Page 28 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 28

KAPAK



            yor: Türk KOB‹’leri ülke pazarlar›nda, kendileriyle
            ayn› ölçekte olan KOB‹’lerle rekabet etmektedirler
            ve edeceklerdir. Ancak edindikleri güç ve dinamizm
            Türk KOB‹’leri aleyhine olarak son derece eflitsizdir.
            Örne¤in Avrupa’da küçük flirketler büyüklere k›yasla
            daha h›zl› büyümektedir. Türkiye’de ise KOB‹’ler bü-
            yük flirketlere oranla çok daha yavafl büyümektedir.
            Bu nedenle KOB‹’lerimizin yaflad›¤› güçlükleri ve re-
            kabetçi özellik kazanmada aflmalar› gereken engel-
            leri do¤ru saptamam›z gerekmektedir.
              KOB‹’lerin yaflad›¤› rekabet zorluklar›:  Durum
            saptamas› yaparsak; Türk KOB‹’leri için rekabet en-
            geli yaratan olgular› flöyle özetleyebiliriz:
              ‹çsel engeller:
              l Türkiye’de KOB‹’ler yetersiz know-
            how ve düflük seviye teknolojiyle üre-                    l KOB‹’lerin al›m yapt›klar› teflebbüslerin
            tim yapmaktad›r.                                       kartel oluflturmas›, KOB‹’ler aç›s›ndan girdi
              l Ürün dizayn› ve sunumu bak›m›ndan                   fiyatlar›n› yükseltiyor.
            Türk KOB‹’leri modas› geçmifl teknikleri kul-              l Müflterilerin ya da co¤rafi pazarlar›n
            lan›yor.                                                paylafl›m›na iliflkin anlaflmalar KOB‹’lerimi-
              l  Küçük iflletmelerde sertifikasyon                  zi d›fllamakta, pazar›n› daraltmaktad›r.
            ve teknoloji lisans› ile çal›flma oran›                   l Bayi olarak hizmet veren KOB‹’lere pasif
            son derece düflüktür.                                 sat›fllar›n yasaklanmas› önemli bir dezavantaj
              D›flsal engeller:                                   oluflturmaktad›r.
              l Dünya Bankas› belgelerinde Türkiye                KOB‹’ler ve finans: Türk KOB‹’leri yönünden
            hala yeni ifl kurma maliyeti ve süresi ba-          müzmin sorun olan “finansa eriflim güçlükleri” ya
            k›m›ndan “kötü” ve cayd›r›c› görünmektedir.      da “öz kayna¤a mahkumiyet”, ‘kredi-para’n›n en
                                                            bol oldu¤u zamanlarda bile sürmektedir.
                                                              l KOB‹’lerin kredi pastas›ndan alabildi¤i pay, Tür-
                                                            kiye’de henüz daha rekabetçili¤i art›ran niteli¤e ka-
                                                            vuflmam›flt›r.
                                                              l Eximbank ihracat sigorta primleri özellikle KO-
                                                            B‹’lere cazip olacak seviyelere çekilmemifl ve bu
                                                            enstrüman› kullanmalar› teflvik edilmemifltir.
                                                              l  Özellikle elektrik, elektrik üretim ve da¤›t›m
                                                            ekipmanlar› ve kablo gruplar› ve daha pek çok sek-
                                                            törde ve ürün grubunda geliflmekte olan piyasalar-


             oldukça mobilize olan iflgücü ve yat›r›mlar di¤er  Türkiye 80 ve 90’larda fiyat-maliyet avantaj› kay-
             yanda dünya Ticaret Örgütü bünyesinde yürütülen  nakl› üretim ve ihracatla bu düzeylere geldi. Ancak,
             müzakereler, Avrupa Birli¤i ve Amerika Birleflik  art›k köklü bir de¤iflime gitmemiz gerekiyor. Rekabet
             Devletleri gibi büyük bloklar›n yer ald›¤› Transat-  avantaj›m›z› sürdürülebilir hale getirmek için mühen-
             lantik Yat›r›m ve Ticaret Ortakl›¤› gibi dev anlaflma  dislik ve malzeme bilgileri, ergonomi, etkin üretim
             haz›rl›klar› gündemde.                          yöntemleri ve pazar özelliklerini de içeren tasar›mlar-
               Bu geliflmeler sonucunda, Dünya giderek s›n›rla-  la oluflturulmufl, yenilikçi ürünler üretmeliyiz.
             r›n kalkt›¤› tek bir pazar haline geldi ve firmalar›m›-  Bu noktada, ülkemizde Ar-Ge harcamalar›n›n
             z›n bu rekabet flartlar›nda ayakta kalabilmesi için  GSY‹H’ye oran›n›n halen istedi¤imiz seviyede olma-
             ihracat yapmama gibi bir lüksleri kalmad›. KOB‹’le-  d›¤›n›n alt›n›n çizilmesi gerekiyor. 2000 y›l›nda %
             rin küreselleflmenin getirdi¤i f›rsatlardan faydalan-  0.48 olan söz konusu oran ve 2011 y›l›nda %
             mak ve yo¤un bir rekabetin getirdi¤i zorluklardan  0.86’ya ulaflm›fl, 2012 y›l›nda ise 0.6 puan artarak
             ar›nmak noktas›nda, yeni kaynak ve pazarlar›n   % 0.92 seviyesine gelmifltir. Bu oran AB ülkelerin-
             avantajlar›ndan nas›l yararlanacaklar›n› bilmeleri  de yaklafl›k % 2, ABD ve Japonya gibi geliflmifl ül-
             önem tafl›maktad›r. Küresel pazarlara zaman›nda  kelerde ise % 3 olarak gerçekleflmifltir. 2023 y›l›n-
             cevap verebilmek için KOB‹’ler, teknoloji, pazarla-  da bu oran›n ülkemizde de % 3 seviyelerine gelme-
             ma, iflletme, insan kaynaklar› ve finans alanlar›n›  sini hedeflemekteyiz.
             da kapsayacak flekilde ihracata yönelik kapasitele-  Ekonomi Bakanl›¤› olarak, yat›r›m-üretim-ihracat
             rini gelifltirmelidir.                           de¤er zincirinin tüm halkalar›na yönelik oluflturdu-


            28 KobiEfor May›s 2014
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33