Page 39 - KobiEfor_Eylul_2013
P. 39
‹kinci aflamada konsorsiyumlar, ayr›nt›l› projeleri- Ergün, Türkiye’nin art›lar›n› flöyle anlat›yor: “Otomo-
ni Aral›k 2013’e kadar TÜB‹TAK’a sunacak. Son de- tivde ana ve yan sanayideki potansiyelimiz, genç,
¤erlendirmede yüzde 100 Ar-Ge deste¤i alacak pro- dinamik ve büyük nüfusumuz, kifli bafl›na düflen mil-
jeler belirlenecek. Desteklenecek projeler en fazla 4 li gelirdeki art›fl ve buna ba¤l› olarak vatandafllar›-
y›l içinde tamamlanacak ve bu süre sonunda proto- m›z›n al›m gücünün yükselmesi, ÖTV ba¤lam›ndaki
tip araçlar haz›r hale getirilecek. Bakan Ergün, “Da- vergisel teflvikler ve en önemlisi de Hükümetimizin
ha sonra üretici kurulufllar taraf›ndan seri üretime bu konudaki kararl›l›¤›, elektrikli araç üretimi aç›s›n-
geçilece¤ini ve üretilecek araçlar›n kritik ve yeni tek- dan en büyük art›lar›m›z olarak say›labilir.”
nolojilere sahip, dünya ile rekabet edebilecek fiyat
ve kaliteye sahip olaca¤›n›” söyledi. Ergün, TÜB‹- Bakanl›k yerli üretimin arkas›nda
TAK’›n sahip oldu¤u fikri haklar›n›, arac›n Türkiye’de Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanl›¤›, yerli üreti-
üretilmesi ve 5 y›l süreyle üretim ve sat›fl garantisi min/ürünlerin desteklenmesi amac›yla çal›flmalar ya-
verilmesi durumunda üretici kurulufla devredece¤ini p›yor. Projelerin hayata geçmesi noktas›nda yürüt-
aktard›. Ergün, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanl›¤› tükleri çal›flmalar›n önemli oldu¤unu aktaran Ergün,
olarak üretilecek araç segmentine ba¤l› olarak 5 y›l örne¤in; ifl makineleri üreticileri ile Belediyeleri ve il-
boyunca toplam 200 araç al›m› yapacaklar›n›, ayr›ca gili taraflar›, asansör üreticileri ile TOK‹ ve ilgili ta-
yerli elektrikli araçlar›n kamu al›mlar›nda da yer al- raflar›, ilaç ve t›bbi cihaz üreticileri ile SGK ve ilgili
mas› için teflvik çal›flmalar›n›n etkinlefltirilece¤ini taraflar› bir araya getiren çok önemli toplant›lar yap-
kaydetti. t›klar›n› aktar›yor. Ergün, yine savunma sanayi ala-
n›nda uygulad›klar› offset uygulamalar›n› di¤er alan-
Elektrikli araç üretiminde Türkiye’nin lara da yayg›nlaflt›rmak için çal›flmalar yürüttüklerini
art›lar› var paylafl›yor: “Buradan hareketle flunu rahatl›kla
Nihat Ergün, Türkiye’nin elektrikli araç söyleyebilirim ki, yapm›fl oldu¤umuz bu tür-
üretiminde daha baflar›l› olaca¤›na ina- Özellikle lü yerli üretimi destekleyici faaliyetleri
n›yor. Otomotiv sektöründe, uluslara- doymufl pazarlarda, Elektrikli Araç’lar (EA) için de yapabili-
ras› boyutta çok ciddi bir rekabet riz ve yapmay› planl›yoruz. Yani ka-
yafland›¤›n› aktaran Ergün, “Geç- sat›fllar› müflteri munun yüksek al›m gücünü EA’lar
miflte a¤›rl›kl› olarak fiyat rekabeti tercihlerinin belirledi¤inin gibi teknoloji tabanl› üretimlerin
söz konusu iken, günümüzde fi- alt›n› çizen Ergün, bunun art›r›lmas› için de kullanmam›z ge-
yatla beraber kalite, ürün çeflitlili- sonucunda ürün gelifltirme, rekiyor”
¤i, çevre duyarl›l›¤›, araç hafifli¤i, marka ve model yaratabilme EA konusunda yerli üretimi
kent hayat›na uyum ve emniyet gi- gibi unsurlar›n önplana destekleyici faaliyetlerinde kararl›
bi unsurlar rekabet aç›s›ndan önem olduklar›n›n alt›n› çizen Ergün, Ka-
kazand›” diye konufltu. ç›kt›¤›na dikkat mu ‹hale Kurumu mevzuat›ndaki
Özellikle doymufl pazarlarda, sat›fl- çekiyor. yerli üretim lehine yap›lm›fl düzenle-
lar› müflteri tercihlerinin belirledi¤inin al- melerin uygulanmas› için gerekli fark›n-
t›n› çizen Ergün, bunun sonucunda ürün ge- dal›k çal›flmalar›n› sürdürdüklerini paylafl›-
lifltirme, marka ve model yaratabilme gibi unsurlar›n yor. Ergün, flu bilgileri veriyor: “Bununla birlikte
ön plana ç›kt›¤›na dikkat çekiyor. Otomotiv sektö- Bakanl›k olarak Ar-Ge’si Türkiye
ründe Ar-Ge harcamalar›n› art›rmak ve bu harcama- de tamamlanm›fl olan proje-
lar› çevre normlar›na uyum, alternatif yak›t kullan›- lerin ulusal ve uluslararas›
m›, yak›t tasarrufu, güvenlik ve hafiflik gibi alanlara tan›t›m, pazarlama ve fu-
ay›rmak gerekti¤ini dile getiren Ergün, bu aç›dan ba- ar kat›l›mlar› için 75 bin
k›ld›¤›nda Türkiye otomotiv sektörünün Ar-Ge harca- liraya kadar deste¤i, ya-
malar›nda önemli bir art›fl yaflad›¤›n› aç›kl›yor: “2011 k›n zaman önce uygula-
y›l›nda sektörün Ar-Ge harcamas›n›n 654 milyon maya koyduk ve bu ko-
TL’ye ulaflmas›, umut verici bir geliflmedir. Sektörün nuda müracaatlar› alma-
Ar-Ge harcamalar›ndaki art›flta, Bakanl›¤›m›zdan Ar- ya da bafllad›k. Ayr›ca,
Ge merkezi belgesi almalar›n›n ve TÜB‹TAK destek- daha önce de bahsetti¤im
lerinden yararlanmalar›n›n da önemli rolü olmufltur. gibi EA üretimi, kamu aç›-
Otomotiv sektöründe 50 y›ldan fazla birikime sahip s›ndan bir odak ve tekno-
Türkiye’nin fosil yak›tl› araçlarda geç kalmas›yla tam
olarak elde edemedi¤i baflar›y›, elektrikli
araç üretiminde yakalayabilece¤ine inan›-
yoruz.”
Bakan Ergün, bu alanda sektörün
henüz yolun bafl›nda oldu¤unu ve
Türkiye’nin de büyük bir birikime sa-
hip oldu¤unu hat›rlat›yor. Nihat
Eylül 2013 KobiEfor 37