Page 9 - KobiEfor_Subat_2014
P. 9

ED‹TÖR









                                             MB Kararlar› ve dalgalanma

                                            Türkiye ekonomisi 2013 May›s›’nda FED karar›yla gerilime gir-
                                          mifl, TL ilk alt› ayda yüzde 15 de¤er kaybetmiflti. 17 Aral›k’ta bafl-
                                          layan siyasi gerilimin etkisiyle de TL bir ay içinde yüzde 15 daha
                                          de¤er kaybetti. Toplam kay›p yüzde 30’u buldu.  Döviz kurunun
                                          yükselifline set çekmek isteyen Merkez Bankas› 28 Ocak Kararla-
                                          r›’yla faiz oranlar›n›, piyasan›n beklentisinin de üstünde art›rd›.
                                            Merkez Bankas›’n›n faizleri sert flekilde art›rmas›, enflasyon bek-
                                          lentilerindeki ve fiyatlama davran›fllar›ndaki bozulman›n engellen-
                                          mesi için al›nm›fl bir önlemdir. Çünkü Türkiye’nin; makro ekonomik
                                          göstergeleri aç›s›ndan –cari a盤›na ra¤men– olumsuz bir tablo he-
                                          nüz yoktur, son 9 ayda yüzde 4’lük bir büyüme ortalamas› tutturul-
                                          mufltur ve nihayet büyümede reel sektör yat›r›mlar› artmaktad›r. Bu
           YALÇIN SÖNMEZ                  nedenle MB kararlar› yarataca¤› etkiler yönünden ele al›nmal›d›r.
           yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr    Kararlar ekonomiyi yavafllatmak gibi k›sa vadeli olaca¤› umulan
                                          bir maliyetler bask›s› yaratacakt›r. Bu göze al›nm›flt›r çünkü MB fa-
                                          iz d›fl› araçlarla defalarca farkl› yöntemlerle müdahale etti¤i halde,
                                          döviz kurundaki yükselifle set çekmeyi baflaramam›flt›.
                                            ‹fl dünyas›n›n bir kesimi, ekonomiyi iyice daraltma pahas›na faizi
                                          yükseltme tercihini  “geçici bir maliyet” olarak de¤erlendirdi ve tem-
                                          kinli biçimde olumlu karfl›lad›. Türkiye'nin fon giriflinde k›sa vadede
                                          sorun yaflamayaca¤› bir ortam›n sa¤land›¤› düflünüldü. Piyasan›n
                                          dengeye getirilmesi ve makro ekonomik istikrar›n korunmas› bak›-
                                          m›ndan faiz yükseltme karar›n›n faydas›n› zarar›ndan çok gördü.
                                            ‹fl dünyas›n›n önemli bir kesimi de gereksiz ve zamans›z oldu¤u-
                 Faiz art›r›m›n›n         nu düflünerek faiz art›r›m›na  karfl› ç›kt›. Bu kesimin endiflesi ‘yüksek
                                          faiz, düflük kur’ sarmal›na geri dönüfl ihtimalinden kaynaklan›yor.
                     KOB‹’ler ve            MB Kararlar›’na ra¤men piyasada halen süren belirsizlik ve dal-
          tüm di¤er iflletmeler            galanmadan hareketle ifl dünyas›n›n seslendirdi¤i talepler flöyledir:
                                          2014 y›l› büyümesi üzerinde olumsuz etki oluflturmamas› için poli-
           üzerindeki yükünün             tika faizi art›r›m›n›n, kredi faizlerine hemen ve afl›r› flekilde yans›-
              hafifletilmesi için         t›lmas› engellenmelidir. Faiz art›r›m›n›n KOB‹’ler ve tüm di¤er ifllet-
                                          meler üzerindeki yükünün hafifletilmesi için istihdam›, yat›r›mlar›
          istihdam›, yat›r›mlar›          ve dolay›s›yla büyümeyi art›racak ek tedbirler acilen al›nmal›d›r. AB
                  ve dolay›s›yla          ile müzakere sürecinde uzun bir kesintiden sonra yeniden aralanan
                                          kap›n›n ard›na kadar aç›lmas›, bu ba¤lamda yeni ve yo¤un bir ya-
            büyümeyi art›racak            p›sal reform sürecinin bafllat›lmas›, Türkiye’nin ekonomik büyüme
                                          ve geliflme konseptinin güçlendirilmesi aç›s›ndan da kaç›n›lmazd›r.
                     ek tedbirler         Siyasi demokrasi ve dünyaya güven veren bir hukuk devletinin ku-
             acilen al›nmal›d›r.          rumsal inflas› bak›m›ndan  ifl dünyas›n›n seslendirdi¤i gür talepler
                                          siyasetin bütün aktörlerince sorumluluk bilinciyle benimsenmeli ve
                                          müflterek bir “güçlü Türkiye” hedefi haline getirilmelidir.
                                            Bu say›m›z›n kapak konusunu, fiubat ay› içinde ‹stanbul’da yap›-
                                          lacak ve dergi olarak medya sponsoru oldu¤umuz iki Zirve olufltu-
                                          ruyor. Bunlardan biri; 4-6 fiubat tarihlerinde yap›lacak 17. Avrasya
                                          Ekonomi Zirvesi, di¤eri de 13-14 fiubat’ta ‹stanbul’da yap›lacak 10.
                                          KOB‹ Zirvesidir. Her ikisi de devlet-siyaset-ifl dünyas› kat›l›ml›, biri
                                          ulusal ve biri de uluslararas› nitelikte olan bu Zirvelerin d›flar›ya
                                          yans›taca¤› profil, –önceki zirve deneylerimizden de biliyoruz ki–
                                          Türkiye’nin isterse çözemeyece¤i sorunu, azmederse varamayaca¤›
                                          akli bir hedefi olmad›¤›d›r.
                                            Kat›l›mc› ifl dünyas› bu zirvelerde önüne koydu¤u sorunlar›, Tür-
                                          kiye’nin vizyonuna uyarlanm›fl bir sorumlulukla ele almakta, sa¤-
                                          duyu ve ortak ak›lla çözmeye çal›flmaktad›r.

                                                                                    fiubat 2014 KobiEfor 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14