Page 22 - KobiEfor_Haziran_2016
P. 22
KAPAK
YEN‹L‹KÇ‹ VE G‹R‹fi‹MC‹ ÜN‹VERS‹TE SIRALAMASI (11-20)
S›ra Üniversite Toplam Bilimsel ve Fikri ‹flbirli¤i ve Giriflimcilik ve Ekonomik
Teknolojik Mülkiyet Etkileflim Yenilikçilik Katk› ve
Araflt›rma Havuzu Kültürü Ticarileflme
Yetkinli¤i
11 GEBZE TEK. ÜN‹. 60.43 18.1 3.8 19.8 1.3 17.5
12 SELÇUK ÜN‹VERS‹TES‹ 59.11 10.6 10.9 13.9 12.3 11.4
13 ERC‹YES ÜN‹VERS‹TES‹ 56.43 11.7 3.8 13.6 14.8 12.6
14 HACETTEPE ÜN‹. 54.37 12.6 8.2 14.8 9.8 9.0
15 EGE ÜN‹VERS‹TES‹ 54.26 11.5 4.0 17.5 13.7 7.6
16 ANADOLU ÜN‹. 53.17 7.0 6.0 15.7 13.5 11.0
17 ABDULLAH GÜL ÜN‹. 51.21 11.2 7.5 18.1 2.2 12.2
18 GAZ‹ ÜN‹VERS‹TES‹ 49.50 11.4 5.6 11.6 13.4 7.5
19 ULUDA⁄ ÜN‹VERS‹TES‹ 46.87 8.3 7.7 14.0 7.6 9.3
20 ÇANKAYA ÜN‹VERS‹TES‹ 45.52 10.5 11.9 12.8 4.0 6.3
dayan›yor. Bilgiyi “alma” s›rada geliyoruz. Demek ki
mümkün oluyor ama “kullan- ok yaydan ç›km›fl ve gittik-
ma” becerisi s›n›rl› kal›yor. çe h›zlanaca¤›z.
Beceri odakl› e¤itimin gide-
rek azalmas› ve ra¤bet gör- Hedef “3. Nesil
memesi de ayr› bir engelleyi- Üniversite” olmak
ci olarak karfl›m›za ç›k›yor. Dünya h›zla de¤iflmek-
E¤itimde performansa dayal› te ve dönüflmektedir. Üni-
ölçme sistemi yayg›n kulla- Bilkent Üniversitesi versiteler de¤iflen dünya
n›lm›yor. ‹flte bu nedenlerden ile birlikte büyük bir de¤i-
dolay› e¤itim sisteminin kendini Say›lan nedenlerle ‘Türkiye flim süreci içerisine girmifl bu-
yenilemesi aciliyet kazan›yor. Küresel Yenilikçilik (inovasyon) lunmaktad›rlar. Denebilir ki
Türkiye’nin giriflimcilik iklimi Endeksi’nde 143 ülke aras›nda “Üniversite” kavram› de¤iflmek-
de üniversitelerin dönüflüm h›z›- 54. s›rada geliyor. Ancak bulun- tedir. Bilim odakl› birinci kuflak
n› yavafllat›yor. Bu konuda flu 8 du¤u durumdan h›zla ç›kabilece- üniversiteler tarihsel ifllevini ta-
kriter rol oynuyor: ¤ini gösteren güçlü veriler var. mamlay›nca onun yerini, e¤itim
1- Yetenek ve bilgi havuzu, Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü’nün ve araflt›rma odakl› ikinci kuflak
2- E¤itim sistemi, (WIPO) 2014 tarihli patent araflt›r- üniversiteler alm›flt›. Bu kuflak-
3- Vergi oranlar›, muafiyetler, mas›, Türkiye’nin endüstriyel ta- tan üniversiteler de bugün yeri-
4- Hukuk sistemi, sar›m baflvuru art›fl›nda, yüzde ni, giriflimci ve toplumla bütün-
5- Fiziksel altyap›, 10.3’lük oranla, Ukrayna ve ‹ran’- leflen üçüncü kuflak (3K) üniver-
6- Finansman kaynaklar, dan sonra dünya üçüncüsü oldu- sitelere b›rak›yor. Bu dönüflümü
7- Bankalar, piyasalar, ¤unu gösteriyor. Say›sal olarak, gerçeklefltirmek için üniversite-
8- Kültürel yap› ve sosyal alg›. dünyan›n en çok baflvuru yapan ler endüstri ile iflbirli¤i yap›yor-
Bu kriterlerden hangisine el at›- dördüncü ülkesiyiz. Marka konu- lar, toplumla iç içe oluyorlar ve
l›rsa yap›lan ifl ülkenin ve elbette sunda da baflvuru say›s›nda be- bilgi pazar›nda etkin üniversite-
ayn› zamanda üniversitelerin ye- flinci s›raday›z. Teknolojik bulufl- ler haline geliyorlar. Üçüncü ku-
nilikçili¤ine ve giriflimcili¤ine lar aç›s›ndan büyük önem tafl›yan flak üniversite, istihdama ve
katk› sa¤l›yor. patent baflvurusu konusunda 21. ekonomiye katk›da bulunacak
22 KobiEfor Haziran 2016