Page 25 - KobiEfor_Subat_2017
P. 25
cari iliflkilerimizi bu yeni ak›mlar çerçevesinde ge-
lifltirmemizde birçok aç›dan önemli yararlar bulun-
du¤u de¤erlendirilmektedir.
Taahhütlerde ortakl›k: AB’nin STA’lar›n›n do¤-
rudan üstlenilmesi halinde sanayi mallar›n›n ya-
n›s›ra tar›m, hizmetler ve kamu al›mlar› gibi alan-
larda AB’nin ilgili STA ülkesine verdi¤i taahhütlerin
üstlenilmesi anlam›na gelecektir. Bunun için AB ile
entegrasyon düzeyimizin bu aç›l›mlar› sa¤layabile-
cek seviye de olmas› ve dolay›s›yla ayn› aç›l›mlar›n
AB’ye de yap›lm›fl olmas› gerekmektedir. Bu du-
rumda, ülkemizin ilgili alanlardaki aç›l›mlar› bir
takvim dahilinde yapmas› talebinde bulunulabile-
ce¤i düflünülmektedir.
Tar›mda ileri entegrasyon: AB’nin imzalad›¤›
STA’larda ülkemize göre daha fazla tar›msal taviz
verdi¤i dikkate al›nd›¤›nda, AB’nin STA’lar›n›n do¤-
rudan üstlenilmesi seçene¤inin tar›m sektörünü
olumsuz etkileyebilece¤ine yönelik çekinceler bu-
karar mekanizmas›na ve müzakere sürecine dahil lunmaktad›r. Bu nedenle STA müzakerelerinin AB
edilmemesi bir çeliflki ortaya ç›karmaktad›r. Bu ile eflzamanl› yürütülmesi ve tamamlanmas›, üçün-
durum Türkiye’nin ticari menfaatlerini olumsuz et- cü ülkelerle karfl›l›kl› yarar temeline dayal› anlafl-
kilemektedir. malar ortaya ç›karacakt›r. Bu itibarla Gümrük Bir-
Ticaret sapmalar›: AB’nin imzalad›¤› ancak Tür- li¤i’nin güncellenmesi kapsam›nda tar›m alan›nda
kiye’nin an›lan ülkelerin isteksizli¤i nedeniyle so- sa¤lanacak ileri entegrasyonun tar›m sektörünün
nuçland›ramad›¤› STA’lar dolay›s›yla AB söz konu- daha rekabetçi hale getirilmesine yönelik reform-
su ülkelere uygulanan gümrük vergilerini indirir- lar ile desteklenmesinde fayda görülmektedir.
ken veya tamamen kald›r›rken ülkemiz taraf›ndan
söz konusu ülkelerden do¤rudan yap›lan ithalatta BÜLENT TÜFENKC‹: “GÜMRÜK
vergi tahsilat› yap›lmaya devam edilmekte, bu du- B‹RL‹⁄‹’N‹N GÜNCELLENMES‹
rum da an›lan ülkelerin do¤rudan ülkemize ihracat KAPSAMINDA TARIM ALANINDA
yapmas› yerine, AB’ye ihraç ettikleri eflyan›n AB SA⁄LANACAK ‹LER‹ ENTEGRASYONUN
üzerinden Türkiye’ye ithal edilmesine ve dolay›s›yla
TARIM SEKTÖRÜNÜN DAHA REKABETÇ‹
vergi kayb› ve ticaret sapmas›na neden olmaktad›r. HALE GET‹R‹LMES‹NE YÖNEL‹K
Tavizlerin d›fl›nda kalmam›z: Ayr›ca STA yap›lan
üçüncü ülkelerce AB’ye verilen tavizler AB üyesi ol- REFORMLAR ‹LE DESTEKLENMES‹NDE
mamas› nedeniyle Türkiye için geçerli olmamakta- FAYDA GÖRÜLMEKTED‹R.”
d›r. Bu ülkeler, Türkiye’den yap›lan ithalata yüksek
vergi oranlar› uygulamaya devam edebilmektedir.
Sonuç olarak, tek taraf›n (AB taraf›n›n) menfaatine
iflleyen bir mekanizma ortaya ç›kmaktad›r. Bu ne-
denle Türkiye aç›s›ndan AB’nin STA imzalad›¤›
üçüncü ülkeleri STA yapmaya yönlendirmek iyice
zorlaflmaktad›r.
Yeni ak›mlar: AB son y›llarda akdetti¤i yeni nesil
STA’lar kapsam›nda tar›m, hizmetler, yat›r›mlar ve
kamu al›mlar› gibi alanlarda üçüncü ülkelerle Tür-
kiye ile olan ortakl›k iliflkisinden daha derin tercih-
li düzenlemeler gerçeklefltirmektedir. Son dönem-
de, ülkemiz de üçüncü ülkelerle benzer flekilde STA yapma kapasitemiz artacak: Bu çerçevede,
Gümrük Birli¤i’nden daha genifl kapsaml› STA’lar Gümrük Birli¤i’nin güncellenmesi ile ülkemizin da-
(Güney Kore ile hizmetler ve yat›r›m, Peru ile hiz- ha önce hassasiyet gösterdi¤i alanlarda reform ni-
metler, Singapur ve Japonya ile hizmetler, yat›r›m- teli¤inde aç›l›mlar yap›lacak, hem AB hem de
lar ve kamu al›mlar›) müzakere etmeye bafllam›fl- ABD’nin gündeme getirdi¤i ticari sorunlara çözüm
t›r. En önemli orta¤›m›z olan AB ile ekonomik ve ti- bulunacakt›r. Bu durum ülkemizin STA yapabilme
fiubat 2017 KobiEfor 25