Page 33 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 33
piyasan›n ac›mas›z re-
kabet ortam›nda çal›-
flan firmalar için ino-
vasyon, katmade¤erli
üretim yapabilmenin
kaç›n›lmaz flart›d›r. ‹no-
vasyon yapamayan, bir
süre sonra ürünlerinin
öldü¤ünü, kar etmez
oldu¤unu görmektedir.
Bu nokta, ifl firman›n Ar-Ge–inovasyon yetene¤ini
gelifltirmesine geldi¤inde KOB‹’nin temel talebi,
devletin Ar-Ge projelerini daha fazla desteklemesi
biçiminde oluflmaktad›r.
Kamunun proje baz›nda Ar-Ge harcamalar›n› des-
teklemesi yetmez. ‹novasyon ekosistemi Ar-Ge pro-
jelerine indirgenemez. ‹novasyona sistematik bak›l- cas›n” gibi, firmaya güvensizlik felsefesi geçerli.
mal›d›r. ‹novasyon ya da Ar-Ge firma içinde de¤il d›- Böyle olunca da firma destek talep etmekten vazge-
fl›nda; di¤er firmalarla, e¤itim kurumlar›yla, dan›fl- çiyor. Dikkatler, verilen deste¤in niteli¤inden çok
manlarla, devletle, destekleyici aktörlerle, uluslara- miktar›na çevrili. Bürokrasi süreç ç›kt› ve etkinli¤ini
ras› a¤yap›lar› ve kümelerle, sürekli ve canl› bir bil- ölçemiyor.
gi ak›fl› ve yard›mlaflmayla gerçekleflir; özerk inovas- Türkiye’de üniversite-sanayi iflbirli¤i de sa¤lana-
yon ortamlar›n› zorunlu k›lar. Bu tür pozitif ortam bi- m›yor. Arada bir uçurum var fakat geçifl köprüsü
reysel üretkenli¤i art›r›r. ‹novasyon ortam› iflleme- yok. Çünkü taraflar›n olaya bak›fl› farkl›. Bu konuda,
yen fikirleri farkeder ve ay›klar; gereksiz yat›r›mlar› genellefltirilebilecek bir model henüz kurulamad›.
engeller. Ar-Ge ve inovasyona yönelik politik kararlar k›sa
Türkiye’nin ve KOB‹’lerin de geç kalmadan baflar- vadeli. Uzun vadeli stratejiler gelifltirilmiyor. Bir
mas› gereken budur: Ar-Ge ve inovasyon alg›s›n› fir- çok kurum sorumlu k›l›nd›¤› için gerçek so-
man›n ve izole yap›lar›n d›fl›na ç›karmal›, iflbir- rumlu kurum ortaya ç›kam›yor. E¤itim siste-
li¤i kültürünü edinmeliyiz. mimizi biz de be¤enmiyoruz ama ideal ola-
n› da bir türlü kuram›yoruz. Uygun ortam
Yine de olmuyorsa niçindir? oluflmad›¤› için insan gücü bofla harcan›yor.
Ar-Ge ve inovasyon konusunda Tür- Ar-Ge ve inovasyon kültürümüz de yok. Bilgi
kiye’de çok ciddi, çözülünceye kadar paylaflmay› sevmiyoruz çünkü iyi niyeti istisma-
üzerine gidilmesi gereken bir sorun ra elveriflli bir toplumsal yap›m›z var.
daha var: “Olmuyor!” Hukuk sistemimiz iyi ifllemiyor. Ku-
Kurumlar var, eflgüdüm yok. rumsal fleffafl›k çok uza¤›m›zda bir
Destekler var ama “önce firma har- yerde. Ar-Ge ve inovasyondan uzun
KOB‹’nin karfl›laflt›¤› güçlükler pazarlar hakk›nda bilgi eksikli¤i, iste-
nelerdir, çözüm önerileri nelerdir? nilen kalite ve fiyatta mal sunulama-
Nihat Zeybekci: Dünya ticaretinden mas›, yabanc› dil bilen eleman eksik-
daha fazla pay alabilmek için ülkeler li¤i, bürokratik engeller, ticareti en-
aras›nda k›yas›ya rekabetin yafland›¤› gelleyen kotalar, üretim ve hammad-
bir döneme tan›kl›k ediyoruz. Ülkemi- de temininde yaflanan s›k›nt›lar, Ar-
zin rekabet gücünü oluflturan KOB‹’le- Ge çal›flmalar› için yeterli kaynak ay-
rimizin ise süreçte kritik bir öneme r›lamamas›, güvenlik iflaretleri, kalite
sahip oldu¤unu görüyoruz. standart belgeleri, tafl›ma-da¤›t›m-de-
Firmalar›m›z d›fl pazarlara aç›lma polama maliyetlerinin yüksekli¤i, ra-
sürecinde birçok engel ile karfl›lafl›- kipler, vize sorunlar› olarak s›ralaya-
yor. Ancak büyük ölçekli firmalar da- biliriz.
ha fazla kayna¤a sahip olduklar› için KOB‹’lerimizin küçük ölçekli olma-
engelleri daha kolay aflabilirken küçük ölçekli firma- lar› nedeniyle düflük üretim hacmine sahip olmala-
lar›n finansal kaynaklara eriflim konusunda yaflad›k- r›, sermaye ve eleman eksikli¤i nedeniyle teknoloji
lar› s›k›nt›lar›n ve rekabetçi koflullar›n d›fl pazarlara kullan›m› konusunda geride kalmalar› ve bu neden-
aç›lma süreçlerini olumsuz etkiledi¤ini görüyoruz. le d›fl pazarlara belli bir kalitede ürün sunamama-
Firmalar›m›z›n d›fl pazarlara aç›lma sürecinde lar› gibi sorunlar firmalar›m›z›n d›fl pazarlarda reka-
karfl›laflt›klar› engelleri; kaynak yetersizli¤i, yabanc› betçi olmalar›n› engelliyor.
May›s 2014 KobiEfor 33