Page 33 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 33

piyasan›n ac›mas›z re-
                                    kabet ortam›nda çal›-
                                    flan firmalar için ino-
                                    vasyon, katmade¤erli
                                    üretim yapabilmenin
                                    kaç›n›lmaz flart›d›r. ‹no-
                                    vasyon yapamayan, bir
                                    süre sonra ürünlerinin
                                    öldü¤ünü, kar etmez
                                    oldu¤unu görmektedir.
            Bu nokta, ifl firman›n Ar-Ge–inovasyon yetene¤ini
            gelifltirmesine geldi¤inde KOB‹’nin temel talebi,
            devletin Ar-Ge projelerini daha fazla desteklemesi
            biçiminde oluflmaktad›r.
              Kamunun proje baz›nda Ar-Ge harcamalar›n› des-
            teklemesi yetmez. ‹novasyon ekosistemi Ar-Ge pro-
            jelerine indirgenemez. ‹novasyona sistematik bak›l-  cas›n” gibi, firmaya güvensizlik felsefesi geçerli.
            mal›d›r. ‹novasyon ya da Ar-Ge firma içinde de¤il d›-  Böyle olunca da firma destek talep etmekten vazge-
            fl›nda; di¤er firmalarla, e¤itim kurumlar›yla, dan›fl-  çiyor. Dikkatler, verilen deste¤in niteli¤inden çok
            manlarla, devletle, destekleyici aktörlerle, uluslara-  miktar›na çevrili. Bürokrasi süreç ç›kt› ve etkinli¤ini
            ras› a¤yap›lar› ve kümelerle, sürekli ve canl› bir bil-  ölçemiyor.
            gi ak›fl› ve yard›mlaflmayla gerçekleflir; özerk inovas-  Türkiye’de üniversite-sanayi iflbirli¤i de sa¤lana-
            yon ortamlar›n› zorunlu k›lar. Bu tür pozitif ortam bi-  m›yor. Arada bir uçurum var fakat geçifl köprüsü
            reysel üretkenli¤i art›r›r. ‹novasyon ortam› iflleme-  yok. Çünkü taraflar›n olaya bak›fl› farkl›. Bu konuda,
            yen fikirleri farkeder ve ay›klar; gereksiz yat›r›mlar›  genellefltirilebilecek bir model henüz kurulamad›.
            engeller.                                         Ar-Ge ve inovasyona yönelik politik kararlar  k›sa
              Türkiye’nin ve KOB‹’lerin de geç kalmadan baflar-  vadeli. Uzun vadeli stratejiler gelifltirilmiyor. Bir
            mas› gereken budur: Ar-Ge ve inovasyon alg›s›n› fir-  çok kurum sorumlu k›l›nd›¤› için gerçek so-
            man›n ve izole yap›lar›n d›fl›na ç›karmal›, iflbir-      rumlu kurum ortaya ç›kam›yor. E¤itim siste-
            li¤i kültürünü edinmeliyiz.                            mimizi biz de be¤enmiyoruz ama ideal ola-
                                                                   n› da bir türlü kuram›yoruz. Uygun ortam
              Yine de olmuyorsa niçindir?                         oluflmad›¤› için insan gücü bofla harcan›yor.
              Ar-Ge ve inovasyon konusunda Tür-                 Ar-Ge ve inovasyon kültürümüz de yok. Bilgi
            kiye’de  çok ciddi, çözülünceye kadar              paylaflmay› sevmiyoruz çünkü  iyi niyeti istisma-
            üzerine gidilmesi gereken bir sorun                         ra elveriflli bir toplumsal yap›m›z var.
            daha var: “Olmuyor!”                                          Hukuk sistemimiz iyi ifllemiyor. Ku-
              Kurumlar var, eflgüdüm yok.                                   rumsal fleffafl›k çok uza¤›m›zda bir
            Destekler var ama  “önce firma har-                          yerde. Ar-Ge ve inovasyondan uzun

              KOB‹’nin karfl›laflt›¤› güçlükler                          pazarlar hakk›nda bilgi eksikli¤i, iste-
              nelerdir, çözüm önerileri nelerdir?                      nilen kalite ve fiyatta mal sunulama-
              Nihat Zeybekci: Dünya ticaretinden                       mas›, yabanc› dil bilen eleman eksik-
           daha fazla pay alabilmek için ülkeler                       li¤i, bürokratik engeller, ticareti en-
           aras›nda k›yas›ya rekabetin yafland›¤›                       gelleyen kotalar, üretim ve hammad-
           bir döneme tan›kl›k ediyoruz. Ülkemi-                       de temininde yaflanan s›k›nt›lar, Ar-
           zin rekabet gücünü oluflturan KOB‹’le-                       Ge çal›flmalar› için yeterli kaynak ay-
           rimizin ise süreçte kritik bir öneme                        r›lamamas›, güvenlik iflaretleri, kalite
           sahip oldu¤unu görüyoruz.                                   standart belgeleri, tafl›ma-da¤›t›m-de-
              Firmalar›m›z d›fl pazarlara aç›lma                        polama maliyetlerinin yüksekli¤i, ra-
           sürecinde birçok engel ile karfl›lafl›-                       kipler, vize sorunlar› olarak s›ralaya-
           yor. Ancak büyük ölçekli firmalar da-                       biliriz.
           ha fazla kayna¤a sahip olduklar› için                         KOB‹’lerimizin küçük ölçekli olma-
           engelleri daha kolay aflabilirken küçük ölçekli firma-  lar› nedeniyle düflük üretim hacmine sahip olmala-
           lar›n finansal kaynaklara eriflim konusunda yaflad›k-  r›, sermaye ve eleman eksikli¤i nedeniyle teknoloji
           lar› s›k›nt›lar›n ve rekabetçi koflullar›n d›fl pazarlara  kullan›m› konusunda geride kalmalar› ve bu neden-
           aç›lma süreçlerini olumsuz etkiledi¤ini görüyoruz.  le d›fl pazarlara belli bir kalitede ürün sunamama-
              Firmalar›m›z›n d›fl pazarlara aç›lma sürecinde  lar› gibi sorunlar firmalar›m›z›n d›fl pazarlarda reka-
           karfl›laflt›klar› engelleri; kaynak yetersizli¤i, yabanc›  betçi olmalar›n› engelliyor.


                                                                                       May›s 2014 KobiEfor 33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38