Page 27 - KobiEfor_Subat_2017
P. 27
kalar› ve istihdam piyasalar› üzerindeki do¤rudan fl›laflmak suretiyle AB pazar›na girifle yönelik talep-
etkisi dikkate al›nd›¤›nda her iki taraf için de siyasi lerimize öncelik verilmesinde yarar görülmektedir.
hassasiyet ve korumac› reflekslerin yüksek olmas› Bu kapsamda, gümrük prosedürlerinin ve dene-
beklenmektedir. timlerinin AB ile karfl›l›kl› olarak ticareti kolaylaflt›-
Bu kapsamda bir taraftan sistematik sorunlara racak flekilde azalt›lmas›na yönelik tutum belirlen-
çözüm bulunmas›, di¤er taraftan günün koflullar›na mesi önem arz etmektedir.
uyarlanmas› amac›yla Gümrük Birli¤i’nin güncel- “Ticarette Teknik Engeller Kapsam›ndaki Yü-
lenmesi önem arz etmektedir. Bu kapsamda Güm- kümlülüklerin Yerine Getirilme Çerçevesinin ‹yilefl-
rük Birli¤i’nin modernize edilerek fikri mülkiyet tirilmesi” kapsam›nda ürün güvenli¤i ve teknik dü-
haklar›, gümrüklerde iflbirli¤i, ticari koruma araç- zenlemelere iliflkin ulusal mevzuat›m›z AB mev-
lar› ve anlaflmazl›klar›n halli mekanizmalar› göz- zuat›na uyumludur. Ancak son y›llarda AB’nin ge-
den geçirilmelidir. rek yatay gerek dikey alanlarda teknik mevzuat
yapma sürecine h›z vermifl olmas›ndan kaynakla-
Güncellenmesi gerekli konular nan uyum ve uygulama sürecinde baz› aksamalar
KobiEfor: Güncelleme hangi konulara yaflanmaktad›r.
odaklanacak? Teknik mevzuat uyumunun da bir bilefleni oldu-
Bülent Tüfenkci: “Ülkemizin AB’nin Üçüncü Ül- ¤u “Mallar›n Serbest Dolafl›m›” bafll›¤› halihaz›rda
kelerle ‹mzalad›¤› STA’lardan Eflzamanl› Yararlan- ask›da bulunan müzakere fas›llar›ndan biri oldu-
mas›n› Sa¤layacak Yasal Ba¤lay›c›l›¤› Olan Bir Hü- ¤undan k›sa vadede bir ilerleme kaydedilmesi he-
küm Gelifltirmesi” kapsam›nda, ilk yöntem olarak nüz olas›l›k dahilinde görülmemektedir.
AB’nin tar›m, kamu al›mlar›, hizmetler, fikri mülki-
yet, kurallar› dahil olmak üzere üçüncü ülkelerle
akdetti¤i STA’lara otomatik taraf olma; aksi takdir-
de ise STA müzakeresinin eflzamanl› yürütülmesi
ve tamamlanmas› hedefinin hükme ba¤lanmas› he-
deflenmektedir. Bu kapsamda ülkemiz müzakere
pozisyonu olarak, STA’n›n efl zamanl› yürürlü¤e ko-
nulamad›¤› durumda trafik sapmas›n›n karfl›l›kl›
hale getirilmesi amaçlanmaktad›r. Bu çerçevede
AB’de serbest dolafl›mda olan Türk ürünlerinin ilgi-
li STA ülkesine tavizli olarak gidebilmesi hedeflen-
mektedir.
Bu kapsamda AB deste¤inin al›nmas› TTIP süre-
cine ülkemizin kat›l›m›n›n sa¤lanmas› aç›s›ndan “Fikri Mülkiyet Haklar›na ‹liflkin Mevcut Yüküm-
özellikle önem arz etmekte; Cezayir, Güney Afrika lülüklerin Uygulanma Çerçevesinin ‹yilefltirilmesi”
gibi AB ile STA’s› bulunan ama ülkemiz ile haliha- kapsam›nda AB’nin ülkemizden fikri mülkiyet hak-
z›rda STA müzakeresi yürütmeyen ülkeler kapsa- lar› alan›nda mevcut uygulamalarda iyilefltirmeler
m›nda AB’nin siyasi destek vermesi büyük önem ve AB ile mevzuat farkl›l›klar›m›z›n (telif haklar›, s›-
arz etmektedir. Böyle bir bak›fl aç›s›n›n ülkemizin nai mülkiyet haklar›, patent haklar›, co¤rafi iflaret-
STA yapabilme kapasitesinin artmas›na fayda sa¤- ler, eczac›l›k ürünlerine veri korunmas›) giderilme-
layaca¤› ve ileride Ukrayna, Latin Amerika, Kanada si beklentisinde olabilece¤i de¤erlendirilmektedir.
gibi ülkelerle de yürütülecek müzakerelere öncü- Di¤er taraftan, ülkemiz, Gümrük Birli¤i kapsa-
lük edece¤i kuflkusuzdur. m›nda yer almas›na karfl›n, kullan›lm›fl motorlu
araçlar›n serbest dolafl›m›n› k›s›tlama uygulamak-
tad›r. Müzakereler kapsam›nda, Avrupa Birli¤i’nin
bu k›s›tlaman›n kald›r›lmas›na yönelik talepte bu-
lunmas› beklenmektedir. Otomotiv Sanayii Derne¤i
taraf›ndan yapt›r›lan araflt›rmaya göre AB’deki kul-
lan›lm›fl araç fiyatlar›n›n Türkiye’deki fiyatlara
oranla çok düflük olmas› nedeniyle AB’den kullan›l-
“Mallar›n Serbest Dolafl›m›n›n ‹yi ‹flleyifli ‹çin m›fl araç ithalat›n›n serbest b›rak›lmas› halinde
Gümrükler Alan›nda Daha Yak›n ‹flbirli¤i Tesis Edil- otomotiv sektöründe yaklafl›k 25 bin kiflilik bir istih-
mesi” kapsam›nda ülkemiz taraf›ndan ihraç ürün- dam kayb›n›n olmas›, Türkiye ekonomisi için ise
lerimizin rekabet gücünün artt›r›lmas› amac›yla toplamda 5-6 milyar Euro brüt kayb›n ortaya ç›k-
gümrüklerde mümkün olan en az prosedürle kar- mas› beklenmektedir.
fiubat 2017 KobiEfor 27