Page 22 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 22
KAPAK
‹hracatta ana orta¤›m›za dönüfl yacakt›r. Aksine Türkiye, –e¤er bafllad›¤› ekonomik
‹hracat›m›z yerinde seyredecek ama rakamlar bi- dönüflümde ve reformlar sürecinde KOB‹’lerine ge-
ze yeni bir fley söylemeye bafllad› bile. Bu fludur: rekli önceli¤i ve a¤›rl›¤› tan›yabilirse– d›fl pazarlarda
Türkiye ile Avrupa aras›nda 150 y›ll›k bir “ekonomik tek yönlü (one-way) ba¤›ml› yap›s›n› da de¤ifltirmifl,
akrabal›k” mevcuttur. Bu akrabal›k “genetik örtüfl- çok yönlü (versatile) bir geniflleme ve geliflme dina-
me”ye dönüflmüfltür. 2007 krizinden sonra alterna- mi¤ini yakalam›fl olacakt›r.
tif pazarlara yönelik ihracat›m›z›n a¤›rl›¤› görece art-
m›fl, Avrupa’ya ihracat›m›z›n genel ihracat›m›zdaki D›fl ticaretimizin yap›sal dönüflümü
pay› 2003 y›l›ndaki yüzde 58.15’ten 2012 y›l›ndaki Ekonomi Koordinasyon Kurulu'nun (EKK) verileri-
yüzde 38.96’lar seviyesine inmifltir ama bu tama- ne göre Türkiye’nin ihracat›nda bugün yüksek tek-
men konjonktüreldir. Nitekim 2013’ten itibaren ihra- nolojili ürünlerin pay› yüzde 3.1 seviyesindedir. Bu-
cat›m›z›n yönü yeniden Avrupa’ya dönmüfltür. 2013 na karfl›l›k orta yüksek teknolojili ürünlerin ihracat›-
y›l› Ocak ay›nda AB-28’e ihracat›m›z yüzde 42.1’e m›zdaki pay› ise umut verici bir geliflme göstermifl,
ç›km›flt›r. Ana orta¤a dönüfl h›zlanm›fl 2014 y›l› Ocak örne¤in 2014 Ocak ay›nda yüzde 27.6’yi bulmufltur.
ay›nda yüzde 44’e yükselmifltir. Yakalanm›fl olan bu dinamikle, yüksek teknolojili
‹hracatta “Ana ortak Avrupa”ya dönüflümüz, son ürünlerin ihracat›m›zdaki pay›n›n baz› hamlelerle ilk
on y›lda ihracat›m›zdaki pay›n› 100/100’den fazla ar- etapta yüzde 10’lara ç›kar›lmas› mümkün gözükmek-
t›rd›¤›m›z ve böylece Avrupa’ya azalan ihracat›m›z› tedir. Orta yüksek teknolojili ürünlerde yakalanan
telafi etti¤imiz Yak›n Do¤u, Orta Do¤u ve Afrika pa- geliflmede KOB‹’lerin pay› büyüklere yak›nd›r. Bu da
zarlar›nda daha da güçlenmemizin alternatifi olma- KOB‹’lerin yaflad›¤› dönüflümle mümkün olmufltur
mamlam›fl, lojistik ve mevzuat altya- ‹hracatta; 1-9 kifli çal›flan mikro öl-
p›s› güçlü, en yeni üretim teknolojile- çekli giriflimlerin pay› %20.6 iken 10-
rine hakim, kaynaklar›n› öncelikle Ar- 49 kifli çal›flan küçük ölçekli giriflim-
Ge ve inovasyona yönlendiren, tüm lerin pay› %24.3, 50-249 kifli çal›flan
dünyada tan›nan ve marka-tasar›m orta ölçekli giriflimlerin pay› %17.7,
de¤eri yüksek ürünler pazarlayan, 250+ kifli çal›flan büyük ölçekli giri-
uluslararas› pazarlarda güçlü KOB‹’le- flimlerin pay› ise %37.2’dir.
rin yarat›lmas› hedeflenmektedir. Ülke gruplar›na göre 2012 y›l›nda
Bilindi¤i üzere 2023 y›l› için hedef- d›fl ticaret incelendi¤inde ise KO-
ler belirledik: 500 milyar dolar ihracat B‹’ler taraf›ndan yap›lan ihracat›n
gerçeklefltiren 2 trilyon dolar GSY‹H ve kifli bafl›na %43.9’u Avrupa ülkelerine, %42.2’si Asya ülkeleri-
25 bin dolar gelire sahip bir ekonomi olmay› hedef- ne gerçeklefltirildi. 2011 y›l›nda ise Avrupa ülkeleri-
liyoruz. Ülkemizde ihracat ve üretimle ilgili bir he- ne yap›lan ihracat›n %53.3’ü KOB‹’ler taraf›ndan
defin KOB‹’lerimizin katk›s› olmadan baflar›ya ulafl- gerçeklefltirilmekteydi. Bu bize, KOB‹’lerimizin pa-
mas› mümkün de¤ildir. 2013 y›l› Kas›m ay›nda TÜ- zar çeflitlendirmesini baflar›yla sürdürdüklerini, Av-
‹K taraf›ndan aç›klanan verilere göre KOB‹’lerimiz rupa d›fl›nda yeni pazarlara da aç›ld›¤›n› göster-
2012 y›l›nda ihracat›n %62.6’s›n› gerçeklefltirdi. Bu mektedir. Bu sonuçlara bak›ld›¤›nda pazar çeflitlen-
rakam 2011 y›l›nda %59.6 seviyesindeydi ki bu ar- dirmesi çal›flmalar›m›z›n meyvelerini vermeye bafl-
t›fl ihracat›m›z›n tabana yay›ld›¤›n›n göstergesidir. lad›¤›n› göstermektedir.
22 KobiEfor May›s 2014