Page 39 - KobiEfor_Nisan_2014
P. 39
A.fi.’nin TORK marka ürünlerinden. SMS A.fi., debi, cek, o heyacan atefli sönmeyecek. Benim hayalim,
bas›nç, seviye s›cakl›k kontrol, a¤›rl›k ve gerginlik sektörümde dünyaya bir Türkiye markas› kazand›r-
ölçü kontrol cihazlar›n›n temsilcili¤ini yaparak sat›fl mak. Desinler ki Türkiye’de birisi TORK markas› diye
ve otomasyon sistemleri kuruyor. bir marka ç›kartt›, bu dünyan›n dört bir yan›nda tan›-
Bugün yurtd›fl›nda 57 ülkeye TORK marka ürünle- n›yor. Türkiye’nin dünya markas› da TORK olsun.”
rini ihraç eden firma, endüstriyel tesislerin ve fabri- Müflteri beklentileri ve flikayetlerini çok önemseyen
kalar›n güvenle kulland›¤› otomasyon ürünlerini Kaya, flirketinin ilerlemesini müflterilerden ald›¤› geri-
‹MES Gebze OSB’de kendi fabrikas›nda üretiyor. bildirimler ve piyasay› iyi takip etmesine ba¤l›yor:
Enver Kaya, “Biz bu memlekete bir ifl yapal›m” ba- “Hizmeti verdi¤im kifliden ald›¤›m paran›n karfl›l›¤›n›
k›fl aç›s›yla imalata bafllad›klar›n› anlat›yor. Ortaklar› ona vermifl olmam laz›m. O kalitede ürün ve hizmeti
imalata karfl› ç›ksa da Kaya’n›n kiflili¤i ve sözü a¤›r ona vermeliyiz. Müflteri memnuniyeti odakl›y›z.”
basar. ‹malat›n flirkete güç, imaj, piyasada sayg›nl›k Çal›flanlar›yla arkadafl gibi olan Kaya, hoflgorülü,
getirdi¤ini vurgulayan Kaya, hep öncü oldu¤unu an- adil bir yönetici olmaya özen gösteriyor. Ancak ifl ve
lat›yor: “‹lk ifle girdi¤im firmada ilk katalog çal›flma- müflteri sözkonusu oldu¤unda tolerans göstermiyor.
s›n› ben bafllatt›m, o firmada di¤er firmalara e¤itim Evli ve 3 çocuk babas› Kaya, Sabanc› Üniversitesi
verme iflini ben bafllatt›m, 22 yafl›ndayd›m, Seydifle- Mekatronik bölümü mezunu büyük o¤lu Ömer ile
hir Alüminyum Fabrikas›’na gidiyor, orada teknik e¤i- birlikte çal›flt›¤›n› söylüyor. Di¤er o¤lu ve k›z› Saban-
tim veriyordum. Orada beni o dönemde etkileyen ki- c› Üniversitesi’nde ‹fl ‹daresi ve ‹flletme e¤itimine
fli; Ankara’da al›flverifl yapt›¤›m›z Elimko firmas›ndan devam ediyor. Kaya iyi bir yöneticinin aile ve ifl ya-
Malik Bey. Y›l 1982 idi, ODTÜ mezunu Malik Bey ima- flam›n›n dengeli olmas› gerekti¤ine inan›yor: “Evde
lat yap›yordu. Kiflili¤i, sevecenli¤i, sosyal oluflu, ima- huzurlu olmak tabii ki iflyerine yans›yor. Öncelik her
lata verdi¤i de¤er önemliydi. Ortaklar›m imalata kar- zaman ailedir, ifl her zaman kurulur.”
fl› ç›kt›, ‘senin kaprislerin yüzünden giriyoruz’ dediler. Enver Kaya iyi bir yönetici olabilmesi için gençle-
‹ngilizce biliyor diye bir orta¤›m›z› alm›flt›k. 1998 y›- re flunlar› öneriyor: “Araflt›rmac›, ö¤renmeye aç›k ol-
l›nda ‘Ben ihracat yapaca¤›m’ dedim, yine ortaklar malar›, yenilikleri takip etmeleri, önyarg›lar›n› y›kabi-
karfl› ç›kt›. Web sitesi laz›m, yapt›raca¤›m, o zaman- liyor olmalar› laz›m. Bir de eline güç geçti¤i zaman
lar ortaklardan dirençle karfl›lafl›yorum. Yurtd›fl›na ego sahibi olmamal›, idare etmesini bilmeli, en az
katolog yollamak yerine web sitesinden ürünlerimi ayda 1 kitap okumal›.”
gönderece¤im diyorum, karfl› ç›k›yorlar.” Macera kitaplar› okumay› seven Kaya, halk müzi-
fiu yolu izler Kaya: “Ortaklar›n haberi bile olma- ¤i ve enstrümantal müzikleri dinlemeyi tercih ediyor.
dan bir firmaya web sitesi yapt›rd›m. Hilton Oteli’nde Emeklilik hayali, sakin, yeflili bol bir yerde oturmak.
ilk otomasyon fuar›na kat›ld›k, orada da öncülük ya- Gelecek planlar› aras›nda Sapanca taraflar›nda bir
p›yordum. ‹lk ürünümüzü Ukrayna’ya, sonras›nda çiftlik sahibi olmak var. Foto¤raf çekmeyi seven Ka-
Çek Cumhuriyeti ve Avustralya’ya satt›k, ihracata ya’ya arkadafllar› “Denktafl” diye tak›l›yor. Kaya’n›n
bafllad›k. Bugün 57 ülkeye ciromuzun yüzde 25’ini foto¤raf merak›, ortaokuldan beri sürüyor.
ihraç ediyoruz, bu rakam› yüzde 50’ye ç›karmay› he-
defliyoruz. Ortaklar›m ISO 9001, CE Belgesi almay›,
web sitesi oluflturmay› hep uçuk fikir olarak nitelen-
dirdi. Ancak ihracat için bu belgeler al›nmal›yd›.”
Ortaklar›yla fikir uyuflmazl›¤› yaflayan Kaya, onlar-
la yollar›n› ay›rarak tek bafl›na yoluna devam eder.
Enver Kaya, piyasada rekabet edebilmek için mar-
kan›n bilinirlili¤i ve Ar-Ge’nin önemini vurguluyor. Fi-
yatlar›n çok rekabet edebilir olmas› gerekti¤ini de
ifade eden Kaya, maliyetleri düflürmek için yal›n üre-
tim sistemini flirkete yerlefltirmeye çal›flt›klar›n› anla-
t›yor: “ERP konusunda dünyan›n en iyi iflletim sis-
temlerinden biri olan IFS ile çal›fl›yoruz, ikinci y›l›m›z
henüz yap›lanmam›z sürüyor. Profesyonel bir yap›
oluflturmaya çal›fl›yoruz.”
Türkiye’nin dünya markas› TORK olsun
Çal›flanlar›n›n kendisini enerji dolu gördü¤ünü an-
latan Kaya, flunlar› söylüyor: “‹flin esiriyiz. Mecburen
esiriyiz. Rakiplerimiz Galata Kulesi ise biz flu anda
Galata Kulesi’nin yan›ndaki simitçiyiz, ben o Galata
Kulesi ile yar›flmak için mecburen çok çal›flmal›y›m.
Çok çal›flmayla da ifl olmuyor. Esas olan fludur: Bir
hayaliniz olacak, o hayal size daima heyecan vere-
Nisan 2014 KobiEfor 38