Page 30 - KobiEfor_Ekim_2016
P. 30

UZMAN



                                   Çözüm; Yap›sal Reformlar› H›zland›rmak

                                   K       redi derecelendirmesi veya  müyoruz.”
                                           kredi de¤erlendirmesi, bir kifli,
                                                                      Baflbakan Yard›mc›s› Mehmet fiimflek:
                                                                      “Reformlara devam. Reyting kuruluflla-
                                           flirket veya hatta bir ülkenin
                                           kredi itibar›n›n belirlenmesidir.   r›na verece¤imiz en iyi cevap yap›sal re-
                                   Ülke-Devlet kredi derecelendirmesi  formlar› daha da h›zland›rmak, mali di-
                                   özetle (sovereign credit rating), egemen  siplini korumakt›r.”
                                   bir hukuksal varl›¤›n, yani bir ülke devle-  fiimflek, birçok iç ve d›fl floka ra¤men
                                   tinin, kredi derecelendirmesidir.  ekonominin küresel kriz sonras› dönem-
          Hilmi Develi              Devlet kredi derecelendirmesi, bir ülke-  de yüzde 5.2 büyüdü¤üne iflaret etti.
          hilmideveli@gmail.com    de yat›r›m ortam›n›n risk seviyesini ifade  Mehmet fiimflek, bu y›l Ar-Ge, iflgücü pi-
                                   eder, politik riski de hesaba katar.   yasas›, yat›r›m ortam›n›n iyilefltirilmesi,
                                   Yabanc› ülkelerde yat›r›m yapacak yat›-  bireysel tasarruf art›fl›, Avrupa Birli¤i ile
                                   r›mc›lar taraf›ndan kullan›l›r.    vize muafiyeti, darbeleri engellemek için
                                   Düflük bir derecelendirme, borç alan›n  ordu üzerinde demokratik kontrolün ar-
                                   borcunu ödememe (temerrüt) riskinin  t›r›lmas› konular›nda bir dizi reform ça-
          Ça¤dafl dünyaya           yüksek oldu¤u anlam›na gelir, bu durum,  l›flmas› yap›ld›¤›n› kaydederek, “Durmak
                                   faiz oran›n›n yüksek tutulmas› veya da  yok, reformlara devam” sözleriyle Mo-
          uygun bir anayasa        borç talebinin reddedilmesi sonucunu  ody’se cevap veriyor.
          yap›lmal›.               do¤urur.                           6 Kas›m 2014 tarihinde dönemin baflba-
          Tam anlam›yla            Eylül ay› son haftas›nda, uluslararas›  kan› Ahmet Davuto¤lu taraf›ndan aç›kla-
                                   kredi derecelendirme kuruluflu Moody’s,  nan Yap›sal Dönüflüm Paketi’nde yer
          ba¤›ms›z hukuk           Türkiye’ye 2013’ün May›s ay›nda verdi¤i  alan “Öncelikli Dönüflüm Program› Ey-
          düzenini tesis           “yat›r›m yap›labilir” seviyedeki kredi no-  lem Plan›” maalesef bugüne kadar bir
                                   tunu yaklafl›k 40 ay sonra 23 Eylül  bütünlük içinde uygulanamad›.
          edecek,                  2016’da geri ald›.                 15 Temmuz’da TBMM’de kabul edilen
          insan haklar›            Moody’s, Türkiye’nin kredi notunu “yat›-  “Teflvik ve destek paketini” ve Baflbakan
          ve demokrasi,            r›m yap›labilir” seviyenin 1 basamak alt›  Binali Y›ld›r›m taraf›ndan Diyarbak›r’da
                                   olan Ba1 seviyesine indirdi.       aç›klanan “Do¤u ve Güneydo¤u Anadolu
          düflünce özgürlü¤ü        5 May›s 1992’de Türkiye’yi “yat›r›m yap›-  Bölgesi Cazibe Merkezleri Program›,
          alanlar›nda ça¤dafl       labilir” seviyede de¤erlendirmeye baflla-  Yat›r›m ve Destek Hamlesi”ni önemli gö-
                                   d›ktan sadece 20 ay sonra Türkiye’nin  rüyor ve destekliyorum.
          ölçülerde ve
                                   notunu 1 basamak k›ran Moody’s, 13  Baflbakan Yard›mc›s› Mehmet fiimflek’in
          normlarda                Ocak 1994’te Türkiye’nin kredi notunu  dile getirdi¤i, “Reyting kurulufllar›na ve-
          düzenlemeler             tekrar “yat›r›m yap›labilir” seviyenin alt›-  rece¤imiz en iyi cevap yap›sal reformlar›
                                   na indirdi.                        daha da h›zland›rmak, mali disiplini ko-
          yap›lmal›.               Standard&Poor’s,  Moody’s ve Fitch,  rumakt›r” sözüne kat›lmakla birlikte
          Üniversiteler            uluslararas› kredi derecelendirme kuru-  afla¤›da s›ralad›¤›m yap›sal reformlar›n
          özerk yap›lara           lufllar› aras›nda üç büyükler olarak gös-  da mutlaka gündeme al›narak düzenle-
                                   teriliyor.                         melerin bir an önce ç›kar›lmas›n› diliyo-
          dönüfltürülmeli,          Üç büyük kredi derecelendirme kurulu-  rum...
          YÖK kald›r›lmal›.        flu aras›nda halihaz›rda Türkiye’yi en  l Ça¤dafl dünyaya uygun bir anayasa ya-
                                   yüksek kredi notuyla de¤erlendiren  p›lmal›.
          Vergi reformu            Fitch, Türkiye’yi “yat›r›m yap›labilir” se-  l Yarg›n›n, siyasetin etkisinden tümüyle
          gerçeklefltirilmeli.      viyenin en düflük basama¤›nda de¤erlen-  uzaklaflt›r›larak tam anlam›yla ba¤›ms›z
          Kay›td›fl›l›¤›n           diriyor. Fitch, 19 A¤ustos’ta Türkiye’nin  hukuk düzenini tesis edecek, insan hak-
                                   “dura¤an” görünümünü “negatif”e çek-  lar› ve demokrasi, düflünce özgürlü¤ü
          önlenmesine yönelik      miflti.                             (Siyasi Partiler ve Seçim Yasas› dahil)
          düzenlemeler             Üç büyükler aras›nda Türkiye’yi en dü-  alanlar›nda ça¤dafl ölçülerde ve norm-
                                   flük kredi notuyla de¤erlendiren kurulufl  larda düzenlemeler yap›lmal›.
          ç›kar›lmal›.             olan Standard&Poor’s ise 20 Temmuz’da  l Ezbere dayal› e¤itim sistemi yerine; bi-
                                   Türkiye’nin kredi notunu 1 basamak dü-  limsel, sorgulay›c›, analitik düflünmeye
                                   flürmesinin ard›ndan, Türkiye’yi “yat›r›m  yönelik bir e¤itim sistemine geçilmeli.
                                   yap›labilir” seviyenin 2 basamak alt›nda  l Üniversiteler özerk yap›lara dönüfltü-
                                   de¤erlendiriyor.                   rülmeli, YÖK kald›r›lmal› (AK Parti’nin
                                   Bu geliflmeye verilen cevaplar› da k›saca  kurulufl manifestosunda yer alm›flt›).
                                   bakarsak;                          l Vergi reformu gerçeklefltirilmeli; özel-
                                   Baflbakan Binali Y›ld›r›m: “De¤erlendir-  likle, KDV ve ÖTV gibi dolayl› vergilerin
                                   me kurulufllar› tarafs›z de¤il. Türk eko-  getirdi¤i adaletsizli¤i ortadan kald›rmak
                                   nomisi üç befl tane de¤erlendirme kuru-  amac›yla dolayl› vergilerin a¤›rl›¤› dolay-
                                   luflunun raporlar›na göre hizaya geçecek  s›z vergilere kayd›r›lmal›.
                                   bir ekonomi de¤ildir. Bu de¤erlendirme-  l Kay›td›fl›l›¤›n önlenmesine yönelik dü-
                                   lerin aç›kças› tarafs›z oldu¤unu düflün-  zenlemeler ç›kar›lmal›.

          30 KobiEfor Ekim 2016
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35