Page 28 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 28
KAPAK
yor: Türk KOB‹’leri ülke pazarlar›nda, kendileriyle
ayn› ölçekte olan KOB‹’lerle rekabet etmektedirler
ve edeceklerdir. Ancak edindikleri güç ve dinamizm
Türk KOB‹’leri aleyhine olarak son derece eflitsizdir.
Örne¤in Avrupa’da küçük flirketler büyüklere k›yasla
daha h›zl› büyümektedir. Türkiye’de ise KOB‹’ler bü-
yük flirketlere oranla çok daha yavafl büyümektedir.
Bu nedenle KOB‹’lerimizin yaflad›¤› güçlükleri ve re-
kabetçi özellik kazanmada aflmalar› gereken engel-
leri do¤ru saptamam›z gerekmektedir.
KOB‹’lerin yaflad›¤› rekabet zorluklar›: Durum
saptamas› yaparsak; Türk KOB‹’leri için rekabet en-
geli yaratan olgular› flöyle özetleyebiliriz:
‹çsel engeller:
l Türkiye’de KOB‹’ler yetersiz know-
how ve düflük seviye teknolojiyle üre- l KOB‹’lerin al›m yapt›klar› teflebbüslerin
tim yapmaktad›r. kartel oluflturmas›, KOB‹’ler aç›s›ndan girdi
l Ürün dizayn› ve sunumu bak›m›ndan fiyatlar›n› yükseltiyor.
Türk KOB‹’leri modas› geçmifl teknikleri kul- l Müflterilerin ya da co¤rafi pazarlar›n
lan›yor. paylafl›m›na iliflkin anlaflmalar KOB‹’lerimi-
l Küçük iflletmelerde sertifikasyon zi d›fllamakta, pazar›n› daraltmaktad›r.
ve teknoloji lisans› ile çal›flma oran› l Bayi olarak hizmet veren KOB‹’lere pasif
son derece düflüktür. sat›fllar›n yasaklanmas› önemli bir dezavantaj
D›flsal engeller: oluflturmaktad›r.
l Dünya Bankas› belgelerinde Türkiye KOB‹’ler ve finans: Türk KOB‹’leri yönünden
hala yeni ifl kurma maliyeti ve süresi ba- müzmin sorun olan “finansa eriflim güçlükleri” ya
k›m›ndan “kötü” ve cayd›r›c› görünmektedir. da “öz kayna¤a mahkumiyet”, ‘kredi-para’n›n en
bol oldu¤u zamanlarda bile sürmektedir.
l KOB‹’lerin kredi pastas›ndan alabildi¤i pay, Tür-
kiye’de henüz daha rekabetçili¤i art›ran niteli¤e ka-
vuflmam›flt›r.
l Eximbank ihracat sigorta primleri özellikle KO-
B‹’lere cazip olacak seviyelere çekilmemifl ve bu
enstrüman› kullanmalar› teflvik edilmemifltir.
l Özellikle elektrik, elektrik üretim ve da¤›t›m
ekipmanlar› ve kablo gruplar› ve daha pek çok sek-
törde ve ürün grubunda geliflmekte olan piyasalar-
oldukça mobilize olan iflgücü ve yat›r›mlar di¤er Türkiye 80 ve 90’larda fiyat-maliyet avantaj› kay-
yanda dünya Ticaret Örgütü bünyesinde yürütülen nakl› üretim ve ihracatla bu düzeylere geldi. Ancak,
müzakereler, Avrupa Birli¤i ve Amerika Birleflik art›k köklü bir de¤iflime gitmemiz gerekiyor. Rekabet
Devletleri gibi büyük bloklar›n yer ald›¤› Transat- avantaj›m›z› sürdürülebilir hale getirmek için mühen-
lantik Yat›r›m ve Ticaret Ortakl›¤› gibi dev anlaflma dislik ve malzeme bilgileri, ergonomi, etkin üretim
haz›rl›klar› gündemde. yöntemleri ve pazar özelliklerini de içeren tasar›mlar-
Bu geliflmeler sonucunda, Dünya giderek s›n›rla- la oluflturulmufl, yenilikçi ürünler üretmeliyiz.
r›n kalkt›¤› tek bir pazar haline geldi ve firmalar›m›- Bu noktada, ülkemizde Ar-Ge harcamalar›n›n
z›n bu rekabet flartlar›nda ayakta kalabilmesi için GSY‹H’ye oran›n›n halen istedi¤imiz seviyede olma-
ihracat yapmama gibi bir lüksleri kalmad›. KOB‹’le- d›¤›n›n alt›n›n çizilmesi gerekiyor. 2000 y›l›nda %
rin küreselleflmenin getirdi¤i f›rsatlardan faydalan- 0.48 olan söz konusu oran ve 2011 y›l›nda %
mak ve yo¤un bir rekabetin getirdi¤i zorluklardan 0.86’ya ulaflm›fl, 2012 y›l›nda ise 0.6 puan artarak
ar›nmak noktas›nda, yeni kaynak ve pazarlar›n % 0.92 seviyesine gelmifltir. Bu oran AB ülkelerin-
avantajlar›ndan nas›l yararlanacaklar›n› bilmeleri de yaklafl›k % 2, ABD ve Japonya gibi geliflmifl ül-
önem tafl›maktad›r. Küresel pazarlara zaman›nda kelerde ise % 3 olarak gerçekleflmifltir. 2023 y›l›n-
cevap verebilmek için KOB‹’ler, teknoloji, pazarla- da bu oran›n ülkemizde de % 3 seviyelerine gelme-
ma, iflletme, insan kaynaklar› ve finans alanlar›n› sini hedeflemekteyiz.
da kapsayacak flekilde ihracata yönelik kapasitele- Ekonomi Bakanl›¤› olarak, yat›r›m-üretim-ihracat
rini gelifltirmelidir. de¤er zincirinin tüm halkalar›na yönelik oluflturdu-
28 KobiEfor May›s 2014