Page 21 - KobiEfor_Aralik_2014
P. 21
TÜRK‹YE ‹HRACATÇILAR MECL‹S‹
T ürkiye 2023 y›l›nda ‘Orta Gelir’den ç›k›p MEHMET BÜYÜKEKfi‹
‘Üst Gelir Grubu’ ülkeler s›n›f›na geç-
meyi umuyor. Burada kalamay›z; h›zlan-
mal›y›z. Bunun için önümüzdeki on y›l›
T‹M Baflkan›
de¤iflim-dönüflüm-reform yo¤un bir sü-
reç olarak planl›yor. Hedefini de en az
10 küresel marka yaratmak ve dünyan›n Türkiye'nin 'küresel
en büyük ilk 10 ekonomisinden biri olmak fleklinde yolculu¤u' bafll›yor
tan›ml›yor.
On küresel markaya sahip olunmadan ilk 10 bü- T‹M olarak 2023 ihracat
yük ekonomiden biri olmak mümkün görünmedi- stratejisini firma düzeyine in-
¤ine göre, “Markalaflma” kavram› önümüzdeki 10 dirmek hedefiyle geçen y›l
y›l›n temel konular›ndan biri olacak demektir? Ko- “T‹M Akademi 2023” projesini
biEfor bu nedenle kapak dosyas›n› “Markalaflma” hayata geçirdik. Bu do¤rultuda
konusuna ay›rmay› gerekli görüyor. 26 farkl› sektörden ihracata
Dünyada y›ll›k “markalaflma” baflvurular›n›n katk› sa¤layan firmalar›m›za
yüzde 4’ü Türkiye’den yap›l›yor. Türkiye dünyada yönelik stratejik oyun plan›
15., Avrupa’da 3. s›rada. Baflvurular›n ço¤u “tes- oluflturduk. Çal›flmalar›m›z› il
cil” olarak kalsa bile, aradan s›yr›l›p markalaflma düzeyine yayd›k.
yoluna girenleri de var. Ama henüz küresel bir Yeni firmalar› ihracata yön-
markam›z yok. lendirmek, mevcut firmalar›n
da ihracat hacimlerini yükselt-
Küresel markam›z niçin yok? melerini istiyoruz. 2023 y›l›ndaki 500 milyar do-
Türkiye’nin küresel marka yara- lar ihracat hedefimizi flirketlerimiz gerçekleflti-
tamamas›, endüstriyel, ticari, recek. T‹M olarak yüksek katmade¤erli ihracat
kültürel, toplumsal nedenlere art›fl›n›n 4 ana bileflenine büyük önem veriyo-
dayan›r. Bunlar afl›lacak ki mar- ruz. Bu bileflenler: Ar-Ge, inovasyon, tasar›m ve
ka yaratabilelim. markalaflma. Düzenledi¤imiz Türkiye ‹novasyon
fiöyle bir özetleme yeterli Haftas› etkinliklerine geçen y›l tam 27 bin kifli
olacakt›r: kat›ld›. Etkinliklerimizi Anadolu’ya yayd›k. Tür-
1- Türkiye 2000 y›l›na kadar kiye’deki ifl dünyas› ve inovasyon aras›nda bir
rekabetten uzak bir ekonomi köprü oluflturmak için InovaCLUB’› kurduk. Av-
yaflad›. Kaliteli üretimi zorlayan rupa’n›n 17 farkl› ülkesinde uygulanan IMP3RO-
d›fl nedenlere temas etmedi. Kendi iç pazar›n› VE program›n›n Türkiye’ye uyarlamas› olan ‹no-
gümrük duvar›yla koruyan kapal› bir ekonomide vaL‹G projemiz devam ediyor.
kald›. Düflük refah düzeyi talepkar bir müflteri kit- ‘2023 Ulusal ‹novasyon Stratejisi’ çal›flmala-
lesi yaratamad›. Sömürgeci bir ülke olmay›fl› Tür- r›na bafllad›k. Bu projenin ç›kt›lar› 2023 ‹hracat
kiye’de sermaye birikimini geciktirdi, c›l›z b›rakt›. Stratejisi’nde kritik aksiyon maddeleri aras›nda
2- Markalaflmay› düflündürtmeyen düflünce ya- yeralacak. Türkiye markas› çal›flmas›n› da ta-
p›m›zdan ve al›flkanl›klar›m›zdan da sözedilmeli. mamlad›k.
Günübirlik ihtiyaçlara ancak yetiflen bir ekonomi Türkiye’nin küresel boyutta tan›t›m› için yep-
bize yetti. Yat›r›mdan günlük, en çok ayl›k geri dö- yeni bir yolculu¤un bafllang›c›nday›z.
nüflüm bekledik. Bu nedenle karar al›c›lar, uzun
vadeli ve stratejik düflünmediler.
3- Belli bir alana yo¤unlaflamad›k. Kapasiteyi
aflan vaadlerde bulunduk, yapamad›k. Farkl› ve
anlaml› olan› ödüllendirmek akl›m›za bile gelme-
di. Özü ile sözü örtüfltüren dürüstlük pazar›m›zda
kazanç sa¤lamad›. Tutars›zl›k her faaliyetimize
damgas›n› vurdu.
4- Türkiye’de bilgi hiç bir zaman para etmedi.
Bilgisizlik kariyer yapmay› engellemedi. Hatta
bilgi, statükoyu bozan bir faktör olarak görüldü.
Yenilikten tedirgin olundu. Göz karar›yla ölçme
gelene¤imizi y›kamad›k.
5- Bütün bu olumsuzluklar e¤itim ile afl›labilir-
di. E¤itimden kaçt›k. Dünyadaki geliflmelere ilgi-
siz, seyirci kald›k.
‹flte bu nedenlerle Türkiye’den marka ç›kmad›.
Aral›k 2014 KobiEfor 21