Page 21 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 21
Y eni bir ekonomik döneme girdi¤imiz ko- Y›llar BÖLGE BAZLI GEL‹fiMES‹ Afrika
‹HRACATIMIZIN
nusunda birlefliyoruz. Bu yeni dönemi
2014 y›l› ile birlikte bafllam›fl sayabiliriz.
Bu yeni küresel dönemin ‘Geliflmekte
AB (28)
Yak›n ve Orta Do¤u
Olan Ülkeler’ için güç; çok yüksek olan
cari a盤› nedeniyle Türkiye için daha da
58.10
12.54
4.70
2004
güç olaca¤›n› ad›m›z gibi biliyoruz. 2003 58.15 11.57 4.51
2005
56.53
13.86
4.94
Biliyor fakat bekliyor muyuz? Hay›r. Yaflamam›z 2006 56.29 13.23 5.34
muhtemel sorunlar› yaflamamak için bir y›ld›r pefl 2007 56.64 14.06 5.57
pefle “ac› ilaç” türünden tedbirler ald›k. ‹ç piyasay› 2008 48.26 19.26 6.86
bask› alt›na ald›¤›m›z bu tedbirlerin bunalt›c› yan te- 2009 46.24 18.79 9.94
sirlerini bugün yafl›yoruz. Buradan bir ç›k›fl yolunu 2010 46.48 20.46 8.15
acilen bulmal›y›z. Türkiye için birden fazla ç›k›fl yolu 2011 46.39 20.71 7.66
yoktur ve bu tek ç›k›fl yolunun özelli¤i, ihracata da- 2012 38.96 27.84 8.76
yal› bir ekonomik büyüme modelinde “rekabetçi” ol- 2013 41.68 23.36 9.26
may› zorunlu k›lmas›d›r. ‹hracatta rekabetçi olmak Kaynak: AA
ise, “fason ihracatç›” olmaktan ç›kmakt›r. ‹hracatta
rekabetçi olunabilirse cari aç›k k›r›lganl›k faktörü ol- l›flaca¤›z. Hangi politikalarla, hangi reform, düzenle-
maktan ç›kacakt›r. me ve araçlarla KOB‹’lerimizi küresellefltirebiliriz so-
De¤iflik kavramlarla ifade etsek de asl›nda hepi- rusunun cevaplar›n› arayaca¤›z.
miz ayn› noktaya iflaret ediyoruz: Yap›lacak tek fley;
üretimin ve ihracat›n ithalata ba¤›ml› olan yap›s›n›n Türkiye’nin en son ihracat verileri
k›r›lmas›, yüksek teknolojiyle bilgi yo¤un üretim ya- Aç›klanm›fl son TÜ‹K verilerine göre Mart 2014’te
parak yüksek katmade¤er elde edilmesidir. Çözme- ihracat›m›z geçen y›l›n ayn› ay›na göre yüzde 4.3 ar-
miz gereken sorun budur. Bu soruna çözüm üretme- t›flla 13 milyar 14 milyon dolara yükseldi. Y›ll›k baz-
nin Türkiye’de tek yolu vard›r o da; “rekabetçilik”te da bak›ld›¤›nda ise 2014 ihracat› 2013 seviyesinde
olmas› gereken bütün özellikleri KOB‹’lere kazand›r- olacak görünüyor.
maktan geçiyor. ‹hracatta KOB‹’leri rekabetçi k›lar- ‹hracat›m›z›n ithalat› karfl›lama oran›nda ise yine
sak, yolumuz aç›lacakt›r. y›ll›k bazda bak›ld›¤›nda, 2013’e göre, yüzde
‹flte bu nedenle bu say›m›z›n kapak konusunda 61.1’den yüzde 64.7’ye ç›kmak gibi bir iyileflme ya-
Türk KOB‹’lerinin ekonomideki ve ihracat›m›zdaki fland›. Bunun anlam›, cari a盤›m›z› normallefltirme-
yerine ve gelecekteki rolüne yak›ndan bakmaya ça- de bir bafllang›ç momenti yakalam›fl olmam›zd›r.
N‹HAT ZEYBEKC‹
Ekonomi Bakan›
‹hracatç› KOB‹’lere deste¤e haz›r›z
Ekonomi Bakan› Nihat Zeybekci ile Türkiye’nin
ihracat perspektifinde KOB‹’lerin yeri ve önemi ile
bu konuda KOB‹’lere yönelik teflvik ve destek po-
litikalar›n› konufltuk:
Türkiye’nin ihracat vizyonunda sizce
KOB‹’lerin yeri ve önemi nedir?
Nihat Zeybekci: Befl y›ll›k kriz sürecinin ard›ndan
küresel ekonominin, baflta geliflmifl ekonomilerde
görülen toparlanma sebebiyle ivmelenmeye baflla-
d›¤› günümüzde, ihracat›m›z› art›rman›n en temel
koflulu teknolojiye dayal› ve marka odakl› ürünle- 500 milyar dolarl›k ihracat› gerçeklefltirmek amac›y-
rin üretiminden geçmektedir. Bununla birlikte, ihra- la kamu ve özel sektör iflbirli¤inde oluflturulan
cat›n art›r›lmas› sadece büyük ölçekli firmalar ile ‘2023 Türkiye ‹hracat Stratejisi’ çerçevesinde KO-
de¤il tabana yay›larak daha çok say›da KOB‹’nin B‹’lerimizin ihracat›n› hem nicel hem de nitel ola-
ihracat faaliyetinde bulunmas› ile mümkündür. Bu rak art›rma ve gelifltirme yolunda çal›flmalar yürü-
sebeple Bakanl›k olarak, 2023 vizyonumuz çerçe- tülmektedir. Bu do¤rultuda, 2023 y›l› gelecek bek-
vesinde KOB‹’lerimize ayr› bir önem verilmektedir. lentileri ile sektörel hedeflere paralel bir flekilde ta-
Cumhuriyetimizin 100. kurulufl y›ldönümünde sarlanan stratejimiz ile teknolojik dönüflümünü ta-
May›s 2014 KobiEfor 21