Page 30 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 30
KAPAK
fiube müdürü, ilçe müdürü ve doktor gibi il düze-
yinde görev yapan kamu görevlilerini valinin atama-
s› gerekir. Ankara ‘Ben atayay›m’ istiyor. Bunlar ol-
du¤u sürece taflrada esnekli¤i ve h›zl› yönetimi kur-
mak, bürokrasiyi ve maliyetleri azaltmak mümkün
de¤ildir.
Personel yönetimi, atama sistemi ve personelin is-
tihdam flekli de sil bafltan yeniden düzenlenmelidir.
Çal›flanlar›n performans› da çok önemlidir. Perfor-
mans› art›rmak için çal›flanlarla dönemsel sözleflme
yap›lmal›d›r. Verimli olmayan personelin, sözleflme-
si feshedilmek suretiyle ifline son verilebilmelidir.
‹fle al›nacak kiflileri belirlemek için merkezi hükü-
met, sadece s›nav yapmal›d›r. Kimlerin memur ola-
rak çal›flabilece¤ini tespit etmeli ve belgesini verme-
lidir. Kifliler hangi ifli yapmak istiyor ise o iflle ilgili
yeterlilik belgesini ald›ktan sonra hangi kurumda ih-
tiyaç varsa, sözleflme yap›larak çal›flt›r›labilmelidir.
fiu anda, merkezi sistemle ifle al›yoruz ve yerlefl-
tiriyoruz. Kocaeli’li Hakkari’de çal›fl›yor, Hakkari’li de
Kocaeli’de çal›fl›yor. Bundan kimse memnun de¤il.
Kocaeli’de kamu yönetimi
Kocaeli’de yeni kamu yönetimi ile ne gibi
uygulamalar yap›yorsunuz?
Ercan Topaca: Kendi yetki alan›mda olan her fle-
yi yapmaya çal›fl›yorum. Kanunlar›n takdir hakk› ver-
di¤i, esneklik tan›d›¤› hususlarda, bütün yetkilerimi
kullan›yorum. Gerek atamalarda, gerekse baz› karar- Vatandafl kamunun “müflteri”si midir?
lar›n al›nmas›nda il müdürlerine ve kaymakamlara
yetki devrediyorum. Yetkileri paylafl›yor ve inisiyatif Özel sektörün odakland›¤› “Müflteri
al›yoruz. Memnuniyeti” ile kamu yönetiminin
Bu benim iflim de¤ildir, gidin bakanl›ktan çözün’ odaklanmas› gereken “Vatandafl
gibi bir anlay›flla sorunlara yaklaflm›yoruz. Memnuniyeti”nin benzerli¤i var m›?
Ben Valiyim, Vali’nin anlam›n› herhalde Ercan Topaca: Vatandafl memnuniyeti
biliyorsunuz, Vali; velayet eden, göze- ön plandad›r. Vatandafl›n tercihleri,
ten, koruyan anlam›na geliyor. Genel Ercan Topaca: istekleri, beklentileri hep kamu yö-
bir gözetim yap›yorsunuz, ‘Bu be- “Vatandafl›n netiminin ana temas› ve oda¤› ol-
nim ilgi alan›m d›fl›nda’ diyemezsi- mak durumundad›r. Bunu kamu
niz. tercihleri, istekleri, yönetiminin merkezine koydu¤u-
Vatandafl›m›z bana telefonla beklentileri hep nuz zaman vatandaflla ve toplum-
veya twitter gibi sosyal medya kamu yönetiminin la bar›fl›k bir kamu yönetimi orta-
araçlar› ile do¤rudan ulaflabiliyor ana temas› ve ya ç›kar.
ya da do¤rudan makam›ma gele- Ancak, vatandafl›n ihtiyaçlar›na
biliyor. Yolda, çarfl›da, pazarda gö- oda¤› olmak ve taleplerine duyars›z bir kamu yö-
rüyor, ‘Say›n Valim niye tedbir alm›- durumundad›r.” netimi varsa, vatandaflla kamu yöne-
yorsunuz?’ diye sitem edebiliyor. ‹flte timinin bar›fl›k olmas›, iletiflim kurma-
tam bu noktada Vali olarak devreye gi- s› da mümkün de¤ildir. Kamu otoriteleri
riyorum. için önemli olan, toplumsal bar›fl› ve iletifli-
‘Bu benim iflim de¤il, buna ben karar vermiyo- mi sa¤layabilmektir.
rum’ da diyebilirsiniz. Ancak, valilerin böyle deme- Türkiye’de kamu yönetimi anlay›fl›, h›zla bu yöne
mesi ve sorunun çözümü için iflin içine girmesi ge- do¤ru çevriliyor. Yeni kamu yönetimi anlay›fl› dedi-
rekti¤ini, kamuoyunun da bunu bekledi¤ini biliyoruz. ¤imiz de temel olarak budur.
Vatandafl böyle bir sorunla karfl›laflt›¤› zaman Vali’ye Yeni kamu yönetimi anlay›fl› toplumun hassasiyet-
geliyor, baflkas›na gitmiyor. Valilerin durumdan vazi- lerine duyarl› kamu yönetimidir. Toplumu yok farzet-
fe ç›kararak, baz› sorunlar›n çözümüne dahil olmas› ti¤iniz takdirde, zaten kamu yönetimi de meflruiyeti-
gerekiyor. Toplum ve sistem bunu istiyor. Biz böyle ni kaybetmifl demektir. Bu boyutuyla kamu yönetim-
bir anlay›flla bu iflleri yürütmeye çal›fl›yoruz. leri halkla her zaman bar›fl›k olmak durumundad›r.
30 KobiEfor Haziran 2014