Page 36 - KobiEfor_Kasim_2017
P. 36

KAPAK



           üretimde Sanayi 4.0’›n çevre aç›s›ndan daha etkin  Endüstri 4.0’›n ç›kt›s› kifliye özel üretim diyebiliriz.
           çevre yöntemleri oldu¤unu kaydeden Osmanba-     Tüm süreçler insandan ba¤›ms›z hale gelmeye bafl-
           flo¤lu, “Sanayi 4.0, art›k emisyonlar› oluflmadan  l›yor.” Toplum 5.0 ile Japonlar’›n teknolojiyi toplum-
           önleyebilecek daha ak›ll› yap›lar›n oluflmas›na ola-  lar için bir tehdit de¤il, bir yard›mc› olarak alg›lama-
           nak sa¤l›yor. Toplum 5.0 ise bize çok ak›ll› yöntem-  s› felsefesi üzerinde durdu¤unu belirten Özdemir,
           ler üretecek. Sürdürülebilir tüketim noktas›nda  “Süper ak›ll›, muhteflem bir toplum olup ç›kaca¤›z,
           Toplum 5.0;  ak›ll› ürünler, çevreye duyarl› tüketim,  rahat ve canl› bir yaflam, insan odakl› bir toplumdan
           at›k yönetim yaklafl›m›, etkin kaynak kullan›m›, da-  söz ediliyor” dedi.
           ha az maruziyet, daha sa¤l›kl› toplum, etkin izleme  Toplum 5.0 hedeflerini biraz ütopya gören Özde-
           ve önlem almay› sa¤l›yor. Sürdürülebilir üretim ve  mir, Toplum 5.0’a geçifl için engellere de de¤indi ve
           tüketim için bizim yapay zekay› kullanmam›z gere-  engellerin afl›lmas› için toplumlar›n iflbirli¤i içinde
           kecek” diye konufltu.                            olmas› gerekti¤ini vurgulad›. Özdemir, Toplum 5.0
              B‹METR‹ Genel Müdürü Murat Özdemir,  “Top-   için endüstri sektörleri, akademisyenler, hükümet
           lum 5.0’›n ‹htiyac› Her fieyin ‹nterneti” bafll›kl› su-  ve ilgili bakanl›klar›n iflbirli¤iyle ortak bir platform
           numunda, B‹METR‹’nin Ankara’da Bilkent CYBER-   (süper ak›ll› toplum hizmet platformu) oluflturul-
           PARK’ta bir yaz›l›m firmas› oldu¤unu belirterek, te-  mas›na yönelik çabalar›n teflvik edildi¤ini aktara-
           lemetri ve nesnelerin interneti (IoT) kavramlar›n-  rak, bu platform› infla etmekte kullan›lacak arac›n
           dan sözetti. ‹nan›lmaz say›da cihaz›n oluflturdu¤u  Herfleyin ‹nterneti oldu¤unu söyledi.
           bir sistem ve çok fazla üretici, ak›ll› flehirler, ak›ll›  S‹MSOFT Yönetim Kurulu Baflkan› Prof.Dr. Vey-
           çevreler ve sa¤l›k konular›nda çok çeflitli uygula-  si ‹fller, “Modelleme ve Simülasyon” bafll›kl› sunu-
           malar bulundu¤unu kaydeden Özdemir, 2013’te ilk  munda bunun imalat yapan KOB‹’lere yönelik bir
           kez Cisco taraf›ndan Herfleyin ‹nterneti (Al) kavra-  teknoloji oldu¤unu söyledi. Endüstri 4.0’›n ürün
           m›n›n kullan›ld›¤›n› anlatt›:                   üretiminde maliyeti düflürmek için var oldu¤una
              “IoT’i oluflturan ak›ll› nesneler gerçek varl›klar-  iflaret eden ‹fller, “Endüstri 4.0, tüketicilerin ihti-
           d›r. Fiziksel olarak dokunabilece¤imiz cihaz veya  yaçlar›na göre ürün üretmeyi amaçl›yor” dedi. “Tü-
           sensörlerdir. ‹nternette hergün milyonlarca kiflinin  keticinin kabul edece¤i iyi bir ürünü üretebiliyor
           girdi¤i en büyük sitelerden biri Google, fiziksel ola-  musunuz?” sorusunun önemli oldu¤unu vurgula-
           rak ifade edilebilir mi? Sunucular ve a¤lar aras›nda  yan ‹fller, KOB‹’lerin yüzde 98’inin bu konuyu bil-
           bir yerlerde 1 ve 0’lardan oluflmuyor mu? Hergün  medi¤ine dikkat çekti ve “Endüstri 4.0 asl›nda KO-
           kulland›¤›m›z Dropbox, Instagram gibi servisler ‘iflte  B‹’ler için en büyük tehdit” yorumunu yapt›.
           flurada’ diye gösteremeyece¤imiz fiziksel uzayda ol-  Endüstri 4.0 ve Toplum 5.0’›n da gelece¤ini söy-
           mayan servislerdir. ‹nternet üzerinde say›s›z ba¤-  leyen ‹fller, teknolojik yönü de bulunan bu kavram-
           lant›lar aras›nda dev bir veri ak›fl› vard›r, internet ay-  lar›n sosyolojik ve felsefi aç›dan önemli buldu¤unu
           n› zamanda kendisine ba¤l› olan insanlar› yani kulla-  ifade etti. Modelleme ve simülasyonun Endüstri
           n›c›lar› da kapsar. Sonuç olarak Herfleyin ‹nterneti,  4.0’da önemini vurgulayan ‹fller, süreçleri modelle-
           bu ayr›k konseptleri tek çat› alt›nda birlefltirir. Nes-  menin ve simülasyonun önceden eksiklerin görül-
           nelerin interneti; raylar ve ba¤lant›lardan oluflan bir  mesi ve önlem al›nmas›nda sa¤lad›¤› maliyet ve ve-
           tren yolu hatt›na benzetilirse Herfleyin ‹nterneti de  rimlilik avantaj›ndan söz etti. Bu alanda S‹MSOFT
           tren gar›, trenler, bilet makinalar›, personel, yolcu-  olarak ileri seviye bir yaz›l›m üzerine çal›flt›klar›n›
           lar, hava koflullar› vs. gibi her fleyi kapsar.”   aç›klayan ‹fller, Avrupa Birli¤i’nden bu konuda des-
              Pazar üzerinde çeflitli f›rsatlar›n oluflmaya bafl-  tek ald›klar›n›, OST‹M’de de iki firma ile bu yaz›l›m›
           lad›¤›n› belirten Özdemir, buna örnek olarak sosyal  uygulamada hayata geçirdiklerini anlatt›.
           a¤lar, ak›ll› teknolojiler ve her
           fleyin internetinin her fleyi bir-
           birine ba¤lad›¤›n› gösterdi.
              Özdemir, endüstri devrimle-
           rinden Endüstri 4.0 ile siber-fi-
           ziksel sistemler ve ba¤lanabi-
           lirlikten oluflan yeni nesil bir
           devrimden söz edildi¤ini aktar-
           d›: “‹nsan makine etkileflimi,
           art›r›lm›fl gerçeklik (AR), ken-
           dinden organize dijital fabrika-
           lar, büyük veri, yapay zeka ve
           derin ö¤renme ve bulut biliflim.

           36 KobiEfor Kas›m 2017
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41