Page 21 - KobiEfor_Temmuz_2013
P. 21

ÖNCEL‹KL‹ DÖNÜfiÜM PROGRAMLARI:
               l Üretimde Verimlili¤in Art›r›lmas›,  l Yurtiçi Tasarruflar›n Art›r›lmas› ve ‹sraf›n
                Önlenmesi, l ‹thalata Olan Ba¤›ml›l›¤›n Azalt›lmas›, l Kamu Harcamalar›n›n
             Rasyonellefltirilmesi, l Kay›t D›fl› Ekonominin Azalt›lmas›, l Kamu Al›mlar› Yoluyla
               Teknoloji Gelifltirme ve Yerli Üretim, l Temel ve Mesleki Becerileri Gelifltirme
                             Program›, l Sa¤l›kl› Yaflam ve Hareketlilik Ailenin ve
                                      Dinamik Nüfus Yap›s›n›n Korunmas›.

           T         çevede çok kapsaml› bir dönüflüm süreci-  özelli¤i kamu kesimi için emredici, özel kesim için
                     ürkiye AB üyelik sürecine paralel bir çer-
                                                              Türkiye’deki planlama yaklafl›m›n›n en belirgin
                     ne girdi. 8. ve 9. Kalk›nma Planlar› ile yö-
                                                            yol gösterici nitelikte olufludur. Plan ve programla-
                                                            r›n yap›s›na genel olarak bak›ld›¤›nda, esas itibar›y-
                     netilen bu dönüflüm sürecinde 2023 he-
                                                            la üst s›n›r koyma ve disipline etme özelli¤inin sa-
                     define 2 adet 5 y›ll›k kalk›nma program-
                     lar› ile var›lacak.  10. Kalk›nma Plan› son-
                     dan bir önceki hamleyi düzenledi¤i için  dece kamu yat›r›mlar› ile s›n›rl› oldu¤u, sektörel üre-
                                                             tim büyüklüklerinin ise bir tahmin niteli¤inde oldu-
           önem tafl›yor. 2014-2018 döneminde kamu                  ¤u görülmektedir. Planlarla ortaya konan
           sektörü için emredici, özel sektör için yol                 makroekonomik çerçeve özel kesim için
           gösterici ve yönlendirici olacak olan    10. Kalk›nma         yol gösterici ifllev üstlenirken, uygu-
           10. Kalk›nma Plan› haz›rl›klar›nda    Plan›’na geçerken        lanacak olan teflvik politikalar› da
           son aflamalara gelindi.             Türkiye genel olarak ne      özel kesimi özendirici mahiyette-
              10. Kalk›nma Plan›’na geçerken                                dir. Bu sayede, geçmiflte yeterin-
           Türkiye genel olarak ne durumda-  durumdad›r? 10. Kalk›nma        ce güçlü bir sermaye taban›na
           d›r? 10. Kalk›nma Plan› ne gibi ye-  Plan› ne gibi yeni hedefler ve  ve giriflimcilik birikimine sahip
           ni hedefler ve yeni yaklafl›mlar  yeni yaklafl›mlar koyacakt›r?     olmayan özel kesim, Planl› dö-
           koyacakt›r? 2023 hedeflerine do¤-  2023 hedeflerine do¤ru         nemde ülkenin orta ve uzun va-
           ru yürüyüflte 10. Kalk›nma Pla-     yürüyüflte 10. Kalk›nma        deli amaçlar› do¤rultusunda bi-
           n›’ndan neler bekliyoruz?              Plan›’ndan neler         linçli çabalarla gelifltirilmifl ve gü-
              Bu sorular› Kalk›nma Bakan›m›z                              nümüzde büyük ölçekli yat›r›mlar›
           Cevdet Y›lmaz’a sorduk. Ald›¤›m›z ya-    bekliyoruz?          yapabilecek kapasiteye ulaflm›flt›r.
           n›tlar› okurlar›m›z›n bilgisine ve de¤er-                     Kamu harcamalar› ve yat›r›mlar›nda
           lendirmesine sunuyoruz.                                  ise makroekonomik tutarl›l›k çerçevesinde
                                                               Program-Bütçe uygulamas› önemli bir ifllev üst-
              TÜRK‹YE’DE PLANLI KALKINMA GELENE⁄‹           lenmektedir. Befler y›ll›k dönemler itibar›yla haz›rla-
                                                            nan kalk›nma planlar›, yine Kalk›nma Bakanl›¤› tara-
              Türkiye’de merkezi planlar ne ölçüde emredici   f›ndan ilgili kurulufllar›n görüflleri al›narak haz›rlanan
              ya da yönlendirici niteliktedir. Planl› dönemi   orta vadeli programlar ve y›ll›k programlarla uygula-
              toptan de¤erlendirdi¤imizde planlar›n         maya geçirilmektedir. Plan sistemati¤ine göre haz›r-
              gerçekleflme oran› ortalama nedir?             lanan y›ll›k programlar, o y›l için ulafl›lacak hedefle-
              Cevdet Y›lmaz: Planl› dönem bir bütün olarak de-  ri ve izlenecek politikalar› belirlemekte, kamu yat›-
           ¤erlendirildi¤inde, dönemler itibar›yla y›ll›k ortalama  r›mlar›n›n sektörler ve kurulufllar itibar›yla tahsisini
           GSYH büyüme h›zlar›n›n, hedeflenen büyüme h›zla-  göstermektedir. Bu ba¤lamda, bütçe ve kamu kuru-
           r›n›n alt›nda gerçekleflti¤i görülmektedir. Bununla  lufllar›n›n kendi plan ve programlar›n›n, y›ll›k prog-
           birlikte, ilk üç plan döneminde görece yüksek büyü-  ram›n hedef ve politikalar› ile tutarl› olmas› gerek-
           me h›zlar›na ulafl›lm›fl olup gerçekleflen büyüme   mektedir.
           oranlar› hedef büyüme oranlar›na oldukça yaklafl-
           m›flt›r. Türkiye ekonomisinin d›fla aç›lma sürecini iz-  Planl› kalk›nma
           leyen dönemlerde ise gerek dünya konjonktüründen  döneminin ilk
           kaynaklanan d›flsal floklar, gerekse yurtiçi kaynakl›  meyvelerinden Ere¤li
                                                             Demir-Çelik.
           makroekonomik istikrars›zl›klar nedeniyle büyüme
           oranlar›nda hedef-gerçekleflme farklar›n›n artt›¤› dik-
           kati çekmektedir. Bu durum, plan dönemi büyüme
           hedeflerinin yakalanmas›nda makroekonomik istik-
           rar›n ne kadar önem tafl›d›¤›n› ortaya koymaktad›r.
           Makroekonomik istikrar da hiç flüphesiz uzun soluk-
           lu bir vizyon çerçevesinde belirlenen ve konjonktü-
           rel geliflmelere karfl› gerekli önlemlerle desteklenen
           tutarl› politikalar›n kararl›l›kla izlenmesine ba¤l›d›r.
                                                                                     Temmuz 2013 KobiEfor 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26