Page 32 - KobiEfor_Eylul_2014
P. 32

KAPAK



               Türkiye’nin topyekün geliflmesi               6       MESLEK L‹SELER‹NDEN
             aç›s›ndan mesleki ve teknik e¤itim                    YÜKSEK Ö⁄REN‹ME GEÇ‹fi
           baflar›s›, esas olarak kendini akademik           Okul Türü        Lisans         Ön Lisans
              düzeydeki okullaflmada gösterir.                                Yerlefltirme    Yerlefltirme
           Çünkü imalat sanayisinde uygulamada                               0ran› %        Oran› %
              “ara eleman” ne kadar önemli ise              Teknik Liseler   11.22          45.03
                                                            Endüstri Liseleri   1.0         52.74
            endüstriyel tüm süreçleri yönetecek
                                                            K›z Liseleri     6.5            36.04
            “lider eleman” da o kadar önemlidir.
                                                            Ticaret Liseleri   4.41         58.21
                                                            Sa¤l›k Liseleri   7.94          45.27
            Türkiye ortaö¤renim düzeyinde, kendi ekono-     Turizm Liseleri   17.88         44.23
          mik-sosyal yap› ve gereksinmesine göre mesleki
                                                            Kaynak: Milli E¤itim ‹statistikleri 2012-2013, s. 17
          ve teknik okullaflmada 2003 y›l›nda, yüzde 35.8  ile
          çarp›k bir durumdayd›. Yüksek ö¤renime s›navs›z  tercih ederken orta ya da düflük akademik baflar›
          geçifl vb. önlemlerle 2013 y›l›nda orta ö¤renimde  gösterenler mesleki ve teknik e¤itim liselerini ter-
          mesleki ve teknik okullaflma oran›n› yüzde 51’e ç›-  cih etmektedir. ‹nsan kaynaklar›m›z› heba etti¤i-
          kard›.                                          miz geçifl noktas› iflte buras›d›r. ÖSYM verileri in-
            Mesleki ve teknik okullaflma için orta ö¤renim  celendi¤inde uzun y›llard›r mesleki ve teknik e¤i-
          basama¤›nda yap›lan bu hamle “somun s›kacak     tim liselerinin yüksekö¤retime girifl s›navlar›nda
          eleman bulam›yoruz” diyen imalat sanayisinin gü-  en düflük baflar›ya sahip olduklar› görülmüfltür.
          nübirlik ‘KALKINMA’ (büyüme ve istihdam) gerek-    Tablo 6’da, mesleki ortaö¤renimden yüksek ö¤-
          sinmesi bak›m›ndan zorunlu idi. Acaba ülke-        renime geçiflte halen yaflanmakta olan önemli
          nin topyekün ‘GEL‹fiME’ vizyonu aç›s›ndan             bir k›r›lma noktas›n› görüyoruz. 2012 y›l›nda
          sorunu çözüyor muydu, buna bakal›m.                  meslek liselerinin son s›n›flar›ndan yükse-
            Türkiye’nin topyekün geliflmesi aç›s›n-             kö¤retime girifl s›navlar›na baflvuran 227.283
          dan mesleki ve teknik e¤itim baflar›s›,               ö¤rencinin sadece yüzde 7.06’s› dört y›ll›k li-
          esas olarak kendini akademik düzeydeki               sans program›na yerleflmifltir. Bu oran ve
          okullaflmada gösterir. Çünkü imalat sana-            say› genel liselerde yüzde 30.24 ile 487.314 ö¤-
          yisinde uygulamada “ara eleman” ne kadar         rencidir. Buradan ç›karmam›z gereken en öneml-
          önemli ise endüstriyel tüm süreçleri yönetecek  li sonuç, meslek liselerinde e¤itimin “ara eleman”
          “lider eleman” da o kadar önemlidir. 6 No’lu tab-  yetifltirmeye hapsedilmemesi, “giriflimci, vizyoner,
          lo verileri bize, teknik ve mesleki lise düzeyinde  lider” nitelikleri de olan ara eleman yaratacak fle-
          okullaflma hamlesinin akademik düzeye yeterin-   kilde desteklenmesi gere¤idir.
          ce yans›mad›¤›n› göstermektedir. 2 y›ll›k ön li-
          sans programlar›na geçifl de¤iflik sektörel e¤i-
          timlerde yüzde 36–58 aras›nda olurken 4 y›ll›k li-  Türkiye’de Meslek Yüksek Okullar›
          sans programlar›na geçifl yüzde 1.0–18 düzeyin-
          de kalmaktad›r. Endüstri liselerinde                 985 MYO, 1.5 M‹LYON Ö⁄RENC‹
          akademik e¤itime geçiflte yaflanan t›-
          kan›kl›k ise daha bir çarp›c›d›r. Hiz-             Türkiye’de ‘Mesleki Yüksek Ö¤renim’in duru-
          met sektöründe akademik okul-                              munu, sorunlar›n› ve konseptini en
          laflma düzeyi nispeten                                      güncel de¤erlendirmeyi de kapsad›¤›
          artarken önüne yüksek                                      için YÖK’ten aktarmay› yararl› bulu-
          katmade¤erli üretime                                       yoruz.
          geçmek gibi bir hedef                                        YÖK Yönetim Kurulu Üyesi Tufan
          koyan Türkiye’nin bu so-                                    Buzp›nar flunu diyor: “Son iki y›lda
          nuçlardan ç›karmas› ge-                                     meslek yüksekokullar›n›n bugün de
          reken önemli dersler bu-                                    konusu olan ö¤rencilerin ifl dünyas›
          lunmaktad›r.                                               ile iflbirli¤i ve çevreyle olan iliflkilerin-
            Bu noktada ayr›ca                                        den dolay› 10 bin nüfusun alt›ndaki il-
          mesleki ve teknik                                           çelere de meslek yüksekokullar› izni
          e¤itimin liseler dü-                                        vermeye bafllad›k. Türkiye’de 985
          zeyindeki kalitesine de                                    meslek yüksekokulu var. Bunlar›n 750
          bak›lacakt›r. Bugünkü du-                                 bini örgün olmak üzere 1.5 milyon ö¤-
          rum flöyledir: Ortaokulu biti-                             rencisi bulunmaktad›r. Bugün 71’i vak›f,
          ren ö¤rencilerden akademik                              104’ü de devlet olmak üzere 175 üniversi-
          baflar›s› yüksek olanlar ço¤un-                         temiz var. Hemen hepsinin meslek yükse-
          lukla genel ortaö¤retim okullar›n›                   kokullar› var. Ama bugün itibar›yla geldi¤imiz

          32 KobiEfor Eylül 2014
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37