Page 24 - KobiEfor_Subat_2017
P. 24
KAPAK
BÜLENT TÜFENKC‹: “AB’N‹N ÜÇÜNCÜ ÜLKELERLE ‹MZALADI⁄I STA’LAR
SONUCUNDA AB’YE ‹ND‹R‹ML‹ GÜMRÜK VERG‹S‹NE TAB‹ VEYA GÜMRÜK
VERG‹S‹NDEN MUAF OLARAK ‹THAL ED‹LEN EfiYA, ÜLKEM‹ZE DE ‹THAL
ED‹LEB‹L‹RKEN TÜRK‹YE’N‹N HALEN AB ÜYES‹ OLMAMASI NEDEN‹YLE SÖZKONUSU
ANLAfiMALARIN YAPILDI⁄I KARAR MEKAN‹ZMASINA VE MÜZAKERE SÜREC‹NE
DAH‹L ED‹LMEMES‹ B‹R ÇEL‹fiK‹ ORTAYA ÇIKARMAKTADIR.”
Gümrük Birli¤i asimetrik bir yap›da teflkil edilmifl de¤il, AB ve ABD aras›nda müzakere edilen Tran-
ve öngörülenden daha uzun süredir yürürlükte kal- satlantik Ticaret ve Yat›r›m Ortakl›¤›’na (TTIP) kat›-
mas›yla birlikte ülkemiz aç›s›ndan sistemik sorun- l›m hedefimiz aç›s›ndan da büyük önem arz etmek-
lar ihtiva eden bir ortakl›k iliflkisine dönüflmüfltür. tedir. TTIP süreci tar›m, hizmetler, kamu al›mlar›
Serbest dolafl›m: Gümrük Birli¤i’nin güncellen- ve fikri mülkiyet haklar› gibi alanlarda kapsaml›
mesi kapsam›nda, mevcut kazan›mlar›n korunma- aç›l›mlar içermektedir. Bu itibarla gerek söz konu-
s›, iflleyiflinde süregelen sorunlar›n çözümü ve en su güncelleme süreci kapsam›nda yap›lacak re-
baflta amaçlanan mallar›n serbest dolafl›m›n›n ya- form niteli¤indeki aç›l›mlar, gerekse TTIP kapsa-
n›s›ra ifl kurma hakk› ve hizmet sunumunun da ser- m›nda ABD taraf›ndan masaya getirilecek ticari so-
bestlefltirilmesi hedeflenmelidir. runlar›n çözümünde kaydedilecek mesafe hem ül-
Yaflamsal aç›l›mlar: Gümrük Birli¤i’nin güncel- kemizi TTIP’e kat›l›m için haz›r hale getirecek, hem
lenmesi kapsam›nda müzakereler bak›m›ndan hiç de ülkemizin TTIP gibi kapsaml› bir liberasyona ha-
flüphesiz en uygun seçenek ortakl›k iliflkisinin ta- z›r oldu¤una iliflkin ABD taraf›na olumlu sinyaller
mamlanmas› anlam›na gelen tam üyelik seçene¤i- verecektir. Bu nedenle Gümrük Birli¤i’nin güncel-
dir. Öte yandan Gümrük Birli¤i’nin güncellenmesi lenmesi ile TTIP birbirine paralel ve destekleyici
süreci sadece AB ile ticari iliflkilerimiz aç›s›ndan süreçler olarak görülmektedir.
Gümrük Birli¤i ile ilgili alanlarda AB’nin karar
alma ve dan›flma süreçlerinde Türkiye’nin yer al-
mamas›, AB’nin akdetti¤i ‘Serbest Ticaret Anlafl-
malar›’ndan (STA) ülkemizin eflzamanl› yararlan-
mas›n› sa¤layan yasal ba¤lay›c›l›¤› olan hükümlerin
eksikli¤i ve bu kapsamda söz konusu STA’lar›n üst-
lenilmesinde yaflanan güçlükler ile Gümrük Birli-
¤i’nden tam anlam›yla yararlanmam›za mani olan
karayolu kotalar› hususlar› sistemik sorunlar hali-
ne gelmifltir. Söz konusu hususlara iliflkin olarak
Gümrük Birli¤i Karar›’nda hiç hüküm bulunmama-
s› veya mevcut hükümlerin ülkemiz aç›s›ndan ye-
tersiz kalmas› bu sorunlara kaynak teflkil etmifltir.
‘Serbest Ticaret Anlaflmalar›’ndan
kaynakl› s›k›nt›lar çözülecek
KobiEfor: Say›n Bakan, AB’nin yapt›¤› Serbest
Ticaret Anlaflmalar› (STA) bize sorulmadan
yap›l›yor ama bizi de kaps›yor.
Bu s›k›nt›lardan söz eder misiniz?
Bülent Tüfenkci: 1/95 Say›l› Ortakl›k Konseyi Ka-
rar›n›n 16. maddesi, Türkiye’nin, AB’nin STA’lar›n›
da kapsayan tercihli rejimlerine uyumunu öngör-
mektedir. AB’nin üçüncü ülkelerle imzalad›¤›
STA’lar sonucunda AB’ye indirimli gümrük vergisi-
ne tabi veya gümrük vergisinden muaf olarak ithal
edilen eflya, AB ve Türkiye aras›ndaki Gümrük Bir-
li¤i çerçevesindeki serbest dolafl›m ilkesi kapsa-
m›nda bir engelle karfl›laflmaks›z›n ülkemize de it-
hal edilebilirken Türkiye’nin halen AB üyesi olma-
mas› nedeniyle söz konusu anlaflmalar›n yap›ld›¤›
24 KobiEfor fiubat 2017