Page 25 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 25

ERDAL BAHÇIVAN
                                                            ‹SO Bakan›
                                                            Vergi aff› zafiyet

                                                              Maliye politikalar›n›n,
                                                            sanayicilerin vizyonuna
                                                            yönelik olarak belirlen-
                                                            mesi aç›s›ndan masada
                                                            yeralmam›z   gerekiyor.
          yüzde 43.2’ye (2004 yüzde 9.5), yükümlülüklerin   Avrupa Merkez  Banka-
          GSYH’ya oran› ise yüzde 17.7’ye (2004 yüzde 3.2)  s›’n›n son kararlar› ara-
          yükselmifl”tir.                                    s›nda ‘Geliflmekte Olan Ülkeler’ üzerinde en et-
            Hal böyle iken, unutulmamas› gereken bir di¤er  kili olacak geliflme faiz indirilmesidir. Artan gö-
          gerçek, son 10 y›ll›k süreçte art›k al›flkanl›k haline  reli faiz farklar›ndan dolay› Türkiye gibi ülkelere
          getirilen vergisel af süreçleridir. Faiz düflüflleri kadar  sermaye ak›mlar› h›zlanabilecektir. Ancak TL’nin
          kamu maliyesinin olmazsa olmaz› haline getirilen af-  afl›r› de¤er kazanmas› makro dengeler aç›s›ndan
          lar›n vergi ödeyenle ödemeyen aras›ndaki haks›zl›¤a  pek arzu edilmemektedir. FED’in faiz art›r›m›,
          yol açmas› kadar kay›td›fl›l›¤› teflvik etmesi de gö-  Türkiye’de Avrupa Merkez Bankas› kararlar›ndan
          zard› edilmemelidir. Dünya Bankas›’n›n bunlara ra-  çok daha etkili olacakt›r.
          porunda de¤inmiyor olmas› ise, bana göre, bir di¤er  Bizim iste¤imiz, ihracata ve yerli mal› kullan›-
          dikkat çekici nokta olarak ele al›nmal›d›r.       m›na destek olan rekabetçi bir kurdur. Sa¤l›kl›
            Kald› ki, maliye politikalar› de¤ifltirilecek ise ön-  kur, ithalat›n önünü kesecek, yerli ara mal› üre-
          celi¤in iç tasarruflar›n nas›l art›r›laca¤›na yönelik ol-  timini destekleyecek ve ülkemizin y›llard›r önem-
          mas›na özen gösterilmelidir. Türkiye’de henüz yeter-  li risklerinden biri olan cari a盤›n azalmas›na
          li sermaye birikiminin olmad›¤›ndan ve iç tasarrufla-  katk› sa¤layacakt›r. Sürdürülebilir büyüme ve ca-
          r›n yetersizli¤inden sözedilirken sermaye ya da ser-  ri a盤›n çözümünde, Türkiye’nin sanayi ve üre-
          vet üzerinden vergilendirmeye gitmenin yanl›fl ola-  tim politikalar›n›n yeni bir hikayeye ihtiyac› oldu-
          ca¤› görüflündeyim. TBMM’de beklemekte olan gelir  ¤u görülüyor. Bu hikaye, 12. Sanayi Kongre-
          ve kurumlar vergisi kanun tasar›s› bir reform ya da  miz’de ortaya ç›kan insan odakl›, e¤itime, Ar-
          yenilik içermekten ve özellikle de iç tasarruflar›n ar-  Ge’ye ve inovasyona önem veren bütünsel kal-
          t›fl›na yard›mc› olacak teflvik hükümlerini içermekten  k›nma anlay›fl›n›n, toplumun tüm kesimleri tara-
          yoksun görünmektedir. Bu nedenle de bu tasar› ile  f›ndan benimsenmesiyle ortaya ç›kacak. Bu sü-
          getirilmek istenilen düzenlemelerin üzerinde bir kez  reçte, yerli teknolojiye, yerli patent ve üretimine
          daha düflünülmesinde yarar oldu¤u kan›s›nday›m.    önem verilmeli, kamu yönetimi de ihaleler arac›-
                                                            l›¤›yla buna destek olmal›d›r.
            VERG‹ REFORMU BEKLENT‹LER‹                        Vergi aff› müessesesi, toplumsal vicdan aç›-
                                                            s›ndan giderek rahats›zl›k yarat›yor. Bu uygula-
            Dünya Bankas›; “tüketime dayal›                 malar, sektörler ve firmalar aras›nda haks›z reka-
            vergilendirmeden daha etkili sermaye            bet yaratman›n yan›s›ra, vergisini zaman›nda
            vergilendirilmesine geçilmesi ve böylelikle     ödemeyenlerde nas›l olsa bir gün af ç›kacak
            Türkiye’nin daha fazla yurtiçi tasarruf ve sürekli  beklentisi yaratarak bu konuda bir al›flkanl›¤›n
            mali s›k›l›k ile daha h›zl› büyüyebilmesi mümkün  ve zafiyetin do¤mas›na neden oluyor. E¤er vergi
            ve tek ç›k›fl yoludur” diyor. Bu ba¤lamda        aff›ndan vazgeçilmeyecekse y›llardan beri bu so-
            Türkiye’nin nas›l bir vergi reformuna ihtiyac›   rumlulu¤unu disiplinli bir flekilde uygulayan ver-
            oldu¤unu somut biçimde anlat›r m›s›n›z?         gi mükelleflerine de takdir-ödüllendirme sistemi
            Tevfik Alt›nok: Sermayenin vergilendirilmesi ayr›,  uygulanmas› gerekir.
          gelirin vergilendirilmesi ayr› bir olgu olarak ele al›n-  Son y›llarda bütçe disiplininde sa¤lanan tak-
          mal›d›r. Yeterli sermaye birikimini sa¤lam›fl geliflmifl  dire flayan baflar›dan elde edilen kaynak, maliye
          ülkelerle, henüz yeterli sermaye birikimi oluflmam›fl  felsefe ve vizyonunda de¤iflikli¤e gidilerek üreti-
          ülkemizin de içinde bulundu¤u geliflmekte olan ül-  me dayal› bir sanayi için seferber edilmelidir.
          keleri ayn› kategoride görmek yanl›flt›r.            Mükellefiyetini zaman›nda yerine getirenlerle
            Yasal düzenleme ile “gelir” üzerinden al›nan ver-  bunu yapmayanlar aras›nda ayr›m› esas alan bir
          ginin art›fl›n› sa¤lamak her zaman mümkün olabil-  uygulamaya vakit kaybetmeksizin geçilmelidir.
          mektedir. Özellikle teknolojik geliflmeler nedeniyle  Mükellefin kredibilitesinin devlet taraf›ndan de-
          kay›td›fl›l›k giderek azalma göstermesi gerekirken,  ¤er ifade etmesini istiyoruz. Performans sistemi-
          vergi aff› düzenlemeleri ile bunun etkisinin azalt›l-  nin hem maliyeyi hem de reel sektörümüzü ra-
          mas› ya da kay›td›fl›l›¤›n teflvik edilmesi üzerinde  hatlataca¤›na inan›yoruz.
          durulmas› gereken bir di¤er bafll›kt›r bana göre... Bu
                                                                                   Temmuz 2014  KobiEfor 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30