Page 26 - KobiEfor_Mart_2015
P. 26

KAPAK


                                                                          k›m ödemeler sözkonusuydu. Ar-
                                                                          t›k bunlar hiçbir flekilde al›flverifl
                                                                          merkezi, perakende sat›fl ma¤a-
                                                                          zalar› taraf›ndan üretici ve teda-
                                                                          rikçiden al›namayacak. Bir istis-
                                                                          nas› var bunlar do¤rudan o ürü-
                                                                          nün sat›fl›n› art›racak mahiyette
                                                                          ise ve de bu ispat edilebiliyorsa bu
                                                                          durumda bunlar al›nabilecek.
                                                                            Yine bu kanunla getirilen esnaf
                                                                          ve sanatkara, üretici ve tüketici
                                          NURETT‹N CAN‹KL‹;
                                                                          aç›s›ndan en çok katk› sa¤layan
                                          “ESNAF VE                       düzenlemelerden birisi de mar-
                                          SANATKARLARIMIZIN               kalaflman›n önünü açacak olan
                                          KONUMUNUN                       düzenlemedir. Bugüne kadar bü-
                                                                          yük al›flverifl merkezi ve zincir
                                          NETLEfiT‹R‹LMES‹ HEM
                                                                          ma¤azalar›n kendi adlar›na üret-
                                          DE ACIMASIZ REKABET             tirdikleri tüketim mallar› ve h›zl›
                                          ORTAMINDA GÜÇLÜ                 tüketim mallar›, g›da, kozmetik
                                                                          vb. ürünlerde üreticinin bilgileri
                                          SERMAYEYE KARfiI
                                                                          yeralm›yordu. Sadece bu üretimi
                                          KORUNMASI AÇISINDAN             yapt›ran, zaten markalaflma ko-
                                          BU ALANIN KURALLARA             nusunda herhangi bir s›k›nt›s› ol-
                                          BA⁄LANMASI SON                  mayan al›flverifl merkezleri ve pe-
                                                                          rakende zincir ma¤azalar›n un-
                                          DERECE ÖNEML‹D‹R.”
                                                                          vanlar› ve markalar› yer al›yordu.
          iki ana kategoride tasnif etmek  küçük iflletme pozisyonundaki   fiimdi art›k bu tür ürünlerin üze-
          mümkün. Birincisi al›flverifl mer-  üretici ve tacirler, alacaklar›n›  rinde o sipariflleri veren peraken-
          kezi, zincir ma¤azalar dahil ol-  tahsilde çok s›k›nt›yla karfl› karfl›-  de zincir ma¤azalar›n yan›nda
          mak üzere kampanyal› sat›fl ya-  ya kal›yordu. Niteli¤i itibar›yla bu  üreticinin unvan› ya da kimlik bil-
          pan perakendecilerin oldu¤u     ürünlerin k›sa sürede bozulmas›  gileri yer alacak. Böylece üretici-
          alan›n kurallara ba¤lanmas›d›r.  özelli¤i nedeniyle daha k›sa süre-  ler kendi markalar›n› tüketiciye
          ‹kincisi de son y›llarda, belki 15-  de bu ödemelerin yap›lmas› gere-  tan›tabilecektir. Üretilen üründe
          20 y›lda yo¤un bir flekilde pera-  ¤inden yola ç›karak bunlar› koru-  daha önce üreticinin kimlik bilgi-
          kende ticaretin format›n›n ve ifl-  mak amac›yla bir düzenleme ya-  leri yer almad›¤› için üretici aç›-
          leyifl biçiminin de¤iflmesiyle nis-  p›ld›. Bu tür ödemelerde süre 30  s›ndan, küçük iflletme aç›s›ndan
          peten zay›f konumda olan esnaf  günü geçemeyecek. Yani al›flverifl  veya KOB‹ ölçe¤inde de olabilir
          ve sanatkar›m›z›n desteklenme-  merkezlerinin, büyük ma¤azala-  kalitenin tüketici taraf›ndan bilin-
          sidir. ‹ki temel amaç olarak bu  r›n, zincir ma¤azalar›n bu ödeme-  mesi çok önem arz etmiyordu.
          kanunun hedefini anlatmak       leri esnafa 30 gün içerisinde yap-  Bundan sonra art›k tüketicinin
          mümkün.                         malar› gerekiyor. Ayn› flekilde  verece¤i karar ve tercih önemli
                                          al›flverifl merkezlerinde ve genel  olacakt›r. Tüketici art›k o üreticiy-
            PERAKENDEC‹L‹⁄E               olarak perakende iflletmelerde   le ilgili de lehte ya da aleyhte
            D‹S‹PL‹N                      raf› bulunan üreticilerden ya da  olumlu ya da olumsuz bir kanaate
                                          kirac›lardan farkl› isimler alt›nda  sahip olaca¤› için üreticiyi daha
            Perakendecilik alan›nda       küçük üreticiyi ve tedarikçiyi de  kaliteli mal üretme noktas›nda
            ne tür yenilikler getirildi   s›k›nt›ya sokacak flekilde bir ta-  motive ve teflvik edecektir.
            bu yeni düzenlemeyle?         k›m ücretler al›nmaktayd›. Bunlar  Yine Türkiye’de yo¤un bir fle-
            Nurettin Canikli:  Özellikle  kurals›z ve keyfi olarak ma¤aza  kilde kampanyal› sat›fllar ve al›fl-
          uzun y›llardan beri küçük esnaf,        aç›l›fl ve tadilat› ad› al-  verifl festivalleri düzenlenmekte-
          sanatkar ve tedarikçinin flika-            t›nda, ciro a盤› ad› al-  dir. Bugüne kadar bu konuyla il-
          yet konusu olan büyük ma¤a-                    t›nda ya da ban-  gili herhangi bir düzenleme mev-
          zalara mal teslimi konusunda                    ka kredi kat›-  cut de¤ildi. Yeni yasayla birlikte
          ma¤duriyeti ortadan kald›ra-                    l›m bedeli gibi  bunlar kurala ba¤land›. Kurals›z
          cak olan bir düzenleme yapt›k.                  sonradan üre-   bir flekilde, sürekli, bafl› sonu
          H›zl› tüketilen 30 günden daha                   ticilere ve te-  belli olmayan indirimli sat›fl
          az sürede bozulabilen mallar›                     darikçilere   kampanyalar› düzenlenmesi ha-
          al›flverifl merkezleri ve zin-                        yüklenen    linde ve özellikle tüketiciyi aldat-
          cir ma¤azalara satan                                 bir  ta-   ma özelli¤i bulunabilecek flekil-

          26 KobiEfor Mart 2015
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31