Page 40 - KobiEfor_Eylul_2013
P. 40

HABER




           loji tabanl› bir üretim projesi olmas› dolay›s›yla,
           yerli elektrikli araçlar›n kamu al›mlar›nda da yer al-
           mas› için teflvik çal›flmalar›n› etkinlefltirece¤iz.”

              Yerli olacak Türk mühendisler çal›flacak
              Elektrikli arac›n ilk portotipinin 4 y›l içinde yap›l-
           mas› planlan›yor. TÜB‹TAK'›n yay›nlad›¤› ça¤r› kap-
           sam›nda EA’y› üretecek firmalar›n tamam› yerli fir-
           malardan olufluyor. Dolay›s›yla, EA’lar Ar-Ge süreci
           sonucunda yerli kurulufllar taraf›ndan üretilecek. Ni-
           hat Ergün, EA’y› üretmeye talip üretici kurulufllarla
           sürekli diyalog halinde olduklar›n› söylüyor: “fiunu
           görüyoruz ki, kamuoyunda bu konuda büyük bir he-  büyük bir a¤›rl›¤› oldu¤unu görebiliyoruz. Bizim ülke
           yecan var ve bu da do¤al olarak bu ifle istekli olan-  olarak ulafl›ma ay›rd›¤›m›z bu ciddi kayna¤› azaltma-
           lara yans›yor. Giriflimcilerimizin ço¤u bu ifli milli bir  m›z için de yeni nesil teknolojilere ayr› bir önem ver-
           görev olarak görüyor ve bu projeye ilgilerini de aç›k-  memiz gerekiyor.”
           ça belirtiyorlar.”
              Proje kapsam›nda Ar-Ge ve üretim sürecinde baz›  Elektrikli araçta en yüksek ÖTV oran›
           konularda yurt d›fl› firmalardan dan›flmanl›k al›nabi-  yüzde 15 ile s›n›rl› olacak
           lecek. Ancak Ar-Ge ve üretim genel anlamda yerli   Otomotiv Sektörü Stratejimizde de yeni nesil
           olarak yap›lacak.                                araçlar›n hem üretiminin hem de tüketiminin teflvi-
                                                            kiyle ilgili önemli eylemler bulunuyor. Bu eylemler-
              EA Türkiye’ye büyük katk›                     den birisi düflük CO2 emisyonu olan çevre dostu
              sa¤layacak                                        araçlar›n kullan›m›n› teflvik eden bir vergilen-
              Bugün dünya otomotiv sektörü, ciddi                   dirme sistemi için çal›flmalar yapmak. Bi-
           bir de¤iflim ve dönüflümün efli¤inde.         Bugün           lim, Sanayi ve Teknoloji Bakanl›¤› bu
           Fosil yak›tlar›n tükenme riski, mali-  dünya otomotiv        konuda önemli bir ad›m atarak motor-
           yetlerindeki istikrars›z art›fllar ve  sektörü, ciddi bir de¤iflim  lu araçlarda en az yüzde 40 olan
           çevreye verdi¤i zararlar, üreticileri  ve dönüflümün efli¤inde.  ÖTV’yi, baz› elektrikli araçlarda yüz-
           ve tüketicileri yeni aray›fllara iti-                           de 3’e kadar indiriyor. Elektrikli
           yor. Önümüzdeki 10 y›l içinde Av-  Fosil yak›tlar›n tükenme riski,  araçlarda en yüksek ÖTV oran› yüz-
           rupa’da kullan›lan her 5 araçtan 1  maliyetlerindeki istikrars›z   de 15 ile s›n›rl›. Bakan Nihat Ergün,
           tanesinin elektrikli olmas› bekleni-  art›fllar ve çevreye verdi¤i   bu aç›dan bak›ld›¤›nda elektrikli
           yor. Elektrikli araçlar, ilk sat›n al-  zararlar, üreticileri ve  araç teknolojilerini üretim ve tüke-
           ma maliyeti aç›s›ndan ekonomik ol-     tüketicileri yeni      tim anlam›nda en çok destekleyen
           mamakla beraber kullan›m maliyetle-                          ülkelerden birinin Türkiye oldu¤unun
           ri aç›s›ndan çok ekonomik. fiu anda;   aray›fllara itiyor.   alt›n› çiziyor: “Otomotiv sektöründe
           flarj istasyonu, flarj süresi, menzil, h›z ve             2023 y›l› için ortaya koydu¤umuz y›ll›k 50
           performansla ilgili sorunlar var. Bugün genellik-   milyar dolar ihracat hedefine ulafl›lmas› için ken-
           le lityum-iyon teknolojisi ile batarya üretilirken, bu  dimize özgü tasar›m ve yeniliklerle katma de¤eri ar-
           alanda kurflun-asit bataryalar›n gelifltirilmesi için bir-  t›rmam›z gerekiyor. Montaj›n› yaparak ihraç etti¤imiz
           çok firma taraf›ndan yo¤un çal›flmalar yap›l›yor. Yine  bir araçtan 1 kazan›yorsak, bize ait bir tasar›mla ih-
           bataryalar›n toplanmas› ve geri dönüflümü hususun-  raç etti¤imiz araçtan daha çok kazanaca¤›z. Bu sü-
           da çal›flmalar yapmak gerekiyor. Nihat Ergün, Türki-  reçte, dikkatle takip etmemiz ve baflarmam›z gere-
           ye otomotiv sektörünün, yeni nesil teknolojiler ve  ken iki konu var: Birincisi yerli bir marka olufltur-
           çevre dostu ürünler konusunda ciddi ad›mlar ataca-  mak, ikincisi yeni nesil teknolojilerde yat›r›m ve üre-
           ¤›na inand›¤›n› söylüyor: “Biz içten yanmal› motor  tim adresine dönüflmek.”
           teknolojisine geç bafllad›k, yar›fl› hep geriden takip  Bakan Ergün, son y›llarda Türkiye’de otomobil sa-
           ettik ve ön s›radakileri zorlayacak bir hamle yapa-  t›fllar›nda büyük art›fllar yafland›¤›n› ancak henüz,
           mad›k. Ancak flimdi yeni teknolojiler konusunda, he-  1000 kifliye düflen araç ortalamalar›nda, geliflmifl ül-
           men hemen bütün dünya, yar›fla tekrar ve ayn› yer-  kelerin oldukça gerisinde oldu¤umuzu hat›rlat›yor.
           den bafll›yor. Bu yeni yar›fla iyi bafllamam›z ve ön s›-  Ergün, bu talebin Türkiye’de üretilen özellikle yerli
           ralarda yer almam›z mümkündür ve gereklidir.”    marka olarak üretilen ve piyasaya arz edilen araçlar-
              Elektrikli araçlar›n iç pazar aç›s›ndan kritik bir ya-  la karfl›lanmas›na büyük önem verdiklerini paylafl›-
           n› bulundu¤unu dile getiren Ergün, flu bilgileri veri-  yor. Ergün, “Ancak iç pazar›m›z›, kendimize özgü bir
           yor: “Ülkemizde tafl›mac›l›k büyük oranda karayolu  marka oluflturmak için de¤erlendirmemiz daha do¤-
           ile sa¤lan›yor ve kullan›lan motorlu araç yak›tlar›n›n  ru olacakt›r. Üstelik Türkiye’nin bulundu¤u co¤rafya
           neredeyse tamam›nda d›fla ba¤›ml›y›z. Zaten cari  itibar›yla, ihracat noktas›nda da önemli avantajlar›
           a盤›m›z› inceledi¤imizde de petrol ve do¤algaz›n  vard›r” diye konufluyor.

           38 KobiEfor Eylül 2013
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45