Page 34 - KobiEfor_Eylul_2014
P. 34

KAPAK




                    MEM‹fi KÜTÜKCÜ                           7             TÜRK‹YE’DE
                    Konya Sanayi Odas› (KSO) Yönetim Kurulu          ‹GE VER‹LER‹ (2014)
                    Baflkan› ve TOBB Yönetim Kurulu Üyesi
                                                            Nüfus (milyon)                       74.9
                    Yeni bir Anayasa’ya                     Nüfus art›fl h›z›                    % 1.2
                    ihtiyaç var                             Yaflam süresi beklentisi              75.3
                                                            ‹nsani eflitsizlik katsay›s›        % 15.6
                       Bugün Türkiye’de verilen mücade-     Yaflam beklentisinde eflitsizlik      % 11
                    le, özellikle Türk özel sektörünün
                    üretim kabiliyetini gelifltirmeye yöne-  E¤itimde eflitsizlik                % 14.1
           lik at›lan her ad›m, asl›nda ekonomik kazan›m-   Gelirde eflitsizlik                 % 21.8
           lar›n yan›s›ra e¤itimde, kültürde, sa¤l›kta, k›sa-  Anne ölüm oran›                 % 0.20
           ca insana dair her fleyin standard›n› yükseltmek  Ergen do¤urganl›k oran›          % 0.30.9
           içindir. Türkiye ürettikçe, insan›m›z›n yaflam ka-  Kad›n milletvekili oran›         % 14.2
           litesi de artacakt›r. Birleflmifl Milletler’in ‹nsani
           Geliflmifllik Endeksi’nde 2012 y›l›nda 90’›nc› s›-  Orta ö¤renim görmüfl nüfus;
           rada yeralan Türkiye, 2014 y›l›nda bu s›ralamada  Kad›n:                             % 39
           69’uncu s›raya yükselmifltir. Özellikle ekonomi-  Erkek:                              % 60
           de elde edilen baflar›lar›n, bu yükseliflte oldukça  Genç iflsizlik (15-24 yafl)        % 17.5
           etkili oldu¤unu düflünüyorum. Ülkemizde özel-     ‹stihdam (yüzde)                   % 48.5
           likle yeni Anayasa, e¤itim ve Ar-Ge konusunda    ‹fl gücüne kat›l›m oran›;
           at›lacak yeni ad›mlar bu endekslerdeki yerimizi
           daha iyi noktalara mutlaka tafl›yacakt›r.         Kad›n:                             % 29.4
             Her fleyden önce Türkiye’nin yeni bir Anayasa   Erkek:                             % 70.8
           ihtiyac› var. Tüm sistemi yeniden infla edecek,   E¤itimde geçirilmesi beklenen süre (y›l)  14.4
           daha dinamik, kalk›nma öncelikli yeni bir Anaya-  Ortalama okula gitme süresi (y›l)    7.6
           sa’ya ihtiyac›m›z her geçen art›yor. Daha müref-  Sa¤l›k harcamalar› / GSYH          % 6.7
           feh, daha geliflmifl bir Türkiye için at›lmas› gere-
           ken öncelikli ad›m yeni bir ‘Anayasa’d›r.        Bebek ölüm oran›                   % 0.12
             Ayr›ca e¤itim sistemimizde, insanlar›n nite-   E¤itim harcamalar› / GSYH           % 2.9
           liklerini art›ran, ömür boyu e¤itimi esas alan   En az lise mezunu nüfus oran›      % 49.4
           köklü reformlara ihtiyaç var. Biz, her bir fer-  Ar-Ge harcamalar› / GSYH            % 0.8
           din, daha yüksek hayat standardlar›na kavufl-     ‹flsizlik oran›                      % 8.1
           mas›n›n yolunun üretimden geçti¤ine inan›yo-     Çocuk iflçi oran›                    % 2.6
           ruz. Yeni Hükümet’in ve Bakanlar Kurulu’nun
           kurulmas›yla bu yönde önemli ad›mlar at›laca-    ‹nternet kullan›m oran›            % 45.1
           ¤›na inan›yoruz.                                 Okur-yazarl›k oran›                % 94.1

          ekonomiyle, ekonomi sa¤l›kla, iflsizlik sorunu si-
          yasetle, siyaset sorunlar› eflitsizlikle, cinsiyet eflit-
          sizli¤i sorunu kültürle, kültür sorunlar› özgürlük
          anlay›fl› ile yak›ndan ve tümü birden toplumsal du-
          ruflumuzla ilgilidir. Dolay›s›yla ‹nsani Geliflme yö-
          nünden aç›klar›m›z› sektörel bazda fakat ortak bir
          ulusal amac›n parças› gibi görmemiz, çözümü de
          bu bütünlük içinde aramam›z gerekir.
            Türkiye’nin ‘‹nsani Geliflme’ sorunlar›n› bu fle-
          kilde kavramak ve çözmeye çal›flmak  do¤ru yön-
          temi bulmak demektir. Bunu, bugünkünden çok
          daha genifl ve derinlefltirilmifl bir “Sosyal Sorum-
          luluk” anlay›fl› ve hatta “Sosyal Mecburiyet” ile
          desteklemek gerekir. Bu durumda, ölçe¤inden ba-
          ¤›ms›z olarak her kurumun ‘‹nsani Geliflme’ ile
          ba¤ kurmufl bir “Sosyal Anayasa”s› olmal›d›r. Böy-
          le bir ekosistem içinde sosyal sorumluluk anlay›fl›
          bireylere kadar derinleflebilecek, ekonomik faali-
          yet ‘Büyüme ve Kalk›nma’ odakl› olmaktan ç›karak
          ‘Sosyal Refah’›n kazan›lmas›na yönelecektir.

          34 KobiEfor Eylül 2014
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39