Page 39 - KobiEfor_Nisan_2014
P. 39

A.fi.’nin TORK marka ürünlerinden. SMS A.fi., debi,  cek, o heyacan atefli sönmeyecek. Benim hayalim,
           bas›nç, seviye s›cakl›k kontrol, a¤›rl›k ve gerginlik  sektörümde dünyaya bir Türkiye markas› kazand›r-
           ölçü kontrol cihazlar›n›n temsilcili¤ini yaparak sat›fl  mak. Desinler ki Türkiye’de birisi TORK markas› diye
           ve otomasyon sistemleri kuruyor.                 bir marka ç›kartt›, bu dünyan›n dört bir yan›nda tan›-
              Bugün yurtd›fl›nda 57 ülkeye TORK marka ürünle-  n›yor. Türkiye’nin dünya markas› da TORK olsun.”
           rini ihraç eden firma, endüstriyel tesislerin ve fabri-  Müflteri beklentileri ve flikayetlerini çok önemseyen
           kalar›n güvenle kulland›¤› otomasyon ürünlerini  Kaya, flirketinin ilerlemesini müflterilerden ald›¤› geri-
           ‹MES Gebze OSB’de kendi fabrikas›nda üretiyor.   bildirimler ve piyasay› iyi takip etmesine ba¤l›yor:
              Enver Kaya, “Biz bu memlekete bir ifl yapal›m” ba-  “Hizmeti verdi¤im kifliden ald›¤›m paran›n karfl›l›¤›n›
           k›fl aç›s›yla imalata bafllad›klar›n› anlat›yor. Ortaklar›  ona vermifl olmam laz›m. O kalitede ürün ve hizmeti
           imalata karfl› ç›ksa da Kaya’n›n kiflili¤i ve sözü a¤›r  ona vermeliyiz. Müflteri memnuniyeti odakl›y›z.”
           basar. ‹malat›n flirkete güç, imaj, piyasada sayg›nl›k  Çal›flanlar›yla arkadafl gibi olan Kaya, hoflgorülü,
           getirdi¤ini vurgulayan Kaya, hep öncü oldu¤unu an-  adil bir yönetici olmaya özen gösteriyor. Ancak ifl ve
           lat›yor: “‹lk ifle girdi¤im firmada ilk katalog çal›flma-  müflteri sözkonusu oldu¤unda tolerans göstermiyor.
           s›n› ben bafllatt›m, o firmada di¤er firmalara e¤itim  Evli ve 3 çocuk babas› Kaya, Sabanc› Üniversitesi
           verme iflini ben bafllatt›m, 22 yafl›ndayd›m, Seydifle-  Mekatronik bölümü mezunu büyük o¤lu Ömer ile
           hir Alüminyum Fabrikas›’na gidiyor, orada teknik e¤i-  birlikte çal›flt›¤›n› söylüyor. Di¤er o¤lu ve k›z› Saban-
           tim veriyordum. Orada beni o dönemde etkileyen ki-  c› Üniversitesi’nde ‹fl ‹daresi ve ‹flletme e¤itimine
           fli; Ankara’da al›flverifl yapt›¤›m›z Elimko firmas›ndan  devam ediyor. Kaya iyi bir yöneticinin aile ve ifl ya-
           Malik Bey. Y›l 1982 idi, ODTÜ mezunu Malik Bey ima-  flam›n›n dengeli olmas› gerekti¤ine inan›yor: “Evde
           lat yap›yordu. Kiflili¤i, sevecenli¤i, sosyal oluflu, ima-  huzurlu olmak tabii ki iflyerine yans›yor. Öncelik her
           lata verdi¤i de¤er önemliydi. Ortaklar›m imalata kar-  zaman ailedir, ifl her zaman kurulur.”
           fl› ç›kt›, ‘senin kaprislerin yüzünden giriyoruz’ dediler.  Enver Kaya iyi bir yönetici olabilmesi için gençle-
           ‹ngilizce biliyor diye bir orta¤›m›z› alm›flt›k. 1998 y›-  re flunlar› öneriyor: “Araflt›rmac›, ö¤renmeye aç›k ol-
           l›nda ‘Ben ihracat yapaca¤›m’ dedim, yine ortaklar  malar›, yenilikleri takip etmeleri, önyarg›lar›n› y›kabi-
           karfl› ç›kt›. Web sitesi laz›m, yapt›raca¤›m, o zaman-  liyor olmalar› laz›m. Bir de eline güç geçti¤i zaman
           lar ortaklardan dirençle karfl›lafl›yorum. Yurtd›fl›na  ego sahibi olmamal›, idare etmesini bilmeli, en az
           katolog yollamak yerine web sitesinden ürünlerimi  ayda 1 kitap okumal›.”
           gönderece¤im diyorum, karfl› ç›k›yorlar.”           Macera kitaplar› okumay› seven Kaya, halk müzi-
              fiu yolu izler Kaya: “Ortaklar›n haberi bile olma-  ¤i ve enstrümantal müzikleri dinlemeyi tercih ediyor.
           dan bir firmaya web sitesi yapt›rd›m. Hilton Oteli’nde  Emeklilik hayali, sakin, yeflili bol bir yerde oturmak.
           ilk otomasyon fuar›na kat›ld›k, orada da öncülük ya-  Gelecek planlar› aras›nda Sapanca taraflar›nda bir
           p›yordum. ‹lk ürünümüzü Ukrayna’ya, sonras›nda   çiftlik sahibi olmak var. Foto¤raf çekmeyi seven Ka-
           Çek Cumhuriyeti ve Avustralya’ya satt›k, ihracata  ya’ya arkadafllar› “Denktafl” diye tak›l›yor. Kaya’n›n
           bafllad›k. Bugün 57 ülkeye ciromuzun yüzde 25’ini  foto¤raf merak›, ortaokuldan beri sürüyor.
           ihraç ediyoruz, bu rakam› yüzde 50’ye ç›karmay› he-
           defliyoruz. Ortaklar›m ISO 9001, CE Belgesi almay›,
           web sitesi oluflturmay› hep uçuk fikir olarak nitelen-
           dirdi. Ancak ihracat için bu belgeler al›nmal›yd›.”
              Ortaklar›yla fikir uyuflmazl›¤› yaflayan Kaya, onlar-
           la yollar›n› ay›rarak tek bafl›na yoluna devam eder.
              Enver Kaya, piyasada rekabet edebilmek için mar-
           kan›n bilinirlili¤i ve Ar-Ge’nin önemini vurguluyor. Fi-
           yatlar›n çok rekabet edebilir olmas› gerekti¤ini de
           ifade eden Kaya, maliyetleri düflürmek için yal›n üre-
           tim sistemini flirkete yerlefltirmeye çal›flt›klar›n› anla-
           t›yor: “ERP konusunda dünyan›n en iyi iflletim sis-
           temlerinden biri olan IFS ile çal›fl›yoruz, ikinci y›l›m›z
           henüz yap›lanmam›z sürüyor. Profesyonel bir yap›
           oluflturmaya çal›fl›yoruz.”
              Türkiye’nin dünya markas› TORK olsun
              Çal›flanlar›n›n kendisini enerji dolu gördü¤ünü an-
           latan Kaya, flunlar› söylüyor: “‹flin esiriyiz. Mecburen
           esiriyiz. Rakiplerimiz Galata Kulesi ise biz flu anda
           Galata Kulesi’nin yan›ndaki simitçiyiz, ben o Galata
           Kulesi ile yar›flmak için mecburen çok çal›flmal›y›m.
           Çok çal›flmayla da ifl olmuyor. Esas olan fludur: Bir
           hayaliniz olacak, o hayal size daima heyecan vere-
                                                                                       Nisan 2014 KobiEfor 38
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44