Page 22 - KobiEfor_Agustos_2013
P. 22
KAPAK
Ak›ll› telefonlar›n adet olarak art›fl›
mobil e-ticareti kolaylaflt›racak,
online perakendecili¤i büyütecek
önemli bir altyap› faktörüdür.
de 81'i internetten yararlan›rken, bu oran kad›nlar
için yüzde 55'tir. ‹nternet kullan›m›nda cinsel uçu-
rumdan daha büyük uçurum, bölgeler aras›ndad›r.
Tüm internet kullan›c›lar›n›n yüzde 50’si konutun-
dan, yüzde 34’ü çal›flma alan›ndan, yüzde 16's› ise
internet kafelerden eriflim yapmaktad›r. Türkiye’nin
internet kullan›c›lar› haftada ortalama 38 saat onli-
ne olmaktad›r.
Türk kullan›c›n›n online oldu¤u haftal›k 38 saat
verisi BRICI ülkeleri (Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin
ve Endonezya) gibi geliflmekte olan ülkelerle afla¤›
yukar› ayn› düzeydedir; ancak Birleflik Krall›k (26 sa-
at), Fransa (24 saat) ve Almanya (20 saat) gibi ge-
Türkiye çok ‘konufluyor’! liflmifl ekonomilerdeki ortalamalardan fazlad›r.
Türkiye biliflim altyap›s›n›n ayaklar›ndan birini yo- AB’de internet kullananlar›n oran› yüzde 71’dir.
¤un kullan›yor. Mobil telefonla kifli bafl› konuflma Art›fl h›z› yavafllam›flt›r. Türkiye'de ise art›fl h›zl›d›r.
süremiz ayl›k 291 dakikaya ulaflt›. Ayr›ca Türkiye’de 2012’de internete eriflimi olan yüzde 47.2 hane ora-
kiflilerin kendi aralar›nda ayda 175 milyar adet k›sa n›na, yüzde 19.7'den kalk›larak son 5 y›lda gelinmifl-
mesajl› iletiflim gerçeklefltirdi¤ini de not edelim. Her tir. Ayn› 5 y›lda Türkiye’de kullan›c› say›s› da 21 mil-
iki konuda da Avrupa birincisiyiz. “‹lletiflimci” bir yondan 36 milyona gelmifltir.
toplum oldu¤umuz çok aç›k.
Bu iki fleyi birden gösterir: Türkiye’nin GSM altya- Dünya internet ekonomisi
p›s› güçlüdür. ‹nsan›m›z mobil teknolojiye sahip ol- ‹nternet ekonomisi geleneksel da¤›t›m kanal› ve
mufltur. Örne¤in Türkiye’de genifl bant internet abo- ma¤azac›l›¤›n teknoloji kullan›larak insanlar›n efor
ne say›s› 20 milyona, mobil abone say›s› 68 milyo- harcamadan eriflebilecekleri noktalara yani internet
na ve nüfusa oran›yla yüzde 89'a yükselmifltir. Kent- ve mobile tafl›nmas›d›r. Ancak dijital ekonomi elbet-
lerde oran yüzde 95’tir. 68 milyon mobil abonenin te sadece e-ticaret de¤ildir. Kurumlara ve bireylere
43.9 milyonu 3G abonesi’dir. sunulan say›sal hizmetler, yaz›l›m-
Ak›ll› telefonlar›n adet olarak art›fl› mobil e-ticare- lar ve bu alanda verilen ser-
ti kolaylaflt›racak, online perakendecili¤i büyüte- vislerin bütününe Dijital
cek önemli bir altyap› faktörüdür. Ekonomi demek do¤ru-
Ayr›ca cep telefonlar›n›n k›rsal alanlarda da dur.
benimsenmesi, flehir ve k›rsal alanlar ara- Dünya genelinde
s›nda dijital uçurumu giderek daraltacakt›r. internet araçlar›n›n
K›rsal bölgelerde yaflayan nüfusun yüzde yaratt›¤› 10 trilyon
28'i masaüstü veya dizüstü bilgisayara dolar olarak ifade
veya her ikisine birden sahipken flehirler- edilen bir ekono-
de bu oran yüzde 72’dir. mik hacim mevcut-
Demek ki teknolojiye sahip olma ve tur. G20 ülkelerinde
kullanma yönünden Türkiye’de ilk merhale ‘internet ekonomisi’
afl›lm›flt›r. 2016 y›l›nda iki kat›-
na ç›kacak. Bu art›fl›n
Türkiye’de internet büyük bölümü mobil ay-
Dijital ekonomi esas olarak internet teknolo- g›tlar ve cep telefonlar›n›n
jisi üzerinde geliflmektedir. Türkiye'de internet eri- daha yayg›n kullan›m›ndan
flim oran› hane baz›nda flehirlerde yüzde 57, k›rsal gelecek.
alanlarda yüzde 26, toplam nüfusa oranla yüzde ABD’de yüzde 5 olan e-ticaret pay›n›n 2016’da
47.2 düzeyindedir. Yafl gruplar›na göre internet kul- yüzde 7.1’e yükselerek 456 milyar dolara ulaflmas›
lan›c›lar›n›n o yafl nüfusuna oran› flöyledir: bekleniyor. Ayn› flekilde 27 AB ülkesinde 2016 itiba-
l 16-24 yafl grubu yüzde 68 r›yla e-ticaretin büyüklü¤ünün 650 milyar dolara
l 35-44 yafl grubu yüzde 43 yükselece¤i tahmin ediliyor. Türkiye’de ise flu anda
l 55-64 yafl grubu yüzde 12 4-5 milyar dolar olan e-ticaret hacminin 2016’da en
Türkiye’de 16-24 yafl grubu içinde erkeklerin yüz- az 9 milyar dolara ç›kmas› öngörülüyor.
22 KobiEfor A¤ustos 2013