Page 30 - KobiEfor_Eylul_2014
P. 30

KAPAK




          lumdur. Ayr›ca Türkiye uzun y›llar, e¤itimini yük-  Türkiye, matematik formüllerini anlamada ise
          seltti¤i oranda meslek e¤itimini yükseltemeyen  65 ülke aras›nda 62, formel matematikte 25 ve uy-
          ülkelerden biri olmufltur. Demek ki e¤itim konu-  gulamal› matematikte de 30. s›rada yerald›.
          sunu ele ald›¤›m›zda çift katmanl› bir sorunla     Bu de¤erlendirme bize; Türkiye’nin e¤itime
          yüzyüze oldu¤umuzu görürüz. Ayr›ca bir de bu    odaklan›p ö¤renim görme süresini art›rmak, fakat
          arada, ‘E⁄‹T‹M‹N KAL‹TES‹’ne bakmam›z gerekli   ayn› zamanda e¤itimde kaliteyi yükseltmek gibi,
          ve zorunlu olacakt›r.                           ertelenmesi veya savsaklanmas› gelecekte çökün-
                                                          tü yaratacak iki yaflamsal e¤itim reformunu birlik-
                                                          te gelifltermek zorunda oldu¤unu haber veriyor.



                                                           Mesleki ve Teknik E¤itimde Türkiye’nin Durumu
                                                               MESLEKS‹Z B‹R ÜLKE OLMUfiTUK



                                                          Mesleki e¤itim zorunlu oldu: Türkiye bir ara nere-
                                                          deyse “Mesleksizler ülkesi” denecek duruma düfl-
                                                          müfltü. Kalifiye ve ara eleman noksanl›¤› üretici
                                                          sektörlerin ortak sorunuydu. E¤itim ve ekonomi,
                                                          birbirinden uzaklaflm›fl ve hatta biri di¤erine ka-
                                                          panm›fl alanlar haline gelmiflti. Bereket; siren
                                                          sesleri duyuldu da 2006 sonras›nda harekete ge-
                                                          çildi ve önemli ad›mlar at›ld›.
         E¤itimin Kalitesi Araflt›rmas›’nda (PISA) Türkiye    Bilindi¤i gibi ‹flçi Sa¤l›¤› ve ‹fl Güvenli¤i yasa ve
                                                          yönetmelikleri ile Türkiye’de iflyerlerinin tamam›-
              65 ÜLKE ‹Ç‹NDE 45. OLMAK!                   na yak›n› tehlikeli ve çok tehlikeli s›n›fta yeralan
                                                          ifller kapsam›na al›nd› ve bu iflyerlerinde, mesleki
                                                          e¤itim ald›¤›n› belgeleyemeyenlerin çal›flt›r›lmas›
            Ekonomik ‹flbirli¤i ve Kalk›nma Örgütü (OECD)  yasakland›. Bu ad›ma paralel bir baflka ad›mla
          taraf›ndan üç y›lda bir yap›lan ve 15 yafl grubunda-  Türkiye genelinde 378 genel lise meslek lisesine
          ki ö¤rencilerin zorunlu e¤itim sonunda hayata ha-  dönüfltürüldü. Ayr›ca; okul çeflitlili¤i yerine prog-
          z›r olufl durumlar›n› ölçen dünyan›n en kapsaml›  ram çeflitlili¤ini esas alan bir yap›n›n kurulmas›
          e¤itim araflt›rmas› PISA 2012 (Uluslararas› Ö¤ren-  amaçland›.
          ci De¤erlendirme Program›) sonuçlar›na göre Tür-              Bu durumda; zaten mesleki e¤itim
          kiye de¤erlendirilen 65 ülke aras›nda 45. s›rada             alm›fl personel temininde güçlük
          yerald›.                                                          yaflayan Türkiye’de mesleki
            Türkiye, 2002–2012 döneminde matematikte or-                             e¤itim,  yaflad›¤›m›z
          talama 3.2, okumada 4 ve fen bilimlerinde 6 puan-                           ekonomik sorunla-
          l›k art›fl sergilemesine ra¤men H›rvatistan, S›rbis-                        r›n çözümü ve afl›l-
          tan, Yunanistan, Macaristan, ‹srail ve Litvanya gibi                            mas›nda bü-
          kendi kategorisindeki ülkelerin gerisinde kald›.                                 yük    önem
            PISA sonuçlar›na göre Türkiye’de gelir seviyesi                                 kazand›.
          düflük bölgelerde okuyan ö¤rencilerin e¤itim kali-
          tesi artt›. Ancak PISA s›nav›nda üst düzey baflar›  Mesleki ve teknik okullaflmam›z: OECD verileri;
          gösteren Türk ö¤rencilerin oran› OECD ortalama-  mesleki ve teknik e¤itimin ortaö¤retim içindeki
          s›n›n çok alt›nda kald›.                        pay›nda ülkeden ülkeye ekstrem farkl›l›klara ifla-
            Türkiye, fen bilimleri kategorisinde ise yine  ret eder. Örne¤in;
          OECD ortalamas›n›n alt›nda kalarak 42. s›rada      Kanada’da                 yüzde 5.6
          yerald›. Bilim kategorisindeki en zay›f ülkeler ara-  Japonya’da             yüzde 22.6
          s›nda yeralmas›na ra¤men Türkiye’nin son 3 y›lda   Kore’de                   yüzde 23.7
          ortalama y›ll›k 6 puan art›fl gösterdi¤i dikkat çekti.  Almanya’da            yüzde 51.5
          Bilim alan›nda OECD ortalamas›n›n alt›ndaki ülke-  Hollanda’da               yüzde 67.0
          ler aras›nda en h›zl› iyileflme gösteren ülke, Kaza-  Avusturya’da            yüzde 76.7
          kistan’la birlikte Türkiye oldu. PISA raporuna göre,  ‹talya’da              yüzde 60.0
          Türk ö¤rencilerde yüksek performans gösteren       Fransa’da                 yüzde 44.3
          ö¤rencilerin say›s›nda bir art›fl olmazken düflük    Türkiye                   yüzde 51.0
          performans gösteren ö¤rencilerin say›s›nda         OECD ortalamas›           yüzde 46.0
          önemli bir düflüfl yafland›.                          21 AB ülkesi ortalamas›   yüzde 52.8

          30 KobiEfor Eylül 2014
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35