Page 32 - KobiEfor_Aralik_2014
P. 32
KAPAK
vasyon yapt›n›z, azalan enerji harcamas› ‘aritme-
tik kar’›n›z, bunu baflard›¤›n›z size ait yöntem ise
‘katma-de¤er’ olarak kar›n›zd›r.
6- Çal›flanlar: Marka, çal›flanlarla birlikte yara-
t›l›r. Çal›flanlar›n flirketçe konulmufl olan marka-
laflma hedefini ö¤renip özümsemeleri, bunun ge-
rektirdi¤i tüm e¤itimlerden geçmifl olmalar› gere-
kir. Çal›flanlar›n hem yetenek, hem fikir olarak
markalaflma hedefi ile bütünlefltikleri model, gü-
nümüzde ayn› zamanda her iflletme için gerekli,
‘yönetiflim’ denilen bir yeni sistemin temelidir ve
genelleflmifltir. Çal›flanlar derinli¤ine inanmam›fl
ve inand›r›lmam›flsa markalaflma olmaz.
7- Piyasa: Markalaflma piyasa ortam›nda ger-
çekleflir. Bu nedenle markalaflman›n gerçek çev- lay›c›d›r. Önce mahallede, sonra yörede, sonra
resi/ortam› sizin bulundu¤unuz yer de¤il, hedef bölgede, ülkede ve küreselde markalaflmak ol-
müflterinizin bulundu¤u yerdir. Oraya göre düflü- maz. Kentinizde tan›nmazken dahi gidip Tunus'ta
nüp üreteceksiniz. marka olabilirsiniz. Ya da sadece mahalli bir mar-
8- Gelifltirme: fiu ürün marka olur, bu olamaz ka olmak ve öyle kalmak size yetebilir.
tart›flmas› yanl›flt›r. ‘Pizza’ 100 y›l önce marka de- 10- Gösterifl: Marka önce ‘yetkinlik', sonra ‘etkin-
¤ildi. ‘Tophane Pidesi’ ise gelifltirmedi¤imiz için lik'tir. Yetkin olman›z sadece farkl› ve kaliteli
marka olmaktan ç›kt›. Sorun; gelifltirmede, yarat›- ürün/hizmet üretti¤iniz anlam›na gelir, fakat farke-
c›l›k ve yeniliktedir. Markalaflam›yorsan›z sebep dilmemiflse sizde kal›r. Yetkinli¤inizi görünür k›lma-
piyasada veya müflteride de¤il sizdedir. n›z flartt›r. Bu konuda flans ifle yaramaz, bütün araç-
9- Skolastik Engel: Markalaflmada mant›k k›s›t- lar› kullanarak görünmeli, etkide bulunmal›s›n›z.
G‹Y‹M SANAY‹NDE MARKALAfiMAK
CEM NEGR‹N keler Almanya, ‹ngiltere ve ‹spanya oldu. Y›l›n
TGSD Baflkan› üçüncü çeyre¤i geride kal›rken Almanya’ya yüzde
9.9 art›flla 3.1 milyar dolarl›k ihracat yap›l›rken
Tasar›mda genç yetenekleri ‹ngiltere’ye yüzde 17.9’luk art›flla 1.9 milyar do-
larl›k ve ‹spanya’ya yüzde 16.2 art›flla 1.3 milyar
keflfetmeliyiz
dolarl›k ihracat yap›ld›. Bu üç ülkeyi dördüncü s›-
rada 882.4 milyon dolarl›k ihracat rakam› ile
Haz›r giyim sektöründe Fransa ve beflinci s›rada 744.3 milyon dolarl›k ih-
yurtd›fl›nda markalaflma racat rakam› ile Hollanda takip etti. S›ras›yla ‹tal-
sürecinde gelinen aflama ya, Irak, Danimarka, ABD ve Polonya, Türkiye’nin
nedir, hangi ülkelerde en fazla haz›r giyim ve konfeksiyon ihraç etti¤i ilk
baflar› elde edilmifltir? on ülke içerisinde yerald›.
Cem Negrin: Türk mar-
kalar›na ait 4 bin 500 ma¤a- Haz›r giyim sektörünün k›sa-orta ve uzun
za ile dünyan›n her yerinde vadede markalaflma hedefleri nedir?
tüketici ile bulufluyoruz. Cem Negrin: Türkiye’de 24 sektör aras›nda en
Amerika’da Belize’den Afri- fazla katmade¤erli ürün ihraç eden ilk üç sektör
ka’da Madagaskar’a, Avru- aras›nday›z. 24 dolar olan birim fiyat›m›z› haliha-
pa’da ‹zlanda’dan Asya’da z›rda yat›r›m yapt›¤›m›z tasar›m, moda ve marka-
Maldivler’e kadar her co¤- laflma süreçlerinin deste¤iyle 30-35 dolar aral›¤›-
rafyada 217 ülkeye haz›r giyim ürünü ihraç ediyo- na ç›kartmay› hedefliyoruz.
ruz. Dünyan›n 6’›nc› büyük, AB’nin ise Çin’den
sonra ikinci büyük tedarikçisiyiz. Markalaflma sürecine sa¤lanan destek
Haz›r giyim ve konfeksiyon ihracat›m›z›n yüzde ve teflvikler nelerdir?
75’i, bir di¤er ifade ile 4’te 3’ünü 28 AB ülkesine Cem Negrin: Haziran 2012’den bugüne kullan›-
yap›yoruz. lan 856 milyon TL tutar›ndaki haz›r giyim teflvikin-
2014 y›l›n›n Ocak-Eylül döneminde de en fazla den sadece 189 milyon TL’si 6. Bölge’de kullan›l-
haz›r giyim ve konfeksiyon ihracat›n›n yap›ld›¤› ül- d›. Bu flartlarda kimse Do¤u’ya yat›r›ma gitmiyor.
32 KobiEfor Aral›k 2014