Page 24 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 24
KAPAK
ise korunup güçlendirilmelidir. Bu dönüflüm durma-
mal›, kesintisiz sürmelidir. AL‹ BABACAN
Bunun için yap›lacak olan bellidir: Ar-Ge harcama- Baflbakan Yard›mc›s›
lar› art›r›lmal›, buna iliflkin düzenleme teflvik ve des-
tekleme programlar›nda önceli¤i KOB‹’ler almal›d›r. ‹hracat ekmektir
Ancak biliyoruz ki Ar-Ge ve inovasyon harcamalar›-
n›n art›r›lmas› “aritmetik” de¤il, “cebirsel” bir konu- Türkiye ekonomisi
dur, bütünlüklü politikalar› gerektirir. Sadece aritme- büyüme ve ileriye do¤ru
tik bak›l›rsa Ar-Ge ve inovasyon harcamalar›, boflu- var etti¤i bütün potansi-
na yap›lan ve hatta çöküntüye yolaçan harcama ol- yeli bir bak›ma ihracata
maktad›r. KOB‹’lerde özellikle böyledir. Fakat böyle- borçludur. Bizim ekono-
dir diye vazgeçemeyiz; KOB‹’lere yüksek teknoloji mik yap›m›z ancak ürettikçe, ihraç ettikçe ve bu-
içeren ürünler ürettirmek zorunday›z. na dayal› bir büyüme elde ettikçe s›hhatli gelifli-
Güç olan nokta buras›d›r. Bugün Türkiye'nin ihraç yor. Aksi halde, içeride tüketerek büyüme maale-
ürünlerinde kilogram bafl›na sat›fl geliri 1.58 dolar- sef bizim sürdürülebilir büyümeye ulaflmam›z›
d›r; bunu mutlaka artt›rmak, ilk etapta 3 dolar›n, k›- sa¤lam›yor. Sadece iç tüketime dayanan bir bü-
sa vadede ise 5 dolar›n üzerine ç›karmak, hedefimiz yümenin Türkiye için sürdürülebilir bir büyüme
olmal›d›r. olmad›¤›n› da tekrar özellikle ifade etmek istiyo-
rum. Haketmeden, içeride çok tüketmeye, suni
Güvencemiz olan KOB‹’lerin bir refah art›fl›na ulafl›lmas›n›n istenmesi duru-
Türkiye ekonomisindeki yeri munda bu sürdürülebilir bir durum de¤ildir. Bu-
‹hracat›n kalitesini yükseltece¤imiz potansiyel, nun içindir ki Türkiye için ihracat eflittir ekmek.
sektörden sektöre de¤iflmekle birlikte genel olarak Bu kadar önemli bir konu.
KOB‹’lerdedir. Bunu görmek için KOB‹’lerin ekono- 2008’den bu yana 10 bin dolarlara geçtik ama
mideki yerine ve bofl laftan ar›nd›r›lm›fl önemine daha 11 bin diyemedik. Tabii küresel krizin bun-
bakmal›y›z. da etkisi var, TL’nin de¤er kayb›n›n bunda etkisi
2011 y›l›nda Türkiye’de sanayi ve hizmet sektörle- var, –flu var bu var– ama nereden bakarsan›z ba-
rinde 2 milyon 591 bin 82 giriflimin faaliyette oldu- k›n 10 binden 11 bine atlamakta dahi güçlük çek-
¤u görüldü. Buradan hareketle Türkiye’de 2.5 milyo- meye bafllad›k. Bu bir gerçek. ‹flte o orta gelir tu-
nun üzerinde KOB‹ var, diyebiliyoruz. ‹fllenmifl veya za¤› dedi¤imiz riskli bölgeye düflmemek için ve
ham, bu say›da KOB‹ büyük bir güçtür. büyümemizi y›lda 3’lük 4’lük bir alana hapsetme-
Küresel ekonomik entegrasyonun bugünkü dü- mek için siyasi reformlar› kararl›l›kla yürütüyor ol-
zeyinde her ülke için “sürdürülebilir kalk›nma”n›n mal›y›z.
zorunlu modeli ihracata dayal› büyümedir. Nüans- Türkiye’nin ana temas› ihracat odakl› bir bir
lar, yap›sal olanla ilgilidir. Türkiye özelinde sürdü- ekonomik büyüme modelini seçmek ve önümüz-
rülebilir kalk›nman›n motor gücü KOB‹’lerimizdeki deki dönemde s›hhatli ve sürdürülebilir bir büyü-
potansiyeldir ve her tür ekonomik aç›l›m, burada me elde etmektir.
aranmal›d›r.
Di¤er taraftan, 2002 y›l›nda 31.731, 2012 ise y›- s›yla toplam ihracat›m›z›n yaklafl›k %65’ine tekabül
l›nda 56.440 olan ihracatç› say›m›z, 2013 y›l›nda eden düflük ve orta teknolojili ürün gruplar› için ih-
60.119’a ulaflm›fl olup, 2023 y›l› hedefimiz ise racatç›lar›m›z hâlihaz›rda çok genifl yelpazede pa-
70.000 firmam›z› ihracatç› yapmakt›r. zarlara eriflim sa¤lamakta olup tüm pazarlarda ba-
flar›l› olma imkânlar› mevcuttur. Yüksek teknolojili
A¤›rl›kl› olarak orta ve geri teknolojilerle üretim ürünlerde geliflmifl ülke pazarlar›na ihracat flans›-
yapan KOB‹’lerin bu durumlar›yla ihracat flans› m›z daha yüksek iken orta ve düflük teknolojili
sizce hangi pazarlar› kapsayabilir? ürünlerde ihracatç›lar›m›z›n tüm pazarlara yönelme-
Nihat Zeybekci: Bilindi¤i üzere, ülkemiz ihracat›- leri desteklenmektedir.
n›n önemli bir k›sm›, yaklafl›k 2/3’ü KOB‹’ler tara- Dolay›s›yla Türkiye’nin hâlihaz›rdaki ihraç ürün
f›ndan gerçeklefltirilmektedir. Nitekim a¤›rl›kl› ola- gam›yla var oldu¤u tüm pazarlarda KOB‹’lerimizin
rak orta veya düflük teknolojilerle üretim yapan ihracat flans› bulunmaktad›r. Ancak benzer ürünler-
KOB‹’lerimizin ihraç ettikleri ürünler de Türkiye’nin le yeni pazarlara girmek veya mevcut pazarlardaki
en çok ihracat yapt›¤› tekstil, giyim eflyas›, g›da paylar›n› art›rmak söz konusu oldu¤unda KOB‹’lerin
ürünleri, mobilya ve içecek gibi düflük teknolojili yönlendirilmesi/desteklenmesi ihtiyac› ortaya ç›k-
ürünler ile metal eflya, plastik ve kauçuk gibi orta- maktad›r. Ekonomi Bakanl›¤› KOB‹’lerin bu yeni or-
düflük teknolojili ürünlerdir. Düflük teknolojili ürün- tamda hem f›rsatlar› hem de tehditleri en iyi biçim-
ler toplam ihracat›m›z›n %37’sini, orta-düflük tek- de tespit ederek küresel ticaretten daha fazla pay
nolojili ürünler ise %28’ini oluflturmaktad›r. Dolay›- almaya yönelik bir yaklafl›m benimsemeleri ve tica-
24 KobiEfor May›s 2014