Page 21 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 21

Y         eni bir ekonomik döneme girdi¤imiz ko-  Y›llar  BÖLGE BAZLI GEL‹fiMES‹       Afrika
                                                                         ‹HRACATIMIZIN
                     nusunda birlefliyoruz. Bu yeni dönemi
                     2014 y›l› ile birlikte bafllam›fl sayabiliriz.
                     Bu yeni küresel dönemin ‘Geliflmekte
                                                                    AB (28)
                                                                             Yak›n ve Orta Do¤u
                     Olan Ülkeler’ için güç; çok yüksek olan
                     cari a盤› nedeniyle Türkiye için daha da
                                                                     58.10
                                                                                  12.54
                                                                                                 4.70
                                                             2004
           güç olaca¤›n› ad›m›z gibi biliyoruz.              2003    58.15        11.57          4.51
                                                             2005
                                                                     56.53
                                                                                  13.86
                                                                                                 4.94
              Biliyor fakat bekliyor muyuz? Hay›r. Yaflamam›z  2006   56.29        13.23          5.34
           muhtemel sorunlar› yaflamamak için bir y›ld›r pefl  2007    56.64        14.06          5.57
           pefle “ac› ilaç” türünden tedbirler ald›k. ‹ç piyasay›  2008  48.26     19.26          6.86
           bask› alt›na ald›¤›m›z bu tedbirlerin bunalt›c› yan te-  2009  46.24   18.79          9.94
           sirlerini bugün yafl›yoruz. Buradan bir ç›k›fl yolunu  2010  46.48       20.46          8.15
           acilen bulmal›y›z. Türkiye için birden fazla ç›k›fl yolu  2011  46.39   20.71          7.66
           yoktur ve bu tek ç›k›fl yolunun özelli¤i, ihracata da-  2012  38.96     27.84          8.76
           yal› bir ekonomik büyüme modelinde “rekabetçi” ol-  2013  41.68        23.36          9.26
           may› zorunlu k›lmas›d›r. ‹hracatta rekabetçi olmak  Kaynak: AA
           ise, “fason ihracatç›” olmaktan ç›kmakt›r. ‹hracatta
           rekabetçi olunabilirse cari aç›k k›r›lganl›k faktörü ol-  l›flaca¤›z. Hangi politikalarla, hangi reform, düzenle-
           maktan ç›kacakt›r.                               me ve  araçlarla KOB‹’lerimizi küresellefltirebiliriz so-
              De¤iflik kavramlarla ifade  etsek de asl›nda hepi-  rusunun cevaplar›n› arayaca¤›z.
           miz ayn› noktaya iflaret ediyoruz: Yap›lacak tek fley;
           üretimin ve ihracat›n ithalata ba¤›ml› olan yap›s›n›n  Türkiye’nin en son ihracat verileri
           k›r›lmas›, yüksek teknolojiyle bilgi yo¤un üretim ya-  Aç›klanm›fl son TÜ‹K verilerine göre  Mart 2014’te
           parak yüksek katmade¤er elde edilmesidir. Çözme-  ihracat›m›z geçen y›l›n ayn› ay›na göre yüzde 4.3 ar-
           miz gereken sorun budur. Bu soruna çözüm üretme-  t›flla 13 milyar 14 milyon dolara yükseldi. Y›ll›k baz-
           nin Türkiye’de tek yolu vard›r o da; “rekabetçilik”te  da bak›ld›¤›nda ise 2014 ihracat› 2013 seviyesinde
           olmas› gereken bütün özellikleri KOB‹’lere kazand›r-  olacak görünüyor.
           maktan geçiyor. ‹hracatta KOB‹’leri rekabetçi k›lar-  ‹hracat›m›z›n ithalat› karfl›lama oran›nda ise yine
           sak, yolumuz aç›lacakt›r.                        y›ll›k bazda bak›ld›¤›nda, 2013’e göre, yüzde
              ‹flte bu nedenle bu say›m›z›n kapak konusunda  61.1’den yüzde 64.7’ye ç›kmak gibi bir iyileflme ya-
           Türk KOB‹’lerinin ekonomideki ve ihracat›m›zdaki  fland›. Bunun anlam›, cari a盤›m›z› normallefltirme-
           yerine ve gelecekteki rolüne yak›ndan bakmaya ça-  de bir bafllang›ç momenti yakalam›fl olmam›zd›r.



             N‹HAT ZEYBEKC‹
             Ekonomi Bakan›
             ‹hracatç› KOB‹’lere deste¤e haz›r›z

               Ekonomi Bakan› Nihat Zeybekci ile Türkiye’nin
            ihracat perspektifinde KOB‹’lerin yeri ve önemi ile
            bu konuda KOB‹’lere yönelik teflvik ve destek po-
            litikalar›n› konufltuk:

               Türkiye’nin ihracat vizyonunda sizce
               KOB‹’lerin yeri ve önemi nedir?
               Nihat Zeybekci: Befl y›ll›k kriz sürecinin ard›ndan
            küresel ekonominin, baflta geliflmifl ekonomilerde
            görülen toparlanma sebebiyle ivmelenmeye baflla-
            d›¤› günümüzde, ihracat›m›z› art›rman›n en temel
            koflulu teknolojiye dayal› ve marka odakl› ürünle-  500 milyar dolarl›k ihracat› gerçeklefltirmek amac›y-
            rin üretiminden geçmektedir. Bununla birlikte, ihra-  la kamu ve özel sektör iflbirli¤inde oluflturulan
            cat›n art›r›lmas› sadece büyük ölçekli firmalar ile  ‘2023 Türkiye ‹hracat Stratejisi’ çerçevesinde KO-
            de¤il tabana yay›larak daha çok say›da KOB‹’nin  B‹’lerimizin ihracat›n› hem nicel hem de nitel ola-
            ihracat faaliyetinde bulunmas› ile mümkündür. Bu  rak art›rma ve gelifltirme yolunda çal›flmalar yürü-
            sebeple Bakanl›k olarak, 2023 vizyonumuz çerçe-  tülmektedir. Bu do¤rultuda, 2023 y›l› gelecek bek-
            vesinde KOB‹’lerimize ayr› bir önem verilmektedir.  lentileri ile sektörel hedeflere paralel bir flekilde ta-
               Cumhuriyetimizin 100. kurulufl y›ldönümünde   sarlanan stratejimiz ile teknolojik dönüflümünü ta-

                                                                                       May›s 2014 KobiEfor 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26