Page 36 - KobiEfor_Kasim_2017
P. 36
KAPAK
üretimde Sanayi 4.0’›n çevre aç›s›ndan daha etkin Endüstri 4.0’›n ç›kt›s› kifliye özel üretim diyebiliriz.
çevre yöntemleri oldu¤unu kaydeden Osmanba- Tüm süreçler insandan ba¤›ms›z hale gelmeye bafl-
flo¤lu, “Sanayi 4.0, art›k emisyonlar› oluflmadan l›yor.” Toplum 5.0 ile Japonlar’›n teknolojiyi toplum-
önleyebilecek daha ak›ll› yap›lar›n oluflmas›na ola- lar için bir tehdit de¤il, bir yard›mc› olarak alg›lama-
nak sa¤l›yor. Toplum 5.0 ise bize çok ak›ll› yöntem- s› felsefesi üzerinde durdu¤unu belirten Özdemir,
ler üretecek. Sürdürülebilir tüketim noktas›nda “Süper ak›ll›, muhteflem bir toplum olup ç›kaca¤›z,
Toplum 5.0; ak›ll› ürünler, çevreye duyarl› tüketim, rahat ve canl› bir yaflam, insan odakl› bir toplumdan
at›k yönetim yaklafl›m›, etkin kaynak kullan›m›, da- söz ediliyor” dedi.
ha az maruziyet, daha sa¤l›kl› toplum, etkin izleme Toplum 5.0 hedeflerini biraz ütopya gören Özde-
ve önlem almay› sa¤l›yor. Sürdürülebilir üretim ve mir, Toplum 5.0’a geçifl için engellere de de¤indi ve
tüketim için bizim yapay zekay› kullanmam›z gere- engellerin afl›lmas› için toplumlar›n iflbirli¤i içinde
kecek” diye konufltu. olmas› gerekti¤ini vurgulad›. Özdemir, Toplum 5.0
B‹METR‹ Genel Müdürü Murat Özdemir, “Top- için endüstri sektörleri, akademisyenler, hükümet
lum 5.0’›n ‹htiyac› Her fieyin ‹nterneti” bafll›kl› su- ve ilgili bakanl›klar›n iflbirli¤iyle ortak bir platform
numunda, B‹METR‹’nin Ankara’da Bilkent CYBER- (süper ak›ll› toplum hizmet platformu) oluflturul-
PARK’ta bir yaz›l›m firmas› oldu¤unu belirterek, te- mas›na yönelik çabalar›n teflvik edildi¤ini aktara-
lemetri ve nesnelerin interneti (IoT) kavramlar›n- rak, bu platform› infla etmekte kullan›lacak arac›n
dan sözetti. ‹nan›lmaz say›da cihaz›n oluflturdu¤u Herfleyin ‹nterneti oldu¤unu söyledi.
bir sistem ve çok fazla üretici, ak›ll› flehirler, ak›ll› S‹MSOFT Yönetim Kurulu Baflkan› Prof.Dr. Vey-
çevreler ve sa¤l›k konular›nda çok çeflitli uygula- si ‹fller, “Modelleme ve Simülasyon” bafll›kl› sunu-
malar bulundu¤unu kaydeden Özdemir, 2013’te ilk munda bunun imalat yapan KOB‹’lere yönelik bir
kez Cisco taraf›ndan Herfleyin ‹nterneti (Al) kavra- teknoloji oldu¤unu söyledi. Endüstri 4.0’›n ürün
m›n›n kullan›ld›¤›n› anlatt›: üretiminde maliyeti düflürmek için var oldu¤una
“IoT’i oluflturan ak›ll› nesneler gerçek varl›klar- iflaret eden ‹fller, “Endüstri 4.0, tüketicilerin ihti-
d›r. Fiziksel olarak dokunabilece¤imiz cihaz veya yaçlar›na göre ürün üretmeyi amaçl›yor” dedi. “Tü-
sensörlerdir. ‹nternette hergün milyonlarca kiflinin keticinin kabul edece¤i iyi bir ürünü üretebiliyor
girdi¤i en büyük sitelerden biri Google, fiziksel ola- musunuz?” sorusunun önemli oldu¤unu vurgula-
rak ifade edilebilir mi? Sunucular ve a¤lar aras›nda yan ‹fller, KOB‹’lerin yüzde 98’inin bu konuyu bil-
bir yerlerde 1 ve 0’lardan oluflmuyor mu? Hergün medi¤ine dikkat çekti ve “Endüstri 4.0 asl›nda KO-
kulland›¤›m›z Dropbox, Instagram gibi servisler ‘iflte B‹’ler için en büyük tehdit” yorumunu yapt›.
flurada’ diye gösteremeyece¤imiz fiziksel uzayda ol- Endüstri 4.0 ve Toplum 5.0’›n da gelece¤ini söy-
mayan servislerdir. ‹nternet üzerinde say›s›z ba¤- leyen ‹fller, teknolojik yönü de bulunan bu kavram-
lant›lar aras›nda dev bir veri ak›fl› vard›r, internet ay- lar›n sosyolojik ve felsefi aç›dan önemli buldu¤unu
n› zamanda kendisine ba¤l› olan insanlar› yani kulla- ifade etti. Modelleme ve simülasyonun Endüstri
n›c›lar› da kapsar. Sonuç olarak Herfleyin ‹nterneti, 4.0’da önemini vurgulayan ‹fller, süreçleri modelle-
bu ayr›k konseptleri tek çat› alt›nda birlefltirir. Nes- menin ve simülasyonun önceden eksiklerin görül-
nelerin interneti; raylar ve ba¤lant›lardan oluflan bir mesi ve önlem al›nmas›nda sa¤lad›¤› maliyet ve ve-
tren yolu hatt›na benzetilirse Herfleyin ‹nterneti de rimlilik avantaj›ndan söz etti. Bu alanda S‹MSOFT
tren gar›, trenler, bilet makinalar›, personel, yolcu- olarak ileri seviye bir yaz›l›m üzerine çal›flt›klar›n›
lar, hava koflullar› vs. gibi her fleyi kapsar.” aç›klayan ‹fller, Avrupa Birli¤i’nden bu konuda des-
Pazar üzerinde çeflitli f›rsatlar›n oluflmaya bafl- tek ald›klar›n›, OST‹M’de de iki firma ile bu yaz›l›m›
lad›¤›n› belirten Özdemir, buna örnek olarak sosyal uygulamada hayata geçirdiklerini anlatt›.
a¤lar, ak›ll› teknolojiler ve her
fleyin internetinin her fleyi bir-
birine ba¤lad›¤›n› gösterdi.
Özdemir, endüstri devrimle-
rinden Endüstri 4.0 ile siber-fi-
ziksel sistemler ve ba¤lanabi-
lirlikten oluflan yeni nesil bir
devrimden söz edildi¤ini aktar-
d›: “‹nsan makine etkileflimi,
art›r›lm›fl gerçeklik (AR), ken-
dinden organize dijital fabrika-
lar, büyük veri, yapay zeka ve
derin ö¤renme ve bulut biliflim.
36 KobiEfor Kas›m 2017