Page 29 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 29

SÜLEYMAN ONATÇA TÜRKONFED Baflkan›
                        Geleneksel ürünlerle rekabetçi olunmaz

               KOB‹’lerin küresel rekabette karfl›laflt›klar› üç  Halihaz›rda nakit ak›fl›n-
             sorun vard›r: birincisi; rakiplerine göre enerji, ileti-  da problemler yaflayan KO-
             flim, ulaflt›rma gibi temel altyap› alanlar›ndaki yük-  B‹’lerimiz için bu dönem daha da sanc›l› geçmek-
             sek üretim maliyeti. ‹kincisi; KOB‹’lerin geliflmesi-  tedir. Bu ba¤lamda, finansman s›k›nt›s› yaflayan
             nin önünde ifl ve yat›r›m ortam›ndan kaynaklanan  ihracatç› KOB‹’lerimizin özellikle bu dönemlerde
             engeller. Bu ikisi KOB‹’lerin de¤il ekonomi yöneti-  desteklenmesi çok önemli.
             minin çözümlemesi gereken sorun alanlar›d›r.     Günümüzde dünya ticaretinde geleneksel ürün-
             Üçüncüsü ve KOB‹’lerin odaklanmas› gereken alan  lerin ve hammaddelerin de¤il, ileri teknolojili ürün-
             ise KOB‹’lerin verimlili¤inin artt›r›lmas› ve kurum-  lerin ticareti h›zla artmaktad›r. Bu tür ürünlerin
             sal yap›lar›n›n güçlendirilmesidir.            üretilebilmesinin ön koflulu da geleneksel yönetim
               KOB‹’lerin geçmifl dönemde oldu¤u gibi siyaset-  anlay›fl›n›n yerini modern bir yönetim anlay›fl› ve
             te bir tansiyon art›fl› oldu¤unda öngörü ufku dara-  kurumsallaflmaya b›rakmas›d›r. Ekonominin belke-
             l›yor. Ekonomideki dalgalanmalar KOB‹’lerin ifl yap-  mi¤i KOB‹’lerimizin rekabetçi bir yap›ya kavuflma-
             ma olanaklar›n› daraltan bir yap›y› beraberinde ge-  s›n›n yolu kurumsallaflmaktan geçmektedir.
             tiriyor. Dolay›s›yla ekonomik ve siyasi istikrar›n te-  Küresel piyasalarda rekabet edebilmek için ucu-
             mini KOB‹’ler için çok büyük önem arz ediyor. Bu  za üretmenin yan›s›ra verimlilik art›fl›na da odak-
             kapsamda KOB‹’lerimizin ihracata yönelmesi riskle-  lanmak gerekmektedir. Bunun için firma altyap›la-
             ri azalt›c› bir etki yaratacakt›r.             r› teknolojiye ve bilgi ça¤›n›n gereklerine uyumlu
               Toparlanma e¤ilimine giren dünya ekonomisin-  hale getirilmelidir. Gelecek vizyonu tafl›yan profes-
             den pay kapma u¤rafl›nda olan KOB‹’lerimiz için  yonel bir yönetim yap›lanmas›, h›zla geliflen pazar
             orta ve uzun vadeli ekonomik programlar›n uygu-  ve ürünlerin takibinde giderek daha çok önem ka-
             lanmas› ve ekonomide yap›sal dönüflümlerin ger-  zanmaktad›r.
             çekleflmesi giderek daha fazla önem kazanmakta-   Bu kapsamda, yeni pazarlara aç›lma, nitelikli
             d›r. Aksi halde KOB‹’lerin küresel ticaretin geniflle-  eleman deste¤i, pazar araflt›rmas› gibi konularda
             mesinden pay alabilmesi mümkün olmayacakt›r.   KOB‹’lerimizin mutlaka desteklenmesi gerekiyor.

           da, –al›c› proje kredileriyle desteklenmedi¤i için–  sa da göz doldurucu olabilen ihracattaki pay›, yap›
           KOB‹’lerimiz çok büyük projeleri üstlenmekten ka-  itibar›yla bak›ld›¤›nda, niteliksel bir s›çraman›n efli-
           ç›nmaktad›rlar.                                  ¤inde gözükmektedir:
                                                              l  KOB‹’ler taraf›ndan gerçeklefltirilen ihracat›n
              KOB‹ d›fl ticaretinin niteli¤i                 2012 y›l›nda yüzde 43.9’u Avrupa ülkelerine yap›ld›.
              KOB‹ ihracat›n›n yap›s›: Türk KOB‹’lerinin diflle  l KOB‹’ler taraf›ndan yap›lan ihracat›n 2012 y›l›nda
           t›rnakla kaz›yarak ulaflt›klar›, flimdilik cep doldurma-  yüzde yüzde 42.2’si Asya ülkelerine gerçeklefltirildi.



           ¤umuz teflvik sistemati¤imiz, ülke-                          mesi, istihdam›n art›r›lmas› ve KO-
           mizde Ar-Ge, ‹novasyon, Tasar›m ve                          B‹’lerimizin ihracata yönelmesi ile
           Markalaflmay› özendirecek flekilde                            mevcut pazar paylar›n› art›rmalar› ve
           kurgulanm›fl durumda ve günümüz                              yeni pazarlar bulmalar› hususlar›nda
           ihtiyaçlar› çerçevesinde güncellene-                        yo¤un bir flekilde çal›flmaktad›r. Bu
           rek uygulanmaktad›r.                                        noktada 2023 hedeflerimize ulaflmak
              Peki, Bakanl›k olarak, ihracat› ge-                      için ihracata yönelik devlet yard›mla-
           lifltirme noktas›nda genel olarak ne-                        r›n› geniflleterek etkin bir flekilde uy-
           ler yap›ld›¤›na dönecek olursak…                            gulamaya devam etmekteyiz.
              ‹hracat›m›z› gelifltirmek için neler                        Destek sistemati¤imizde 3 olgun-
           yapt›¤›m›z› çok özet biçimde anlat-                         luk seviyesi var.
           mak istiyorum. ‹hracat›m›z› destek-                           1-‹hracata Haz›rl›k Aflamas›: Bu
           lemek için gerçeklefltirdi¤imiz en                           seviyedeki firmalar›m›z, ihracat› yeni
           önemli faaliyetlerden birisi sa¤lad›-                       ö¤renen veya düzenli bir ihracat› ol-
           ¤›m›z devlet yard›mlar›. Ekonomi Bakanl›¤› olarak  mayan KOB‹’ler. Bu noktada, firmalar›m›z›n alt ya-
           verdi¤imiz desteklerin temel amac›, katmade¤eri  p›s›n› güçlendirmek, deyim yerindeyse kaslar›n› ge-
           art›rarak, ihracat›m›zda sürdürülebilir art›fl yakala-  lifltirmek için haz›rl›k aflamas›nda UR-GE (Uluslara-
           makt›r.                                         ras› Rekabetçili¤in Gelifltirilmesi) deste¤imiz ile fir-
              Bakanl›¤›m›z ülkemizdeki tüm sektörlerin gelifl-  malar›m›z›n, yurtd›fl› pazarlara aç›lma hususundaki

                                                                                       May›s 2014 KobiEfor 29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34