobiEfor_Mart_2017
P. 38

UZMAN



                                     PISA’daki Olumsuzluklar› Giderebiliriz

                                     “A       r-Ge, ‹novasyon, Endüstri  Toplum Kuruluflu’ niteli¤indeki  ‘E¤itim
                                              4.0, Bilim ‹nsan›” yetifltirme
                                                                        Reformu Giriflimi’ni; ülkemiz gençlerinin
                                              gibi alanlarda beceriyi ve ba-
                                                                        eflitlikçi bir sistemde ça¤dafl bir e¤itim
                                              flar›y› yakalaman›n temel  almas›n› ve di¤er ülkelerdeki akranlar›y-
                                              koflulu uluslararas› stan-  la benzer yeterlikte olmalar›n› hedefle-
                                     dartlarda kaliteli e¤itim sistemlerini uy-  yen, ak›lc› ve veriler üzerine infla edilmifl
                                     gulamaktan geçiyor.                politikalar›n gelifltirilmesi ve uygulan-
                                     Dünyada ülkelerin e¤itimde baflar› ve be-  mas›na katk›da bulunmak amac›yla kur-
           Hilmi Develi              ceri düzeylerini de¤erlendiren program-  duk. ‹nsan haklar›na ve adalete de¤er
                                     lardan biri de PISA.               veren, farkl› dünya görüfllerine aç›k ve
           hilmideveli@gmail.com
                                     Ekonomik ‹flbirli¤i ve Kalk›nma Örgütü  sayg›l›, analitik ve elefltirel düflünme be-
                                     (OECD), 2000 y›l›ndan bu yana 72 ülke ve  cerilerine sahip, iflbirli¤i odakl› bireyle-
                                     ekonomide üç y›lda bir, 15 yafl grubunda-  rin yetiflebilece¤i ortamlar› haz›rlamak
                                     ki ö¤rencilerin matematik, fen ve okuma  olmal› temel meselemiz…
                                     becerilerini ölçen Uluslararas› Ö¤renci  PISA’daki baflar›s›zl›¤› gidermek için ne
           PISA’daki                 De¤erlendirmesi Program›’n› (PISA) ger-  yapmal› denilirse? Her fleyden önce, geç-
                                     çeklefltirmekte.                    miflle kavga etmeyi b›rak›p gelece¤e bak-
           baflar›s›zl›¤›             PISA, matematik, fen ve okuma alanla-  mak gerekiyor. Bu kapsamda, e¤itimin
           gidermek için ne          r›nda çoktan seçmeli ve aç›k uçlu soru-  amaçlar›n›, ‘Nas›l bir e¤itimin flart’ oldu-
                                     lardan oluflur.                     ¤unu masaya yat›rmam›z laz›m. Son dö-
           yapmal› denilirse?        PISA’n›n önemli özelliklerinden biri, ö¤-  nemde yaflananlar bize cumhuriyetin te-
           Her fleyden önce,          rencilerin yaln›zca bilgi düzeylerini de¤il,  mel de¤erlerinin önemini bir kez daha
                                     bilgiyi gerçek yaflamla iliflkili durumlara  an›msatt›. Temel de¤erlerden kast›m el-
           geçmiflle kavga            uygulama becerilerini de ölçmesi.  bette dogmalar de¤il, günümüze güncel-
           etmeyi b›rak›p            PISA 2015’te 72 ülkedeki 29 milyon 15  leyerek tafl›y›p ilke edinece¤imiz de¤er-
           gelece¤e bakmak           yafl ça¤ nüfusunu temsilen, 540 bin ö¤-  lerden bahsediyorum; bilime ve akla veri-
                                     renci de¤erlendirmeye al›nd›.      len önem, demokrasi, hukukun üstünlü¤ü,
           gerekiyor.                Türkiye’den ise 187 okuldan 5 bin 895  laiklik ve sosyal devlet. Bunlara, ülkemizin
           Bu kapsamda,              ö¤renci kat›ld›.                   geçmiflinde pek aflina olmad›¤›m›z ço¤ul-
                                      PISA s›navlar›nda ö¤rencilerin sadece  culu¤u da muhakkak eklemek laz›m.
           e¤itimin amaçlar›n›,      akademik performanslar› ölçülmüyor.  Matematik ve fen becerileri elbette çok
           ‘Nas›l bir e¤itimin        Bunun d›fl›nda ö¤rencilerin ekonomik,  önemli ama e¤itimin oda¤›nda demokra-
                                     kültürel ve sosyal alanlardaki durumlar›  tik ve bar›flç›l tutumlar› benimsemifl ak-
           flart’ oldu¤unu            da uygulanan çeflitli anket ve analizlerle  tif yurttafllar›n yetiflmesi olmal› diye dü-
           masaya yat›rmam›z         ortaya konuluyor.                  flünüyorum. Bu, müfredata konulacak
           laz›m. Son dönemde        Dezavantajl› ö¤rencilerin e¤itim duru-  bir dersle yaflama geçecek bir hedef de-
                                     mundan göçmenlerin akademik perfor-  ¤il elbette. E¤itime dair kamuoyundaki
           yaflananlar bize           manslar›na kadar ülkelerdeki e¤itim sis-  tart›flmalar› bu ruhla yürütmek, okul ya-
           cumhuriyetin temel        temleri ve bunlar›n iflleyifliyle ilgi veriler  flam›n› buna göre düzenlemek gereke-
                                     paylafl›l›yor.                      cek. Aksi halde, potansiyellerini gerçek-
           de¤erlerinin önemini      PISA 2015 de¤erlendirmelerinde Türki-  lefltirmifl bireyler ve toplumsal bar›fl, ha-
           bir kez daha              ye; matematik, fen bilimleri ve okuma  yal olarak kalmaya mahkum.”
                                     alanlar›nda PISA 2012’ye göre ortalama  Bir di¤er örnek, Türk E¤itim Derne¤i Ge-
           an›msatt›.                7 s›ra düfltü.                      nel Baflkan Selçuk Pehlivano¤lu’ndan:
           Matematik ve fen          En çok kay›p da 9 s›rayla okuma ve fen  “PISA, matematik, okuma ve fen perfor-
           becerileri elbette        bilimlerinde yafland›.              mans› de¤erlendiriyor. Biz bilgi ezberle-
                                     Matematikte PISA 2012’de 448 puanla  tiyoruz. Öz de¤erlendirme, muhakeme
           çok önemli ama            44’üncü olurken 2015’te 420 ile 49’uncu-  yetene¤i 21’inci yüzy›la uygun yap›dan
           e¤itimin oda¤›nda         lu¤a geriledi. Fen bilimleri ve okumada  uzak oldu¤umuzu gösteriyor. S›nava tes-
                                     da 9 s›ra düfltü.                   lim bir nesil yetifltiriyoruz.”
           demokratik ve             PISA 2012’de 463 puanla 43’üncü s›rada  Son örnek ise Hürriyet’ten Önder Ön-
           bar›flç›l tutumlar›        yer al›rken 2015’te 425 ile 52’nci oldu.  defl’in analiz haberinde: “Birçok e¤itim
                                     Okumada ise PISA 2012’de 475 puanla  uzman›, bu kötü karnenin nedenleri ola-
           benimsemifl aktif          yakalanan 41’incilik kaybedildi, 428 puan  rak, özellikle 2012 y›l› sonras› Türk e¤i-
           yurttafllar›n              ancak 50’ncili¤e yetti.            tim sisteminde yap›lan de¤ifliklikleri
           yetiflmesi olmal›          PISA de¤erlerindeki olumsuzluklar› gi-  gösteriyor. Bunlar aras›nda liselerin zo-
                                     derebilme ba¤lam›nda görüfl ve de¤er-  runlu olmas›yla daha çok ö¤rencinin e¤i-
           diye düflünüyorum.         lendirmelerden birkaç örnek vermek ge-  time kat›lmas›n›, 4+4+4 e¤itim sistemine
                                     rekirse;                           geçifli, TEOG odakl› s›nav anlay›fl›n›n PI-
                                     ‹lk örnek E¤itim Reform Giriflim (ERG)  SA ile uyuflmamas›n› gösteriyorlar.”
                                     Yönetim Kurulu Baflkan›, Bo¤aziçi Üni-  Aktarmaya çal›flt›¤›m görüfl ve öneriler
                                     versitesi Rektörlü¤ü döneminden tan›d›-  dikkate al›narak uygulamaya konulabi-
                                     ¤›m Prof. Dr. Üstün Ergüder’in bu konu-  linirse PISA’daki olumsuzluklar› gidere-
                                     daki  makalesinden: “2003 y›l›nda ‘Sivil  biliriz.

           38 KobiEfor Mart 2017
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43