Page 22 - KobiEfor_Aralik_2014
P. 22

KAPAK




              Yeni durum ve yeni zorunluluklar
              Son 30 y›lda durum de¤iflti, d›fla aç›ld›k. Türki-
            ye’ye yabanc› markalar girdi. Yabanc› markalarla
            rekabete giriflenlerimiz oldu ve bunlar baz› yerli
            markalar yaratmay› baflard›lar. Bilgi ve uzmanl›k
            az da olsa “para eder” hale geldi.
              Yerli markalar›m›z elbette güçlü olamad›lar. Bu
            az say›da markalaflma stratejik planlarla de¤il,
            genellikle kendili¤inden do¤du. Rastlant›lar, flans
            ve hatta taklit markalaflmam›zda etkili oldu.
              2015 y›l›na girerken duruma yeniden bakabiliriz.
            Çünkü, “sürdürülebilir olmak” gibi yaflamsal bir
            kavram do¤du ve geliflti. Yeni teknolojiler ç›kt› ve
            hayat›m›z› kuflatt›. Bilgiye ulaflmak veya bil-          ay›r›rsak, geride kalan genifl alanda do¤-
            gi transferi kolaylaflt›. Yenilikleri kolayca              rular ile yanl›fllar yanyana duruyor. Bu-
            benimser duruma geldik. “Ben herfle-    Süreç, kalite,      rada her kafadan bir ses ç›kmaktad›r.
            yi bilirim” zihniyeti  yavaflta olsa  hizmet, tan›nmak,       ‹nsan zekas› ise do¤ru ile yanl›fl›
            araflt›ran, soran ve  sorgulayan, ya-   duygu, tatmin,        ay›rmak suretiyle kendini ortaya
            rat›c› bir zihniyete b›rak›yor. Ve bü-  sadakat gibi aflamalar›n   koyar.
            tün bunlardan daha önemlisi, tüke-                              Elementer bir ay›klama yaparak
            tici haklar› geliflti, üretimi ve tica-  bütünlü¤üdür.         baz› belirsizlikleri aflmakla ifle
            reti müflteri talepleri  flekillendir-       Marka,             bafllanmal›. Örne¤in; tescilsiz
            meye bafllad›.                         bu aflamalardan         marka olunmaz fakat tescille de
                                                  geçilerek var›lan     marka olunamaz. Çünkü tescil bir
              Do¤ru ile yanl›fl› ay›rmak             bir sonuçtur.      bürokratik “ifllem”dir, ölü bir noktad›r,
              Markalaflma yoluna girmifl firmalar›
                                                                    markalaflma ise “infla edilen”dir, belir-
                                                                 lenmifl bir sonuca do¤ru harekettir, süreçtir.
                  TÜRK‹YE SA⁄LIK MARKASI                    Tescil ay›rdedici bir renk, flekil ve isimdir, marka-
                                                            laflma ise özel bir niyetle girilen yoldur.
                                                              Süreç, kalite, hizmet, tan›nmak, duygu, tatmin,
                                        Türkiye sa¤l›k
                                      sektöründe heye-      sadakat gibi aflamalar›n bütünlü¤üdür. Marka, bu
                                      canland›r›c› he-      aflamalardan geçilerek var›lan bir sonuçtur. Ancak
                                      defler koydu. T›bbi   süreç öyle yaflanmal›d›r ki harcanan fiziki emek ve
                                      teknolojilerle ilaç   de¤erin ötesinde bir baflka de¤er daha ortaya ç›k-
                                      sanayisinde itha-     mal›d›r. Buna “Marka de¤eri” denir.
                                      latç› bir ülke ko-      “Marka de¤eri” müflteri yönünden “ba¤›ml›l›k”,
                                      numunda     olan      iflletme yönünden finansal varl›kt›r. Ürüne  –veya
                                      Türkiye hedefle-      hizmete– yüklenmifltir ama ondan ba¤›ms›z bir
                                      nen projelerle tü-    de¤erdir. Marka olmayan bütün ürünler maliyet +
                                      ketti¤ini üreten ve   kar oran›  ile sat›l›r. Marka olan ürünün fiyat› ise
                                      bunun bir k›sm›n›     maliyet + kar oran› + marka de¤eri biçimini al›r.
            yurtd›fl›na ihraç eden bir ülke olmay› planlad›.  Demek ki fizi¤i ve ifllevi yönünden ayn› olan iki
               Üç y›l içinde Türkiye’de flu enstitüler kurul-  üründen ‘MARKA’ olan›, fiziki de¤erinden birkaç
            mufl olacak:                                     kat daha fazla kazanç sa¤lar.
               l Kronik Hastal›klar                           ‘Marka’n›n kanatlar›
               l Bio Teknoloji
               l  Geleneksel ve Tamamlay›c› T›p ve Anne,      Literatüre bak›n; “Marka flöyle  olunur” diyen
            Çocuk ve Ergen Sa¤l›¤›.                         anlams›z menk›belerden geçilmez. Oysa her mar-
               15 flehir hastanesi projesi hayata geçirilecek;  kan›n oluflum hikayesi kendinedir.
            inflaatlar›na baflland›. fiehir hastanelerinin ya-   Markalaflma süreci “tek”tir ama iki kanattan
            tak kapasitesi 24 bin olacak. Ortalama 30 ay    ilerler. Kanatlardan biri objektif oland›r; ilk olmak,
            sonra hastaneler hizmet vermeye bafllayacak.     yeni olmak, kaliteli olmak, uygun maliyetli olmak,
               Türkiye, 2023 y›l›nda kendi ilac› olan, tekno-  çok fonksiyonlu olmak, ihtiyac› karfl›lamak gibi el-
            lojik geliflmelere öncülük eden 10 güçlü ülke    le tutulabilen ‘olgu’lardan oluflur. Sürecin di¤er
            aras›nda yeralacak.                             kanad› ise ‘subjektif’ oland›r; kifliselli¤i, psikolojik-
               Türkiye Sa¤l›k Bilimleri Üniversitesi ‹stan-  moral unsurlar›, duygusal, moda, estetik, tatmin,
            bul’da kurulacak.                               kültürel yak›nl›k, al›flkanl›k, tarihi veya etnik ba¤-
                                                            lar vb. duyum ve imajlar› bar›nd›r›r.

           22 KobiEfor Aral›k 2014
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27