Page 24 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 24

KAPAK




                      MEHMET fi‹MfiEK                       eksikli¤inden her dönemde yak›nd›¤›m›z ülkemizde,
                      Maliye Bakan›                       büyüme için kaç›n›lmaz olan yat›r›mlar›n finansman›
                                                          ve iç talebin canland›r›lmas› için geçti¤imiz 10 y›lda
                      Afl›r› bir borçluluk yok             hep d›fl finansman enstrüman› kullan›lm›fl, bunda da
                                                          sa¤lam d›fl finansman kaynaklar› yerine özel sektör
                        Geçen sene ekonomiyi bir miktar   kurulufllar›n›n yurtd›fl›ndan sa¤lad›klar› borçlanma
                      daraltt›k ve cari aç›k azald›. ‹ç tale-  ile finanse edilmesi tercih edilmifltir.
                      bin canlanmas›yla bunun cari aç›k     Bu arada, hat›rlatmakta fayda gördü¤üm önemli
                      üzerinde bir miktar etkisi olacakt›r.  bir husus, iktidar de¤iflirken öne sürülen bir argü-
                      Cari aç›k için uzun vadeli çal›flmalar  man, 2002  y›l›ndaki  maliye  politikalar›n›n  de¤ifli-
                      yap›yoruz. K›sa vadeli bunu nas›l   mindeki amaç dile getirilir iken kamu gelirlerindeki
           karfl›layaca¤›z? Bu ülkede esnek bir kur sitemi  dolayl›-dolays›z vergi dengesindeki bozulman›n dü-
           var. Bu, floklar›n daha makul tahribatla gideril-  zeltilece¤i yönünde  olmas›na  ra¤men,  sonraki  y›l-
           mesine yard›mc› oluyor. Rezervlerimizi art›r›yo-  larda bu dengenin daha da bozuldu¤u bir gerçektir.
           ruz. Kim ne derse desin, çok güçlü bir maliye po-  Nitekim vergi gelirleri  içindeki  dolayl›  ve  dolays›z
           litikas› uyguluyoruz. Kamunun borcunu azaltt›k.  vergi gelirinin  da¤›l›m›na  dikkat edilecek  olursa,
           Bankac›l›k sektörünü zapturapt alt›nda tutuyo-  1998 y›l›na kadar yüzde 60’lara varan dolays›z ver-
           ruz. ‹yi denetliyoruz. Hane halk›n›n döviz cinsin-  gi pay› 2013 y›l›na gelindi¤inde yüzde 69’lara kadar
           den borçlanmas›na izin vermiyoruz. Hane halk›-  yükselmifltir. Dolayl› vergilerde görülen bu art›fl, ge-
           n›n borçlanmas› makul düzeyde. fiirketlerimizde  lir  da¤›l›m›nda bozulmay› ve hane  halk›n›n  düflen
           orta düzeyde bir borçluluk var. Öyle dedikleri gi-  harcanabilir gelirini finansal kurulufllardan sa¤lanan
           bi afl›r› bir borçluluk yok.                    borçlarla sürdürmesine yol açm›fl, bireysel kredi ar-
              Türkiye’nin ihraç etti¤i ürünlerin 3’te 2’si dü-  t›fllar› ekonomideki  genel  dengenin  bozulmas›na
           flük ve orta düflük teknoloji ürünlerdir. Fiyatlar  neden olmufltur.
           de¤ifliyor ama mesela bir Ipad almak için 1.400   Bankac›l›k Düzenleme ve
           kilogram domates üretmek gerekiyor. Aç›k ve    Denetleme Kurumu (BDDK) ta-
           net olarak biz ne üretiyorsak üretelim mal ve  raf›ndan yay›nlanan Finansal
           hizmet anlam›nda katmade¤er yaratmam›z la-     Piyasalar Raporu’nda, “son 11
           z›m. Ama bu dönüflüm kolay de¤il. Türkiye’de    y›ld›r artan finansal istikrarla
           Ar-Ge harcamalar›m›z› art›rd›k. Bizim Ar-Ge har-  birlikte, hane halk›n›n iktisadi
           camalar›m›z›n milli gelire oran›n› h›zl› bir flekilde  davran›fllar›nda de¤iflim göz-
           yüzde 2’lere ve oradan yüzde 3’lere ç›kartmam›z  lendi¤ine, enflasyonun düfl-
           laz›m. AB'de Ar-Ge harcamalar›n›n 3’te  2’sini  mesiyle al›m gücünün yüksel-
           özel sektör, 3’te 1’ini devlet yaparken bizde tam  mesi ve uzun vadeli olumlu
           tersi bir durum var.                           beklentilerin artmas›,  hane
                                                          halk›n›n borçlanma e¤ilimini
            Türkiye, 2000’li y›llara girerken uygulamaya koy-  kuvvetlendirdi¤ine vurgu ya-
          du¤u “Güçlü Ekonomiye Geçifl” program› ile kamu  p›lm›flt›r. BDDK Raporu’na gö-
          mali yap›s›nda disiplin sa¤lamay›, politikac›lar›n si-  re, Aral›k 2012 itibar›yla hane
          yasi amaçlar› için, kamu maliyesinin bozulmas›n›n  halklar› finansal yükümlülükle-
          engellenmesini hedef olarak belirlemifltir. ‹ç tasarruf  rinin finansal varl›klara oran›

                      N‹HAT ZEYBEKC‹                      destekliyor. Gelecekle ilgili maliyet enflasyonunun
                      Ekonomi Bakan›                      afla¤› do¤ru inmesi de otomatik olarak faizlere
                      Talep enflasyonu yok                yans›yacakt›r. Enflasyon maliyet kaynakl›d›r, talep
                                                          enflasyonu yoktur ve faiz de maliyet enflasyonu-
                         Enflasyon çift haneye yaklaflabile-  nun önemli etmenleri aras›nda yeralmaktad›r. Fai-
                      ce¤i en yak›n mesafeye geldi ve bun-  zin inmesiyle inflallah enflasyon bekledi¤imiz sevi-
                      dan sonra bu seviyede durmayacak.   yelerin alt›na inecek.
                      Enflasyon beklentilerin alt›nda ger-   Merkez Bankas›’n›n, piyasan›n, afla¤› do¤ru yö-
                      çekleflti. ‹nflallah enflasyonda istedi-  nelimleri destekleyece¤ini umuyoruz.
                      ¤imiz inifl dönemi bafllayacak.          Bundan sonra faizin, Merkez Bankas› taraf›ndan
                         Baz› özel vergilerin ve kurun mali-  afla¤› do¤ru desteklenece¤ini görüyoruz. Banka,
            yet üzerindeki etkisi s›f›rland›. Faizle ilgili olumlu  böyle bir yaklafl›m içinde olacak. Ekonominin ge-
            ad›mlar at›ld›¤›nda enflasyonun inifli görülecek.  liflmesi, büyümenin, istihdam›n artmas›, ihracat›
              Son faiz indirimini piyasalar olumlu alg›lad›. Pi-  art›r›c› kur seviyesinin oluflmas› için gerekli olan
            yasa fluanda Türkiye’de faizin afla¤› do¤ru gidiflini  seviyeleri çok k›sa sürede bulaca¤›z.


          24 KobiEfor Temmuz 2014
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29