Page 23 - KobiEfor_Agustos_2014
P. 23

K         alk›nma Ajanslar› Türkiye’de tart›flmal› bir  lan›rken az geliflmifl bir bölgede yeralan kalk›nma
                    yasalaflma sürecinden sonra 5449 Say›l›
                                                            ajans› ise altyap›n›n gelifltirilmesi gibi daha temel
                    Kanun’la kuruldu. Türkiye 26 bölgeye bö-
                                                            faaliyetlere odaklanabilmektedir.
                    lündü ve 26 ajans kuruldu. Zorunlu bir
                                                              Ülkemizde kalk›nma ajanslar›n›n kuruluflu aflama-
                    teflkilatlanma döneminden sonra Kalk›n-
                                                            s›nda, AB’ye üye ülkelerdeki kalk›nma ajanslar› mo-
                    ma Ajanslar› 2010 y›l›nda çeflitli kamu
                                                            mifltir. Yap›lan de¤erlendirmelerle birlikte ülkemizin
           destekleri vermeye bafllad›lar. Destekler; ajanslar ta-  delleri ve örnek uygulamalar detayl› olarak incelen-
           raf›ndan sivil kat›l›mlarla haz›rlanan bölgesel kalk›n-  sosyo-ekonomik flartlar› ile bölgelerin ihtiyaç ve ön-
           ma planlar› do¤rultusunda ve proje temelli olarak  celikleri gözönünde bulundurularak ülkemize özgü
           verildi. Befl y›ll›k uygulamadan sonra bugün gelinen  bir kalk›nma ajans› modeli oluflturulmufltur. Ayr›ca,
           noktada, Türkiye için yeni bir bafllang›ç anlam›na  ajanslar›n kuruluflu sürecinde AB ile yürütmekte ol-
           gelen Kalk›nma Ajans› uygulamas›n›n hangi sonuçla-  du¤umuz müzakere süreci de gözönünde bulundu-
           r› verdi¤ini ve uygulaman›n ne yönde geliflece¤ini  rulmufltur. 5449 Say›l› Kalk›nma Ajanslar›n›n Kurulu-
           Kalk›nma Bakan› say›n Cevdet Y›lmaz’la görüfltük.  flu, Koordinasyonu ve Görevleri Hakk›nda Kanun’un
                                                            genel gerekçesinde “Ülkemizin hem müzakere süre-
              BÖLGESEL KALKINMA                             cinde yararlan›labilecek büyük ölçekli hibe kaynaklar-
              AJANSLARIMIZIN DO⁄UfiU                         dan, hem de üyelik sonras›nda kulland›r›lacak olan
                                                            yap›sal fonlardan etkin bir flekilde yararlanabilmesi
                                                            f›rsat›n› yakalayabilmesi, bölgelerde kurumsal altya-
              Kalk›nma Ajanslar›m›z “model olarak” AB
              uygulamas›ndaki kalk›nma ajanslar› modeliyle  p›n›n haz›rlanmas›n› bir zorunluluk haline getirmekte-
              hangi noktalarda örtüflmekte ve hangi noktalarda  dir” ifadesi yeralmaktad›r. Genel gerekçede zikredi-
              ayr›flmaktad›r?                                len kurumsal altyap› kalk›nma ajanslar›n› iflaret et-
              Cevdet Y›lmaz: Avrupa Birli¤i Müktesebat›, AB’nin  mekte olup, ajanslar›n AB fonlar› çerçevesinde kay-
           yürürlükte olan hukuk sistemi ve kurallar bütünü-  nak da¤›t›m›nda görev almalar›na iliflkin çal›flmalar
           dür. AB müktesebat›nda kalk›nma ajanslar›n›n kuru-  devam etmektedir. Yürüttükleri di¤er faaliyetlerin ya-
           lufl, görev ve iflleyifllerine yönelik herhangi         n›s›ra bölgeyi tan›yan ve önceliklerini bilen ku-
           bir tüzük, direktif, karar, hüküm, ilke,  Kalk›nma       rumlar olarak kalk›nma ajanslar›n›n gerek
           tavsiye, vb bulunmamaktad›r.                               AB gerekse di¤er uluslararas› fonlar›n
              Bununla birlikte ajanslar, baflta  Ajanslar›’n›n gerek     kullan›m›nda görev üstlenmeleri ülke-
           AB üyesi ülkeler olmak üzere bir-     AB gerekse di¤er        mizin fonlar› hazmetme kapasitesine
           çok geliflmifl ülkede bölgesel ve      uluslararas› fonlar›n     ve kaynak kullan›m›ndaki verimlili-
           yerel kalk›nman›n en önemli ku-      kullan›m›nda görev         ¤e olumlu olarak yans›yacakt›r.
           rumlar› aras›nda yeralmaktad›r.  üstlenmeleri ülkemizin fonlar›
           ‹lk örnekleri 1930’lu y›llarda   hazmetme kapasitesine ve
           ABD’de görülen kalk›nma ajans-
           lar› Avrupa’da 1950’li y›llarda or-  kaynak kullan›m›ndaki
           taya ç›km›flt›r.                       verimlili¤e olumlu
              Bölge planlar›n›n haz›rlanmas›n-         olarak
           da, bölgesel stratejilerin gelifltirilme-  yans›yacakt›r.
           sinde ve paydafllar aras›nda iflbirli¤inin
           tesis edilmesinde önemli görevler üstlenen
           kurumlar olan kalk›nma ajanslar› ayn› zamanda fon
           kullan›m›nda görev üstlenen yerel aktörler olarak
           öne ç›kmaktad›r. Örne¤in; AB Bölgesel
           Politikas›’n›n en önemli arac› olan Yap›-
           sal Fonlar’›n uygulama süreçlerinde üye
           ülke kalk›nma ajanslar› önemli görevler
           üstlenmektedir.
              AB’ye üye ülkelerde faaliyet gösteren
           kalk›nma ajanslar› incelendi¤inde geçerli tek
           bir modelin bulunmad›¤› görülmektedir.
           Ajanslar, bulunduklar› ülke hatta bölgeye gö-
           re farkl›laflabilmekte ve kurulma amaçlar› ile
           üstlendikleri görevler do¤rultusunda organize
           olabilmektedir. Örne¤in; giriflimcilik kültürünün
           yüksek seviyelerde ve altyap›n›n geliflmifl oldu-
           ¤u bölgede yeralan bir kalk›nma ajans› iflletme-                                      KobiEfor21
           lere yönelik hizmet ve destek temelli faaliyetle-
           re ve bulundu¤u bölgeye yat›r›m çekmeye odak-                              A€ustos2014
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28