Page 36 - KobiEfor_Agustos_2014
P. 36
‹pekyolu Kalk›nma Ajans› (‹KA):
Ar-Ge, ‹novasyon ve
Kad›n ‹stihdam›na destek
‹KA Kalk›nma Ajans›, bünyesinde istihdam edilen nitelikli kadro ile
TRC1 Bölgesi’nde (Gaziantep, Ad›yaman, Kilis) kalk›nma odakl› proje ve
faaliyetlerin haz›rlanmas›, uygulanmas› ve izlenmesi konular›nda yereldeki
tüm aktörlerin kalk›nma odakl› çal›flmalar›na destek sa¤l›yor.
.C. ‹pekyolu Kalk›nma Ajans› (‹KA) kurulufl
T süreçlerini tamamlayarak 15 Haziran 2010 dür. Bölgenin sanayi üretiminin ço¤u iç pazara yöne-
lik olmakla birlikte Gaziantep’te varolan imalat sana-
yi, bölgenin yüksek rekabet gücünü ortaya koymak-
tarihinden itibaren aktif flekilde çal›flmaya
bafllad›.
tad›r. Sanayinin sahip oldu¤u üretim kapasitesi ve
2
TRC1 Bölgesi 15.280,28 km ’lik yüzölçü-
2
mü ile Türkiye’nin yüzde 1.9 km ’lik alan›n› kapla- ihracat potansiyeli, bölgenin komflu bölgeler baflta
olmak üzere birçok bölgeden daha dinamik bir sa-
makla beraber Türkiye nüfusunun yüzde 3.3’ünü nayi gücüne sahip oldu¤unu göstermektedir.
oluflturuyor. 2013 y›l› nüfus say›m›na göre, 2.570.208
olan bölge toplam nüfusunun yüzde 71.8’i Gazian- Ekonomik geliflmifllik ve
tep’te, yüzde 23.2’si Ad›yaman’da, yüzde 5’i Kilis’te sosyal geri kalm›fll›k
yafl›yor. TRC1 Bölgesi’nin ekonomik ve sosyal durumunu
‹pekyolu Kalk›nma Ajans› Genel Sekreteri Dr. Bü- gösteren araflt›rmalar ise bölge illerinin sosyal gelifl-
lent Özkan, Gaziantep’in tüm dönemlerde istikrarl› mifllik aç›s›ndan Türkiye ortalamas›n›n alt›nda oldu-
bir nüfus art›fl› sergiledi¤ini belirterek, “Nüfus gelifl- ¤unu göstermektedir. Özellikle Gaziantep’te dikkati
meleri Gaziantep’in sanayi kenti ve cazibe merkezi çeken konu, ilin ekonomik geliflmiflli¤i ile sosyal ge-
olmas›, Ad›yaman ve Kilis’in ise göç almas› ile aç›k- liflmiflli¤i aras›ndaki ciddi bir fark›n olmas›d›r. E¤itim
lanabilir. TRC1 Bölgesi, Türkiye’nin Orta Do¤u ve Af- alan›nda bölge illerinin geride olmas›, sahip olunan
rika’ya aç›lan kap›s› konumundad›r” diyor. befleri ve fiziksel kapasitenin yetersiz olmas›ndan
Bülent Özkan’›n verdi¤i bilgilere göre; güçlü eko- kaynaklanmaktad›r. Bölgenin e¤itim, sa¤l›k ve kül-
nomisiyle bölgede önplana ç›kan Gaziantep, sanayi tür-sanat alanlar›nda ciddi yat›r›mlara ihtiyac› oldu-
ürünleri üretiminde yüzde 2.6’l›k üretim pay› ile Tür- ¤u ifade edilebilir. TRC1 Bölgesi’nin geliflmesinin
kiye’de 7. s›rada bulunuyor. 1990-2011 y›llar› aras› sa¤lanmas› ve sürdürülebilir kalk›nma aç›s›ndan
Teflvik Belgesi Düzenlenen ‹malat Sanayi Yat›r›mlar› dengeli bir politikan›n yürütülmesi, bölgede sosyal
verilerine göre Gaziantep imalat yat›r›mlar›nda yüz- sermayenin gelifltirilmesine yönelik çal›flmalar›n des-
de 3.9 pay ile Türkiye genelinde 6. s›rada. Gazian- teklenmesi ve gelifltirilmesi gerekmektedir. Ayr›ca
tep, 769 firma ile yat›r›m yapan firma say›s›nda Tür- genel yaflam kalitesinin art›r›lmas›na yönelik çal›fl-
kiye’de 9. s›rada, son y›llarda ihracatta ciddi yükse- malar›n da h›zl› ve koordineli bir flekilde yap›lmas›
lifliyle yüzde 2.8’lik payla 9. s›rada bulunuyor.
Bülent Özkan, TRC1 Bölgesi illerinde bölge içi ge-
liflmifllik farklar› yüksek olmas›na ra¤men Bölge’nin
çevre iller ve bölgelerle rekabet edebilecek potansi-
yele sahip oldu¤unu vurguluyor: “TRC1 Bölgesi çev-
re bölgeler ile k›yasland›¤›nda, analiz edilen sektör-
lerden ticaret ve sanayi konusunda rekabet edebilir
bir düzeyde iken ciddi bir tar›m potansiyeli olmas›-
na ra¤men üretim altyap›s› sorunlar› sebebiyle böl-
ge bu sektörde görece olarak geri kalm›flt›r. Turizm
sektörü aç›s›ndansa turizme kazand›r›lacak kültürel
varl›klar› olmas›na ra¤men bölge bu sektörden pek
pay alamamaktad›r. TRC1 Bölgesi’nde tar›m baflta
olmak üzere, turizm, sanayi ve lojistik konular›nda
önemli talepler oldu¤u tespit edilmifltir.”
Dr. Bülent Özkan’›n aktard›¤› bilgiler esas al›narak
TRC1 Bölgesi’nin rekabet gücüne bak›ld›¤›nda Bölge, Dr. Bülent Özkan
özellikle ihracat, sonras›nda ise tekstil sanayi, tar›-
ma dayal› sanayi ve g›da sanayi konular›nda güçlü-