Page 21 - KobiEfor_Subat_2017
P. 21

TÜRK‹YE’N‹N DIfi T‹CARET‹NDE AB’N‹N PAYI (milyar dolar)

            Y›llar     ‹hracat      AB           Yüzde     ‹thalat       AB         Yüzde      Aç›k
            2016/9     104.227       50.551      48.5       146.254      56.945      38.94      -42.027
            2015       143.838       63.998      44.49      207.234      78.681      37.97      -63.396
            2014       157.610       68.514      43.47      242.177      88.783      36.66      -84.567
            2013       151.802       63.039      41.53      251.661      92.457      36.74      -99.859
            2012       152.461       59.398      38.96      236.545      87.657      37.06      -84.084
            2011       134.906       62.589      46.39      240.841      91.439      37.97     -105.935
            2010       113.883       52.934      46.48      185.544      72.391      39.02      -71.661

               Gümrük Birli¤i’nin Türkiye ekonomisi zarar›na  rekabet dezavantaj› do¤urmufl, Türkiye’nin bu ül-
             sonuçlar›na AB ile ticaretimiz aç›s›ndan bak›ld›-  keler ile ticaret müzakerelerindeki pozisyonunu
             ¤›nda; karfl›m›za yukar›daki tablo ç›k›yor. Son 7  zay›flatm›flt›r. AB’nin bir üçüncü ülke ile STA im-
             y›lda ticaret a盤›m›z 551 milyar, 529 milyon dolar  zalad›¤› ancak Türkiye’nin imzalamad›¤› durum-
             oluyor. Ancak Türkiye ekonomisinin Gümrük Bir-  larda, ihracatç›lar mallar›n› AB üzerinden gönder-
             li¤i’den gördü¤ü as›l zarar; AB’nin üçüncü ülke-  me ve böylelikle ticareti sapt›rma zorunda
             lerle yapt›¤› ‘Serbest Ticaret Anlaflmalar›’ndan  kalm›fllar, böylelikle Türkiye ayn› zamanda piyasa
             (STA) kaynaklan›yor.                           eriflim f›rsatlar›n› da kaybetmifltir.
               Bu mekanizma flöyle ifllemifltir: AB ortak güm-   Katmade¤er bak›m›ndan hesapland›¤›nda Tür-
             rük tarifesini kendi önceliklerine göre belirlemek-  kiye’nin hizmetler sektörünün yüzde 42 olan top-
             tedir ve ço¤u durumda STA’lar çerçevesinde daha  lam ihracata katk› oran›, benzer ülkeler aras›nda-
             düflük vergiler uygulamaktad›r. Bu durum, Türki-  ki en yüksek orand›r. Bu durum Türkiye için hiz-
             ye’nin AB’nin STA müzakere etti¤i üçüncü ülke-  metlerin di¤er ihracat sektörleri için önemli bir
             lerden ithal edilecek ço¤u sanayi ürününe yönelik  girdi oluflturdu¤u ve hizmetlerin ülkenin rekabet
             tarifelerinin giderek serbestleflmesine, tar›msal  gücü için büyük öneme sahip oldu¤u gerçe¤ine
             ürünlere yönelik tarifelerinin de seçici bir flekilde  iflaret ediyor. Ama Gümrük Birli¤i cerçevesinde 20
             serbestleflmesine yol açm›flt›r. AB’nin STA imza-  y›l boyunca Türkiye’nin GSYH’sinda hizmetler ti-
             lad›¤› ancak Türkiye’nin imzalamad›¤› ülkelerden  caretinin pay› ayn› kalm›flt›r.
             ticaretin sapt›r›lmas› yoluyla yap›lan ithalat Türki-  Sonuç olarak; Gümrük Birli¤i’nden ç›k›lmal›,
             ye’ye gümrüksüz olarak girebilmektedir. Ancak  AB ile aram›zda ‘yeni nesil’ STA’lar yap›lmal›. Bu
             do¤rudan Türk limanlar›na gelen ithal mallar için  durum Gümrük Birli¤i’nden sa¤lanan baz› avan-
             ithalat tarifeleri uygulanmaktad›r.            tajlar› kaybetmeye neden olsa da di¤er taraftan
               Buna paralel olarak Türk flirketleri AB’nin STA  AB’nin üçüncü ülkelerle yapt›¤› STA’lar sebebiyle
             müzakere etti¤i pazarlardan baz›lar›na do¤rudan  Türkiye’nin zarar görmesini önleyecek ve de en
             karfl›l›kl› eriflim imkan› bulamam›flt›r. Bu durum  önemlisi; d›fl ticaret politikas›n› ba¤›ms›z bir fle-
             AB’li ihracatç›lar karfl›s›nda Türk flirketleri için bir  kilde belirleyebilmesinin önünü açacakt›r.
           S        orun flu: Avrupa Birli¤i-Türkiye Gümrük


                    Birli¤i, 6 Mart 1995 tarihinde Ankara An-
                    laflmas› ile kurulan AT-Türkiye Ortakl›k
                    Konseyi'nin uygulama karar› almas›yla 31
                    Aral›k 1995 tarihinde yürürlü¤e girdi.
                    Gümrük Birli¤i’nin Türkiye ekonomisine
            “yararlar›” ve “zararlar›” oldu. Türkiye’yi zarara u¤-
            ratan Gümrük Birli¤i hükümleri flunlar oldu:
              l Gümrük Birli¤i  AB'ye, Türkiye’nin d›fl ticaret  müdahale ve bu anlaflmay› iptal etme hakk›na sa-
            iliflkilerini yönlendirme hakk› verdi. Türkiye, önko-  hip (56. madde).
            flul olmaks›z›n AB'nin üye olmayan bir ülke ile im-  l Türkiye, Gümrük Birli¤i’ne girerek, kay›ts›z
            zalad›¤› (yani dünyada di¤er tüm ülkeler) tüm an-  flarts›z AB Gümrük Birli¤i için yap›lan yeni yasalara
            laflmalar› kabul etti (16. ve 55. maddeler).     paralel yasalar› yapmay› kabul etti (8. madde).
              l Türkiye Gümrük Birli¤i’ne girerek, AB bilgisi  l Türkiye, Gümrük Birli¤i’ne girerek, tüm yasa-
            olmadan herhangi bir AB üyesi olmayan ülke ile  lar› ve tek Türk hakimi olan Avrupa Adalet Diva-
            anlaflma yapmamay› kabul etti. Aksi takdirde AB,  n›'n›n kararlar›n› kabul etti (64. madde).
                                                                                       fiubat 2017 KobiEfor 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26