Page 40 - KobiEfor_Eylul_2013
P. 40
HABER
loji tabanl› bir üretim projesi olmas› dolay›s›yla,
yerli elektrikli araçlar›n kamu al›mlar›nda da yer al-
mas› için teflvik çal›flmalar›n› etkinlefltirece¤iz.”
Yerli olacak Türk mühendisler çal›flacak
Elektrikli arac›n ilk portotipinin 4 y›l içinde yap›l-
mas› planlan›yor. TÜB‹TAK'›n yay›nlad›¤› ça¤r› kap-
sam›nda EA’y› üretecek firmalar›n tamam› yerli fir-
malardan olufluyor. Dolay›s›yla, EA’lar Ar-Ge süreci
sonucunda yerli kurulufllar taraf›ndan üretilecek. Ni-
hat Ergün, EA’y› üretmeye talip üretici kurulufllarla
sürekli diyalog halinde olduklar›n› söylüyor: “fiunu
görüyoruz ki, kamuoyunda bu konuda büyük bir he- büyük bir a¤›rl›¤› oldu¤unu görebiliyoruz. Bizim ülke
yecan var ve bu da do¤al olarak bu ifle istekli olan- olarak ulafl›ma ay›rd›¤›m›z bu ciddi kayna¤› azaltma-
lara yans›yor. Giriflimcilerimizin ço¤u bu ifli milli bir m›z için de yeni nesil teknolojilere ayr› bir önem ver-
görev olarak görüyor ve bu projeye ilgilerini de aç›k- memiz gerekiyor.”
ça belirtiyorlar.”
Proje kapsam›nda Ar-Ge ve üretim sürecinde baz› Elektrikli araçta en yüksek ÖTV oran›
konularda yurt d›fl› firmalardan dan›flmanl›k al›nabi- yüzde 15 ile s›n›rl› olacak
lecek. Ancak Ar-Ge ve üretim genel anlamda yerli Otomotiv Sektörü Stratejimizde de yeni nesil
olarak yap›lacak. araçlar›n hem üretiminin hem de tüketiminin teflvi-
kiyle ilgili önemli eylemler bulunuyor. Bu eylemler-
EA Türkiye’ye büyük katk› den birisi düflük CO2 emisyonu olan çevre dostu
sa¤layacak araçlar›n kullan›m›n› teflvik eden bir vergilen-
Bugün dünya otomotiv sektörü, ciddi dirme sistemi için çal›flmalar yapmak. Bi-
bir de¤iflim ve dönüflümün efli¤inde. Bugün lim, Sanayi ve Teknoloji Bakanl›¤› bu
Fosil yak›tlar›n tükenme riski, mali- dünya otomotiv konuda önemli bir ad›m atarak motor-
yetlerindeki istikrars›z art›fllar ve sektörü, ciddi bir de¤iflim lu araçlarda en az yüzde 40 olan
çevreye verdi¤i zararlar, üreticileri ve dönüflümün efli¤inde. ÖTV’yi, baz› elektrikli araçlarda yüz-
ve tüketicileri yeni aray›fllara iti- de 3’e kadar indiriyor. Elektrikli
yor. Önümüzdeki 10 y›l içinde Av- Fosil yak›tlar›n tükenme riski, araçlarda en yüksek ÖTV oran› yüz-
rupa’da kullan›lan her 5 araçtan 1 maliyetlerindeki istikrars›z de 15 ile s›n›rl›. Bakan Nihat Ergün,
tanesinin elektrikli olmas› bekleni- art›fllar ve çevreye verdi¤i bu aç›dan bak›ld›¤›nda elektrikli
yor. Elektrikli araçlar, ilk sat›n al- zararlar, üreticileri ve araç teknolojilerini üretim ve tüke-
ma maliyeti aç›s›ndan ekonomik ol- tüketicileri yeni tim anlam›nda en çok destekleyen
mamakla beraber kullan›m maliyetle- ülkelerden birinin Türkiye oldu¤unun
ri aç›s›ndan çok ekonomik. fiu anda; aray›fllara itiyor. alt›n› çiziyor: “Otomotiv sektöründe
flarj istasyonu, flarj süresi, menzil, h›z ve 2023 y›l› için ortaya koydu¤umuz y›ll›k 50
performansla ilgili sorunlar var. Bugün genellik- milyar dolar ihracat hedefine ulafl›lmas› için ken-
le lityum-iyon teknolojisi ile batarya üretilirken, bu dimize özgü tasar›m ve yeniliklerle katma de¤eri ar-
alanda kurflun-asit bataryalar›n gelifltirilmesi için bir- t›rmam›z gerekiyor. Montaj›n› yaparak ihraç etti¤imiz
çok firma taraf›ndan yo¤un çal›flmalar yap›l›yor. Yine bir araçtan 1 kazan›yorsak, bize ait bir tasar›mla ih-
bataryalar›n toplanmas› ve geri dönüflümü hususun- raç etti¤imiz araçtan daha çok kazanaca¤›z. Bu sü-
da çal›flmalar yapmak gerekiyor. Nihat Ergün, Türki- reçte, dikkatle takip etmemiz ve baflarmam›z gere-
ye otomotiv sektörünün, yeni nesil teknolojiler ve ken iki konu var: Birincisi yerli bir marka olufltur-
çevre dostu ürünler konusunda ciddi ad›mlar ataca- mak, ikincisi yeni nesil teknolojilerde yat›r›m ve üre-
¤›na inand›¤›n› söylüyor: “Biz içten yanmal› motor tim adresine dönüflmek.”
teknolojisine geç bafllad›k, yar›fl› hep geriden takip Bakan Ergün, son y›llarda Türkiye’de otomobil sa-
ettik ve ön s›radakileri zorlayacak bir hamle yapa- t›fllar›nda büyük art›fllar yafland›¤›n› ancak henüz,
mad›k. Ancak flimdi yeni teknolojiler konusunda, he- 1000 kifliye düflen araç ortalamalar›nda, geliflmifl ül-
men hemen bütün dünya, yar›fla tekrar ve ayn› yer- kelerin oldukça gerisinde oldu¤umuzu hat›rlat›yor.
den bafll›yor. Bu yeni yar›fla iyi bafllamam›z ve ön s›- Ergün, bu talebin Türkiye’de üretilen özellikle yerli
ralarda yer almam›z mümkündür ve gereklidir.” marka olarak üretilen ve piyasaya arz edilen araçlar-
Elektrikli araçlar›n iç pazar aç›s›ndan kritik bir ya- la karfl›lanmas›na büyük önem verdiklerini paylafl›-
n› bulundu¤unu dile getiren Ergün, flu bilgileri veri- yor. Ergün, “Ancak iç pazar›m›z›, kendimize özgü bir
yor: “Ülkemizde tafl›mac›l›k büyük oranda karayolu marka oluflturmak için de¤erlendirmemiz daha do¤-
ile sa¤lan›yor ve kullan›lan motorlu araç yak›tlar›n›n ru olacakt›r. Üstelik Türkiye’nin bulundu¤u co¤rafya
neredeyse tamam›nda d›fla ba¤›ml›y›z. Zaten cari itibar›yla, ihracat noktas›nda da önemli avantajlar›
a盤›m›z› inceledi¤imizde de petrol ve do¤algaz›n vard›r” diye konufluyor.
38 KobiEfor Eylül 2013