Page 36 - KobiEfor_Agustos_2014
P. 36

‹pekyolu Kalk›nma Ajans› (‹KA):

                         Ar-Ge, ‹novasyon ve



               Kad›n ‹stihdam›na destek





                     ‹KA Kalk›nma Ajans›, bünyesinde istihdam edilen nitelikli kadro ile
                  TRC1 Bölgesi’nde (Gaziantep, Ad›yaman, Kilis) kalk›nma odakl› proje ve
                 faaliyetlerin haz›rlanmas›, uygulanmas› ve izlenmesi konular›nda yereldeki
                        tüm aktörlerin kalk›nma odakl› çal›flmalar›na destek sa¤l›yor.


                    .C. ‹pekyolu Kalk›nma Ajans› (‹KA) kurulufl
           T       süreçlerini tamamlayarak 15 Haziran 2010  dür. Bölgenin sanayi üretiminin ço¤u iç pazara yöne-
                                                            lik olmakla birlikte Gaziantep’te varolan imalat sana-
                                                            yi, bölgenin yüksek rekabet gücünü ortaya koymak-
                   tarihinden itibaren aktif flekilde çal›flmaya
                   bafllad›.
                                                            tad›r. Sanayinin sahip oldu¤u üretim kapasitesi ve
                                             2
                     TRC1 Bölgesi 15.280,28 km ’lik yüzölçü-
                                        2
           mü ile Türkiye’nin yüzde 1.9 km ’lik alan›n› kapla-  ihracat potansiyeli, bölgenin komflu bölgeler baflta
                                                            olmak üzere birçok bölgeden daha dinamik bir sa-
           makla beraber Türkiye nüfusunun yüzde 3.3’ünü    nayi gücüne sahip oldu¤unu göstermektedir.
           oluflturuyor. 2013 y›l› nüfus say›m›na göre, 2.570.208
           olan bölge toplam nüfusunun yüzde 71.8’i Gazian-   Ekonomik geliflmifllik ve
           tep’te, yüzde 23.2’si Ad›yaman’da, yüzde 5’i Kilis’te  sosyal geri kalm›fll›k
           yafl›yor.                                           TRC1 Bölgesi’nin ekonomik ve sosyal durumunu
              ‹pekyolu Kalk›nma Ajans› Genel Sekreteri Dr. Bü-  gösteren araflt›rmalar ise bölge illerinin sosyal gelifl-
           lent Özkan, Gaziantep’in tüm dönemlerde istikrarl›  mifllik aç›s›ndan Türkiye ortalamas›n›n alt›nda oldu-
           bir nüfus art›fl› sergiledi¤ini belirterek, “Nüfus gelifl-  ¤unu göstermektedir. Özellikle Gaziantep’te dikkati
           meleri Gaziantep’in sanayi kenti ve cazibe merkezi  çeken konu, ilin ekonomik geliflmiflli¤i ile sosyal ge-
           olmas›, Ad›yaman ve Kilis’in ise göç almas› ile aç›k-  liflmiflli¤i aras›ndaki ciddi bir fark›n olmas›d›r. E¤itim
           lanabilir. TRC1 Bölgesi, Türkiye’nin Orta Do¤u ve Af-  alan›nda bölge illerinin geride olmas›, sahip olunan
           rika’ya aç›lan kap›s› konumundad›r” diyor.       befleri ve fiziksel kapasitenin yetersiz olmas›ndan
              Bülent Özkan’›n verdi¤i bilgilere göre; güçlü eko-  kaynaklanmaktad›r. Bölgenin e¤itim, sa¤l›k ve kül-
           nomisiyle bölgede önplana ç›kan Gaziantep, sanayi  tür-sanat alanlar›nda ciddi yat›r›mlara ihtiyac› oldu-
           ürünleri üretiminde yüzde 2.6’l›k üretim pay› ile Tür-  ¤u ifade edilebilir. TRC1 Bölgesi’nin geliflmesinin
           kiye’de 7. s›rada bulunuyor. 1990-2011 y›llar› aras›  sa¤lanmas› ve sürdürülebilir kalk›nma aç›s›ndan
           Teflvik Belgesi Düzenlenen ‹malat Sanayi Yat›r›mlar›  dengeli bir politikan›n yürütülmesi, bölgede sosyal
           verilerine göre Gaziantep imalat yat›r›mlar›nda yüz-  sermayenin gelifltirilmesine yönelik çal›flmalar›n des-
           de 3.9 pay ile Türkiye genelinde 6. s›rada. Gazian-  teklenmesi ve gelifltirilmesi gerekmektedir. Ayr›ca
           tep, 769 firma ile yat›r›m yapan firma say›s›nda Tür-  genel yaflam kalitesinin art›r›lmas›na yönelik çal›fl-
           kiye’de 9. s›rada, son y›llarda ihracatta ciddi yükse-  malar›n da h›zl› ve koordineli bir flekilde yap›lmas›
           lifliyle yüzde 2.8’lik payla 9. s›rada bulunuyor.
              Bülent Özkan, TRC1 Bölgesi illerinde bölge içi ge-
           liflmifllik farklar› yüksek olmas›na ra¤men Bölge’nin
           çevre iller ve bölgelerle rekabet edebilecek potansi-
           yele sahip oldu¤unu vurguluyor: “TRC1 Bölgesi çev-
           re bölgeler ile k›yasland›¤›nda, analiz edilen sektör-
           lerden ticaret ve sanayi konusunda rekabet edebilir
           bir düzeyde iken ciddi bir tar›m potansiyeli olmas›-
           na ra¤men üretim altyap›s› sorunlar› sebebiyle böl-
           ge bu sektörde görece olarak geri kalm›flt›r.  Turizm
           sektörü aç›s›ndansa turizme kazand›r›lacak kültürel
           varl›klar› olmas›na ra¤men bölge bu sektörden pek
           pay alamamaktad›r. TRC1 Bölgesi’nde tar›m baflta
           olmak üzere, turizm, sanayi ve lojistik konular›nda
           önemli talepler oldu¤u tespit edilmifltir.”
              Dr. Bülent Özkan’›n aktard›¤› bilgiler esas al›narak
           TRC1 Bölgesi’nin rekabet gücüne bak›ld›¤›nda Bölge,                             Dr. Bülent Özkan
           özellikle ihracat, sonras›nda ise tekstil sanayi, tar›-
           ma dayal› sanayi ve g›da sanayi konular›nda güçlü-
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41