Page 28 - KobiEfor_Temmuz_2013
P. 28

UZMAN                         10. Befl Y›ll›k Kalk›nma Plan› ve
                                                        Kalk›nma Ajanslar›...
                                       2      014-2018 y›llar› aras›nda eko-  lerin ak›lc› projelerini hayata geçirmek

                                              nomik ve sosyal büyümeyi, kal-
                                                                          temel amaçlar olarak belirlenmiflti.
                                              k›nmay› ve geliflmeyi yönlendi-
                                                                          n› merkezi bütçe, büyükflehir belediye-
                                              recek temel belge niteli¤indeki  Kalk›nma ajanslar›n›n bütçe kaynaklar›-
                                        10’uncu befl y›ll›k kalk›nma plan›,  lerinden, ilçe belediyelerinden, ‹l Özel
                                        TBMM Genel Kurulu’nda kabulü sonra-  ‹daresi’nden, sanayi ve ticaret odalar›n-
                                        s› yürürlü¤e girmifl olacak.       dan ayr›lacak kaynaklardan  sa¤lanma-
                                        Dergimiz bu say›s›nda  konuyu en ge-  s› yasa ile öngörülmüfltü. Bugün say›la-
                                        nifl biçimde siz de¤erli okuyucular›n bil-  r› 26 olan Kalk›nma Ajanslar›  kurulma
                                        gisine sunuyor.                   aflamas›nda  bir hayli umut ve heyecan
                                        Bu yaz›mda;  10. befly›ll›k plan›n uygula-  yaratm›flt›. Yap›s›nda Sivil Toplum Ku-
                                        ma süreçlerinde önemli enstrümanlar-  rulufllar›’n›n (STK) da varl›¤› kat›l›mc›l›-
                                        dan biri olan  kalk›nma ajanslar›yla olan  ¤›n somut göstergesi olarak görüldü.
                                        iliflkisini irdeleyerek  ç›kacak veri ya da  Say›sal ço¤unluk STK ve meslek kuru-
                                        bilgileri sizlerle paylaflmak istiyorum.  lufllar›ndan yana olmas›na karfl›n kamu
                                        Türkiye’de 1960’l› y›llar›n bafl›nda beri  kaynaklar›n›n kullan›m› ve denetimi ne-
                                        bugüne kadar 9 kez befl y›ll›k  kalk›nma  deniyle yönetim ve proje belirlemele-
                                        plan› uygulanm›fl. Kalk›nma planlar›n›  rinde kamu a¤›rl›¤› giderek önplana
                                        kurulufl yasas› gere¤i haz›rlayan Devlet  ç›kmaya bafllad›. Organizasyon yap›s›
             H‹LM‹ DEVEL‹               Planlama Teflkilat› (DPT) zaman zaman  birden bire kamu kuruluflu niteli¤ine
             hilmideveli@kobi-efor.com.tr  tart›fl›lan bir kurum oldu. Bir dönem “Bi-  dönüflüverdi.
                                        ze plan de¤il, pilav laz›m”, “Planl› dö-  Örne¤in, üye say›s› 100’ü bulan, kentin
                                        nemler sosyalist ülkelerde yap›lmakta-  önemli insanlar›ndan oluflan, ifl dünya-
                                        d›r” gibi söylemlerle an›ld›.     s›n›n, sosyal hayat›n içinden gelen in-
                                        Ülkenin kalk›nmas›na yönelik, Do¤u  sanlardan oluflan “Kalk›nma Kuru-
                                        Anadolu Projesi Ana Plan› (DAP), Do¤u  lu”nun bir yetkisi yok. ‹l valisinin bafl-
                                        Karadeniz Bölgesel Geliflme Plan› (DO-  kanl›¤›n› yapt›¤›  Yönetim Kurulu’na da-
                                        KAP), Güneydo¤u Anadolu Projesi   n›flmanl›k ya da tavsiye niteli¤inde
                                        (GAP) ve Zonguldak-Bart›n-Karabük  öneriler sunan konumda. Sistem iste-
                                        Bölgesel Geliflme Projesi (ZBK) gibi böl-  meyerek de olsa Vali ve Genel Sekreter
                                        gesel planlar ve çok say›da projeler  ikilisine ba¤l› ifller konuma gelmifl du-
                                        DPT taraf›ndan haz›rlanarak hükümetle-  rumda. Bütçe kaynaklar›n› oluflturan
                                        rin onay›na sunularak devreye sokuldu  belediye paylar›  yüzde 1’den yüzde
                                        ve izleme çal›flmalar› gerçeklefltirildi.  0.5’e (yüzde yar›ma) indirildi. Kalk›nma
                                        Befl y›ll›k kalk›nma planlar›n› ve y›ll›k  ajanslar› bu miktar› bile belediyelerden
                                        plan uygulama programlar›n› haz›rlaya-  tahsil edebilmek için zorluklarla karfl›-
                                        rak hükümetlere sunan DPT geçti¤imiz  laflt›klar› için çözüm olarak  ‹ller Banka-
          2014-2018 y›llar›             y›llarda Kalk›nma Bakanl›¤› için ç›kar›-  s›’na baflvurmak zorunda kald›lar.
        aras›nda ekonomik               lan “Kanun Hükmündeki Kararname”  Finansman darl›¤› nedeniyle kalk›nma
                                                                          ajanslar› projelere mali destek vermek-
                                        ile kapat›ld›. Planlar› yapma görevi Kal-
       ve sosyal büyümeyi,              k›nma Bakanl›¤›’na verildi. Kuruldu¤un-  te zorlan›r duruma geldiler.
                                        dan bu y›la kadar 5 y›ll›k süreler halin-
                                                                          Bir baflka sorun da 666 Say›l› Kanun
            kalk›nmay› ve               de haz›rlanan ‘Kalk›nma Planlar›’ bu y›l  Hükmünde Kararname (KHK) ile ajans
                                        ki 10. Kalk›nma Plan› ile 4 y›la indi. Tür-
                                                                          bünyesinde çal›flanlar›n ücretlerinin
               geliflmeyi                kiye 2023 Hedefi’ne, dörder y›ll›k kal-  dondurulmas› oldu. Bu durum da
                                        k›nma plan› ile ulaflacak. Plan›na göre  ajanslarda nitelikli eleman istihdam›n-
       yönlendirecek temel              2014-2018 aras› 5 y›ll›k dönem sonun-  da s›k›nt›lar yaratan bir süreci bafllat-
                                        da y›ll›k ortalama büyüme oran› yüzde  m›fl oldu. Bir baflka sorun da yerel sos-
        belge niteli¤indeki             5.5 olarak; milli gelir 1.3 trilyon dolar  yal yap›lardan ve siyasal iliflkilerden
                                        ve kiflibafl› milli gelir de 16 bin dolar  kaynaklanan sorunlar oluflturmakta.
         10’uncu befl y›ll›k             olarak öngörülmekte. Yine ayn› dönem-  Büyük umutlarla kurulan ve Türkiye’nin
                                        de cari ifllemler a盤›n›n ortalama yüz-  bölgesel kalk›nmas› ile ulusal kalk›n-
           kalk›nma plan›,              de 5.8 olarak gerçekleflece¤i belirtilir-  mas›n› uyumlaflt›rmas›na katk› sa¤laya-
                                        ken iflsizlik oran›n›n da yüzde 7.2’ye  ca¤›na inan›lan ‘Bölgesel Kalk›nma
            TBMM Genel                  inece¤i öngörülmekte.             Ajanslar›’n› sorunlarla bo¤uflur durum-
         Kurulu’nda kabulü              Plan› ve hedeflerini tart›flmaktan öte  dan kurtarmak gerekiyor.
                                        uygulama süreçlerinde önemli enstrü-
                                                                          2023 hedeflerine ulafl›mda önemli bir
         sonras› yürürlü¤e              manlardan biri olan Kalk›nma Ajansla-  belge niteli¤inde olan 10’uncu Kalk›nma
                                        r›’yla Kalk›nma Plan› iliflkisine dikkati-
                                                                          Plan›’n› baflar›ya ulaflt›racak en önemli
            girmifl olacak.              nizi çekmek istiyorum. AB’ye uyum ya-  enstrümanlardan olan Kalk›nma Ajans-
                                                                          lar›’n›n sorunlar›n› ivedi olarak çözmek
                                        salar› çerçevesinde 2006 y›l›nda ç›kart›-
                                        lan yasa ile bölgesel kalk›nmay› h›zlan-  de DPT deneyimi olan Kalk›nma Bakan›
                                        d›rmak, bölgeler aras›ndaki eflitsizli¤i  say›n Cevdet Y›lmaz’a düflüyor. Umar›m
                                        gidermek, kaynaklar›n yerinde ve etkin  say›n Bakan, Kalk›nma Ajanslar›’n›n ya-
                                        kullan›lmas›n› sa¤layarak yeni giriflimci-  flad›¤› bu sorunlara el atar.
           28 KobiEfor Temmuz 2013
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33