Page 25 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 25

Türkiye’de KOB‹’lerin tafl›d›¤› ekonominin hacim-  reselleflme sürecinde belli bir efli¤e ulaflt›klar›d›r.
            sel oran› flöyledir:                               Türkiye’nin ihracat› içinde KOB‹’lerin pay› 2012 y›-
              ‹stihdamda...............................................yüzde 76  l›nda afla¤›daki tabloyu vermifltir:
              Maafl ve ücretlerde..................................yüzde 53  KOB‹’lerin ihracatta yeri:
              Ciroda......................................................yüzde 63  l KOB‹’lerin toplam ihracatta pay›.......yüzde 62.6
              Faktör/maliyet katmade¤er (FMKD)........ yüzde 54  l mikro ölçeklilerin pay›...................... yüzde 20.6
              Maddi mallarda brüt yat›r›m...................yüzde 55  l küçük ölçeklilerin pay›.......................yüzde 24.3
              Sektörel KOB‹ da¤›l›m›: Ekonomik faaliyetlerin is-  l orta ölçeklilerin pay›..........................yüzde 17.7
            tatistiki s›n›flamas›na göre Türkiye’de KOB‹’lerin fa-  KOB‹ ihracat›n›n sektörel da¤›l›m›: KOB‹’lerin ger-
                                  (*)
            aliyet alanlar›na oransal da¤›l›m› flöyledir:    çeklefltirdi¤i ihracat›n üç ana sektöre da¤›l›m› ise
              Toptan ve perakende ticaret................yüzde 40.8  2012 y›l›nda flöyle olmufltur:
              Motorlu kara tafl›tlar› ve 0nar›m›               l Sanayi sektörü...................................yüzde 34.9
              ulaflt›rma ve depolama.........................yüzde 16.4  l Ticaret sektörü...................................yüzde 60.1
              ‹malat sanayi........................................yüzde 12.8  l Hizmet vb. sektörler......................... yüzde  5.0
              Di¤er.....................................................yüzde 30.0   KOB‹’lerin ithalatta yeri: Türkiye’nin 2012 y›l›nda
              * (NACE Rev.2)                                yapt›¤› toplam ithalat içindeki KOB‹ pay›na bakt›¤›-
              KOB‹ ihracat›nda gecikme: Türkiye’de KOB‹’ler iç  m›zda görünen fludur:
            pazara yönelik ikameci bir  yap›da oluflup gelifltikle-  l KOB‹’lerin yapt›¤› ithalat....................yüzde 38.5
            ri için Türkiye’nin ihracata dönük büyümesinde rol  l mikro ölçeklilerin pay›.......................yüzde  6.2
            almalar› da gecikmifltir. KOB‹’lerin ihracatta görünür-  l küçük ölçeklilerin pay›.......................yüzde 14.4
            lük kazanmalar› 1994 AB Gümrük Birli¤i ve 1999    l orta ölçeklilerin pay›..........................yüzde 17.9
            DTÖ tam üyeli¤inden sonra gelmek üzere henüz çok  Ana faaliyet konular›na göre KOB‹’lerin 2012 y›l›
            yenidir. Ancak çok yo¤un gayret ve nitelikli kamu  ithalat›ndaki pay› flöyle olmufltur:
            destekleriyle son 10 y›l içinde belli bir noktaya geli-  l Sanayi sektörü...................................yüzde 33.2
            nebilmifltir. Gelinen nokta ise Türk KOB‹’lerinin kü-  l Ticaret sektörü...................................yüzde 55.7


           ri iliflkilerinde genifl görüfllü olabilmeleri için destek  ulusal s›n›rlardan ve düzenle-
           vermektedir.                                    melerden oldukça farkl› olan bir
              Ayr›ca, KOB‹’lerimizin ihracat yapmadan önce ve-  uluslararas› pazar meydana gel-
           ya ihracat esnas›nda hedefledikleri pazarlarda kar-  di. Bu pazarda söz sahibi olmak
           fl›laflt›klar› sorunlara çözüm bulmak ve onlara paza-  isteyen ülkeler için en önemli
           ra iliflkin bilgi sa¤lamak amac›yla Bakanl›¤›m›z por-  unsur KOB‹’lerin rekabet güçleri
           tal› www.ibp.gov.tr ile Bakanl›¤›m›z bünyesindeki  olmaktad›r.
           “Ülke Masalar›” baflta KOB‹’ler olmak üzere tüm ih-  KOB‹’ler esnek üretim yap›la-
           racatç›lar›m›z›n taleplerini karfl›lamak amac›yla hiz-  r›, dinamik, de¤iflen flartlara h›z-
           met vermektedir.                                la uyum sa¤layabilen, bürokra-
                                                           tik olmayan yap›lar›yla yarat›c›,
              KOB‹’lerimizin d›fl pazarlarda rekabetçi      yenilikçi, talep boflluklar›n› h›zla
              olabilmeleri için ne gibi yeni kamu destekleri  yakalay›p, f›rsatlar› zaman›nda
              düflünülmeli veya düflünülmektedir?            de¤erlendirebilen iflletmeler ola-
              Nihat Zeybekci: Küreselleflme sürecinin etkisiyle  rak ekonomilerin en dinamik
           ticaret engellerinin, iletiflim ve tafl›ma maliyetlerinin  kurulufllar›, geliflmenin ve sür-
           günden güne azald›¤›; h›zl› teknolojik geliflmelerin  dürülebilir kalk›nman›n temel tafl› konumundad›r.
           yafland›¤› bir dönemde yafl›yoruz. De¤iflimler ol-  Bu nedenle birçok geliflmifl ve geliflmekte olan ül-
           dukça etkileyici. Bütün bu geliflmelerin sonucunda,  ke, iflletmelere rekabet gücü kazand›rmak ad›na

                                                                                       May›s 2014 KobiEfor 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30