Page 26 - KobiEfor_Subat_2017
P. 26
KAPAK
potansiyelini art›racak, ülkemizin Trans Atlantik Ti-
caret ve Yat›r›m Ortakl›¤› (TTIP) sürecine kat›l›m›
için önemli bir ad›m olacakt›r.
Ülkemizin gerek Gümrük Birli¤i’nin güncellen-
mesi gerekse TTIP sürecine kat›l›m kapsam›nda
tar›m alan›nda aç›l›mlara gitmesi tar›m alan›ndaki
hassasiyetlerimizin alternatif politikalar ile destek-
lenerek azalt›lmas›na yard›mc› olacak, bu durum
tar›m alan›nda taviz talep eden ülkeler ile STA im-
zalamam›z› kolaylaflt›racakt›r.
Benzer flekilde hizmetler, kamu al›mlar› gibi ye-
ni alanlarda aç›l›m sa¤lamam›z söz konusu alanla-
r›n di¤er ülkelerle STA’ya konu olmas›n› sa¤laya-
rak AB’nin farkl›laflan STA politikas›na uyumu ko-
laylaflt›racakt›r.
Hizmetin serbest dolafl›m›: Ortakl›k Antlaflma-
s›’n›n 14. maddesinde hizmetin serbest dolafl›m› flu
flekilde düzenlenmifltir. “Âkit Taraflar, hizmet edi-
mi serbestli¤i k›s›tlamalar›n› aralar›nda kald›rmak
için, Toplulu¤u kuran Antlaflma’n›n 55, 56 ve 58 ila BÜLENT TÜFENKC‹: “GÜMRÜK
65’inci (dahil) maddelerinden esinlenmekte uyufl-
mufllard›r.” 23 Kas›m 1970’te imzalanan ve 1 Ocak B‹RL‹⁄‹’N‹N MODERN‹ZE ED‹LEREK F‹KR‹
1973’te yürürlü¤e giren Katma Protokol 41. mad- MÜLK‹YET HAKLARI, GÜMRÜKLERDE
desi 1. f›kras›nda ise flu flekilde bir ifade yer almak- ‹fiB‹RL‹⁄‹, T‹CAR‹ KORUMA ARAÇLARI
tad›r: “Akit Taraflar, aralar›nda, yerleflme hakk› ve VE ANLAfiMAZLIKLARIN HALL‹
hizmetlerin serbest edimine yeni k›s›tlamalar koy- MEKAN‹ZMALARI GÖZDEN
maktan sak›n›rlar.” GEÇ‹R‹LMEL‹D‹R.”
Hizmetin serbest dolafl›m› her fleyden önce kifli-
lerin (iflçilerin) serbest dolafl›m›n› ve yerleflim ser- alanda ayr›mc›l›k ve haks›zl›klarla karfl› karfl›ya
bestisini tamamlar. Bir baflka deyiflle hizmetlerin kald›¤› düflünülmektedir.
serbest dolafl›m›, hizmeti sunanlar›n serbest dola- Haks›z vize uygulamas›ndan toplumun tüm ke-
fl›m›n› beraberinde getirmektedir. simleri ve çeflitli meslek gruplar› olumsuz etkilen-
mekle birlikte, özellikle en fazla etkilenen kesimin
bafl›nda ifl dünyas› gelmektedir. Zira mallar› Birlik
içinde serbest dolafl›mda olan Türk ifladamlar›n›n
kendilerinin bu hakka sahip olmamalar› ve Avrupa-
l› muhataplar›n›n ya vizeden muaf tutulmalar› ya da
s›n›rda çok k›sa sürede ve az bir ücret karfl›l›¤›nda
vize alabildikleri düflünüldü¤ünde, bu durum, Türk
Vize sorununun çözümü: Tür- ifladamlar›na, yeni ifl ba¤lant›lar› kurmak bir yana,
kiye, ilgili AB Konseyi Yönet- mevcut ifllerini dahi yürütmekte güçlükler ç›kar-
meli¤i uyar›nca, AB ülkelerine makta ve böylece ticaretin önünde teknik bir engel
giriflte vize almas› gereken ül- teflkil ederek haks›z rekabete yol açmaktad›r.
keler aras›nda yer almaktad›r. Vize uygulamas›, hem 1/95 Say›l› Ortakl›k Konse-
Vize baflvurular›nda davet yi Karar› ile tesis edilen Gümrük Birli¤i’nin temeli-
mektubu gibi çok say›da belge ni teflkil eden mallar›n serbest dolafl›m› ilkesine,
talep edilmesi, vize baflvurular›- hem de yerleflme hakk› ve hizmet sunum serbesti-
n›n k›sa sürede sonuçland›r›l- sine yeni engeller getirilmesini yasaklayan Katma
mamas›, kal›fl sürelerinin k›sa tutulmas›, konso- Protokol’ün 41. maddesine aç›kça ayk›r›l›k teflkil
losluklarda kötü muamele ile karfl›lafl›lmas› ciddi etmektedir.
sorunlara yol açmaktad›r. Taraflar aras›ndaki mevcut Ortakl›k Hukuku göz
1963’ten bu yana AB ile ortakl›k iliflkisi yürüten, önünde bulundurularak gerçek kiflilerin hizmet su-
1995’te Gümrük Birli¤i’ne taraf olan ve 2005 y›l›n- numu amac›yla dolafl›m› önündeki engellerin kald›-
dan bu yana müzakere eden ülke s›fat›n› tafl›yan r›lmas› müzakere sürecinin temel önceliklerinden
Türkiye’nin di¤er ülkeler ile k›yasland›¤›nda bu biri olmal›d›r. Bununla birlikte, konunun göç politi-
26 KobiEfor fiubat 2017