Page 25 - KobiEfor_Subat_2017
P. 25

cari iliflkilerimizi bu yeni ak›mlar çerçevesinde ge-
                                                           lifltirmemizde birçok aç›dan önemli yararlar bulun-
                                                           du¤u de¤erlendirilmektedir.
                                                              Taahhütlerde ortakl›k: AB’nin STA’lar›n›n do¤-
                                                           rudan üstlenilmesi halinde sanayi mallar›n›n ya-
                                                           n›s›ra tar›m, hizmetler ve kamu al›mlar› gibi alan-
                                                           larda AB’nin ilgili STA ülkesine verdi¤i taahhütlerin
                                                           üstlenilmesi anlam›na gelecektir. Bunun için AB ile
                                                           entegrasyon düzeyimizin bu aç›l›mlar› sa¤layabile-
                                                           cek seviye de olmas› ve dolay›s›yla ayn› aç›l›mlar›n
                                                           AB’ye de yap›lm›fl olmas› gerekmektedir. Bu du-
                                                           rumda, ülkemizin ilgili alanlardaki aç›l›mlar› bir
                                                           takvim dahilinde yapmas› talebinde bulunulabile-
                                                           ce¤i düflünülmektedir.
                                                              Tar›mda ileri entegrasyon:  AB’nin imzalad›¤›
                                                           STA’larda ülkemize göre daha fazla tar›msal taviz
                                                           verdi¤i dikkate al›nd›¤›nda, AB’nin STA’lar›n›n do¤-
                                                           rudan üstlenilmesi seçene¤inin tar›m sektörünü
                                                           olumsuz etkileyebilece¤ine yönelik çekinceler bu-
           karar mekanizmas›na ve müzakere sürecine dahil  lunmaktad›r. Bu nedenle STA müzakerelerinin AB
           edilmemesi bir çeliflki ortaya ç›karmaktad›r. Bu  ile eflzamanl› yürütülmesi ve tamamlanmas›, üçün-
           durum Türkiye’nin ticari menfaatlerini olumsuz et-  cü ülkelerle karfl›l›kl› yarar temeline dayal› anlafl-
           kilemektedir.                                   malar ortaya ç›karacakt›r. Bu itibarla Gümrük Bir-
              Ticaret sapmalar›: AB’nin imzalad›¤› ancak Tür-  li¤i’nin güncellenmesi kapsam›nda tar›m alan›nda
           kiye’nin an›lan ülkelerin isteksizli¤i nedeniyle so-  sa¤lanacak ileri entegrasyonun tar›m sektörünün
           nuçland›ramad›¤› STA’lar dolay›s›yla AB söz konu-  daha rekabetçi hale getirilmesine yönelik reform-
           su ülkelere uygulanan gümrük vergilerini indirir-  lar ile desteklenmesinde fayda görülmektedir.
           ken veya tamamen kald›r›rken ülkemiz taraf›ndan
           söz konusu ülkelerden do¤rudan yap›lan ithalatta      BÜLENT TÜFENKC‹: “GÜMRÜK
           vergi tahsilat› yap›lmaya devam edilmekte, bu du-     B‹RL‹⁄‹’N‹N GÜNCELLENMES‹
           rum da an›lan ülkelerin do¤rudan ülkemize ihracat    KAPSAMINDA TARIM ALANINDA
           yapmas› yerine, AB’ye ihraç ettikleri eflyan›n AB  SA⁄LANACAK ‹LER‹ ENTEGRASYONUN
           üzerinden Türkiye’ye ithal edilmesine ve dolay›s›yla
                                                            TARIM SEKTÖRÜNÜN DAHA REKABETÇ‹
           vergi kayb› ve ticaret sapmas›na neden olmaktad›r.    HALE GET‹R‹LMES‹NE YÖNEL‹K
              Tavizlerin d›fl›nda kalmam›z: Ayr›ca STA yap›lan
           üçüncü ülkelerce AB’ye verilen tavizler AB üyesi ol-  REFORMLAR ‹LE DESTEKLENMES‹NDE
           mamas› nedeniyle Türkiye için geçerli olmamakta-        FAYDA GÖRÜLMEKTED‹R.”
           d›r. Bu ülkeler, Türkiye’den yap›lan ithalata yüksek
           vergi oranlar› uygulamaya devam edebilmektedir.
           Sonuç olarak, tek taraf›n (AB taraf›n›n) menfaatine
           iflleyen bir mekanizma ortaya ç›kmaktad›r. Bu ne-
           denle Türkiye aç›s›ndan AB’nin STA imzalad›¤›
           üçüncü ülkeleri STA yapmaya yönlendirmek iyice
           zorlaflmaktad›r.
              Yeni ak›mlar: AB son y›llarda akdetti¤i yeni nesil
           STA’lar kapsam›nda tar›m, hizmetler, yat›r›mlar ve
           kamu al›mlar› gibi alanlarda üçüncü ülkelerle Tür-
           kiye ile olan ortakl›k iliflkisinden daha derin tercih-
           li düzenlemeler gerçeklefltirmektedir. Son dönem-
           de, ülkemiz de üçüncü ülkelerle benzer flekilde     STA yapma kapasitemiz artacak: Bu çerçevede,
           Gümrük Birli¤i’nden daha genifl kapsaml› STA’lar  Gümrük Birli¤i’nin güncellenmesi ile ülkemizin da-
           (Güney Kore ile hizmetler ve yat›r›m, Peru ile hiz-  ha önce hassasiyet gösterdi¤i alanlarda reform ni-
           metler, Singapur ve Japonya ile hizmetler, yat›r›m-  teli¤inde aç›l›mlar yap›lacak, hem AB hem de
           lar ve kamu al›mlar›) müzakere etmeye bafllam›fl-  ABD’nin gündeme getirdi¤i ticari sorunlara çözüm
           t›r. En önemli orta¤›m›z olan AB ile ekonomik ve ti-  bulunacakt›r. Bu durum ülkemizin STA yapabilme
                                                                                       fiubat 2017 KobiEfor 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30