Page 24 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 24

KAPAK



            ise korunup güçlendirilmelidir. Bu dönüflüm durma-
            mal›, kesintisiz sürmelidir.                     AL‹ BABACAN
              Bunun için yap›lacak olan bellidir: Ar-Ge harcama-  Baflbakan Yard›mc›s›
            lar› art›r›lmal›, buna iliflkin düzenleme teflvik ve des-
            tekleme programlar›nda önceli¤i KOB‹’ler almal›d›r.  ‹hracat ekmektir
            Ancak biliyoruz ki Ar-Ge ve inovasyon harcamalar›-
            n›n art›r›lmas› “aritmetik” de¤il, “cebirsel” bir konu-  Türkiye  ekonomisi
            dur, bütünlüklü politikalar› gerektirir. Sadece aritme-  büyüme ve ileriye do¤ru
            tik bak›l›rsa Ar-Ge ve inovasyon harcamalar›, boflu-  var etti¤i bütün potansi-
            na yap›lan ve hatta çöküntüye yolaçan harcama ol-  yeli bir bak›ma ihracata
            maktad›r. KOB‹’lerde özellikle böyledir. Fakat böyle-  borçludur. Bizim ekono-
            dir diye vazgeçemeyiz; KOB‹’lere yüksek teknoloji  mik yap›m›z ancak ürettikçe, ihraç ettikçe ve bu-
            içeren ürünler ürettirmek zorunday›z.             na dayal› bir büyüme elde ettikçe s›hhatli gelifli-
              Güç olan nokta buras›d›r. Bugün Türkiye'nin ihraç  yor. Aksi halde, içeride tüketerek büyüme maale-
            ürünlerinde kilogram bafl›na sat›fl geliri 1.58 dolar-  sef bizim sürdürülebilir büyümeye ulaflmam›z›
            d›r; bunu mutlaka artt›rmak, ilk etapta 3 dolar›n, k›-  sa¤lam›yor. Sadece iç tüketime dayanan bir bü-
            sa vadede ise 5 dolar›n üzerine ç›karmak, hedefimiz  yümenin Türkiye için sürdürülebilir bir büyüme
            olmal›d›r.                                        olmad›¤›n› da tekrar özellikle ifade etmek istiyo-
                                                              rum. Haketmeden, içeride çok tüketmeye, suni
              Güvencemiz olan KOB‹’lerin                      bir refah art›fl›na ulafl›lmas›n›n istenmesi duru-
              Türkiye ekonomisindeki yeri                     munda bu sürdürülebilir bir durum de¤ildir. Bu-
              ‹hracat›n kalitesini yükseltece¤imiz potansiyel,  nun içindir ki Türkiye için ihracat eflittir ekmek.
            sektörden sektöre de¤iflmekle birlikte genel olarak  Bu kadar önemli bir konu.
            KOB‹’lerdedir. Bunu görmek için KOB‹’lerin ekono-   2008’den bu yana 10 bin dolarlara geçtik ama
            mideki yerine ve bofl laftan ar›nd›r›lm›fl önemine  daha 11 bin diyemedik. Tabii küresel krizin bun-
            bakmal›y›z.                                       da etkisi var, TL’nin de¤er kayb›n›n bunda etkisi
              2011 y›l›nda Türkiye’de sanayi ve hizmet sektörle-  var, –flu var bu var– ama nereden bakarsan›z ba-
            rinde 2 milyon 591 bin 82 giriflimin faaliyette oldu-  k›n 10 binden 11 bine atlamakta dahi güçlük çek-
            ¤u görüldü. Buradan hareketle Türkiye’de 2.5 milyo-  meye bafllad›k. Bu bir gerçek. ‹flte o orta gelir tu-
            nun üzerinde KOB‹ var, diyebiliyoruz. ‹fllenmifl veya  za¤› dedi¤imiz riskli bölgeye düflmemek için ve
            ham, bu say›da KOB‹ büyük bir güçtür.             büyümemizi y›lda 3’lük 4’lük bir alana hapsetme-
              Küresel ekonomik entegrasyonun bugünkü dü-      mek için siyasi reformlar› kararl›l›kla yürütüyor ol-
            zeyinde her ülke için “sürdürülebilir kalk›nma”n›n  mal›y›z.
            zorunlu modeli ihracata dayal› büyümedir. Nüans-    Türkiye’nin ana temas› ihracat odakl› bir bir
            lar, yap›sal olanla ilgilidir. Türkiye özelinde sürdü-  ekonomik büyüme modelini seçmek ve önümüz-
            rülebilir kalk›nman›n motor gücü KOB‹’lerimizdeki  deki dönemde s›hhatli ve sürdürülebilir bir büyü-
            potansiyeldir ve her tür ekonomik aç›l›m, burada  me elde etmektir.
            aranmal›d›r.


              Di¤er taraftan, 2002 y›l›nda 31.731, 2012 ise y›-  s›yla toplam ihracat›m›z›n yaklafl›k %65’ine tekabül
            l›nda 56.440 olan ihracatç› say›m›z, 2013 y›l›nda  eden düflük ve orta teknolojili ürün gruplar› için ih-
            60.119’a ulaflm›fl olup, 2023 y›l› hedefimiz ise  racatç›lar›m›z hâlihaz›rda çok genifl yelpazede pa-
            70.000 firmam›z› ihracatç› yapmakt›r.           zarlara eriflim sa¤lamakta olup tüm pazarlarda ba-
                                                            flar›l› olma imkânlar› mevcuttur. Yüksek teknolojili
              A¤›rl›kl› olarak orta ve geri teknolojilerle üretim  ürünlerde geliflmifl ülke pazarlar›na ihracat flans›-
              yapan KOB‹’lerin bu durumlar›yla ihracat flans›   m›z daha yüksek iken orta ve düflük teknolojili
              sizce hangi pazarlar› kapsayabilir?           ürünlerde ihracatç›lar›m›z›n tüm pazarlara yönelme-
              Nihat Zeybekci:  Bilindi¤i üzere, ülkemiz ihracat›-  leri desteklenmektedir.
            n›n önemli bir k›sm›, yaklafl›k 2/3’ü KOB‹’ler tara-  Dolay›s›yla Türkiye’nin hâlihaz›rdaki ihraç ürün
            f›ndan gerçeklefltirilmektedir. Nitekim a¤›rl›kl› ola-  gam›yla var oldu¤u tüm pazarlarda KOB‹’lerimizin
            rak orta veya düflük teknolojilerle üretim yapan  ihracat flans› bulunmaktad›r. Ancak benzer ürünler-
            KOB‹’lerimizin ihraç ettikleri ürünler de Türkiye’nin  le yeni pazarlara girmek veya mevcut pazarlardaki
            en çok ihracat yapt›¤› tekstil, giyim eflyas›, g›da  paylar›n› art›rmak söz konusu oldu¤unda KOB‹’lerin
            ürünleri, mobilya ve içecek gibi düflük teknolojili  yönlendirilmesi/desteklenmesi ihtiyac› ortaya ç›k-
            ürünler ile metal eflya, plastik ve kauçuk gibi orta-  maktad›r. Ekonomi Bakanl›¤› KOB‹’lerin bu yeni or-
            düflük teknolojili ürünlerdir. Düflük teknolojili ürün-  tamda hem f›rsatlar› hem de tehditleri en iyi biçim-
            ler toplam ihracat›m›z›n %37’sini, orta-düflük tek-  de tespit ederek küresel ticaretten daha fazla pay
            nolojili ürünler ise %28’ini oluflturmaktad›r. Dolay›-  almaya yönelik bir yaklafl›m benimsemeleri ve tica-


            24 KobiEfor May›s 2014
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29