Page 42 - KobiEfor_Haziran_2016
P. 42
rin Artt›r›lmas› ça¤r›m›zda ise 1479 proje baflvuru- maktad›r. Bu kurumsal yenilikler KOB‹’lerin gö-
su olmak üzere iki ça¤r›da toplam 2980 proje bafl- zünden kaçmamal›d›r.
vurusu al›nm›flt›r. Bu demektir ki çok az KOB‹’miz
proje bazl› desteklerle ilgileniyor. KOB‹’lerimiz KOB‹'ler ve Yüksek Teknoloji: KOB‹’lerin yüksek
“proje” denilince ürküyorlar, çünkü proje yapma teknolojiyle üretim yap›lan sektörlere yönlendiril-
yetenekleri zay›f. Halbuki proje yapma yetene¤i ka- mesi bak›m›ndan Türkiye art›k uygun bir ekosistem
zanmazlarsa KOB‹’lerin kal›c› sürdürülebilir baflar› oluflturmufltur. XII. KOB‹ Zirvesi’nde “Savunma Sa-
kazanmalar› da mümkün olam›yor. nayi, Havac›l›k ve Uydu Uzay Teknolojileri” konula-
r›nda yap›lan sektörel sunumlar KOB‹’lerin kamu
ArGe-‹novasyon-Giriflimcilik: Türkiye’nin 2023 al›mlar›n› itici güç olarak kulland›klar›nda yüksek
vizyonuna bakt›¤›m›zda, hedeflere yönelik ve KO- teknolojili üretime geçebildiklerini gösteriyordu.
B‹’ler temelinde çok fleyi yeniden gözden geçirme- TÜRKSAT hava platformlar› için; motor, inifl tak›m›,
liyiz. Son 50 y›lda Türkiye’de flirketlerin ömrü 60 hidrolik / pnömatik sistemler, kanopi, f›rlatma koltu-
y›ldan 18 y›la geriledi. Günümüzün dinamik orta- ¤u, iklimlendirme sistemleri, servolar vb. alt sistem-
m›nda KOB‹’nin kal›c›l›¤›n› ve büyümesini Ar-Ge, lerin üretiminde KOB‹’lerin ve giriflimcilerin yat›r›m-
giriflimcilik ve inovasyon sa¤lar. “Endüstri 4.0, Nes- lar›na ihtiyaç bulundu¤unu duyurdu. ASELSAN, TA‹
nelerin ‹nterneti, Mükemmeliyet Merkezi, 3 Boyut- ve HAVELSAN’›n sunumu ile giriflimciler ve KO-
lu Yaz›c›lar, Bulut Biliflim” gibi teknolojiler ve sis- B‹’ler; komuta kontrol ve savafl sistemleri, simülas-
temler günümüzün en güncel konular› haline geldi. yon, e¤itim ve test sistemleri, yönetim bilgi sistem-
Proje yapabilen ‘Yenilikçi ve Giriflimci KOB‹’ler bu leri, anayurt ve siber güvenlik çözümleri gibi alanla-
alana geçebilmektedir. Bu nedenle KOB‹’lerde pro- ra, bu alanlarda halen KOB‹’lerle iki milyon çeflit
je kültürü noktas›na odaklanmam›z gerekmekte- ürün üretildi¤i bilgisi de eklenerek davet edildi.
dir. KOB‹’lere proje yetene¤i kazand›racak meka-
nizmalar› yayg›nlaflt›rmal› ve KOB‹’lerin aya¤›na ta- G‹R‹fi‹MC‹ KÜLTÜRÜ
fl›mal›y›z. Bu noktada inisiyatifi STK’lar ele almal›, Giriflimcilik ayn› zamanda bir kültür sorunu ola-
kamuyu arkas›na alarak seferberlik bafllatmal›d›r. rak da kendini gösteriyor. Bu nedenle kültürümüz-
KOB‹’lerin kamudan beklentileri oldu¤u gibi kamu- deki, giriflimcili¤i engelleyen kal›nt›lar›n etkisini
nun da KOB‹’lerden beklentisi vard›r. Örne¤in; Üre- bertaraf etmemiz gerekiyor.
tim Reform Paketi haz›rlan›yor. Bu ba¤lamda e¤er Giriflimciyi bask› alt›na alan kültürel unsurlar›n
bir KOB‹’nin projesi kabul görmüflse o projeye da- yenilikçi düflünmeyi de engelledi¤i bir vak›ad›r.
n›flmanl›k deste¤i veren firma da desteklenecek. E¤itimin her alan›nda giriflimcili¤i ve yenilikçili¤i
engelleyen kültür kal›nt›lar›yla mücadele edilmeli-
Kamu deste¤inin eriflilebilirli¤i: KOB‹’lerimizde dir. Bu engellerden en bariz olan› kad›n› giriflimci-
engelleyici bir kültür de kamunun deste¤inin eriflil- likten ve yenilikten uzak tutan“cinsiyetçi bak›fl”t›r.
mez oldu¤unu varsaymakt›r. Bürokratik dönem ka- XII. KOB‹ Zirvesi’nde “kad›n giriflimci” konusuna
l›nt›s› bu kültür de¤iflmeli, KOB‹’lerde “Dönüflüm iliflkin sunumlarda önemli tespitler ve çözümler dile
kültürü” egemen olmal›d›r. Kamunun KOB‹’den getirildi. Kalk›nacaksak, gelifleceksek kad›n ekono-
bekledi¤i, cesur, azimli ve dünyan›n her co¤rafya- miye dahil olmal›d›r. Kad›n istihdam edildi¤inde o ül-
s›nda ifl yapabilen giriflimci bir hüviyete bürünme- kede kifli bafl› GSMH’n›n 4 bin dolar artt›¤› hesaplan›-
sidir. Ülke olarak giriflimci KOB‹ say›m›z› art›rmak yor. fiu anda Türkiye’de kad›n›n istihdam oran› yüzde
zorunda oldu¤umuzun bilincindeyiz. Mevcut giri- 27.5 gerçeklefliyor. Tüm Türkiye’de 98 bin kad›n giri-
flimci KOB‹’lerimizin özellikle bilgiye ulaflmas›n› flimci var. Bu oran ve say›larla sürdürülebilir bir tat-
sa¤lamal›, yeni ürün gelifltirme, tasar›m yapma, min edici büyüme sa¤lamam›z olanaks›zd›r. Kad›n
markalaflma ve inovasyon konusunda onlar› at›l›m genellikle geçinmek için giriflimci oluyor. Oysa f›rsat
yapmaya sevketmeliyiz. giriflimcisi kad›n say›m›z› da yükseltmemiz gerekiyor.
Bu konuda, kamu-özel kesim ay›r›m› olmaks›z›n he-
KOSGEB ve TÜB‹TAK’›n yeni konsepti: Türki- pimizin kurumsal ortak sorumlulu¤u vard›r.
ye’nin stratejik öncelikleri belirlenmifltir. ‘Yenilikçi Türkiye’de kad›n giriflimciyi teflvik eden ve des-
ve Giriflimci KOB‹’lerin desteklenerek güçlendiril- tekleyen programlar uygulanmaktad›r.
mesi kamunun önceli¤i olmufltur. KOSGEB zaten Ancak teflvik ve destekten sonras›n› takip etmek
“KOB‹’lerin can simidi” olarak markalaflm›flt›r. Bu- de önemlidir, eksik kald›¤›m›z noktalardan
gün art›k TÜB‹TAK da ayn› konsepti benimsemifl biri de budur. Çünkü denedik ve ölçtük; kad›n giri-
bulunmakta ve KOB‹’lere ulaflmak için ad›mlar at- flimcilerimizin yüzde 85’i ifle bafllad›ktan sonra ilk 3
makta, enerji, g›da, sa¤l›k gibi stratejik odak nokta- y›l› tamamlayamamaktad›r. Bu nedenle kad›n giri-
lar›na göre ça¤r› odakl› bir mekanizma olufltur- flimci e¤itimlerinde mentörlük çok önemlidir. Bu
42 KobiEfor Haziran 2016