Page 28 - KobiEfor_Haziran_2016
P. 28
KAPAK
ÜN‹VERS‹TE TEKNOPARKLARI
Üniversitelerin yenilikçili¤ini ve giriflimcili¤ini
ölçülebilir verilere kavuflturan ana faaliyet alanla-
r›ndan biri de teknoparklard›r. Türkiye bu konuya
da Bat›’dan yüz y›l sonra, 2000’li y›llarda el att›.
Gecikme; ‘Giriflim ve Yenilik’ kültürümüzdeki ek-
sikliklerden kaynakland›. Üniversite teknoparkla-
r›nda geliflimi h›zland›rmam›z gerekiyor. Bu
amaçla el at›p çözümler üretilmesi gereken ilk l Bölüm baz›nda alana uygun giriflimcilik ve ye-
sorun alanlar› flöyle özetlenebilir: nilikçilik dersleri aç›lmal›.
l Bölgesel anlamda ve üniversite çap›nda tek- l ‘Giriflimcilik ve Yenilikçilik’ derslerini alana
nopark konsepti ile ilgili fark›ndal›k yarat›lmal›. sertifika verilmeli.
l Teknopark-üniversite-özel sektör iletiflimi l ‘Giriflimcilik ve Yenilikçilik’ e¤itimi “Yaflam
güçlendirilmeli. Boyu E¤itim” alan›n› da kapsamal›.
l Teknoparktaki firmalar›n s›n›rlar› net çizilme- l Projeye destek sa¤layan kurulufllara yap›lan
li, istismar önlenmeli. müracaatlar için baflvuru ofisi oluflmal›.
l Patent al›m›/faydal› model/endüstriyel tasa- l Teknopark iletiflim merkezleri fonksiyonel ol-
r›m konular›ndaki çekingenlik k›r›lmal›. mal›.
l KOSGEB, TÜB‹TAK, TEKMER, SAN-TEZ, Tek- l Teknopark çal›flanlar› bilgi ve adanm›fll›k
nogiriflim, Teknoloji Transferi, Kuluçka yap›lar› do¤rultusunda yap›land›r›lmal›.
hakk›nda do¤ru yönlendirme ve fikir süreklili¤i l Bas›n verimli ve do¤ru kullan›lmal›.
sa¤lanmal›. l Sorunlar›n paylafl›laca¤› ortamlar yarat›lmal›.
l Ö¤rencilerde teknopark olgusunu besleyecek l Teknoparktaki firmalar›n çal›flma performan-
vizyonun eksikli¤i giderilmeli. s› ölçülmeli ve sonuçlar düzenli duyurulmal›.
l Teknopark ile oluflabilecek altyap› sorunlar› l Düzenlenecek proje yar›flmalar› ve kazanan-
h›zla çözülmeli. lar teknoparklara yönlendirilmeli.
l Teknoparklar üniversite merkezli de¤il, sana- l Ö¤rencilere teknopark ile çal›flan flirketlerde
yi merkezli alanlara kurulmal›. part-time çal›flma ve staj sunulmal›.
l Giriflimcilik temal› derslerin say›s› art›r›lmal›. l Üniversiteler ‘Kariyer Merkezi’ kurmal›.
l Ortak zorunlu ders havuzuna ‘Genel Giriflim- l Daha fazla inovasyon için lisansüstü ö¤renci
cilik’ ve ‘Yenilikçilik’ dersi eklenmeli. say›s› art›r›lmal›.
tim üyelerini patent almaya teflvik flimcilik Türkiye’de henüz görünür olmal›.
ediyorlar. Patent masraflar› zaten bir varl›k gösterememifltir. Türk l Teknik bölümlerdeki dokto-
TÜB‹TAK taraf›ndan ödendi¤in- giriflimcili¤i erken döneminde ra ve yüksek lisans tezleri mut-
den, bu aktivitenin ö¤retim üyele- a¤›rl›kl› olarak, e-ticaret ve mobil laka patent veya faydal› model
rine veya üniversiteye bir maliyeti uygulamalar üzerinde geliflmek- baflvurusuna konu olacak konu-
de olmuyor. Patent ayn› zamanda tedir. Ayr›ca önemli olan patent lardan seçilmeli.
inovasyon girdisidir. Bu sayede de¤il, patentin giriflime dönüflme- l Üniversite ö¤retim görevlile-
üniversitelerimizin inovasyon ka- sidir. Üniversite bu nedenle “yeni- rinin bulmufl olduklar› patentle-
pasitesi de yükseliyor. likçili¤in” yan›na “giriflimcili¤i” de rin üniversite ile ortak tescili
Türkiye’de üniversitelerin pa- koyan bir e¤itim sistemine odak- sa¤lanmal›.
tent baflvuru say›s›ndaki yüksek lanmal›d›r. l Üniversitelerde yap›lan pa-
oranl› art›fl, baz düflük oldu¤u Bu ba¤lamda üniversitelere tentlerin tescil maliyetleri üniver-
içindir. Örne¤in; 2010 y›l›nda nano gereken düzenlemeler flöyle site bütçesinden karfl›lanmal›.
teknoloji konusunda 1324 adet özetlenebilir: l Ö¤retim görevlilerinin aka-
makale yaz›lmas›na ra¤men sa- l Bitirme tezleri mutlaka pa- demik yükselmelerinde PATENT
dece 6 adet patent baflvurusu ya- tent veya faydal› model baflvuru- BAfiVURUSU YAPMIfi OLMAK
p›lm›flt›r. Üniversitelerimizin stra- suna dönüflecek projeler olmal›. yüksek puanla motive edilmeli.
teji belgelerinde patent hedefleri l Her bir mühendis mezun l SAN-TEZ Projeleri’nde üni-
çok düflüktür. Çünkü patentin ifle olurken en az bir patent veya versite ve ö¤retim görevlileri de
yarayaca¤› donan›m merkezli giri- faydal› model baflvurusu yapm›fl patentlere ortak olmal›.
28 KobiEfor Haziran 2016