Page 25 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 25

tamamlanarak, flehirlerde hayat kalitesi yükseldi.   yönetiminde düzelmesi gereken, eksik kalan
              Kocaeli’den örnek vermek istiyorum. Çok fazla   yönler yok mu?
            de¤il, 2005 y›l›nda, ‹zmit Körfez’inin halini hat›rlay›-  Ercan Topaca: Yerel yönetim reformundan sonra
            n›z. D-100 veya TEM Otoyolu’ndan geçerken his-    mahalli idarelerde bir iyileflme oldu. Yerel yöne-
            setti¤iniz kokuyu, çevre kirlili¤ini, derelerin         timlerin görev ve yetki alan› geniflledi, ku-
            ve do¤al alanlar›n evsel ve endüstriyel                   rumsal kapasiteleri artt›, esnek bir tefl-
            at›klarla nas›l kirlendi¤ini gördük.   Ercan Topaca:        kilat yap›s› kuruldu, mahallinden ka-
              Bugün Kocaeli’de evsel ve endüs-                            rar alma ve kendi teflkilat›n› kurma
            triyel at›klar›n yüzde 99 oran›nda         “Bugün              imkân› sa¤land›, kulland›klar› mali
            ar›t›lmas› yerel yönetim reformu     Kocaeli’de evsel ve       kaynaklar art›r›ld› ve vatandafl al-
            neticesinde sa¤lanm›flt›r.           endüstriyel at›klar›n       g›s› olumlu yönde de¤iflti. Ancak,
              Yerel yönetim reformuyla birlik-   yüzde 99 oran›nda          kamu yönetimi reformunda eksik
            te yerel yönetimlere tahsis edilen                              kalan birçok alan var.
            kaynaklar da art›r›lm›flt›r.. 1990 y›-  ar›t›lmas› yerel yönetim   Türkiye, il sistemi esas›na göre
            l›nda Türkiye’deki bütün belediye-  reformu neticesinde        yönetiliyor. ‹llerde iki tane idare
            lere, genel bütçe vergi gelirleri üze-  sa¤lanm›flt›r.”        var. Bunlardan birincisi yerel yöne-
            rinden ayr›lan kaynak toplam 3.2 mil-                        timler, ikincisi ise merkezi yönetimin
            yar TL iken, 2013 y›l›nda bu rakam on                      taflra teflkilat›d›r. Taflra teflkilat›, valilik-
            kat artarak 32 milyar TL’ye ç›km›flt›r.                   ler bünyesinde kurulan bir teflkilatt›r. ‹ller-
              Bu kadar h›zl› büyüme, nüfus art›fl› ve sana-      deki hizmetlerin önemli bir k›sm›, valilere ba¤-
            yileflme faaliyetlerinin oldu¤u kentlerde, çok ciddi  l› il ve bölge müdürlükleri taraf›ndan yürütülüyor.
            sosyal sorunlar yaflanmadan, bu geçifl sa¤lanabiliyor  Bu hizmetleri düzenleyen kanunlar›n bir k›sm›
            ise, bunu sa¤layan temel faktör, yerel yönetim refor-  1913, 1930 ve 1940’l› y›llarda ç›kar›lm›flt›r.
            munun yap›lm›fl olmas›d›r.
              Yerel Yönetim Reformu, 1950’lerden itibaren bü-  “‹l sisteminin yeniden
            tün hükümet programlar›na girmesine ra¤men, bir   ele al›nmas› laz›m”
            türlü hayata geçirilememifltir. Zaman içerisinde gö-
            rüfller, fikirler, çal›flmalarla olgunlaflt›, 2002 y›l›ndan  Siz daha önce ‹çiflleri Bakanl›¤› Mahalli ‹dareler
            sonra da h›zl› bir flekilde hayata geçirildi. Ülke ola-  Genel Genel Müdürlü¤ü görevini de
            rak da bunun karfl›l›¤›n› ald›¤›m›z› düflünüyorum.   yürütmüfltünüz. fiimdi Kocaeli Valisi olarak
                                                              Valilik sistemi konusunda önerileriniz nelerdir?
              Yerel yönetimlerde iyileflmenin yan›s›ra kamu    Ercan Topaca: ‹l sistemini düzenleyen kanunlar,
                                                                                      Haziran 2014  KobiEfor 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30