Page 21 - KobiEfor_Agustos_2013
P. 21

D         ünyam›z dijital geliflme temelli bir dönü-       GENÇ SOSYAL MEDYA
                                                                          TÜRK‹YE’DE
                    flüm geçiriyor. Bilgi toplumuna do¤ru h›z-
                    l› bir gidiflat yaflan›yor. Bu dönüflüm yeni
                    bir ekonomiyi de beraberinde oluflturu-
                    yor. Buna D‹J‹TAL EKONOM‹ deniyor. “Bi-
                    liflim ekonomisi” ya da “e-ekonomi” di-
                                                               yada geçiriyor. (25 saat hafta içi, 25 saat haf-
           yenler de az de¤il.                               l Gençler, bütün bir hafta 50 saatini sosyal med-
                                                               ta sonu) Bu süre 25 adet film izleme ile eflde-
              Dijital Ekonomi denildi¤inde bankac›l›ktan, sa¤l›k  ¤er.
           sektörüne, e¤itimden, online perakende ve sat›fla,  l Üniversite ö¤rencilerinin ortalama arkadafl sa-
           e-ticaretten müflteri hizmetlerine uzanan devasa bir  y›s› 400, lise ö¤rencilerinin ise 439. Facebo-
           ekonomiyi anlamak gerekiyor.                        ok’ta ortalama 415 arkadafllar› var; Yani, bir
              Dijital ekonomi derken sanal cüzdanlar, dijital  markan›n sadece 2.500 kifli bir araya getirerek
           ödeme sistemleri, online reklamc›l›k, parayla sat›lan  1 milyon kifliye ulaflma imkan› var!
           dijital servis ve ürünlere kadar çok genifl bir dünya-  l Üniversitelilerin yüzde 71’i en çok akflam
           dan da bahsetmifl oluruz.                            20.00-02:00 aras› Facebook’a giriyor. Liselile-
                                        Özet bir tan›ma        rin ise yüzde 67’si 16:00-00.00 aras› Facebo-
                                      gidersek flu denebi-      ok’ta daha çok vakit geçiriyor. Dolay›s›yla,
                                      lir: Dijital ekonomi-    markalar›n gençleri en h›zl› yakalayabilmeleri
                                      nin tork (döndürme       için bu saatlerin dikkate al›nmas› gerekiyor.
                                      kuvveti) ve beygir     l Facebook’ta yaklafl›k her iki gençten biri, en az
                                      gücünün sanayi eko-      bir markan›n sayfas›n› takip ediyor. Facebo-
                                      nomisininkinden 5        ok’ta marka sayfalar›n›n takip edilme oran›
                                      kat daha fazla oldu-     üniversite ö¤rencileri için yüzde 43, lise ö¤ren-
                                      ¤u hesaplan›yor. Bu      cileri için ise yüzde 49. Be¤enilen/takip edilen
                                      bir büyük devrim de-     marka say›s›, ortalama 17. En çok be¤enilen
                                      mektir. Dijital Ekono-   sayfalar, haz›r giyim ve telekomünikasyon mar-
                                      mi enformasyon ça-       kalar›n›n sayfalar›.
           ¤›n›n ekonomisidir. Eski ekonomiyi aynen tafl›mak-  l Sosyal medyada ç›kan markalar hakk›ndaki
           tad›r fakat DNA’s›n› mutasyona u¤ratm›flt›r. Global-  olumlu ve olumsuz yorumlar, her iki gençten
           leflen, h›zl›laflan, klasik mal ve hizmet üretiminde  birini etkiliyor. Olumsuz yorumlardan etkilen-
           maliyet unsurlar›n› optimize ederken ekonomik s›-   me oran›, olumlu yorumlara göre daha fazla.
           n›rlar› azaltan bir yeni ekonomidir. Milyonlarca üre-  l Twitter’da üniversite ö¤rencilerinin takip etti¤i
           tici ile milyarlarca tüketiciyi ayn› mekanda toplam›fl-  ortalama ünlü say›s› 24, lisede ise 22.8.
           t›r. Tüketim al›flkanl›klar›n› de¤ifltirmifl, her türlü mal  l Twitter’da liselilerin yüzde 43’ü ve üniversiteli-
           ve hizmetin tedarik zincirinde yeri vazgeçilmez ve  lerin yüzde 39’u en az 1 ünlü sayfas›n› takip
           sabit bir  aktör durumuna gelmifltir. Teknolojik de-  ederken, en az 1 marka sayfas›n› takip etme
           ¤iflim ve geliflimi, insan hayat›nda do¤umdan ölüme   oranlar› s›ras› ile yüzde 18 ve yüzde 9.
           kadar her dönemde temel  ve vazgeçilemez bir kav-  l Haftada ortalama 6 gün Facebook’a, 5 gün
           ram haline dönüfltürmüfltür.                          Twitter’a giriliyor. Gençlerin tamam›na yak›n›
              Görülüyor ki; Dijital Ekonomiyi geleneksel ekono-  her gün facebook’u ziyaret ediyor. Twitter he-
           miden soyutlarsak eksik anlar›z. Bütünsel ekonomi-  sab› olanlar ise haftada en
           deki yerini görmek için bakarsak bize flu üç ayr›    az 4 kere hesaplar›na
           alanda gözükecektir:                                girifl yap›yor ve tweet-
              1. Biliflim ürünlerinin (yaz›l›m ve donan›m)      leri takip ediyor.
                üretim ve pazarlamas›.                       l Her 10 gençten yaln›z-
              2. Biliflimin “a¤›rl›¤› olan madde üretimi ve     ca 1’i kendisine ait bir
                pazarlanmas›na” yapt›¤› katk›.                 bloga sahip. Blog sa-
              3. “Verimlilik art›fl›”n› h›zland›rmas›.          hipleri, haftada ortala-
              Dijital ekonominin teknik temelini ‹NTERNET      ma 2 kere paylafl›m yap›-
           oluflturuyor. ‹nternet üzerinde yükselen Dijital Eko-  yor. (Youth Insight
           nomi’nin, kimi “etki”, kimi “hizmet”, kimi “zaman”  araflt›rmas›)
           ve kimi de “ticaret” olan çeflitli bileflenleri ve bo-
           yutlar› var.
              Kapak dosyam›zda son y›llar›n en gözde iletiflim
           mecras› olan Sosyal Medya’n›n ekonomi amaçl› ku-
           lan›m biçimlerine bakaca¤›z. Ekonomi için kullan›l-
           mas› e-ticareti de h›zland›ran Sosyal Medya’n›n KO-
           B‹’lerimiz taraf›ndan kullan›lmas› için gerekli özet ve
           ön bilgileri de aktaraca¤›z.
                                                                                      A¤ustos 2013 KobiEfor 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26