Page 26 - KobiEfor_Mart_2016
P. 26
KAPAK
JOHANNES ZUTT
Dünya Bankas› Türkiye Direktörü
4. Sanayi Devrimi’ne
yasal çerçeve
Dünya genelinde her sene Türkiye çok k›sa zamanda or-
yüzde 25–30 oran›nda büyüyen ta gelirli ülke haline geldi. Fakat
3D yaz›c› sektörü 2016 y›l›nda 4 ülke üst gelir grubuna geçebil-
milyar dolarl›k bir market hac- mek için baz› zorluklarla karfl›
mine ulaflt›. Bilimcilere göre 3D karfl›ya.
bask› ile insano¤lu, “yenilikçilik” Büyüme, istihdam ve hizmet, gerisinde kald›. Dünya nüfusu-
konusunda bir ça¤ atlam›flt›r. 3D dijital yat›r›mlar›n en önemli ge- nun yüzde 60'›, sürekli geniflle-
yaz›c›lar ile birlikte hiçbir fley es- ri dönüflümleridir. Dijital tekno- yen dijital ekonominin kapsa-
kisi gibi olmayacakt›r. Örne¤in; lojiler, flirketlerin daha verimli ma alan› d›fl›ndaki konumunu
tüm üretim bilgileri bilgisayar olaca¤›n›, insanlar›n nas›l f›r- koruyor.
ortam›na yüklenece¤i için isten- satlar› yakalayaca¤›n› ve hükü- Ayr›ca dünya genelinde inter-
di¤i zaman istendi¤i kadar ürün metlerin nas›l daha iyi kamu net kullan›c›lar›n›n say›s›n›n
üretilmesi mümkün olacak, hizmeti verece¤ini gösteriyor. 2005 y›l›ndan bu yana üç kattan
“stok” kavram› ortadan kalka- Dijital teknolojiler, firmalar›n, fazla artmas›na ra¤men dört
cak, verimlilik artacak ve israf kiflilerin ve kamunun ekonomik milyar kiflinin halen internet eri-
önlenmifl olacakt›r. ve sosyal masraflar›n› önemli flimi bulunmuyor. Birçok mün-
Sistem flöyle iflliyor: Üretile- miktarda düflürecek. ferit baflar› hikayesi olmas›na
cek ürünün 3 boyutlu tasar›m Cep telefonu ve di¤er dijital ra¤men teknolojinin küresel
programlar› (CAD) ile bilgisayar teknolojiler geliflmekte olan üretkenlik, yoksullara ve orta s›-
verisi oluflturuluyor ve 3D bask› dünya genelinde h›zla yayg›nla- n›fa yönelik f›rsatlar›n ço¤alt›l-
sürecine geçiriliyor. 3D bask› ifl- fl›rken; daha yüksek büyüme, mas› ve hesap verebilir yönetifli-
leminde obje, katmanlar halinde daha fazla istihdam ve daha iyi min yayg›nlaflt›r›lmas› üzerinde-
üst üste serilerek oluflturuluyor. kamu hizmetleri gibi öngörülen ki etkisi flu ana kadar beklenen-
Günümüz teknolojisinde bu kat- dijital faydalar beklentilerin den az oldu.
manlar plastik ergitme, lazer
sinterleme, sterolitografi gibi larak oldukça genifl bir alana hi- yor. Bilim dünyas› çal›flmalar›nda,
farkl› yöntemler ile gerçekleflti- tap edilebiliyor. Genetikten bili- yak›n gelecekte üretimde 4D yaz-
rilebiliyor. flim teknolojilerine, t›ptan sana- c›lar›n kullan›lmalar› öngörülü-
3D Yaz›c› ile üretim FDM (Fu- yiye, flehir planlamadan g›daya yor. O zaman flunlar olabilecek:
sed Deposition Modelling) yani ve kuyumculu¤a kadar tüm ha- Düz bir metal parçan›n su alt›na
birlefltirmeli y›¤ma teknolojisi, yat›m›z› de¤ifltirmeye aday bir yerlefltirildi¤inde kendili¤inden
ya da SLS -selective laser sinte- üretim alan› do¤uyor. boru fleklini almas›, ya da ya¤-
ring- yani seçici lazer sinterleme Üretim maliyetlerini büyük murlu ve güneflli hava ayr›m›n› al-
ile yap›l›yor. 3D yaz›c› teknoloji- oranda düflüren bu cihazlar, gelifl- g›lay›p kendili¤inden bota ve san-
ler ile birçok farkl› malzeme ve mekte olan ülkeler için de üretim dalete dönüflebilen ayakkab› gibi...
yöntem kombinasyonlar kullan›- ve inovasyon konusunda 盤›r aç›- 2- Nesnelerin ‹nterneti
Nesnelerin interneti, insanla-
r›n gündelik hayat›na neredeyse
tamamen hakim oldu, genifl ve
kapsay›c› bir kavram haline gel-
di. Bu geliflmeyle birlikte nesne-
ler sanal bir kimlik kazan›yor,
çevreleriyle fiziksel ve sosyal ile-
tiflim halinde olabiliyor. Buna,
nesnelerin, interneti araç olarak
kullan›p birbirleriyle iletiflim içe-
risinde olmalar› ve iflleri kendile-
rinin yönetmesi diyebiliriz.
26 KobiEfor Mart 2016