Page 28 - KobiEfor_Ekim_2016
P. 28
KAPAK
ÖZEL SEKTÖR E⁄‹T‹ME
YÖNELS‹N
E¤itim öncelikle devletin iflidir. Ancak özel
sektörün devletin bu a¤›r yükünü paylaflmas› bü-
yük önem tafl›yor. Devlete veya özel sektöre ait
olmas› fark etmiyor. Kaliteli okullar›n say›s› art-
t›kça e¤itim sistemimiz de çok daha iyi bir seviye-
ye ulafl›yor. E¤itim iyilefltikçe Türkiye güçleniyor.
E¤itim her ülke için kritiktir. Ancak Türkiye için
çok daha hayati bir rol üstleniyor. Zira Türkiye
çok büyük ve ayn› zamanda çok genç bir nüfusa
sahip. Nüfusumuzun yar›s› 31 yafl›n alt›ndad›r.
Bu genç nüfus bizim en büyük zenginlik kayna¤›-
m›zd›r. Bu nedenle Türkiye'nin en önemli günde-
mi e¤itimdir, e¤itim olmal›d›r.
Eskiden bütçemizde en büyük pay› savunma
harcamalar› al›yordu. Art›k bütçemizde en fazla
pay› e¤itime ay›r›yoruz. Müfredat› ve sistemi iyilefl-
tirmeye yönelik çok ciddi reformlar› hayata geçir-
dik. Bugün dünyada en çok konuflulan kavramla- çirdikleri süreler destek kapsam›na al›nmam›flt›r.
r›n bafl›nda '4'üncü sanayi devrimi' diye isimlendi- Bu Paket ile Ar-Ge ve Tasar›m Merkezleri’nde li-
rilen süreç geliyor. Öyle görülüyor ki 2020'li y›llar- sansüstü e¤itim yapan personelden, doktora yapan
dan itibaren kas gücü gerektiren, s›k tekrar edilen personelin üniversitede ders için geçirecekleri sü-
ve düflük becerili ifllerin tamam› robotlar eliyle ya- relerin 2 y›l› ve yüksek lisans yapan personelin üni-
p›lacak. ‹nsanlar ise daha çok yüksek ve beyin gü- versitede ders için geçirecekleri sürelerin 1.5 y›l›
cü gerektiren ifllere yo¤unlaflacak. E¤itim sistemi- muafiyet kapsam›na al›narak, ticarilefltirmeye yö-
ni bu sürecin ihtiyaçlar›n› gözeterek kurgulayan nelik insan kayna¤› kapasitesi art›r›lacakt›r. Böyle-
toplumlar di¤er toplumlar›n önüne geçecek ve ge- ce Ar-Ge ve Tasar›m Merkezleri’nde çal›flan perso-
lece¤e yön verecek. Bugün e¤itim yoluyla gençle- nelin niteli¤inin art›r›lmas› ve üniversite-sanayi ifl-
rimize kazand›raca¤›m›z vas›flar› belirlerken ge- birli¤i yoluyla Ar-Ge ekosisteminin güçlendirilmesi
lecekte yaflanacak bu dönüflümleri maksimum mümkün olacakt›r.
düzeyde hesaba katmal›y›z. Gençlerimizin bilim ve Ayr›ca ayn› Kanun ile Ar-Ge ve Tasar›m Merkez-
teknolojiye olan ilgisini art›rmal›y›z. Ezbere dayal› leri’nde istihdam edilen personelin gelir vergisi
bir e¤itim anlay›fl›n› terk etmeliyiz. Neden-sonuç stopaj› deste¤inin art›r›lmas› yönünde de düzenle-
iliflkisini kavrayabilen, analitik düflünebilen, mu- me yap›lm›flt›r. Bu kapsamda Ar-Ge Merkezleri’n-
hakeme ve problem çözme becerisi yüksek nesil- de çal›flt›r›lan personele gelir vergisi stopaj deste-
ler yetifltirmek zorunday›z. Çocuklar›m›za erken ¤i 5746 Say›l› Kanun’la doktoral› olanlara yüzde 90,
yafllarda kodlama ve programlama yetenekleri di¤er personele de yüzde 80 oran›nda sa¤lanmak-
kazand›rmal›y›z. tad›r. Ar-Ge Merkezleri ve Tasar›m Merkezleri’nde
Türkiye teknoloji kullan›m›nda çok iyi bir nok- istihdam edilen personel niteli¤inin art›r›larak yük-
tadad›r. Ancak bizim teknoloji kullanan de¤il tek- sek katmade¤erli daha rekabetçi ürün gelifltirilme-
noloji üreten bir ülke olmam›z gerekiyor. E¤itim sinin sa¤lanmas› ad›na personelin doktora ve yük-
anlay›fl›m›z› da bu yönde revize etmemiz büyük sek lisans yapmas› konusunda bu merkezlerimiz
önem tafl›yor. yönlendirilmektedir. Ayr›ca temel bilimler alanla-
r›ndan mezun olanlara ifl bulma imkan› sa¤layarak
bu alanlara olan ilgiyi art›rmak için Ar-Ge Merkez-
leri’nde istihdam edilen temel bilimler mezunu
personelin de bu destekten daha avantajl› bir flekil-
de faydalanmas› sa¤lanm›flt›r. Bu kapsamda; Ar-
Ge ve Tasar›m Merkezleri’nde çal›flan Ar-Ge ve ta-
sar›m personelinden doktoral› olanlar ile temel bi-
limler yüksek lisans mezunlar› için yüzde 95, yük-
sek lisansl› olanlar ile temel bilimler lisans me-
28 KobiEfor Ekim 2016