Page 21 - KobiEfor_Agustos_2013
P. 21
D ünyam›z dijital geliflme temelli bir dönü- GENÇ SOSYAL MEDYA
TÜRK‹YE’DE
flüm geçiriyor. Bilgi toplumuna do¤ru h›z-
l› bir gidiflat yaflan›yor. Bu dönüflüm yeni
bir ekonomiyi de beraberinde oluflturu-
yor. Buna D‹J‹TAL EKONOM‹ deniyor. “Bi-
liflim ekonomisi” ya da “e-ekonomi” di-
yada geçiriyor. (25 saat hafta içi, 25 saat haf-
yenler de az de¤il. l Gençler, bütün bir hafta 50 saatini sosyal med-
ta sonu) Bu süre 25 adet film izleme ile eflde-
Dijital Ekonomi denildi¤inde bankac›l›ktan, sa¤l›k ¤er.
sektörüne, e¤itimden, online perakende ve sat›fla, l Üniversite ö¤rencilerinin ortalama arkadafl sa-
e-ticaretten müflteri hizmetlerine uzanan devasa bir y›s› 400, lise ö¤rencilerinin ise 439. Facebo-
ekonomiyi anlamak gerekiyor. ok’ta ortalama 415 arkadafllar› var; Yani, bir
Dijital ekonomi derken sanal cüzdanlar, dijital markan›n sadece 2.500 kifli bir araya getirerek
ödeme sistemleri, online reklamc›l›k, parayla sat›lan 1 milyon kifliye ulaflma imkan› var!
dijital servis ve ürünlere kadar çok genifl bir dünya- l Üniversitelilerin yüzde 71’i en çok akflam
dan da bahsetmifl oluruz. 20.00-02:00 aras› Facebook’a giriyor. Liselile-
Özet bir tan›ma rin ise yüzde 67’si 16:00-00.00 aras› Facebo-
gidersek flu denebi- ok’ta daha çok vakit geçiriyor. Dolay›s›yla,
lir: Dijital ekonomi- markalar›n gençleri en h›zl› yakalayabilmeleri
nin tork (döndürme için bu saatlerin dikkate al›nmas› gerekiyor.
kuvveti) ve beygir l Facebook’ta yaklafl›k her iki gençten biri, en az
gücünün sanayi eko- bir markan›n sayfas›n› takip ediyor. Facebo-
nomisininkinden 5 ok’ta marka sayfalar›n›n takip edilme oran›
kat daha fazla oldu- üniversite ö¤rencileri için yüzde 43, lise ö¤ren-
¤u hesaplan›yor. Bu cileri için ise yüzde 49. Be¤enilen/takip edilen
bir büyük devrim de- marka say›s›, ortalama 17. En çok be¤enilen
mektir. Dijital Ekono- sayfalar, haz›r giyim ve telekomünikasyon mar-
mi enformasyon ça- kalar›n›n sayfalar›.
¤›n›n ekonomisidir. Eski ekonomiyi aynen tafl›mak- l Sosyal medyada ç›kan markalar hakk›ndaki
tad›r fakat DNA’s›n› mutasyona u¤ratm›flt›r. Global- olumlu ve olumsuz yorumlar, her iki gençten
leflen, h›zl›laflan, klasik mal ve hizmet üretiminde birini etkiliyor. Olumsuz yorumlardan etkilen-
maliyet unsurlar›n› optimize ederken ekonomik s›- me oran›, olumlu yorumlara göre daha fazla.
n›rlar› azaltan bir yeni ekonomidir. Milyonlarca üre- l Twitter’da üniversite ö¤rencilerinin takip etti¤i
tici ile milyarlarca tüketiciyi ayn› mekanda toplam›fl- ortalama ünlü say›s› 24, lisede ise 22.8.
t›r. Tüketim al›flkanl›klar›n› de¤ifltirmifl, her türlü mal l Twitter’da liselilerin yüzde 43’ü ve üniversiteli-
ve hizmetin tedarik zincirinde yeri vazgeçilmez ve lerin yüzde 39’u en az 1 ünlü sayfas›n› takip
sabit bir aktör durumuna gelmifltir. Teknolojik de- ederken, en az 1 marka sayfas›n› takip etme
¤iflim ve geliflimi, insan hayat›nda do¤umdan ölüme oranlar› s›ras› ile yüzde 18 ve yüzde 9.
kadar her dönemde temel ve vazgeçilemez bir kav- l Haftada ortalama 6 gün Facebook’a, 5 gün
ram haline dönüfltürmüfltür. Twitter’a giriliyor. Gençlerin tamam›na yak›n›
Görülüyor ki; Dijital Ekonomiyi geleneksel ekono- her gün facebook’u ziyaret ediyor. Twitter he-
miden soyutlarsak eksik anlar›z. Bütünsel ekonomi- sab› olanlar ise haftada en
deki yerini görmek için bakarsak bize flu üç ayr› az 4 kere hesaplar›na
alanda gözükecektir: girifl yap›yor ve tweet-
1. Biliflim ürünlerinin (yaz›l›m ve donan›m) leri takip ediyor.
üretim ve pazarlamas›. l Her 10 gençten yaln›z-
2. Biliflimin “a¤›rl›¤› olan madde üretimi ve ca 1’i kendisine ait bir
pazarlanmas›na” yapt›¤› katk›. bloga sahip. Blog sa-
3. “Verimlilik art›fl›”n› h›zland›rmas›. hipleri, haftada ortala-
Dijital ekonominin teknik temelini ‹NTERNET ma 2 kere paylafl›m yap›-
oluflturuyor. ‹nternet üzerinde yükselen Dijital Eko- yor. (Youth Insight
nomi’nin, kimi “etki”, kimi “hizmet”, kimi “zaman” araflt›rmas›)
ve kimi de “ticaret” olan çeflitli bileflenleri ve bo-
yutlar› var.
Kapak dosyam›zda son y›llar›n en gözde iletiflim
mecras› olan Sosyal Medya’n›n ekonomi amaçl› ku-
lan›m biçimlerine bakaca¤›z. Ekonomi için kullan›l-
mas› e-ticareti de h›zland›ran Sosyal Medya’n›n KO-
B‹’lerimiz taraf›ndan kullan›lmas› için gerekli özet ve
ön bilgileri de aktaraca¤›z.
A¤ustos 2013 KobiEfor 21