Page 25 - KobiEfor_Agustos_2013
P. 25
‘Sosyal Medya’ nedir ? l Google, günlük arama: 1 milyar
En genel tan›m olarak; Yüksek eriflilebilir ve öl- l Facebook, kullan›c› say›s›: 845 milyon
çeklenenebilir iletiflim araçlar› ve platformlar üzerin- l Facebook, Türk kullan›c›: 30 milyon
den oluflturulan sosyal etkileflim ve paylafl›m or- l Facebook’a entegre web site: 2.5 milyon
tamlar›na “Sosyal Medya” deniyor. l Facebook’a günde gelen uygulama: 20 milyon
Tan›m› biraz daha güncellefltirerek açarsak flu l Facebook’a ayl›k giren harici link: 250 milyon
oluyor: “‹nsanlar›n fikirlerini, görüfllerini, deneyim- l Linkedin, Türk kullan›c›: 1.2 milyon
lerini, perspektiflerini paylaflmak ve birbirleriyle l Twitter, günlük paylafl›m: 140 milyon
iletiflim halinde bulunmak için kulland›klar› online l Twitter, günlük yeni hesap: 460 bin
platformlar.” l Instagram, (günlük) foto¤raf: 5 milyon
Ancak flu iki popüler somut örnek tan›m› aç›k ha- l Youtube, günlük izlenme: 4 milyar
le getiriyor: facebook ve twitter. ‹kisi de global öl-
çekte yayg›n bir flekilde milyarlarca insan taraf›ndan ‘Sosyal Medya’n›n
kullan›l›yor. Bu iki sos- ekonomisi
yal paylafl›m sitesinin Sosyal medya, ‘gelece¤in
klasik medyaya göre ekonomisi’ni yarat›yor. Her an
inan›lmaz etkin bir ileti- her yerde bilgiye eriflime izin
flim mecras› olduklar› ar- vermesi sayesinde, ayn› anda
t›k hiç kimse taraf›ndan birden fazla yerde olmaya im-
tart›fl›lm›yor. kan tan›yan internet teknolojisi-
Türkiye facebook ve nin en büyük meyvesi olan sos-
twitter gibi sosyal a¤lar›n yal medya, üretimden pazarlamaya
da çok etkin kullan›ld›¤› bir kadar pek çok alanda flirketlere fay-
ülke durumuna gelmifltir. da sa¤l›yor.
Facebook, Google'›n ard›n- Firmalar›n tüketicilere sosyal
dan Türkiye'de en çok ziya- teknolojiler üzerinden ulaflarak
ret edilen ikinci sitedir. Tür- ürünlerini talepler do¤rultusunda
kiye, 2012 Eylül ay› itibar›yla gelifltirip, pazarlama ve müflteri
neredeyse ülke nüfusunun servislerini de buradan yürütmesi
yar›s›na denk gelen 31 flirketleri de oyunun içine çekti.
milyon profil ile Facebo- fiirketlerin sanal da olsa tü-
ok kullan›c› say›s› aç›s›n- keticiye dokundu¤u sosyal
dan dünyada yedinci ülkedir. Ancak bu kullan›c› yo- medya, dünya ekonomisine de yön veriyor. Tüketi-
¤unlu¤unun bir Sosyal Medya ekonomisi yaratt›¤› cilerin, flirketlerin ifl yap›fl
söylenemez. Bu konuda yap›lacak çok ifl vard›r. modellerinde söz sahibi ol-
Halen milyarlarca kiflinin kulland›¤› ve her biri mas›n› sa¤layan sosyal
kendi alan›nda önemli ifllevsel etkilere sahip bulu- medya sayesinde, dünya
nan sosyal medya araçlar›ndan baz›lar› flunlard›r: genelinde flirketler cirola-
l Facebook r›nda y›lda 1.3 trilyon dolar
l Twitter katk› sa¤l›yorlar.
l Bloglar (Web günlükleri) Sosyal teknolojiler flu
l Mikrobloglar anda dört ana sektör üze-
l Sosyal a¤lar rinde etkisini gösteriyor: G›-
l Aç›kkaynak ansiklopediler da, perakende, sanayi üreti-
l Sosyal bookmarking (imleme) siteleri mi ve hizmet. De¤er zinci-
l Sosyal haber imleme siteleri rindeki üretkenli¤i art›ran
l Fotograf paylafl›m siteleri bu teknolojiler, dört sektö-
l Video paylafl›m siteleri re y›lda trilyon dolarl›k de-
l Ses ve müzik paylafl›m siteleri, ¤er kazand›r›yor.
l Anl›k mesajlaflma uygulamalar› fiirketlerin sosyal med-
l Forumlar ya üzerinden tüketicilere
l Sanal oyunlar ulaflmak için sat›n ald›kla-
l Sanal topluluklar r› yaz›l›mlar da her y›l yüz-
de 61 oran›nda büyüyor.
‘Sosyal Medya’n›n fizik hacmi fiirketlerin sadece sosyal
Sosyal Medya’n›n giriflimciye, büyümek isteyen medya yaz›l›mlar› için har-
KOB‹’ye veya herhangi bir iflletmeye ve kifliye sun- cad›¤› paran›n, 2016 y›l›na
du¤u imkan› görebilmek için dünyadaki hacmine gelindi¤inde 6.4 milyar dola-
bakmak yeterli olacakt›r. ra ulaflmas› bekleniyor.
A¤ustos 2013 KobiEfor 25