Page 30 - KobiEfor_Eylul_2015
P. 30

KAPAK


          dü. Bu büyüme h›z›na ihracat ar-
          t›fl›n›n net katk›s› ise 1.8 puan ol-  MUSTAFA ÇIKRIKÇIO⁄LU
          du. ‹hracat›m›zda sürdürülebilir  Türkiye ‹hracatç›lar Meclisi
          büyümeyi sa¤layarak ihracat›n    (T‹M) Baflkanvekili
          Türkiye ekonomisine olan katk›-
          m›z› art›rmay› hedefliyoruz.     Yang›nlar sönmeli
            Hedefledi¤imiz büyümeyi sa¤-
          layabilmek ad›na katmade¤erli      2009’a kadar çok büyük bir
          ve yüksek teknolojili ürünlerin  büyüme oldu ve sonras›nda sa-
          ihracat›m›zdaki pay›n› art›rma-  nal firmalar ortaya ç›kt›. Onlar
          m›z gerekti¤inin bilincindeyiz ve  da iflas etti. Daha sonra jeoplo-
          bunun sa¤lanmas›na yönelik ka-   litik durumlar çok farkl› hal al-
          mu otoritelerine ve karar al›c›la-  maya bafllad›. Bugün Ortado¤u
          r›na öneriler sunuyoruz. Sanayi-  ve Kuzey Afrika barut f›ç›s› hali-  ‹ran’›n dünya ticaretine kat›l-
          cilerimizin yat›r›mlar›n› yüksek  ne geldi. Dünyada emtia fiyatla-  mas› da küresel ekonomiye
          teknolojili ürün gruplar›na yo-  r› gerilemeye bafllad›. Al›m sa-  olumlu yans›yacakt›r. FED’in
          ¤unlaflt›rarak etkin Ar-Ge ve ino-  t›m birim fiyatlar› düflünce, ge-  faiz art›rmas› halinde çok fazla
          vasyon faaliyetlerinde bulunabil-  rileme gözüküyor. Bizim ihra-  bir hareket olabilece¤ine ben
          meleri için uygun bir ortam›n    cat da öyle. Miktar baz›nda ih-  inanm›yorum. FED’in karar›,
          sa¤lanm›fl olmas› gerekiyor. K›-  racatta düflüfl yok, birim fiyat-  de¤er hareketlerini biraz indirir
          sa süre önce, bu ortam›n sa¤lan-  lar›nda düflüfl var. Dünyadaki  kald›r›r. Yat›r›mlar› art›rmas›n›
          mas› noktas›nda olumlu gelifl-    ticaretin gerilemesi ne kadar  beklemiyorum. Bir taraf yanar-
          meler yafland› ve yeni bir teflvik  devam edecek peki? Bunu,     ken di¤er tarafta çok fazla ha-
          paketi aç›kland›. Yüksek teknolo-  mevcut flartlardaki iyileflme ta-  reket olaca¤›n› sanm›yorum.
          ji yat›r›mlar›na sa¤lanan teflvik-  yin edecek. Dünyadaki huzur ile  Yang›nlar sönmedikçe, huzur
          lerin pay› ve kapsam› art›r›ld›.  ekonomi birbirine paraleldir.  olmad›kça hiçbir fley olmaz.
          Yüksek teknoloji yat›r›mlar›n›n
          öncelikli yat›r›mlar olarak de-
          ¤erlendirilmesi sa¤land›. Geçmifl  edebiliyorsunuz. Ortado¤u’da ve-  kap›lar›n› d›fl dünyaya açmay› y›l-
          dönemde, yüksek teknoloji ürün  ya Rusya’da yaflanan bölgesel    lard›r bekleyen önemli bir pazar.
          gruplar› için sa¤lanan yat›r›m  krizlere ra¤men 2015 y›l› ilk 7 ay-  Bu y›lsonunda, ‹ran ile d›fl ti-
          teflviklerinin toplam yat›r›m tefl-  l›k sanayi ve tar›m ihracat›m›z,  caret hacmimizi 16 milyar dolara
          viki içerisindeki pay› yaln›zca  geçti¤imiz y›l›n ayn› dönemine  yükseltmeyi, 2016 y›l›n›n sonun-
          yüzde 5’ti. Sanayicilerimizin bu  göre kg baz›nda yüzde 2.5 artt›.  da ise bu rakam› 35 milyar dola-
          f›rsatlar› de¤erlendirerek büyü-  Bu veriler, ihracatç›lar›m›z›n  ra tafl›may› hedefliyoruz.
          memize verdikleri katk›lar› art›-  dünyaya daha fazla mal satt›kla-  Özellikle, Turizm, Enerji, Ban-
          racaklar›na inan›yoruz.         r›n› ve dünyada pazar pay› kaza-  kac›l›k, Petrokimya, Telekomü-
                                          narak devam etti¤ini gösteriyor.  nikasyon, Ulaflt›rma ve Otomotiv,
            Hangi pazarlara a¤›rl›kl›       Toplam ihracat›m›z içerisinde  Tekstil, Mobilya ve Elektrik ve
            ihracat yap›yoruz, bu a¤›rl›k  en yüksek paya sahip olan pazar  Elektronik sektörlerinde k›sa va-
            küresel krizde s›k›nt›        yüzde 45’lik pay ile Avrupa Birli-  dede büyük ticari hacimlere ula-
            yaratt›¤›nda hangi alternatif  ¤i. AB’ye ihracat›m›z› 2015 y›l› ilk  flaca¤›m›za inan›yoruz.
            pazarlarla çözüm              7 ayda avro baz›nda yüzde 6.9 ar-  ‹hracatç›lar›m›z da ‹ran’›n ye-
            gelifltirilebilir?             t›rd›k ve pazar pay› kazanmay›  ni f›rsatlar sundu¤unun fark›n-
            Mehmet Büyükekfli: Pazar çe-   sürdürdük. Ortado¤u pazar› ise  da. 2015 y›l› 2. Çeyrek ‹hracatç›
          flitlili¤ini sa¤layabilmek bizim  ikinci s›rada ve yüzde 20’lik bir  E¤ilim Anketimiz’de yeralan he-
          için en kritik ve önemli konular›n  paya sahip. Afrika ülkelerinin ise  def pazarlar s›ralamas›nda ‹ran,
          bafl›nda geliyor.  Türkiye ihracat-  toplam ihracat›m›z içerisindeki  ilk defa ihracatç›lar›m›z aç›s›n-
          ç›lar› olarak dünyan›n her nokta-  pay› yüzde 9.                dan ilk 5 hedef ülke aras›nda
          s›na ulaflt›k ve ihracat yapmad›-                                yerald›.
          ¤›m›z tek bir gümrük kap›s› b›-   ‹ran’›n ambargosunun            ‹ran pazar›na sa¤lam ad›mlar
          rakmad›k.                         kalkmas›n›n ard›ndan T‹M      atarak girebilmek ad›na ticari
            Pazar çeflitlili¤inin sa¤lanma-  olarak neler yap›yorsunuz,    heyetler de düzenliyoruz. Anlafl-
          s›n› küresel ekonominin yavaflla-  üyelerinize ne tür ça¤r›da ve  man›n imzalanmas›ndan bu yana
          mas›na karfl› al›nabilecek en et-  öneride bulunuyorsunuz?       ihracatç› birliklerimiz ticari he-
          kili yöntem olarak görüyoruz.     Mehmet Büyükekfli: ‹ran, 500   yetler düzenlemeye bafllad›lar.
          Bölgesel krizlerin meydana gel-  milyar dolarl›k ekonomisi, 82  Biz de 5-8 Ekim 2015 tarihleri
          di¤i ortamlarda dahi di¤er pazar-  milyonluk nüfusuyla büyük f›r-  aras›nda ‹ran’a ticari heyet dü-
          lar›n›zla ayakta kalmaya devam  satlar› bünyesinde bar›nd›ran ve  zenliyoruz.

          30 KobiEfor Eylül 2015
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35