Page 28 - KobiEfor_Haziran_2016
P. 28

KAPAK





           ÜN‹VERS‹TE TEKNOPARKLARI

             Üniversitelerin yenilikçili¤ini ve giriflimcili¤ini
           ölçülebilir verilere kavuflturan ana faaliyet alanla-
           r›ndan biri de teknoparklard›r. Türkiye bu konuya
           da Bat›’dan yüz y›l sonra, 2000’li y›llarda el att›.
           Gecikme; ‘Giriflim ve Yenilik’ kültürümüzdeki ek-
           sikliklerden kaynakland›. Üniversite teknoparkla-
           r›nda geliflimi h›zland›rmam›z gerekiyor. Bu
           amaçla el at›p çözümler üretilmesi gereken ilk   l Bölüm baz›nda alana uygun giriflimcilik ve ye-
           sorun alanlar› flöyle özetlenebilir:            nilikçilik dersleri aç›lmal›.
             l Bölgesel anlamda ve üniversite çap›nda tek-  l ‘Giriflimcilik ve Yenilikçilik’ derslerini  alana
           nopark konsepti ile ilgili fark›ndal›k yarat›lmal›.  sertifika verilmeli.
             l  Teknopark-üniversite-özel sektör iletiflimi  l  ‘Giriflimcilik ve Yenilikçilik’ e¤itimi “Yaflam
           güçlendirilmeli.                               Boyu E¤itim” alan›n› da kapsamal›.
             l Teknoparktaki firmalar›n s›n›rlar› net çizilme-  l Projeye destek sa¤layan kurulufllara yap›lan
           li, istismar önlenmeli.                        müracaatlar için baflvuru ofisi oluflmal›.
             l Patent al›m›/faydal› model/endüstriyel tasa-  l Teknopark iletiflim merkezleri fonksiyonel ol-
           r›m konular›ndaki çekingenlik k›r›lmal›.       mal›.
             l KOSGEB, TÜB‹TAK, TEKMER, SAN-TEZ, Tek-       l  Teknopark çal›flanlar› bilgi ve adanm›fll›k
           nogiriflim, Teknoloji Transferi, Kuluçka yap›lar›  do¤rultusunda yap›land›r›lmal›.
           hakk›nda do¤ru yönlendirme ve fikir süreklili¤i  l Bas›n verimli ve do¤ru kullan›lmal›.
           sa¤lanmal›.                                      l Sorunlar›n paylafl›laca¤› ortamlar yarat›lmal›.
             l Ö¤rencilerde teknopark olgusunu besleyecek   l Teknoparktaki firmalar›n çal›flma performan-
           vizyonun eksikli¤i giderilmeli.                s› ölçülmeli ve sonuçlar düzenli duyurulmal›.
             l Teknopark ile oluflabilecek altyap› sorunlar›  l Düzenlenecek proje yar›flmalar› ve kazanan-
           h›zla çözülmeli.                               lar teknoparklara yönlendirilmeli.
             l Teknoparklar üniversite merkezli de¤il, sana-  l Ö¤rencilere teknopark ile çal›flan flirketlerde
           yi merkezli alanlara kurulmal›.                part-time çal›flma ve staj sunulmal›.
             l Giriflimcilik temal› derslerin say›s› art›r›lmal›.   l Üniversiteler ‘Kariyer Merkezi’ kurmal›.
             l Ortak zorunlu ders havuzuna ‘Genel Giriflim-  l Daha fazla inovasyon için lisansüstü ö¤renci
           cilik’ ve ‘Yenilikçilik’ dersi eklenmeli.      say›s› art›r›lmal›.


          tim üyelerini patent almaya teflvik  flimcilik Türkiye’de henüz görünür  olmal›.
          ediyorlar. Patent masraflar› zaten  bir varl›k gösterememifltir. Türk  l Teknik bölümlerdeki dokto-
          TÜB‹TAK taraf›ndan ödendi¤in-   giriflimcili¤i erken döneminde   ra ve yüksek lisans tezleri mut-
          den, bu aktivitenin ö¤retim üyele-  a¤›rl›kl› olarak, e-ticaret ve mobil  laka patent veya faydal› model
          rine veya üniversiteye bir maliyeti  uygulamalar üzerinde geliflmek-  baflvurusuna konu olacak konu-
          de olmuyor. Patent ayn› zamanda  tedir. Ayr›ca önemli olan patent  lardan seçilmeli.
          inovasyon girdisidir. Bu sayede  de¤il, patentin giriflime dönüflme-  l Üniversite ö¤retim görevlile-
          üniversitelerimizin inovasyon ka-  sidir. Üniversite bu nedenle “yeni-  rinin bulmufl olduklar› patentle-
          pasitesi de yükseliyor.         likçili¤in” yan›na “giriflimcili¤i” de  rin üniversite ile ortak tescili
            Türkiye’de üniversitelerin pa-  koyan bir e¤itim sistemine odak-  sa¤lanmal›.
          tent baflvuru say›s›ndaki yüksek  lanmal›d›r.                      l  Üniversitelerde yap›lan pa-
          oranl› art›fl, baz düflük oldu¤u    Bu ba¤lamda üniversitelere    tentlerin tescil maliyetleri üniver-
          içindir. Örne¤in; 2010 y›l›nda nano  gereken düzenlemeler flöyle  site bütçesinden karfl›lanmal›.
          teknoloji konusunda 1324 adet   özetlenebilir:                    l  Ö¤retim görevlilerinin aka-
          makale yaz›lmas›na ra¤men sa-     l Bitirme tezleri mutlaka pa-  demik yükselmelerinde PATENT
          dece 6 adet patent baflvurusu ya-  tent veya faydal› model baflvuru-  BAfiVURUSU YAPMIfi OLMAK
          p›lm›flt›r. Üniversitelerimizin stra-  suna dönüflecek projeler olmal›.  yüksek puanla motive edilmeli.
          teji belgelerinde patent hedefleri  l  Her bir mühendis mezun     l  SAN-TEZ Projeleri’nde üni-
          çok düflüktür. Çünkü patentin ifle  olurken en az bir patent veya  versite ve ö¤retim görevlileri de
          yarayaca¤› donan›m merkezli giri-  faydal› model baflvurusu yapm›fl  patentlere ortak olmal›.

          28 KobiEfor Haziran 2016
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33