Page 24 - KobiEfor_Agustos_2013
P. 24

KAPAK



                                                            lilik kayg›lar›n› sebep olarak gösteriyor.
             ‹nternet ekonomisinin                            Türkiye’nin internet ekonomisine yak›ndan baka-
             e-ticaret ile s›n›rl› olmad›¤›n› da            l›m. Toplam “‹nternet Milli Geliri”nin yaklafl›k yüzde
             unutmamak gerekir.
             Temel al›flverifl çevrimd›fl›                     70'ini oluflturan tüketim, Türkiye internet ekonomi-
             olsa da tüketiciler perakende                  sinin en büyük ö¤esidir. Bunlar›n ilki perakende, e-
             ürünleri online olarak                         ticarette yaklafl›k 4.5 milyar TL olan tüketici harca-
             araflt›rarak ‹nternet'ten                       malar›d›r. Bu harcamalar içinde seyahat ve tüketici
             yararlanmaktad›r ve bu                         elektroni¤i en büyük pay› oluflturur.
             flekilde harcanan tutar
             2012 y›l›nda yaklafl›k                            ‹nternet ekonomimizin ikinci k›sm›n› ise 11.4 mil-
             70 milyar TL'yi                                yar tutan internet servis sa¤lay›c›lar› (‹SS) ve inter-
             bulmufltur.                                     net eriflim ayg›tlar› için yap›lan harcamalar oluflturur.
                                                              E-ticaretin eriflim harcamalar›na oran›n›n bu kadar
                                                            gerilerde olmas›, Türkiye'nin internet ekonomisinin
                                                            gelifliminin daha ilk seviyelerinde oldu¤unu gösterir.
                                                              Ancak internet ekonomisinin e-ticaret ile s›n›rl› ol-
                                                            mad›¤›n› da unutmamak gerekir. Temel al›flverifl çev-
                                                            rimd›fl› olsa da tüketiciler perakende ürünleri online
                                                            olarak araflt›rarak ‹nternet'ten yararlanmaktad›r ve
                                                            bu flekilde harcanan tutar 2012 y›l›nda yaklafl›k 70
                                                            milyar TL'yi bulmufltur.
                                                              ‹nternet ekonomisinin bir di¤er girdisi de Türkiye
                                                            reklam sektörünün yüzde 14'ünü teflkil eden dijital
                                                            reklam harcamalar›d›r. Banner'lar, sponsorlu metin
                                                            ba¤lant›lar› ve özel online reklamlar dahil online
                                                            reklam alan› 2012'de yaklafl›k 990 milyon TL ciro el-
                                                            de etmifltir.
              Türkiye internet ekonomisi                            Özel sektör yat›r›mlar› ‹nternet milli gelirine
              Mobil teknoloji ve internet kullan›c›s› olma            7 milyar TL katk› sa¤lamaktad›r. Türki-
           oran›yla birlikte, oluflan internet ekonomi-  “‹nternet       ye'de internet ile ilgili devlet harca-
           sinin düzeyi her zaman bu oranlarla pa-  Milli Geliri”nin yaklafl›k  malar› 1.6 milyar TL'dir.
           ralel gitmez. Türkiye, gitmedi¤inin ör-  yüzde 70'ini oluflturan    Türkiye internet kullan›c›lar›
           ne¤i olan ülkelerdendir. Çünkü eko-                               aras›nda interneti online oyunlar
           nomi yarat›lmas› Mobil teknoloji ve  tüketim, Türkiye internet    için kullananlar›n oran› nispeten
           interneti kullan›m amac›na göre     ekonomisinin en büyük          fazlad›r. 2011'in ikinci çeyre¤in-
           de¤iflmektedir.                 ö¤esidir. Bunlar›n ilki perakende,  de Türkiye'de online oyun oy-
              Bu konuda Türkiye’nin verili du-  e-ticarette yaklafl›k 4.5 milyar TL  nayanlar›n say›s› dünya gene-
           rumuna de¤iflik aç›lardan bakal›m:  olan tüketici harcamalar›d›r.   linde dördüncü s›radad›r. Ayr›ca
              Tüketicilerin internete verdi¤i                                Türkiye, kullan›c›lar› aras›nda in-
           de¤ere ‘tüketici fazlas›’ denilir.  Bu harcamalar içinde seyahat  terneti dizinler ve kaynaklar için
              Tüketici fazlas› Türkiye'de senede  ve tüketici elektroni¤i en   kullananlar›n oran› bak›m›ndan
           kifli bafl›na 600 TL olarak hesaplan›yor.   büyük pay›          tüm BRICI ülkelerinden büyüktür.
           Halbuki Türkiye’nin de üyesi oldu¤u G-20   oluflturur.”        10 veya daha fazla eleman› olan flir-
           ülkelerinde bu miktar›n ortalamas› yaklafl›k                   ketler ile yap›lan bir araflt›rmaya gö-
           2.600 TL'dir. Bu da Türkiye’nin e-tica-                         re firmalar›n yüzde 55'inin web
           rete henüz al›flamad›¤›n›n gösterge-                             sayfas› vard›r. Ancak Türkiye'de
           sidir. Örne¤in nüfusun yüzde 50’ye                              devletin internete kat›l›m›, tüketici
           yak›n› ‹nternet kulland›¤› halde Tür-                           ve iflletmelerden daha geridedir.
           kiye’de perakende sat›fllar›n yüzde                                 Pek çok online perakende da-
           1'inden daha az› internetten yap›l-                             l›nda f›rsatlar vard›r, ancak en bü-
           maktad›r.                                                       yük alanlar; giyim ve elektronik
              Neden? KobiEfor, ilk e-ticaret                               aletlerdir. Türkiye, aktif internet
           portallar›n›n kuruldu¤u 12 y›l önce-                            bankac›l›¤› kullan›c›s› say›s›nda s›-
           sinde, KOB‹’leri biliflim teknolojile-                           rad›fl› bir büyüme kaydetmifl;
           riyle buluflturmadan ve bu ticaret                               2006'da 3 milyon olan rakam
           fleklinin hukuki altyap›s›n› olufltur-                         2011'de 8 milyona ulaflm›flt›r. Ayn›
           madan e-ticaretin geliflmeyece¤ine dikkat çekmifl-  dönemde online olarak yap›lan ifllem pay›n›n yüzde
           ti. Nitekim öyle de oldu, toplum e-ticarete hep me-  10'dan yüzde 25'e ç›kt›¤› tahmin edilmektedir. Çün-
           safeli durdu. Niçini soruldu¤unda, internet kullan›-  kü bankac›l›k sektöründe, online bir ifllemin maliye-
           c›lar›n›n yüzde 27'si güvenli¤i, yüzde 17'si de giz-
                                                            ti flubedeki maliyetin 15'te 1'idir."
            24 KobiEfor A¤ustos 2013
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29