Page 27 - KobiEfor_Subat_2017
P. 27

kalar› ve istihdam piyasalar› üzerindeki do¤rudan  fl›laflmak suretiyle AB pazar›na girifle yönelik talep-
           etkisi dikkate al›nd›¤›nda her iki taraf için de siyasi  lerimize öncelik verilmesinde yarar görülmektedir.
           hassasiyet ve korumac› reflekslerin yüksek olmas›  Bu kapsamda, gümrük prosedürlerinin ve dene-
           beklenmektedir.                                 timlerinin AB ile karfl›l›kl› olarak ticareti kolaylaflt›-
              Bu kapsamda bir taraftan sistematik sorunlara  racak flekilde azalt›lmas›na yönelik tutum belirlen-
           çözüm bulunmas›, di¤er taraftan günün koflullar›na  mesi önem arz etmektedir.
           uyarlanmas› amac›yla Gümrük Birli¤i’nin güncel-    “Ticarette Teknik Engeller Kapsam›ndaki Yü-
           lenmesi önem arz etmektedir. Bu kapsamda Güm-   kümlülüklerin Yerine Getirilme Çerçevesinin ‹yilefl-
           rük Birli¤i’nin modernize edilerek fikri mülkiyet  tirilmesi” kapsam›nda ürün güvenli¤i ve teknik dü-
           haklar›, gümrüklerde iflbirli¤i, ticari koruma araç-  zenlemelere iliflkin ulusal mevzuat›m›z AB mev-
           lar› ve anlaflmazl›klar›n halli mekanizmalar› göz-  zuat›na uyumludur. Ancak son y›llarda AB’nin ge-
           den geçirilmelidir.                             rek yatay gerek dikey alanlarda teknik mevzuat
                                                           yapma sürecine h›z vermifl olmas›ndan kaynakla-
              Güncellenmesi gerekli konular                nan uyum ve uygulama sürecinde baz› aksamalar
              KobiEfor: Güncelleme hangi konulara          yaflanmaktad›r.
              odaklanacak?                                    Teknik mevzuat uyumunun da bir bilefleni oldu-
              Bülent Tüfenkci: “Ülkemizin AB’nin Üçüncü Ül-  ¤u “Mallar›n Serbest Dolafl›m›” bafll›¤› halihaz›rda
           kelerle ‹mzalad›¤› STA’lardan Eflzamanl› Yararlan-  ask›da bulunan müzakere fas›llar›ndan biri oldu-
           mas›n› Sa¤layacak Yasal Ba¤lay›c›l›¤› Olan Bir Hü-  ¤undan k›sa vadede bir ilerleme kaydedilmesi he-
           küm Gelifltirmesi” kapsam›nda, ilk yöntem olarak  nüz olas›l›k dahilinde görülmemektedir.
           AB’nin tar›m, kamu al›mlar›, hizmetler, fikri mülki-
           yet, kurallar› dahil olmak üzere üçüncü ülkelerle
           akdetti¤i STA’lara otomatik taraf olma; aksi takdir-
           de ise STA müzakeresinin eflzamanl› yürütülmesi
           ve tamamlanmas› hedefinin hükme ba¤lanmas› he-
           deflenmektedir. Bu kapsamda ülkemiz müzakere
           pozisyonu olarak, STA’n›n efl zamanl› yürürlü¤e ko-
           nulamad›¤› durumda trafik sapmas›n›n karfl›l›kl›
           hale getirilmesi amaçlanmaktad›r. Bu çerçevede
           AB’de serbest dolafl›mda olan Türk ürünlerinin ilgi-
           li STA ülkesine tavizli olarak gidebilmesi hedeflen-
           mektedir.
              Bu kapsamda AB deste¤inin al›nmas› TTIP süre-
           cine ülkemizin kat›l›m›n›n sa¤lanmas› aç›s›ndan    “Fikri Mülkiyet Haklar›na ‹liflkin Mevcut Yüküm-
           özellikle önem arz etmekte; Cezayir, Güney Afrika  lülüklerin Uygulanma Çerçevesinin ‹yilefltirilmesi”
           gibi AB ile STA’s› bulunan ama ülkemiz ile haliha-  kapsam›nda AB’nin ülkemizden fikri mülkiyet hak-
           z›rda STA müzakeresi yürütmeyen ülkeler kapsa-  lar› alan›nda mevcut uygulamalarda iyilefltirmeler
           m›nda AB’nin siyasi destek vermesi büyük önem   ve AB ile mevzuat farkl›l›klar›m›z›n (telif haklar›, s›-
           arz etmektedir. Böyle bir bak›fl aç›s›n›n ülkemizin  nai mülkiyet haklar›, patent haklar›, co¤rafi iflaret-
           STA yapabilme kapasitesinin artmas›na fayda sa¤-  ler, eczac›l›k ürünlerine veri korunmas›) giderilme-
           layaca¤› ve ileride Ukrayna, Latin Amerika, Kanada  si beklentisinde olabilece¤i de¤erlendirilmektedir.
           gibi ülkelerle de yürütülecek müzakerelere öncü-   Di¤er taraftan, ülkemiz, Gümrük Birli¤i kapsa-
           lük edece¤i kuflkusuzdur.                        m›nda yer almas›na karfl›n, kullan›lm›fl motorlu
                                                           araçlar›n serbest dolafl›m›n› k›s›tlama uygulamak-
                                                           tad›r. Müzakereler kapsam›nda, Avrupa Birli¤i’nin
                                                           bu k›s›tlaman›n kald›r›lmas›na yönelik talepte bu-
                                                           lunmas› beklenmektedir. Otomotiv Sanayii Derne¤i
                                                           taraf›ndan yapt›r›lan araflt›rmaya göre AB’deki kul-
                                                           lan›lm›fl araç fiyatlar›n›n Türkiye’deki fiyatlara
                                                           oranla çok düflük olmas› nedeniyle AB’den kullan›l-
              “Mallar›n Serbest Dolafl›m›n›n ‹yi ‹flleyifli ‹çin  m›fl araç ithalat›n›n serbest b›rak›lmas› halinde
           Gümrükler Alan›nda Daha Yak›n ‹flbirli¤i Tesis Edil-  otomotiv sektöründe yaklafl›k 25 bin kiflilik bir istih-
           mesi” kapsam›nda ülkemiz taraf›ndan ihraç ürün-  dam kayb›n›n olmas›, Türkiye ekonomisi için ise
           lerimizin rekabet gücünün artt›r›lmas› amac›yla  toplamda 5-6 milyar Euro brüt kayb›n ortaya ç›k-
           gümrüklerde mümkün olan en az prosedürle kar-   mas› beklenmektedir.
                                                                                       fiubat 2017 KobiEfor 27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32