Page 25 - KobiEfor_Aralik_2014
P. 25
1- Ticaret markas› dayal› yüksek kazanç elde edemiyor. Bu nedenle,
2- Hizmet markas› yaflad›¤›m›z ekonomik sorunlar›n ço¤u yanl›fl yö-
3- Ortak marka netimden de¤il, yap›sall›ktan kaynaklan›yor. “Mar-
4- Çok sahipli marka kalaflma” bu nedenle Türkiye için önem kazan›yor.
5- Garanti markas› Hem Türkiye’nin geneli, hem de mal ve hizmet
6- Holding markas› üreten ve satan tekil iflletme baz›nda, kendimize
7- Ses markas› nas›l bir gerçekçi yol haritas› çizmemiz gerekti¤ini
8- Koku markas›. flu iflaretleme ile anlatabiliriz:
Hukuki s›n›fland›rmal› bu marka- 1- Düflük fiyatl› ortalama kalite yerli ürünler,
lardan farkl› olarak, daha esnek kav- fason üretime devam. 2- Düflük fiyatl›, iyi kalite
ramlarla piyasalar›n veya kabullerin ya- yerli ürünler ve fason üretime devam. 3- Di¤er ül-
ratt›¤› ve etkisi çok daha fazla olan flu tür marka- keler için yap›lm›fl kaliteli ürünler ile ayr›ca yine
lar da vard›r: fason üretime devam. 4- Bölgesel markalar yara-
l Co¤rafi iflaret (yöre) markas› t›lmas› ve fason üretime devam. 5- Global marka-
l Kent markas› lar yarat›lmas› ve fason üretime devam. 6- Paza-
l Ülke markas› ra yön veren global markalar yarat›lmas› ve fason
l Global marka üretime devam.
Bu marka kavramlar›n› gökten yere indirelim,
karfl›l›klar›n› görelim: Baz›lar› –ve ço¤u– üründür.
Baz›lar› sektördür. Kimi kültür ve tarih iken kimi
de do¤al zenginlik olabilir. Bu sayd›klar›m›z›n
“ürün” olmayanlar›, “soyut marka” niteli¤indedir,
kendisi marka oldu¤u gibi birden fazla ticari nite-
likli ürünlerin marka olarak alg›lanmas›n› kolay-
laflt›r›c› ortamlar sunabilir.
Türkiye’nin özel durumu
Türkiye’nin global markas› bulunmuyor. Üreti-
minin hakim karakteri de fason nitelikli. D›flar›ya
marka–ürün satamad›¤› için yüksek katmade¤ere
®
EKONOM‹ BAKANLI⁄I – TURQUALITY PROGRAMI
Strateji, operasyon, organizasyon ve teknoloji 2023 hedeflerine ulaflabilmesi için üretim
alanlar›nda dan›flmanl›k ile yönetim birimlerine alanlar›n›n tamam›nda sahip olunan katmade-
yönelik e¤itim deste¤i sa¤lanmaktad›r. ¤eri kat’i suretle bugünkünün birkaç kat›na ç›-
2023 Türkiye ‹hracat Stratejisi’nin 500 milyar karmam›z gerekiyor. Bu geliflmeyi de yenili¤e ve
dolar hedefi ba¤lam›nda, öncelikle üretim yap›- de¤iflime aç›k, inovasyonun bir hayat tarz› haline
s›n›n de¤ifltirilerek katmade¤eri yüksek ürünle- geldi¤i gelece¤in Türkiyesi’nde görece¤iz.
rin üretilmesi gere¤i, ikinci aflamada ise de¤iflen Ekonomi Bakanl›¤›’n›n yürüttü¤ü TURQUALITY ®
ve dönüflen üretim yap›s›na paralel olarak mar- Program›, Tasar›m Deste¤i, Design Turkey En-
kal› ve katmade¤eri yüksek ürün ihracat›n›n da- düstriyel Tasar›m Ödülleri ile T‹M ve ‹hracatç›
ha da art›r›lmas› zorunlulu¤u ortaya ç›kmakta- Birlikleri ile yürüttü¤ü Tasar›m Yar›flmalar› ve
d›r. Markal› ve katmade¤eri yüksek ürünlerin ih- Proje Pazarlar› gibi faaliyetlerin yan›s›ra ‹novas-
racat› sözkonusu oldu¤unda, TURQUALITY ® yon Haftas› Etkinlikleri de hem bu fark›ndal›¤›
Program› ihracat›m›z›n markal› ve yüksek kat- art›rmak hem de bu kültürü oluflturmak ad›na
made¤erli bir yap›ya evrilmesinde önemli rol oy- att›¤› önemli ad›mlard›r.
namaktad›r. Ayr›ca, Ekonomi Bakanl›¤›’n›n da paydafl› oldu-
TURQUALITY ® ve MARKA Program› kapsam›n- ¤u proje kapsam›nda ortaokullar›m›zda kurula-
daki firmalar›n 2013 y›l› sonu itibar›yla ihracat bi- cak inovasyon atölyeleri de gelece¤in ihracatç›la-
rim fiyatlar› 3.28 dolard›r. Bir baflka ifadeyle mar- r›n›n yetiflmesinde çok önemli rol oynayacakt›r.
kalaflma deste¤i verilen firmalar›n ortalama ihra- Tüm bu süreçte TURQUALITY ® Program› ihracat-
cat birim fiyat› Türkiye ortalamas›n›n yaklafl›k iki ç›lar›m›z›n önünü açan, küresel ticarette ve mar-
kat›d›r. Burada markalaflman›n yaratt›¤› fark› ve kalaflmada en son trendleri takip etmelerini, yeni
Güçlü Türkiye yolunda verilen emeklerin karfl›l›- bir vizyona sahip olmalar›n› sa¤layan en önemli
¤›n› ald›¤›m›z› aç›kça görebiliyoruz. politik araçlar›m›zdan biri olacakt›r.”
Aral›k 2014 KobiEfor 25