Page 24 - KobiEfor_Aralik_2014
P. 24
KAPAK
YÜZYILLIK MARKALAR
Türkiye'de tarihi 100 y›l› aflan 50-60 marka bulunuyor.
Yüzy›ll›k Markalar Derne¤i, 100 y›l› aflk›n süredir üretimlerine
devam eden, geleneksel ve kültürel geçmiflleriyle zaman› de¤ere
çeviren markalar› ar›yor.
Derne¤in halen mevcut 23 üyesi flunlar:
l Afitap l Bebek Badem Ezmesi l Bomonti l Cemilzade l De-
rifl l Ece Ajandas› l Emgen Optik l Karaköy Güllüo¤lu l Haf›z
Mustafa l Hamamc›o¤lu l ‹lanc›l›k Reklam Ajans› l Koska l Ulu-
da¤ l Konyal› Restaurant l Komili Zeytinya¤› l Koska Helvac›s›
l Altan Manisal› l Pandeli Restaurant l Petek Saraciye l fieker-
cio¤lu lTevfik Ayd›n Saat l Vefa Bozac›s› l Yeni As›r
Bu imaj ve olgular›n tümü markalaflma sürecin- extra fiyat marka de¤erini oluflturan imaj ve üze-
de stratejik bir bütünlüktür. Hangi kanad›n a¤›r bas- rimizdeki etkisinin karfl›l›¤› m›d›r?
t›¤› ise markadan markaya de¤iflecektir. Baz› marka De¤ildir. “Marka de¤eri” dedi¤imiz, somut bir
tan›mlar› kalite, tan›t›m, pazarlama gibi objektif kri- de¤erdir fakat al›fl-verifl esnas›nda ortaya ç›k-
terleri öne ç›kar›rken baz› tan›mlar da marka kim- maz. Dolay›s›yla ürüne ödenmifl bir art› bedel
li¤inin yaratt›¤› subjektif etkilere a¤›rl›k tan›r. de¤ildir. Markan›n bize verdi¤i güvene, gelecek-
Her fleye ra¤men bir özet tan›m yap›lacaksa flu le ilgili taahhütlerine ve sa¤lad›¤› garantilere
olabilir: Marka ‘güven oluflturmak’t›r. Güven bil- ödenen bir bedeldir.
giyi de duyguyu da ürün ve hizmetin objektif
özellikleri kadar subjektif etkilerini de içerir. Ay- Marka ve markalaflma türleri
r›ca güven, marka olgusu ile birey müflteri ara- Marka kavram›n›n zengin türleri vard›r. Bu
s›nda infla edilmifl olan özel, yani paylafl›lmayan marka türleri ifl ve ticaret hukukunda “tescil flek-
ba¤› da aç›klar. Bununla markan›n özel bir kim- li”ne göre ifadesini bulur. Tescile dayanak teflkil
lik oldu¤u da söylenmifl olur. eden resmi s›n›fland›rmaya göre marka türleri
Kal›yor flu soru: “Marka ürün için ödedi¤imiz flunlard›r:
EKONOM‹ BAKANLI⁄I – TURQUALITY ® PROGRAMI
‘Türk Mal›’ imaj›n› yerlefltiriyor
‹hracatç›lar›m›za sa¤lanan en na borçluyuz. Firmalar›m›z küresel
önemli desteklerden biri 2006/4 Sa- ölçekte markalaflma yoluna kendi-
y›l› Tebli¤ ile; "Türk Ürünlerinin lerini adad›kça, küresel ölçekli ra-
Yurtd›fl›nda Markalaflmas› ve Türk kiplerle çetin rekabete girdikçe ye-
Mal› ‹maj›n›n Yerlefltirilmesi ve ni ihtiyaçlar› ortaya ç›kt› ve netice
®
TURQUALITY ’nin Desteklenme- olarak da sadece teflvik edilen fir-
si”dir. ma say›s› artmad›; firmalar›m›za
2004 y›l›nda uygulamaya bafllan- sa¤lanan desteklerin içeri¤i de de-
d›¤›nda pilot sektör olarak tekstil ve ¤iflti ve geliflti. En son tebli¤ de¤i-
konfeksiyon sektörün belirlenmiflti. flikli¤imizi 27.08.2014 tarihinde
Y›llar geçtikçe ihracat›m›zdaki h›zl› gerçeklefltirdik.
art›flla do¤ru orant›l› flekilde TUR- Bugün firmalar›m›za sa¤lanan
QUALITY ® kapsam›na mal ticareti ba¤lam›nda bafll›ca destekler flunlard›r:
yeni sektörler dahil edildi. Bugün tüm sektörleri Patent ve marka tesciline iliflkin harcamalar,
kapsayan bir yap›ya sahip. pazar araflt›rmas› masraflar›, kalite belgelerine
TURQUALITY ® deste¤i hiçbir zaman klasik iliflkin masraflar, ürün tasar›mc›s› giderleri, tan›-
manada statik bir mevzuat olmam›flt›r. TURQUA- t›m, reklam ve pazarlama faaliyetleri, yurtd›fl› bi-
LITY ® her daim kendini yenileyen, gelifltiren ve rimler kira ve dekorasyon giderleri, dan›flmanl›k
içeri¤i günün flartlar›na adapte olan bir mant›kla giderleri.
haz›rland›. Bu dinamizmi de flüphesiz reel sek- Say›lan bu finansal desteklere ek olarak firma-
törle Bakanl›k aras›ndaki sürekli diyalog ortam›- lar›m›za;
24 KobiEfor Aral›k 2014