Page 26 - KobiEfor_Mart_2015
P. 26
KAPAK
k›m ödemeler sözkonusuydu. Ar-
t›k bunlar hiçbir flekilde al›flverifl
merkezi, perakende sat›fl ma¤a-
zalar› taraf›ndan üretici ve teda-
rikçiden al›namayacak. Bir istis-
nas› var bunlar do¤rudan o ürü-
nün sat›fl›n› art›racak mahiyette
ise ve de bu ispat edilebiliyorsa bu
durumda bunlar al›nabilecek.
Yine bu kanunla getirilen esnaf
ve sanatkara, üretici ve tüketici
NURETT‹N CAN‹KL‹;
aç›s›ndan en çok katk› sa¤layan
“ESNAF VE düzenlemelerden birisi de mar-
SANATKARLARIMIZIN kalaflman›n önünü açacak olan
KONUMUNUN düzenlemedir. Bugüne kadar bü-
yük al›flverifl merkezi ve zincir
NETLEfiT‹R‹LMES‹ HEM
ma¤azalar›n kendi adlar›na üret-
DE ACIMASIZ REKABET tirdikleri tüketim mallar› ve h›zl›
ORTAMINDA GÜÇLÜ tüketim mallar›, g›da, kozmetik
vb. ürünlerde üreticinin bilgileri
SERMAYEYE KARfiI
yeralm›yordu. Sadece bu üretimi
KORUNMASI AÇISINDAN yapt›ran, zaten markalaflma ko-
BU ALANIN KURALLARA nusunda herhangi bir s›k›nt›s› ol-
BA⁄LANMASI SON mayan al›flverifl merkezleri ve pe-
rakende zincir ma¤azalar›n un-
DERECE ÖNEML‹D‹R.”
vanlar› ve markalar› yer al›yordu.
iki ana kategoride tasnif etmek küçük iflletme pozisyonundaki fiimdi art›k bu tür ürünlerin üze-
mümkün. Birincisi al›flverifl mer- üretici ve tacirler, alacaklar›n› rinde o sipariflleri veren peraken-
kezi, zincir ma¤azalar dahil ol- tahsilde çok s›k›nt›yla karfl› karfl›- de zincir ma¤azalar›n yan›nda
mak üzere kampanyal› sat›fl ya- ya kal›yordu. Niteli¤i itibar›yla bu üreticinin unvan› ya da kimlik bil-
pan perakendecilerin oldu¤u ürünlerin k›sa sürede bozulmas› gileri yer alacak. Böylece üretici-
alan›n kurallara ba¤lanmas›d›r. özelli¤i nedeniyle daha k›sa süre- ler kendi markalar›n› tüketiciye
‹kincisi de son y›llarda, belki 15- de bu ödemelerin yap›lmas› gere- tan›tabilecektir. Üretilen üründe
20 y›lda yo¤un bir flekilde pera- ¤inden yola ç›karak bunlar› koru- daha önce üreticinin kimlik bilgi-
kende ticaretin format›n›n ve ifl- mak amac›yla bir düzenleme ya- leri yer almad›¤› için üretici aç›-
leyifl biçiminin de¤iflmesiyle nis- p›ld›. Bu tür ödemelerde süre 30 s›ndan, küçük iflletme aç›s›ndan
peten zay›f konumda olan esnaf günü geçemeyecek. Yani al›flverifl veya KOB‹ ölçe¤inde de olabilir
ve sanatkar›m›z›n desteklenme- merkezlerinin, büyük ma¤azala- kalitenin tüketici taraf›ndan bilin-
sidir. ‹ki temel amaç olarak bu r›n, zincir ma¤azalar›n bu ödeme- mesi çok önem arz etmiyordu.
kanunun hedefini anlatmak leri esnafa 30 gün içerisinde yap- Bundan sonra art›k tüketicinin
mümkün. malar› gerekiyor. Ayn› flekilde verece¤i karar ve tercih önemli
al›flverifl merkezlerinde ve genel olacakt›r. Tüketici art›k o üreticiy-
PERAKENDEC‹L‹⁄E olarak perakende iflletmelerde le ilgili de lehte ya da aleyhte
D‹S‹PL‹N raf› bulunan üreticilerden ya da olumlu ya da olumsuz bir kanaate
kirac›lardan farkl› isimler alt›nda sahip olaca¤› için üreticiyi daha
Perakendecilik alan›nda küçük üreticiyi ve tedarikçiyi de kaliteli mal üretme noktas›nda
ne tür yenilikler getirildi s›k›nt›ya sokacak flekilde bir ta- motive ve teflvik edecektir.
bu yeni düzenlemeyle? k›m ücretler al›nmaktayd›. Bunlar Yine Türkiye’de yo¤un bir fle-
Nurettin Canikli: Özellikle kurals›z ve keyfi olarak ma¤aza kilde kampanyal› sat›fllar ve al›fl-
uzun y›llardan beri küçük esnaf, aç›l›fl ve tadilat› ad› al- verifl festivalleri düzenlenmekte-
sanatkar ve tedarikçinin flika- t›nda, ciro a盤› ad› al- dir. Bugüne kadar bu konuyla il-
yet konusu olan büyük ma¤a- t›nda ya da ban- gili herhangi bir düzenleme mev-
zalara mal teslimi konusunda ka kredi kat›- cut de¤ildi. Yeni yasayla birlikte
ma¤duriyeti ortadan kald›ra- l›m bedeli gibi bunlar kurala ba¤land›. Kurals›z
cak olan bir düzenleme yapt›k. sonradan üre- bir flekilde, sürekli, bafl› sonu
H›zl› tüketilen 30 günden daha ticilere ve te- belli olmayan indirimli sat›fl
az sürede bozulabilen mallar› darikçilere kampanyalar› düzenlenmesi ha-
al›flverifl merkezleri ve zin- yüklenen linde ve özellikle tüketiciyi aldat-
cir ma¤azalara satan bir ta- ma özelli¤i bulunabilecek flekil-
26 KobiEfor Mart 2015