Page 30 - KobiEfor_Eylul_2014
P. 30
KAPAK
lumdur. Ayr›ca Türkiye uzun y›llar, e¤itimini yük- Türkiye, matematik formüllerini anlamada ise
seltti¤i oranda meslek e¤itimini yükseltemeyen 65 ülke aras›nda 62, formel matematikte 25 ve uy-
ülkelerden biri olmufltur. Demek ki e¤itim konu- gulamal› matematikte de 30. s›rada yerald›.
sunu ele ald›¤›m›zda çift katmanl› bir sorunla Bu de¤erlendirme bize; Türkiye’nin e¤itime
yüzyüze oldu¤umuzu görürüz. Ayr›ca bir de bu odaklan›p ö¤renim görme süresini art›rmak, fakat
arada, ‘E⁄‹T‹M‹N KAL‹TES‹’ne bakmam›z gerekli ayn› zamanda e¤itimde kaliteyi yükseltmek gibi,
ve zorunlu olacakt›r. ertelenmesi veya savsaklanmas› gelecekte çökün-
tü yaratacak iki yaflamsal e¤itim reformunu birlik-
te gelifltermek zorunda oldu¤unu haber veriyor.
Mesleki ve Teknik E¤itimde Türkiye’nin Durumu
MESLEKS‹Z B‹R ÜLKE OLMUfiTUK
Mesleki e¤itim zorunlu oldu: Türkiye bir ara nere-
deyse “Mesleksizler ülkesi” denecek duruma düfl-
müfltü. Kalifiye ve ara eleman noksanl›¤› üretici
sektörlerin ortak sorunuydu. E¤itim ve ekonomi,
birbirinden uzaklaflm›fl ve hatta biri di¤erine ka-
panm›fl alanlar haline gelmiflti. Bereket; siren
sesleri duyuldu da 2006 sonras›nda harekete ge-
çildi ve önemli ad›mlar at›ld›.
E¤itimin Kalitesi Araflt›rmas›’nda (PISA) Türkiye Bilindi¤i gibi ‹flçi Sa¤l›¤› ve ‹fl Güvenli¤i yasa ve
yönetmelikleri ile Türkiye’de iflyerlerinin tamam›-
65 ÜLKE ‹Ç‹NDE 45. OLMAK! na yak›n› tehlikeli ve çok tehlikeli s›n›fta yeralan
ifller kapsam›na al›nd› ve bu iflyerlerinde, mesleki
e¤itim ald›¤›n› belgeleyemeyenlerin çal›flt›r›lmas›
Ekonomik ‹flbirli¤i ve Kalk›nma Örgütü (OECD) yasakland›. Bu ad›ma paralel bir baflka ad›mla
taraf›ndan üç y›lda bir yap›lan ve 15 yafl grubunda- Türkiye genelinde 378 genel lise meslek lisesine
ki ö¤rencilerin zorunlu e¤itim sonunda hayata ha- dönüfltürüldü. Ayr›ca; okul çeflitlili¤i yerine prog-
z›r olufl durumlar›n› ölçen dünyan›n en kapsaml› ram çeflitlili¤ini esas alan bir yap›n›n kurulmas›
e¤itim araflt›rmas› PISA 2012 (Uluslararas› Ö¤ren- amaçland›.
ci De¤erlendirme Program›) sonuçlar›na göre Tür- Bu durumda; zaten mesleki e¤itim
kiye de¤erlendirilen 65 ülke aras›nda 45. s›rada alm›fl personel temininde güçlük
yerald›. yaflayan Türkiye’de mesleki
Türkiye, 2002–2012 döneminde matematikte or- e¤itim, yaflad›¤›m›z
talama 3.2, okumada 4 ve fen bilimlerinde 6 puan- ekonomik sorunla-
l›k art›fl sergilemesine ra¤men H›rvatistan, S›rbis- r›n çözümü ve afl›l-
tan, Yunanistan, Macaristan, ‹srail ve Litvanya gibi mas›nda bü-
kendi kategorisindeki ülkelerin gerisinde kald›. yük önem
PISA sonuçlar›na göre Türkiye’de gelir seviyesi kazand›.
düflük bölgelerde okuyan ö¤rencilerin e¤itim kali-
tesi artt›. Ancak PISA s›nav›nda üst düzey baflar› Mesleki ve teknik okullaflmam›z: OECD verileri;
gösteren Türk ö¤rencilerin oran› OECD ortalama- mesleki ve teknik e¤itimin ortaö¤retim içindeki
s›n›n çok alt›nda kald›. pay›nda ülkeden ülkeye ekstrem farkl›l›klara ifla-
Türkiye, fen bilimleri kategorisinde ise yine ret eder. Örne¤in;
OECD ortalamas›n›n alt›nda kalarak 42. s›rada Kanada’da yüzde 5.6
yerald›. Bilim kategorisindeki en zay›f ülkeler ara- Japonya’da yüzde 22.6
s›nda yeralmas›na ra¤men Türkiye’nin son 3 y›lda Kore’de yüzde 23.7
ortalama y›ll›k 6 puan art›fl gösterdi¤i dikkat çekti. Almanya’da yüzde 51.5
Bilim alan›nda OECD ortalamas›n›n alt›ndaki ülke- Hollanda’da yüzde 67.0
ler aras›nda en h›zl› iyileflme gösteren ülke, Kaza- Avusturya’da yüzde 76.7
kistan’la birlikte Türkiye oldu. PISA raporuna göre, ‹talya’da yüzde 60.0
Türk ö¤rencilerde yüksek performans gösteren Fransa’da yüzde 44.3
ö¤rencilerin say›s›nda bir art›fl olmazken düflük Türkiye yüzde 51.0
performans gösteren ö¤rencilerin say›s›nda OECD ortalamas› yüzde 46.0
önemli bir düflüfl yafland›. 21 AB ülkesi ortalamas› yüzde 52.8
30 KobiEfor Eylül 2014