Page 24 - KobiEfor_Agustos_2013
P. 24
KAPAK
lilik kayg›lar›n› sebep olarak gösteriyor.
‹nternet ekonomisinin Türkiye’nin internet ekonomisine yak›ndan baka-
e-ticaret ile s›n›rl› olmad›¤›n› da l›m. Toplam “‹nternet Milli Geliri”nin yaklafl›k yüzde
unutmamak gerekir.
Temel al›flverifl çevrimd›fl› 70'ini oluflturan tüketim, Türkiye internet ekonomi-
olsa da tüketiciler perakende sinin en büyük ö¤esidir. Bunlar›n ilki perakende, e-
ürünleri online olarak ticarette yaklafl›k 4.5 milyar TL olan tüketici harca-
araflt›rarak ‹nternet'ten malar›d›r. Bu harcamalar içinde seyahat ve tüketici
yararlanmaktad›r ve bu elektroni¤i en büyük pay› oluflturur.
flekilde harcanan tutar
2012 y›l›nda yaklafl›k ‹nternet ekonomimizin ikinci k›sm›n› ise 11.4 mil-
70 milyar TL'yi yar tutan internet servis sa¤lay›c›lar› (‹SS) ve inter-
bulmufltur. net eriflim ayg›tlar› için yap›lan harcamalar oluflturur.
E-ticaretin eriflim harcamalar›na oran›n›n bu kadar
gerilerde olmas›, Türkiye'nin internet ekonomisinin
gelifliminin daha ilk seviyelerinde oldu¤unu gösterir.
Ancak internet ekonomisinin e-ticaret ile s›n›rl› ol-
mad›¤›n› da unutmamak gerekir. Temel al›flverifl çev-
rimd›fl› olsa da tüketiciler perakende ürünleri online
olarak araflt›rarak ‹nternet'ten yararlanmaktad›r ve
bu flekilde harcanan tutar 2012 y›l›nda yaklafl›k 70
milyar TL'yi bulmufltur.
‹nternet ekonomisinin bir di¤er girdisi de Türkiye
reklam sektörünün yüzde 14'ünü teflkil eden dijital
reklam harcamalar›d›r. Banner'lar, sponsorlu metin
ba¤lant›lar› ve özel online reklamlar dahil online
reklam alan› 2012'de yaklafl›k 990 milyon TL ciro el-
de etmifltir.
Türkiye internet ekonomisi Özel sektör yat›r›mlar› ‹nternet milli gelirine
Mobil teknoloji ve internet kullan›c›s› olma 7 milyar TL katk› sa¤lamaktad›r. Türki-
oran›yla birlikte, oluflan internet ekonomi- “‹nternet ye'de internet ile ilgili devlet harca-
sinin düzeyi her zaman bu oranlarla pa- Milli Geliri”nin yaklafl›k malar› 1.6 milyar TL'dir.
ralel gitmez. Türkiye, gitmedi¤inin ör- yüzde 70'ini oluflturan Türkiye internet kullan›c›lar›
ne¤i olan ülkelerdendir. Çünkü eko- aras›nda interneti online oyunlar
nomi yarat›lmas› Mobil teknoloji ve tüketim, Türkiye internet için kullananlar›n oran› nispeten
interneti kullan›m amac›na göre ekonomisinin en büyük fazlad›r. 2011'in ikinci çeyre¤in-
de¤iflmektedir. ö¤esidir. Bunlar›n ilki perakende, de Türkiye'de online oyun oy-
Bu konuda Türkiye’nin verili du- e-ticarette yaklafl›k 4.5 milyar TL nayanlar›n say›s› dünya gene-
rumuna de¤iflik aç›lardan bakal›m: olan tüketici harcamalar›d›r. linde dördüncü s›radad›r. Ayr›ca
Tüketicilerin internete verdi¤i Türkiye, kullan›c›lar› aras›nda in-
de¤ere ‘tüketici fazlas›’ denilir. Bu harcamalar içinde seyahat terneti dizinler ve kaynaklar için
Tüketici fazlas› Türkiye'de senede ve tüketici elektroni¤i en kullananlar›n oran› bak›m›ndan
kifli bafl›na 600 TL olarak hesaplan›yor. büyük pay› tüm BRICI ülkelerinden büyüktür.
Halbuki Türkiye’nin de üyesi oldu¤u G-20 oluflturur.” 10 veya daha fazla eleman› olan flir-
ülkelerinde bu miktar›n ortalamas› yaklafl›k ketler ile yap›lan bir araflt›rmaya gö-
2.600 TL'dir. Bu da Türkiye’nin e-tica- re firmalar›n yüzde 55'inin web
rete henüz al›flamad›¤›n›n gösterge- sayfas› vard›r. Ancak Türkiye'de
sidir. Örne¤in nüfusun yüzde 50’ye devletin internete kat›l›m›, tüketici
yak›n› ‹nternet kulland›¤› halde Tür- ve iflletmelerden daha geridedir.
kiye’de perakende sat›fllar›n yüzde Pek çok online perakende da-
1'inden daha az› internetten yap›l- l›nda f›rsatlar vard›r, ancak en bü-
maktad›r. yük alanlar; giyim ve elektronik
Neden? KobiEfor, ilk e-ticaret aletlerdir. Türkiye, aktif internet
portallar›n›n kuruldu¤u 12 y›l önce- bankac›l›¤› kullan›c›s› say›s›nda s›-
sinde, KOB‹’leri biliflim teknolojile- rad›fl› bir büyüme kaydetmifl;
riyle buluflturmadan ve bu ticaret 2006'da 3 milyon olan rakam
fleklinin hukuki altyap›s›n› olufltur- 2011'de 8 milyona ulaflm›flt›r. Ayn›
madan e-ticaretin geliflmeyece¤ine dikkat çekmifl- dönemde online olarak yap›lan ifllem pay›n›n yüzde
ti. Nitekim öyle de oldu, toplum e-ticarete hep me- 10'dan yüzde 25'e ç›kt›¤› tahmin edilmektedir. Çün-
safeli durdu. Niçini soruldu¤unda, internet kullan›- kü bankac›l›k sektöründe, online bir ifllemin maliye-
c›lar›n›n yüzde 27'si güvenli¤i, yüzde 17'si de giz-
ti flubedeki maliyetin 15'te 1'idir."
24 KobiEfor A¤ustos 2013