Page 24 - KobiEfor_Agustos_2014
P. 24
KAPAK
Ajanslar, gerek kalk›nman›n yerek bölgelerin özelliklerine ve öncelikli faaliyet
ülke sath›nda dengeli da¤›l›m›n› sa¤lamak, alanlar›na göre belirlenmesi sa¤lanmaktad›r.
gerekse bölgelerin potansiyelinin l Ajanslar, daha önce benimsenen bölgesel gelifl-
me politikalar›ndan farkl› olarak, tabandan tavana
harekete geçirilmesi suretiyle bir yaklafl›m ile bölgelerin politikalar› kendilerine öz-
ulusal ve küresel ölçekte rekabet gü olarak farkl›laflt›rmas›n› sa¤lamaktad›r. Ajanslar-
güçlerinin art›r›lmas›na öncülük etmek ca yap›lan araflt›rma ve analizler ile bölgelerin ihti-
yaçlar› tespit edilmekte, bölge plan ve stratejilerine
amac›yla kurulmufltur.
yans›t›lan bu öncelik alanlar›na göre mali ve teknik
destekler verilmektedir. Bu tür bir çal›flma düzeni
KALKINMA AJANSLARIMIZIN YAPISI içinde az geliflmifl bölgelerin kurumsal ve teknik ka-
VE ‹fiLEY‹fi‹ pasitelerinin geliflimi için öngörüler oluflturulabil-
mekte; ‹stanbul, ‹zmir ve Ankara gibi geliflmifl böl-
Türkiye’nin Bölgesel ekonomik farkl›l›klar› gelerin rekabetçili¤ini art›racak yenilikçi giriflimler
Kalk›nma Ajanslar›’n›n yap›s›na ve çal›flma özendirilebilmektedir.
tarz›na yans›makta m›d›r, bu konuda sorunlar l Ajanslar›n bölgesel geliflmifllik farklar›n› azalt-
yaflanmakta m›d›r ve nas›l afl›lmaktad›r? ma yönündeki ifllevlerinin sonuç vermesi için bölge-
Cevdet Y›lmaz: l Ajanslar, gerek kalk›nman›n ül- lere özgü farkl›laflm›fl desteklerin gelifltirilmesi ve
ke sath›nda dengeli da¤›l›m›n› sa¤lamak, gerekse kalk›nma kurullar›n›n etkili k›l›nmas› gerekmektedir.
bölgelerin potansiyelinin harekete geçirilmesi sure-
tiyle ulusal ve küresel ölçekte rekabet güçlerinin ar-
t›r›lmas›na öncülük etmek amac›yla kurulmufltur.
Bölgesel geliflmifllik farklar›n›n asgariye indirilmesi
ajanslar›n temel kurulufl amaçlar›ndan biri olup, ya-
p›lar› ve çal›flma düzenleri buna uygun olarak tasar-
lanm›flt›r.
l Ajanslar›n esnek ve yereldeki tüm paydafllar›n
kat›l›m›n› sa¤layan bir teflkilat yap›s› bulunmaktad›r.
Mevzuat kapsam›nda Kalk›nma Kurulu, Yönetim Ku-
rulu ve Genel Sekreterlik’ten oluflan bir kurumsal ya-
p›lanma belirlenmifltir.
- Kalk›nma Kurulu, ajans›n dan›flma organ›d›r.
Bölgedeki kamu kurum ve kurulufllar›, özel kesim,
sivil toplum kurulufllar›, üniversiteler ve yerel yöne-
timlerin temsilcilerinden oluflmaktad›r. Yerelde kat›-
l›mc›l›¤›n ve benimsemenin sa¤lanmas› aç›s›ndan bu
kurulun çal›flmalar› asloland›r.
- Yönetim kurulu ajans›n karar organ›d›r. Yönetim
Kurulu, tek ilden oluflan bölgelerde vali, büyükflehir
belediye baflkan›, il genel meclisi baflkan›, sanayi
odas› baflkan›, ticaret odas› baflkan› ile kalk›nma ku-
rulu taraf›ndan özel kesim ve/veya sivil toplum ku-
rulufllar›ndan seçilecek üç temsilciden; birden fazla
ilden oluflan bölgelerde il valileri, büyükflehir bele-
diye baflkanlar› veya büyükflehir olmayan illerde il
merkez belediye baflkanlar›, il genel meclisi baflkan-
lar› ve her ilden birer kifli olmak kayd›yla ticaret ve
sanayi odas› baflkanlar›ndan oluflur. Ancak birden
fazla ilden oluflan bölgelerdeki illerde; ticaret ve sa-
nayi odalar›n›n ayr› ayr› kurulmufl bulunmas› halin-
de, yönetim kurulunda yeralacak temsilci Türkiye
Odalar ve Borsalar Birli¤i Yönetim Kurulu taraf›ndan
belirlenir.
- Genel Sekreterlik, ajans›n icra organ›d›r. Genel
22
Sekreterlik, Ajans Yönetim Kurulu’nun belirleyece¤i
en fazla befl hizmet birimi ve Yat›r›m Destek Ofi-
si’nden oluflmaktad›r. Esneklik sa¤lamak üzere mev-
KobiEforA€ustos2014
zuatta genel sekreterlik birimlerinin ad› ve ifllevleri-
ne dair belirleyici/s›n›rlay›c› hükümlere yer verilme-