Page 9 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 9
ED‹TÖR
KOB‹ reformlar› bafllamal›
Deniyor ki; “FED kararlar›ndan sonra sermaye ak›fl›n›n yönü de¤ifl-
ti¤i için küresel ekonomide yeni bir döneme girdik. Türkiye ekonomi-
sinin k›r›lganl›¤› artt›.” Do¤ru ama FED, yeni süreci denetleyece¤ini
de aç›klad›. Bu da; bu hassas dönemde küresel sistemde “zay›f hal-
ka” oluflmas›na göz yumulmayaca¤› anlam›na gelir. O halde, ülkele-
rin kendi ekonomik reform süreçlerini gelifltirecek opsiyonlar› bulu-
nuyor. Bu durumda Türkiye’nin, KOB‹’lere yönelik düzenleme ve re-
formlara yo¤unlaflmas› gerekiyor.
Türkiye’de KOB‹’ler ihracat›n yüzde 62.6’s›n› gerçeklefltiriyor. An-
cak bu ihracat›n büyümeye ve kalk›nmaya katk›s› yok denecek dü-
zeyde. Niçin? Çünkü; KOB‹’lerimiz yarat›c›l›k, yenilikçilik ve Ar-Ge fa-
aliyeti yönünden rakipleriyle yar›flacak düzeye gelememifller. Tekno-
YALÇIN SÖNMEZ
yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr parklarda günefl pili, hidrojen yak›t› pili, yapay zeka, robot, nanotek-
noloji, biyoteknoloji vb. ürünleri üretiyorlar fakat bu sonuçlar genel-
likle “kapal› giriflimcilik” olarak kal›yor, ticarileflemiyor, yat›r›ma ve
ölçek ekonomisine dönüflemiyor.
KOB‹’lerimizin proje yapma kapasitesi de geliflemiyor. Bunun üç
temel nedeni var: a) Türkiye’de, olaya bak›fllar› farkl› oldu¤u için üni-
versite-KOB‹ iflbirlikleri geliflemedi. b) Türk finansal sisteminde proje
temelli finansal deste¤in yeri yok denilecek düzeyde kald›. c) Kamu
desteklerinde bürokratik süreçler hala cayd›r›c› kat›l›¤›n› koruyor.
‹hracatta ve ‹hracatta ve küresel ticarette karl›l›k; yüksek ve orta-yüksek tek-
nolojili “ölmeyen ürünler”in sat›fl›na kaym›flt›r. KOB‹’lerimiz bu ger-
küresel ticarette çe¤i bizzat yaflayarak ö¤renmifllerdir. Ç›k›fl yolunun Ar-Ge ve inovas-
karl›l›k; yüksek ve yondan geçti¤ini bilmektedirler. Ancak yeterli ortam ve destekten
yoksun olduklar› için riski yüksek olan bu yola girmekten uzak dur-
orta-yüksek maktad›rlar.
teknolojili Bu noktada flu reform alanlar›na odaklanmal›y›z:
Yeni düzenlemeler: Akademiyi giriflimcilefltirmeliyiz. Mevzuat› da-
“ölmeyen ha da yumuflatarak KOB‹’lerin Ar-Ge bölümü kurmas›n› kolaylaflt›rma-
ürünler”in l›y›z. KOB‹’lerin sektörel temelli bölgesel kümelenmesi için örnek ola-
cak modeller peflinde koflmal›, desteklemeli, yöresel kaynaklar ve yö-
sat›fl›na kaym›flt›r. resel ürünler temelinde KOB‹ ihracat›na yönelik Eximbank destekli
KOB‹’lerimiz KOB‹ küme ortakl›klar› gelifltirmeliyiz. KOB‹’nin d›flar›ya yat›r›m ref-
bu gerçe¤i leksini teflvik etmeli, yurtd›fl› ihalelere kat›lacak KOB‹ konsorsiyumla-
r› modeli yaratmal›y›z. KOB‹’lere mikro ihracat olanaklar› sa¤layan
bizzat yaflayarak kurumlaflma ve organizasyonlar› ço¤altmal›y›z.
ö¤renmifllerdir. Finansal yenilikler: KOB‹ desteklerinde normlar, miktar de¤il, ni-
telik üzerinden oluflturulmal›. KOB‹’lere inovasyon desteklerinde
Ç›k›fl yolunun “ön avans” sistemleri gelifltirilmeli. KOB‹’leri hedef alan sanayilefl-
Ar-Ge ve me ve yat›r›m için etkin KOB‹ fonlama mekanizmalar› kurulmal›.
Bankac›l›¤›m›za, KOB‹ projelerine dönük kullanacaklar› serbest kul-
inovasyondan lan›m fonlar› kazand›r›lmal›. “KOB‹’lere öncelikli ödeme” daha s›k›
geçti¤ini biliyorlar. kurallara ba¤lanmal›.
‹dari yenilikler: KOB‹’nin hizmetinde kurumlar var, eflgüdüm de
olmal›d›r. Kamu-KOB‹ iflbirlikleri öncelik kazanmal›d›r. ‹hracatç›
olan/ve olacak KOB‹’ye mahalli bazda “tek durak” hizmeti verecek;
KOSGEB Merkezleri, Kalk›nma Ajanslar›, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Mü-
dürlükleri ve KOB‹ STK’lar› iflbirli¤ine dayal› yeni bir yap›lanma olufltu-
rulmal›. ‘Bilgi’nin KOB‹’ler lehine kamulaflt›r›lmas› mümkün k›l›nmal›-
d›r. Ar-Ge ve inovasyon riskini göze alan KOB‹’ler özel koruma alt›na
al›nmal›d›r.
May›s 2014 KobiEfor 9