Page 29 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 29
SÜLEYMAN ONATÇA TÜRKONFED Baflkan›
Geleneksel ürünlerle rekabetçi olunmaz
KOB‹’lerin küresel rekabette karfl›laflt›klar› üç Halihaz›rda nakit ak›fl›n-
sorun vard›r: birincisi; rakiplerine göre enerji, ileti- da problemler yaflayan KO-
flim, ulaflt›rma gibi temel altyap› alanlar›ndaki yük- B‹’lerimiz için bu dönem daha da sanc›l› geçmek-
sek üretim maliyeti. ‹kincisi; KOB‹’lerin geliflmesi- tedir. Bu ba¤lamda, finansman s›k›nt›s› yaflayan
nin önünde ifl ve yat›r›m ortam›ndan kaynaklanan ihracatç› KOB‹’lerimizin özellikle bu dönemlerde
engeller. Bu ikisi KOB‹’lerin de¤il ekonomi yöneti- desteklenmesi çok önemli.
minin çözümlemesi gereken sorun alanlar›d›r. Günümüzde dünya ticaretinde geleneksel ürün-
Üçüncüsü ve KOB‹’lerin odaklanmas› gereken alan lerin ve hammaddelerin de¤il, ileri teknolojili ürün-
ise KOB‹’lerin verimlili¤inin artt›r›lmas› ve kurum- lerin ticareti h›zla artmaktad›r. Bu tür ürünlerin
sal yap›lar›n›n güçlendirilmesidir. üretilebilmesinin ön koflulu da geleneksel yönetim
KOB‹’lerin geçmifl dönemde oldu¤u gibi siyaset- anlay›fl›n›n yerini modern bir yönetim anlay›fl› ve
te bir tansiyon art›fl› oldu¤unda öngörü ufku dara- kurumsallaflmaya b›rakmas›d›r. Ekonominin belke-
l›yor. Ekonomideki dalgalanmalar KOB‹’lerin ifl yap- mi¤i KOB‹’lerimizin rekabetçi bir yap›ya kavuflma-
ma olanaklar›n› daraltan bir yap›y› beraberinde ge- s›n›n yolu kurumsallaflmaktan geçmektedir.
tiriyor. Dolay›s›yla ekonomik ve siyasi istikrar›n te- Küresel piyasalarda rekabet edebilmek için ucu-
mini KOB‹’ler için çok büyük önem arz ediyor. Bu za üretmenin yan›s›ra verimlilik art›fl›na da odak-
kapsamda KOB‹’lerimizin ihracata yönelmesi riskle- lanmak gerekmektedir. Bunun için firma altyap›la-
ri azalt›c› bir etki yaratacakt›r. r› teknolojiye ve bilgi ça¤›n›n gereklerine uyumlu
Toparlanma e¤ilimine giren dünya ekonomisin- hale getirilmelidir. Gelecek vizyonu tafl›yan profes-
den pay kapma u¤rafl›nda olan KOB‹’lerimiz için yonel bir yönetim yap›lanmas›, h›zla geliflen pazar
orta ve uzun vadeli ekonomik programlar›n uygu- ve ürünlerin takibinde giderek daha çok önem ka-
lanmas› ve ekonomide yap›sal dönüflümlerin ger- zanmaktad›r.
çekleflmesi giderek daha fazla önem kazanmakta- Bu kapsamda, yeni pazarlara aç›lma, nitelikli
d›r. Aksi halde KOB‹’lerin küresel ticaretin geniflle- eleman deste¤i, pazar araflt›rmas› gibi konularda
mesinden pay alabilmesi mümkün olmayacakt›r. KOB‹’lerimizin mutlaka desteklenmesi gerekiyor.
da, –al›c› proje kredileriyle desteklenmedi¤i için– sa da göz doldurucu olabilen ihracattaki pay›, yap›
KOB‹’lerimiz çok büyük projeleri üstlenmekten ka- itibar›yla bak›ld›¤›nda, niteliksel bir s›çraman›n efli-
ç›nmaktad›rlar. ¤inde gözükmektedir:
l KOB‹’ler taraf›ndan gerçeklefltirilen ihracat›n
KOB‹ d›fl ticaretinin niteli¤i 2012 y›l›nda yüzde 43.9’u Avrupa ülkelerine yap›ld›.
KOB‹ ihracat›n›n yap›s›: Türk KOB‹’lerinin diflle l KOB‹’ler taraf›ndan yap›lan ihracat›n 2012 y›l›nda
t›rnakla kaz›yarak ulaflt›klar›, flimdilik cep doldurma- yüzde yüzde 42.2’si Asya ülkelerine gerçeklefltirildi.
¤umuz teflvik sistemati¤imiz, ülke- mesi, istihdam›n art›r›lmas› ve KO-
mizde Ar-Ge, ‹novasyon, Tasar›m ve B‹’lerimizin ihracata yönelmesi ile
Markalaflmay› özendirecek flekilde mevcut pazar paylar›n› art›rmalar› ve
kurgulanm›fl durumda ve günümüz yeni pazarlar bulmalar› hususlar›nda
ihtiyaçlar› çerçevesinde güncellene- yo¤un bir flekilde çal›flmaktad›r. Bu
rek uygulanmaktad›r. noktada 2023 hedeflerimize ulaflmak
Peki, Bakanl›k olarak, ihracat› ge- için ihracata yönelik devlet yard›mla-
lifltirme noktas›nda genel olarak ne- r›n› geniflleterek etkin bir flekilde uy-
ler yap›ld›¤›na dönecek olursak… gulamaya devam etmekteyiz.
‹hracat›m›z› gelifltirmek için neler Destek sistemati¤imizde 3 olgun-
yapt›¤›m›z› çok özet biçimde anlat- luk seviyesi var.
mak istiyorum. ‹hracat›m›z› destek- 1-‹hracata Haz›rl›k Aflamas›: Bu
lemek için gerçeklefltirdi¤imiz en seviyedeki firmalar›m›z, ihracat› yeni
önemli faaliyetlerden birisi sa¤lad›- ö¤renen veya düzenli bir ihracat› ol-
¤›m›z devlet yard›mlar›. Ekonomi Bakanl›¤› olarak mayan KOB‹’ler. Bu noktada, firmalar›m›z›n alt ya-
verdi¤imiz desteklerin temel amac›, katmade¤eri p›s›n› güçlendirmek, deyim yerindeyse kaslar›n› ge-
art›rarak, ihracat›m›zda sürdürülebilir art›fl yakala- lifltirmek için haz›rl›k aflamas›nda UR-GE (Uluslara-
makt›r. ras› Rekabetçili¤in Gelifltirilmesi) deste¤imiz ile fir-
Bakanl›¤›m›z ülkemizdeki tüm sektörlerin gelifl- malar›m›z›n, yurtd›fl› pazarlara aç›lma hususundaki
May›s 2014 KobiEfor 29