Page 9 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 9

ED‹TÖR









                                                 KOB‹ reformlar› bafllamal›

                                              Deniyor ki; “FED kararlar›ndan sonra sermaye ak›fl›n›n yönü de¤ifl-
                                           ti¤i için küresel ekonomide yeni bir döneme girdik. Türkiye ekonomi-
                                           sinin k›r›lganl›¤› artt›.” Do¤ru ama FED, yeni süreci denetleyece¤ini
                                           de aç›klad›. Bu da; bu hassas dönemde küresel sistemde “zay›f hal-
                                           ka” oluflmas›na göz yumulmayaca¤› anlam›na gelir. O halde, ülkele-
                                           rin kendi ekonomik reform süreçlerini gelifltirecek opsiyonlar› bulu-
                                           nuyor. Bu durumda Türkiye’nin, KOB‹’lere yönelik düzenleme ve re-
                                           formlara yo¤unlaflmas› gerekiyor.
                                              Türkiye’de KOB‹’ler ihracat›n yüzde 62.6’s›n› gerçeklefltiriyor. An-
                                           cak bu ihracat›n büyümeye ve kalk›nmaya katk›s› yok denecek dü-
                                           zeyde. Niçin? Çünkü; KOB‹’lerimiz yarat›c›l›k, yenilikçilik ve Ar-Ge fa-
                                           aliyeti yönünden rakipleriyle yar›flacak düzeye gelememifller. Tekno-
             YALÇIN SÖNMEZ
             yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr  parklarda günefl pili, hidrojen yak›t› pili, yapay zeka, robot, nanotek-
                                           noloji, biyoteknoloji vb. ürünleri üretiyorlar fakat bu sonuçlar genel-
                                           likle “kapal› giriflimcilik” olarak kal›yor, ticarileflemiyor, yat›r›ma ve
                                           ölçek ekonomisine dönüflemiyor.
                                              KOB‹’lerimizin proje yapma kapasitesi de geliflemiyor. Bunun üç
                                           temel nedeni var: a) Türkiye’de, olaya bak›fllar› farkl› oldu¤u için üni-
                                           versite-KOB‹ iflbirlikleri geliflemedi. b) Türk finansal sisteminde proje
                                           temelli finansal deste¤in yeri yok denilecek düzeyde kald›. c) Kamu
                                           desteklerinde bürokratik süreçler hala cayd›r›c› kat›l›¤›n› koruyor.
                      ‹hracatta ve            ‹hracatta ve küresel ticarette karl›l›k; yüksek ve orta-yüksek tek-
                                           nolojili “ölmeyen ürünler”in sat›fl›na kaym›flt›r. KOB‹’lerimiz bu ger-
                 küresel ticarette         çe¤i bizzat yaflayarak ö¤renmifllerdir. Ç›k›fl yolunun Ar-Ge ve inovas-
              karl›l›k; yüksek ve          yondan geçti¤ini bilmektedirler. Ancak yeterli ortam ve destekten
                                           yoksun olduklar› için riski yüksek olan bu yola girmekten uzak dur-
                      orta-yüksek          maktad›rlar.
                        teknolojili           Bu noktada flu reform alanlar›na odaklanmal›y›z:
                                              Yeni düzenlemeler: Akademiyi giriflimcilefltirmeliyiz. Mevzuat› da-
                         “ölmeyen          ha da yumuflatarak KOB‹’lerin Ar-Ge bölümü kurmas›n› kolaylaflt›rma-
                        ürünler”in         l›y›z. KOB‹’lerin sektörel temelli bölgesel kümelenmesi için örnek ola-
                                           cak modeller peflinde koflmal›, desteklemeli, yöresel kaynaklar ve yö-
               sat›fl›na kaym›flt›r.         resel ürünler temelinde KOB‹ ihracat›na yönelik Eximbank destekli
                      KOB‹’lerimiz         KOB‹ küme ortakl›klar› gelifltirmeliyiz. KOB‹’nin d›flar›ya yat›r›m ref-
                        bu gerçe¤i         leksini teflvik etmeli, yurtd›fl› ihalelere kat›lacak KOB‹ konsorsiyumla-
                                           r› modeli yaratmal›y›z. KOB‹’lere mikro ihracat olanaklar› sa¤layan
                bizzat yaflayarak           kurumlaflma ve organizasyonlar› ço¤altmal›y›z.
                  ö¤renmifllerdir.             Finansal yenilikler: KOB‹ desteklerinde normlar, miktar de¤il, ni-
                                           telik üzerinden oluflturulmal›. KOB‹’lere inovasyon desteklerinde
                    Ç›k›fl yolunun          “ön avans” sistemleri gelifltirilmeli. KOB‹’leri hedef alan sanayilefl-
                          Ar-Ge ve         me ve yat›r›m için etkin KOB‹ fonlama mekanizmalar› kurulmal›.
                                           Bankac›l›¤›m›za, KOB‹ projelerine dönük kullanacaklar› serbest kul-
                    inovasyondan           lan›m fonlar› kazand›r›lmal›. “KOB‹’lere öncelikli ödeme” daha s›k›
              geçti¤ini biliyorlar.        kurallara ba¤lanmal›.
                                              ‹dari yenilikler: KOB‹’nin hizmetinde kurumlar var, eflgüdüm de
                                           olmal›d›r. Kamu-KOB‹ iflbirlikleri öncelik kazanmal›d›r. ‹hracatç›
                                           olan/ve olacak KOB‹’ye mahalli bazda “tek durak” hizmeti verecek;
                                           KOSGEB Merkezleri, Kalk›nma Ajanslar›, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Mü-
                                           dürlükleri ve KOB‹ STK’lar› iflbirli¤ine dayal› yeni bir yap›lanma olufltu-
                                           rulmal›. ‘Bilgi’nin KOB‹’ler lehine kamulaflt›r›lmas› mümkün k›l›nmal›-
                                           d›r. Ar-Ge ve inovasyon riskini göze alan KOB‹’ler özel koruma alt›na
                                           al›nmal›d›r.

                                                                                      May›s 2014 KobiEfor 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14